K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-09-2010, 07:58   #11
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg har stået under §2 stk3 på kontanthjælp, hvor man netop matches.

Jeg er aldrig i de 4.5år på kontanthjælp, blevet bedt om at komme aktivering.

Man har krav på afklaring af arbejdsevne, hvis man ikke kan arbejde i ordinært arbejde mere pga sygdom/handicap/tilskadekomst.

Derfor er der selvsagt retningslinjer for, at man ikke bare må aktivere.

Kontanthjælp er en midlertidig forsørgelse.

Problemet kan dog være, at man er indplaceret til at vende tilbage til ordinært arbejde, derfor lægepapir mv, skal forelægge.

Og sygeopfølgningsplan og helhedsvurdering, skal forelægge inden 8 uger på kontanthjælpog og sygedagpenge, som løbende skal justeres, ved behov.

Har kommunen problemer med at forholde sig til borgerens rettigheder, er det en god ide at få hjælp af sin fagforening.

Vedr sygedagpenge, er det netop vigtig at man er afklaret, inden frataggelse af disse, ellers ender man på kontanthjælp.

Da Brønshøj, netop har fået forlængelse, er det derfor vigtigt at tiden udnyttes til afklaring, se §28 i sygedagpengeloven.

Der bliver i de fleste tilfælde IKKE truffet afgørelse om enten fleks eller pension, uden afprøvning af arbejdsevne.
Brønshøj er netop forlænget for at afklare en af disse muligheder.

Og reva er det absolut bedste, idet de kan lave den ofte krævet brede arbejdsprøvning, således at alt afprøves, ift funktionsevne, arbejdsevne.

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 07-09-2010 kl. 08:14.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:35   #12
Susanne2412
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2008
Alder: 56
Indlæg: 655
Blog Indlæg: 6
Styrke: 16
Susanne2412 er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af curls Se meddelelser
Til popiae og Susanne2412: Det kan godt være, at en arbejdsprøvning og aktivering ikke er helt det samme, men tror I ikke selv, at hvis man godt kan komme i arbejdsprøvning, så kan man da også komme i aktivering??? Det tror jeg.
Jeg kan kun svare ud fra egen erfaring, og da jeg var på Revacenter for 2 år siden vurderede de netop derude at jeg IKKE kunne aktiveres pga. mit helbred.
Så for mit vedkommende var det dem der sagde stop til sagsbehandler omkring aktivering.
Susanne2412 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 08:56   #13
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Kære Popiae og Susanne2412
Jeg er helt enig med jer i, at arbejdsprøvning i et revacenter er det bedste. Har selv været der.

Det Brønshøj jo spørger er om, når MAN ER I MATCH 3 PASSIV, om de må sætte Brønshøj i aktivering.... ??Det er helt ligemeget, om det er lige før varighedsbegrænsningen eller om, man er forlænget efter sygedagpengelovn! Man er i en match hele vejen igennem, så længe man er sygemeldt! Nu kender jeg jo ikke baggrunden for, hvor syg Brønshøj er, men hvis lægen har sagt, at vedkommende IKKE må arbejde, så er man vel ikke rask til arbejdsprøvning eller aktivering eller andet.... Så er man jo i match 3 passiv... Det må I da gerne lige forstå....

Susanne, jamen hvis du ikke måtte i aktivering, jamen så placerede sagsbehandleren dig vel i match 3 (hvis det var efter den nye match model, som er først startet fra april)

I må selv henvise til en lov/paragraf, som siger, at man gerne må arbejdsprøves, når man er i match 3 passiv.... Som sagt har jeg bevist, at det gælder alle tilbud fra Lov om aktiv beskæftigelsesindsats... Det står der jo klart og tydeligt.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 18:27   #14
Andersine85
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-04 2010
Indlæg: 1.200
Blog Indlæg: 36
Styrke: 16
Andersine85 er ny på vejen
Hvis man er match 3, så er det fordi man er ude af stand til at deltage i noget, det være sig praktik, deltidsraskmelding/job, aktivering eller afprøvning.

Tingene kan selvfølgelig godt ændre sig, så man i stedet høre til i match 2, men så skal der jo være en redegørelse i den forbindelse, en forklaring.

F.eks. borgerens eget ønske om at komme i gang, den helbredsmæssige afklaring er blevet afklaret, bedring i tilstanden mv.
__________________
Er uddannet socialrådgiver, har arbejdet 3 år med sygedagpenge, men er lige skiftet til kontanthjælp match 2 og 3 og er altså, derfor, på den anden side at skrivebordet end de fleste herinde

Min lille hverdagsblog: http://www.k10.dk/blog.php?u=4874
Andersine85 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-09-2010, 23:24   #15
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
I roder fortsat tingene sammen.

Hvis match 3, dvs at det i virkeligheden nok er en pensionssag(Brønshøj er forlænget, for at finde ud af om det er fleks eller pension), kræver dette jo en afklaring af arbejdsevne.

Der er således IKKE tale om aktivering.

Hvis IKKE arbejdsevnen er afklaret inden for den 24ugers forlængelse der er givet, mistes sygedagpengene.
Og hvis borgeren har nægtet at medvirke til denne afklaring, er det nok ikke sandsyndligt at en klagesag vil hjælpe.

Selvom(især) når det er en pensionssag, er det IKKE nok at der ligger diagnoser og lægepapir, da tilkendelse beror på arbejdsevne, eller mangel op den.

Tænk jer om når I rådgiver andre, da det handler om forsørgelsen.

Brønshøj, Tjek dette med fagforening, ministeriet eller ankestyrelse, evt ombudsmand. Tjek det, for din egen skyld.

VH Popia
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 04:51   #16
BirgitP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: Vordingborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
BirgitP er ny på vejen
Undskyld jeg blander mig. Jeg ved ikke hvad for et Reva Center I snakker om, men jeg har altså ikke oplevet Reva Center som noget positivt......
Jeg har oplevet et Reva Centerm hvor alting virkede lidt tilfældigt. Der er ikke lavet nogen egentlig plan, hvor andre medarbejdere kan følge med i, hvad du skal foretage digm hvis din kontaktperson på stedet tilfældigvis ikke er til stede.....
Det kommer sikkert an på hvilken situation du står i og hvad der er planen med aktivering/arbejdsprøvning, men det er bestemt ikke nogen behagelig situation, når planen er, at man skal i arbejdsprøvning hurtigst muligt. Min ret til dagpenge udløber ved udgangen af november og så har jeg altså ikke behov for at afprøve alle mulige metoder, der intet har med det at gøe, som jeg skal beskæftige mig med.....
Jeg
BirgitP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 04:53   #17
BirgitP
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-09 2010
Lokation: Vordingborg
Indlæg: 6
Styrke: 0
BirgitP er ny på vejen
I øvrigt er jeg også udsat for at gå først fra kat 3 til 2 og nu 3 igen.... Og alligevel skal jeg i arbejdsprøvning......
Jeg har også bedt om agtindsigt, hvilket er en rigtig god ide og det skulle alle gøre.....
BirgitP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 07:04   #18
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Så vidt jeg ved fritages man kun fra arbejdsprøvning hvis lægerne skriver, at det er kontraindiceret, altså hvis ens lidelser vil forværres af en arbejdsprøvning.
Oftest vil en arbejdsprøvning jo være i egen interesse, da det er resultatet af denne, der vejer tungest når der skal træffes en afgørelse i kommunen.

Så medmindre det vil resultere i en blivende forværring af ens lidelser, så mener jeg, at man skal se at få det overstået på en ordentlig måde.

Og jo, jeg ved så uudmærket, at en arbejdsprøvning kan være som at komme i *******.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2010, 08:21   #19
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det er en rigtig god ide, hvis man får hjælp af sin fagforening, hvis arbejdsprøvningen ikke går, som hensigten er.

Fagforeningen er iøvrigt altid en god ide at have med på sidelinjen i et sygedagpengeforløb, også hvis man overgår til kontanthjælp, uden afklaring.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Kategori 1 sag Whoknows Spørgsmål ang fleksjob 5 14-05-2013 21:27
Kategori 2? Misse76 Alt det andet 2 07-10-2009 14:01
Kategori 2 etc. Bibliotricen Spørgsmål ang fleksjob 9 03-03-2009 20:52
kategori 1-2-3-4 baldur Spørgsmål ang fleksjob 13 27-07-2008 12:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension