K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-04-2017, 09:07   #11
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tak Gunvor for dit meget grundige svar og benarbejde

det er som jeg læser svaret og links, altså et gråzoneområde, men hvis man nu som udgangspunkt( her kan vi bruge mig som eks.) tilkendes fp med en rest arbejdsevne på 1 time om ugen, + en lang liste skånebehov( hvis man altså skulle have en chance for at blive ansat i et fleksjob( det blev jeg jo først visiteret til) , så skal man altså holde sit frivillige arbejde under dette timetal, og stadig overholde skånebehovene ( og det giver jo ret god mening synes jeg) .

Og samtidigt finde et frivilligt arbejde som ikke kan sammenlignes med et fleksjob med de mange skånebehov opfyldt...........ikke nemt, men ej heller umuligt.

jeg kan dog mærke at alene angsten for at nogen fra kommunen skulle finde på at kigge på at mit eventuelle frivillige arbejde, skulle ende ud i en revurdering af min ( manglende ) arbejdsevne, gør at jeg ikke ville turde gøre forsøget, hvis helbredet og overskudet skulle være til det.

der er for mange diffuse og løse elastik regler på området, som frit kan fortolkes af kommunen uden man kan gøre noget ved det. øv

vh sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 04:12   #12
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Vovse

Du skriver flg.:
Citat:
Ligeledes har jeg fået opfattelse af, at man ved en sådan sag skal vurderes i forhold til de regler, der var gældende på tidspunktet for tilkendelse af fp.
Som der tidl. har været skrevet på denne tråd, gælder der en lovgivning for dem FØR 1.jan. 2003 og dem EFTER 1. jan. 2003 pga. de 2 forskellige lovbekendtgørelser de vedrører.

For dem EFTER d. 1. jan. 2003 er flg. LBK nr 1239 af 13/10/2016 Gældende:


Citat:
§ 44. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om frakendelse af førtidspension, hvis der er sket en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, som medfører, at pensionisten vedvarende kan være selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde. I den forbindelse træffer kommunalbestyrelsen afgørelse om, hvorvidt pensionen skal bevares i indtil 3 måneder efter det tidspunkt, fra hvilket frakendelse efter 1. pkt. kan ske.

Stk. 2. Pensionisten kan selv rejse sag om frakendelse af pension.

Stk. 3. Efter det fyldte 60. år kan pension uden pensionistens samtykke ikke frakendes.
https://www.retsinformation.dk/Forms...4-9186114e0f19

Det fremgår netop også her i § 44, at det er kommunen, der skal håndhæve denne lov.

Og for dem FØR 1. jan. 2003 LBK nr 1240 af 13/10/2016 Gældende:

Citat:
§ 44 a. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om, at retten til pension tilkendt efter § 14, stk. 1-3, gøres hvilende for pensionister under 60 år, hvis indtægten ved personligt arbejde forventes vedvarende at overstige det dobbelte af grundbeløbet, jf. dog § 15, stk. 3, og for pensionister, som anmoder herom.

Stk. 2. Afgørelser efter stk. 1 har virkning, indtil pensionsudbetalingen genoptages, jf. stk. 4, eller indtil personen når folkepensionsalderen.

Stk. 3. Pensionen udbetales indtil udgangen af den måned, hvori kommunalbestyrelsen har truffet afgørelse om at gøre retten til pensionen hvilende.

Stk. 4. Pensionsudbetalingen genoptages efter anmodning fra borgeren, jf. dog stk. 1, og tidligst med virkning fra den 1. i måneden efter anmodningen.
https://www.retsinformation.dk/Forms...6-9c2bf8ced3f0

Min fremhævning.

Eller ganske kort:

Dem FØR d. 1. jan. 2003: der kan FP gøres hvilende, hvis indtægten overstiger det dobbelte af grundbeløbet FOR DEM UNDER 60 ÅR.

Dem EFTER 1. jan. 2003: kan FP frakendes, hvis arbejdsevnen er væsentligt forbedret efter en konkret ny vurdering. Men FP kan ikke frakendes uden samtykke fra personen efter de fyldte 60 år.

Begge grupper bliver dermed "fredet" ved det fyldte 60 år.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 09:20   #13
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af gunvor Se meddelelser
Eller ganske kort:

Dem FØR d. 1. jan. 2003: der kan FP gøres hvilende, hvis indtægten overstiger det dobbelte af grundbeløbet FOR DEM UNDER 60 ÅR.

Dem EFTER 1. jan. 2003: kan FP frakendes, hvis arbejdsevnen er væsentligt forbedret efter en konkret ny vurdering. Men FP kan ikke frakendes uden samtykke fra personen efter de fyldte 60 år.
Jeg er helt med på, at arbejdsevnen skal være væsentligt forbedret.
Og det må jo være i forhold til den arbejdsevne man havde på tidspunktet for tilkendelse af fp.

Jeg er også helt med på, at der er forskel på, om man er tilkendt fp før eller efter 1. januar 2003.

Men jeg blev f.eks. tilkendt fp i 2010, og som bekendt kom der en ny pensionslov i 2013 (så vidt jeg husker). Og som jeg har forstået det, så ville jeg skulle bedømmes i forhold til de regler der var gældende i 2010 (tilkendelsestidspunktet), og ikke i forhold til den nuværende pensionslov.

Et eks.
En person er tilkendt fp i 2009, med en arbejdsevne på 1 time om ugen, og kommunen mener nu i 2017, at denne persons arbejdsevne er væsentligt forbedret.
Kommunen sender personen i arbejdsprøvning, og resultatet viser, at personen har en arbejdsevne på 3 timer om ugen.

Dette må jo siges at være en væsentlig forbedring, men i 2009 havde en arbejdsevne på 3 timer om ugen udløst en fp, hvorimod den i dag sandsynligvis ville udløse fleks.
Og det er her jeg mener, at når personen er tilkendt fp i 2009, så er det reglerne fra 2009 der skal benyttes ved revurderingen.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 10:33   #14
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Lige min tanke Vovse...........

Jeg tænker at det er "farligt" at give sig til at lave frivilligt arbejde, når man( som jeg ) er tilkendt fp efter de nye regler fra 2013, eks.....

Hvis jeg nu startede frivilligt arbejde i en genbrugsbutik, hvor jeg eks. lagde tøj sammen 1 time 3 gange om ugen, så ville dette vel med de regler fra 2013, kunne sammenlignes med et fleksjob i en tøjbutik med samme funktion, eller?

for hvor går lige grænsen mellem jobfunktioner i et frivilligt arbejde, og et fleksjob med lign. funktioner hvor skånebehovene der var på tilkendelsestidspunktet for fp, overholdes? hvornår mener kommunen det er en væsentlig forbedring af arbejdsevnen, det kan jeg ikke finde ud af , og ej heller finde et klart svar på .

for at få fp idag, skal man jo have 0 arbejdsevne, og derfor vil alt frivilligt arbejde vel blive betegnet som en væsentlig forbedring, eller ?
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 16:26   #15
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af sortepigen Se meddelelser
Lige min tanke Vovse...........

Jeg tænker at det er "farligt" at give sig til at lave frivilligt arbejde, når man( som jeg ) er tilkendt fp efter de nye regler fra 2013, eks.....
Hvis jeg var tilkendt fp efter 2013 ville jeg nok slet ikke turde tænke på, at kaste mig ud i frivilligt arbejde.

Ellers skal du overveje, om der er nogle mennesker i din omgangskreds eller dit nær-miljø, der har brug for en hjælpende hånd til et eller andet.

For mit eget vedkommende hjælper jeg min mor med at ordne hendes akvarie hver anden uge, da hun ikke længere kan klare det selv, og jeg ved, at hun er rigtig glad for sit akvarie, så jeg synes det ville være synd, om hun var nødt til, at skille sig af med det.

Min bror er handicappet efter et par blodpropper, og hver weekend besøger jeg ham og ser, om der er noget han skal have hjælp til. I starten havde jeg nogle måltider med til ham, men nu er han med i en madordning. En gang i mellem gør jeg lidt rent for ham, de ting som hjemmeplejen ikke gør, og så agerer jeg nærmest privat-sekretær for ham, da han er ramt på talen.

Jeg bor i en lejlighed, hvor os der bor i stue-etagen har en lillebitte have med hæk omkring, og jeg elsker at klippe hæk, så om sommeren hjælper jeg et par andre beboere med at klippe deres hæk.

Derudover har jeg nogle få gange syet reparationer for andre. F.eks. var en af min søns venner en dag gået i byen for at finde en skrædder, der kunne sy ny lynlås i hans dynejakke, men han havde ikke kunnet finde en. Tilfældigvis havde jeg en lynlås liggende der passede, så den opgave klarede jeg.

I "min" afdeling bor der en mand, som jeg har kendt i nogle år fra beboerdemokrati. For et par år siden havde jeg brug for at komme til dyrlæge med hunden på en lørdag, og d.v.s. udenbys, jeg ringede til manden og spurgte pænt om han kunne køre for mig, det ku' han, og til gengæld har jeg rettet nogle bukser til for ham.

Hvis du bor almennyttigt kan du gå ind i beboerdemokrati, det kan være en god måde, at lære andre i afdelingen at kende, især hvis du bor et sted hvor afdelingsbestyrelsen laver nogle arrangementer.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 17:04   #16
sortepigen
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 19-02 2014
Lokation: Guldborgsund
Indlæg: 945
Styrke: 11
sortepigen er rigtig godt på vej
Tak Vovse ,det er nogle rigtig gode råd og eksempler du kommer med, dem vil jeg lappe i mig

Er der nogen derude som er tilkendt fp efter 1.1 2013 , og som har kastet jer ud i frivilligt arbejde?

og hvad har jeres kommune sagt til at I gør det?

vh Sortepigen
sortepigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 17:42   #17
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Jeg har pension efter 2013.
Jeg har haft forskellige overvejelser. De har både gået på om jeg kunne, altså rent fysisk om jeg har overskud til at forpligte mig, det er jo ikke nok at have lyst og ideer. Tør jeg melde mig til noget og så gå ned helbredsmæssigt. Og tør jeg for kommunen, hvis de nu misforstår. Alt hvad jeg foretager mig af aktiviteter har store omkostninger. Hvis jeg har været til fx et socialt arrangement, eller en familiebegivenhed, betaler jeg prisen med 2-3 dage på langs, hvor bare det at komme i bad virker uoverkommeligt. Bare tanken om et kommunalt forløb giver kuldegysninger.

Det eneste, jeg har 'meldt mig til' siden jeg fik pension, er arbejde i en forskningsfond. Jeg skulle læse ansøgninger igennem og deltage i bevillingsmøde. I alt et par dages arbejde sammenlagt (på et år). Det var interessant men også alt for hårdt, og jeg har sagt nej efterfølgende til mere. Det var ellers noget, jeg virkelig gerne ville. Min arbejdsevne er bare helt forsvundet, og det stressede mig voldsomt.

Til gengæld laver jeg indimellem den slags "samfundsnyttigt" arbejde, som Vovse beskriver på smukkeste vis: Der hvor man gør sig nyttig i nærområdet.
Jeg hjælper lidt med lektier og rådgivning af forskellig art. Det stresser mig også, da 'opgaverne' kan komme dumpende i en dårlig periode, og jeg har nogen gange svært ved at sige nej. Men jeg har åbenbart stadig behov for at hjælpe og føle mig nyttig, og så betaler jeg prisen bagefter. Fx at jeg i en uge ikke har overskud til indkøb og madlavning.

Jeg havde håbet på, at jeg ville have overskud til mere, da jeg har mange ideer, jeg har bare ingen kræfter, suk, det er frusterende. Jeg kæmper stadig med at acceptere, at jeg kan så lidt som jeg kan

Som det vist fremgår, er det ikke noget jeg har involveret kommunen i. Der er jo ikke sket ændringer i mine helbredsforhold. Jeg mener heller ikke, man løbende skal indrapportere sin gøren og laden i hverdagen til kommunen. Man har jo lov at at have et almindeligt hverdagsliv med familie, venner og interesser, selv om man er for syg eller handicappet til at arbejde.

Fordelen ved den slags frivilligt arbejde, som Vovse nævner, er, at det ikke kan registreres. Faktisk er det vel bare almindelig hjælpsomhed og medmenneskelighed. Utroligt at man skal frygte for at gøre den slags. Jeg synes det er svært, og jeg synes det er ærgerligt at førtidspensionister bliver nervøse og ikke tør afprøve noget. Men det er åbenbart sådan et folketingsflertal synes det skal være.
__________________
Pensionista✍🏼

Sidst redigeret af Strandpigen; 26-04-2017 kl. 18:29.
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-04-2017, 21:37   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Jeg havde håbet på, at jeg ville have overskud til mere, da jeg har mange ideer, jeg har bare ingen kræfter, suk, det er frusterende. Jeg kæmper stadig med at acceptere, at jeg kan så lidt som jeg kan
Hvis du kan, og vil, noget kreativt, så kan du sikkert finde et fællesskab omkring det, hvis du også ønsker noget socialt.
Man kan jo altid tilmelde sig et kursus i aftenskole-regi, men mange steder holdes der strikkecafé i garnbutikker og på biblioteker. Her i byen mødes nogle damer fra ældresagen og strikker til u-landene.

For mit eget vedkommende foretrækker jeg at sidde alene med mine håndarbejder, men jeg har dog deltaget i striksammen med strikkemaskine nogle gange.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Som det vist fremgår, er det ikke noget jeg har involveret kommunen i. Der er jo ikke sket ændringer i mine helbredsforhold. Jeg mener heller ikke, man løbende skal indrapportere sin gøren og laden i hverdagen til kommunen. Man har jo lov at at have et almindeligt hverdagsliv med familie, venner og interesser, selv om man er for syg eller handicappet til at arbejde.
Helt enig. Når man får tilkendt fp er det fordi man ikke har en arbejdsevne, men dog stadig er i live.

Jeg syntes dog det var lidt grænseoverskridende de første gange jeg var bisidder for min bror, når han skulle til samtale med sin sagsbehandler.

Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Fordelen ved den slags frivilligt arbejde, som Vovse nævner, er, at det ikke kan registreres. Faktisk er det vel bare almindelig hjælpsomhed og medmenneskelighed. Utroligt at man skal frygte for at gøre den slags.
Jeg vil dog lige komme med et skræk-eksempel.
Her i byen var der en kvindelig fp'er, som hjalp nogle ældre menneske i sit nærområde med at gøre rent og handle, ofte var hun hos de ældre når hjemmeplejen også var der, og på et tidspunkt faldt det åbenbart hjemmeplejen for brystet. Kvinden blev frataget sin fp.

Så man skal lige huske, at bruge sin sunde fornuft.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 15:07   #19
Strandpigen
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 25-05 2014
Indlæg: 351
Styrke: 10
Strandpigen er ny på vejen
Fornuften har jeg da heldigvis nogenlunde i behold ;-)
__________________
Pensionista✍🏼
Strandpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-04-2017, 20:35   #20
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 627
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Strandpigen
Vovse
Sortepigen
gunvor

Hilsen Reno
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:39.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension