K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2013, 21:54   #1
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Ressourceforløb

Da både Læge og Psykiater,mener jeg burde få førtidspension,er det skrækkelig å møde kommunens Rehabiliteringsteam som ser væk fra 3 års udredning fra både Jobkompagniet og Lokalpsykiatrisk center.

Teamet på kommunen kom frem til at jeg var syg, også så syg at jeg måske ikke ville klare mer en 1 time i ugen, og derfor har de sat mig på et ressourceforløb og som de ser vil var 3-4 år. Med mål om fleksjob.

Selv om min psykiater sier de ikke har mere å hente rent psykologisk, mener kommunen jeg godt kan udredes mere hos psykolog. Og som de sier nok vil tage de første 2 år.

Er der nogle som har en god ide om hvordan jeg skal gribe det her and? Da jeg har levet og arbejdet det meste af min tid i Norge, vil jeg kunne få hele min førtidspension fra Norge, men det ser ud til at det er blevet en principsag hos kommunen..
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 22:06   #2
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Din beretning risler mig virkelig koldt ned af ryggen.
Jeg er målløs. Så ved man hvad der venter én fremover.
Ikke for at snage og kun hvis det er ok med dig, hvilken kommune befinder du dig så i ?

Hvis du har penge til en privat social-rådgiver ville jeg råde dig til at kontakte sådan en hurtigst muligt, det her er ikke godt.
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 22:09   #3
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Ja, det er ikke nogen hemmelighed, Silkeborg Kommune
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2013, 22:19   #4
Birkes-musen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Birkes-musens avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-03 2011
Lokation: Muse-by
Indlæg: 175
Styrke: 14
Birkes-musen er ny på vejen
Nå okay så ved folk da hvilket sted de ikke skal flytte til nu

Jeg håber virkelig det bedste for dig, kender kun alt for godt til den sædvanlige problemstilling vi står med, i klemme hos kommunerne

Det er totalt opslidende og livsforringende, føler virkelig med dig
Birkes-musen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 07:07   #5
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Det er ofte et problem når læger fortæller en patient, at denne burde have førtidspension.

Læger har ingen indflydelse på, om en borger skal tilkendes førtidspension, det er udelukkende kommunerne, der kan vurdere dette.

Når en læge fortæller en patient, at vedkommende burde have førtidspension synes jeg, de giver patienten falske forhåbninger.


Jeg tror ikke dette har noget med specifikt Silkeborg kommune at gøre, det er simpelthen sådan lovgivningen er sat sammen. Og så er det uanset hvilken kommune man bor i.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 08:05   #6
Kiarra
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 01-03 2012
Indlæg: 37
Styrke: 13
Kiarra er ny på vejen
Jeg er ked af at høre, at det er så svært at opnå det, der kan give dig ro.

Med den korte erfaring jeg har mht. ressourceforløb - så danner der sig indtil videre et billede af, at disse forløb bliver udnyttet af kommunen til at placere os på midlertidigt. Det er i grove træk pt. den billigste løsning for dem, da ressourceforløbsydelsen svarer til kontanthjælpsatsen - og den er som sagt "bare" midlertid (sammenlignet med førtidspension, der er en varig udgift)

Jeg er naturligvis præget af en vis skepsis og mistænksomhed overfor kommunen, så det må lige huskes på i dette svar.

I lovgivningen omkring ressourceforløb står der blandt andet, at det er målrettet mod borgere, hvis arbejdsevne skal udvikles (dvs. der SKAL være grundlag for at tro, at dette kan lade sig gøre) - og der nævnes også, at teamet skal fremlægge en plan for dette forløb og pege på de foranstaltninger, der skal hjælpe til at borgeres arbejdsevne udvikles.

Jeg har ikke meget tid herinde, så lovgivningslinks må jeg skippe - men jeg er sikker i min sag.

Nu teamet i dit tilfælde peger på, ressourceforløb, så må de opfylde betingelserne ovenfor nævnt - og informere dig om, hvori dine papirer de ser mulighed for udvikling af arbejdsevne.

Jeg oplever derudover, at teamet netop udnytter de - tilsyneladende - frie rammer et ressouceforløb giver dem - i mit tilfælde har de brugt begrundelsen for at jeg er havnet på forløbet; "Det er ikke bevist, at du ikke ved lang tids ro, kan komme til at fungere i arbejdsfunktion" - oversat; nu bruger vi ressouceforløb i en årrække, da det er billigere for os.

Jeg nægter simpelthen at tro på, at det var hensigten med disse forløb - det er ikke meningen, at borgere hvis arbejdsevne er vurderet lig nu, borgere der har udtalelser fra psykolog, psykiater og arbejdsprøvninger i ryggen - at blive henvist til dette.

Hvad vi kan gøre rent konkret har jeg ikke noget bud på endnu, andet end at anke. Få skrevet ind i teamets plan (godkend ikke planen før det står der) at der efter de obligatoriske halve år på nå skal indhentes udtalelser fra dine læger. Efter endnu et halvt år i uvished vil din tilstand være forværret - og med den dokumentation kan det bruges som argument for, at ressouceforløb IKKE forbedrer tingene eller forhøjner din arbejdsevne.

Igen påpeger jeg, at jeg blot er endnu en borger i systemet, så ethvert råd jeg giver må tages med det i mente.

Alt held og lykke i kampen. Vær opmærksom på, hvilke argumenter kommunen benytter, og gør så dit til at kunne dokumentere det modsatte.
Kiarra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 08:12   #7
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Men uden ressourseforløb, ingen pension..

Det er en vej de fleste skal igennem, så man skal ikke kæmpe for at undgå forløbet, men man kan kæmpe for at gøre det så kortvarigt som muligt - dvs 1 år - hvis man ingen erhvervsevne har eller er i stand til at udvikle.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2013, 10:18   #8
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Jeg har ikke lagt nogle forhåbninger til de udtalelser som min læge har sagt direkte til mig, men nok mest til de udtalelser som både min læge og psykiater har skrevet til Rehabiliteringteamet.

Og den læge som var repræsentant for kommunen, var jo langt hen av vejen enig i de konklusioner, men da lederen for Socialteamet tolket reglerne som at hvis det bare var håb om op til 1 times arbejdsevne, så var det overhovedet ikke nødvendig å diskutere førtidspension, da var fleksjob der målsætningen skulle sættes ind.

Men hvem vil ansætte mig for 1 time i ugen, det ser jeg kun som et udeligere nederlag..og som sætter mig mange år tilbage.

For to år siden var jeg i arbejde, som jeg ikke kunne klare i fuld tid. Min arbejdsgiver, ville gøre alt for at beholde mig, også i nedsat tid, men der sagde Jobcenteret NEJ, med den begrundelse at jeg skulle udredes, og det har jeg brugt 2 år på..og nu mener de at jeg skal for en vær pris ud i arbejde, selv for 1 time i ugen.

Men jeg er jo på en måde heldig at jeg er 44 år, så har jeg da håb om at kun få et Ressourceforløb.

Alligevel syntes jeg det er ironisk, at kommunen nu vil bruge alle de penge på å få mig ud i arbejde i 1 time i ugen, da jeg jo skal ha pension fra et andet Land. Jeg kunne jo flytte til Norge, og så søge der, men med to små børn er det ikke et alternativ lige nu.

Sidst redigeret af Trysil68; 09-04-2013 kl. 10:29.
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 08:38   #9
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Du kan klage over afgørelse om Ressourceforløb.

Her vil det være vigtigt, at Teamet har redegjordt for at der er udviklingsmulighder, i form af, at du på sigt vil kunne præstere flere timer.

Hvis de IKKE har redegjordt for dette, eller dokumenttationen peger i en anden retning, bør du henvise til dette, da betingelsen for disse Ressourceforløb, netop er at der SKAL være udviklingsmuligheder.

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-04-2013, 17:08   #10
Trysil68
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2013
Lokation: Silkeborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
Trysil68 er ny på vejen
Jeg vil klage, skal bare lige finde ud hvordan..der er ikke så mange i kommunen som ved så meget om disse nye regler.

Har lige fået et brev i dag, hvor jeg har fået ny sagsbehandler (min 5) og hun er på ferie de neste 14 dage.
Vil også kontakte en privat social-rådgiver, men det er jo en jungle der ude af dem, så det er jo lige å finde den rette...
Trysil68 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Ressourceforløb. dixiven Rehabiliteringsteams og Rehabliteringsskema 6 09-09-2013 18:48
LÆ 265 og ressourceforløb Sid Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 3 01-08-2013 10:42
GF - ressourceforløb Lax Alt det andet 6 12-07-2013 13:57
Ressourceforløb sussie63 Spørgsmål ang fleksjob 4 12-06-2013 08:49
Ressourceforløb Elvira Alt det andet 5 16-03-2013 13:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:46.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension