K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-09-2009, 10:08   #1
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Er FP en overførselsindkomst?

Jeg lagde for ikke så lang tid siden et link herind til en kommende Konference hos Danske Handicap Organisationer, med temaet "Førtidspension som levebrød - Fub eller Fakta".

Det er gratis at deltage, og foregår i København. Man kan læse mere på linket ovenover. Det er mit håb at der er nogle af københavnerne her der vil tage med til mødet og evt. lave et referat som kan postes her.


Og nu til spørgsmålet, er førtidspension en overførselsindkomst?

Ja, det er det hvis man læser lovene, så hører den sammen med alle de andre former for overførselsindkomster, sygedagpenge, kontanthjælp, dagpenge, starthjælp. Men der er en stor forskel, alle de andre overførselsindkomster er nemlig lige netop det, en indkomst der er midlertidig, de skal hjælpe folk med at klare skærene i en overgangsperiode. Og teoretisk har alle der er på disse indkomster en mulighed for, på et eller andet tidspunkt, at forbedre deres situation økonomisk set.

Men er man først kommet på førtidspension, så mulighedernes kasse lukket og låst, førtidspension gælder for resten af det der skulle have været dit arbejdsliv. Der er ingen i dag der får førtidspension, og så går ud og arbejder i 12 timer per uge, kan de det så burde de jo være i flexjob. Nogle af de gamle FPere har måske muligheden, derfor også disse nye ideer og tilbud der især retter sig mod gamle FPere, af hvilke jeg selv er en, jeg har dog af helbredsmæssige årsager ikke mulighed for hverken 5 eller 10 timers arbejde.

Dvs. at alle dem der bliver førtidspensionister nu, og også rigtig mange af dem der allerede er blevet førtidspensionister tidligere, kan se frem til en fattigdomsskabende indkomst fra nu af og til de skal på folkepension, hvorefter deres økonomiske forhold forringes endnu mer. Og som vi har set er førtidspensionen ikke blevet reguleret de sidste 8 år, så værdien af førtidspensionen har været faldende.

Så derfor spørger jeg, er førtidspensionen er overførselsindkomst, når overførselsindkomster egentlig en noget midlertidigt?

Og invitere jer hermed til en lille debat om emnet.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!

Sidst redigeret af Ragdoll; 18-09-2009 kl. 10:11.
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 10:24   #2
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg har altid opfattet alt der "overføres" fra statskassen som en overførselsindkomst... ordet i sig selv siger det jo... måske er det alle de midlertidige overførselsindkomster der burde have en anden betegnelse? ellers har vi to slags:

Midlertidigt Overførselsindkomst og Varig Overførselsindkomst (Førtidspension og Folkepension).

Min personlige mening er, at Førtidspensionen burde reguleres hele tiden... jeg kan ikke se der er nogen forskel på den, og så en Folkepension... Førtidspension er jo som ordet siger: Pension før tid, så hvorfor der overhovedet er forskel i satserne på de to fatter jeg heller ikke lige.

Problemet i det du skriver, vil du nok kunne debatere længe med politikerne om fra R og ud til højre... ja måske enda S med, for alle sammen ønsker de at netop førtidspensionen IKKE skal være varig mere... de vil altså meget gerne have FP over som MIDLERTIDIG overførselsindkomst, og så falder hele debatten her jo til jorden.

Det sjove ved den idé er jo, at når man ser på den udefra, sådan hurtigt og overfladisk (specielt hvis man er rask og rørig), så virker det jo snusfornuftigt, da man jo måske kan blive rask på et senere tidspunkt... og det er da også rigtigt, at nogen måske kan, men det er bare ikke alle.

Det er jo glimrende for dem der får en midlertidig FP, og så senere bliver raske nok til at arbejde igen... men hvis man tænker over det, så er det alle dem der IKKE bliver raske nok, der vil blive fangerne i den slags lovgivning, for det vil så være dem der skal trækkes igennem umenneskelige tjek igen og igen, resten af livet igennem til de skal folkepensioneres. Altså er det igen de svageste der presses allermest ned i støvet.

Igen ser jeg, at man ønsker lovgivning, der favoriserer dem der KAN, og man stamper på dem der IKKE kan. Det kan godt være at ordningen ville være god for dem der KAN, men jeg forstår ikke at man kan få sig selv til at lave lovgivning der ved at favorisere nogen, maser andre flade.

Det eneste der kan gøre midlertidig førtidspension tiltalende (i mine øjne), er hvis man lader det være et VALG... at man har RET til at blive genvurderet hvert 3 år, sådan at dem der KAN, får deres mulighed, og dem der IKKE kan, kan vælge at blive skånet.

Men med en regering som VKO, så er positiv motivation en by i Rusland, her hersker kun mistro, pisk og tvang, så vi ved jo hvad det er de vil... de ønsker en reserve-Army af syge arbejdere, de kan beskylde for at være raske nok til at arbejde, når deres virksomheder i fremtiden igen står og mangler arbejdskraft.

nå... det løb lige lidt af sporet... men det går vel

Sidst redigeret af Razmo; 18-09-2009 kl. 10:28.
  Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 10:49   #3
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
OK....

....jeg har altid forstået ordet som overførsel fra en tid til en anden, og det er nok min misforståelse.

Da jeg kom på førtidspension, mente man at det var godt at man kom på en varig forsørgelse, hvis man var for dårlig til at klare sig i erhvervslivet, og der ingen reel udsigt var til at man blev bedre. Den skulle netop være varig for at dem der ikke kunne arbejde på grund af sygdom, kunne ro og tryghed i deres hverdag, og selv komme skabe en rytme der passede til deres helbred.

Hvis førtidspensionen for alle skal tages op til genvurdering igen og igen, hvert 3. eller 5. år, så er der ingen ro, ingen tryghed.
Måske skulle man gøre det sådan at det er valgfrit om den skal op til vurdering, og at man højst kan revurderes 2 gange f. eks og 3 gang så er den permanent. Men den løsning bryder jeg mig heller ikke om.

Der er ikke noget jeg hellere ville end have det helbred tilbage jeg havde fra jeg var 18 - 30 år. Dengang kunne jeg arbejde røven ud af bukserne på de fleste, jeg arbejde ofte i op til 14 om dagen, og har præsteret at arbejde 56 timer på tre dage. Og jeg havde det skægt med at arbejde og tjene penge, hårdt fysisk arbejde var min extrem sport, jeg ville hele tiden flytte mine grænser. Og jeg nød stor respekt fra mine kolleger både de mandlige og de kvindelige. Jeg var det man på engelsk kalder en "Tomboy", en kvinde der var ligeså stærk som mænd, og som nyder fysiske aktiviter normalt forbundet med mænd. Da jeg stod i lære fik jeg tilnavnet, "Kan selv". Jeg kunne selv og ville selv. Jeg har smidt rundt med 50 kg sække som om det var en fodbold.

Og så en dag var det pludselig slut, næsten fra den ene dag til den anden. Men hvor ville jeg ønske mig dengang tilbage, og hvis jeg fik det sådan igen, blev rask nok, så ville jeg være den første der var tilbage på arbejdsmarkedet, de ville ikke behøve at revurdere mig, jeg ville tvinge dem til at miste min FP. Så for min skyld ville de ikke behøve at indføre tvungen revurdering. Og jeg er sikker på at der er mange der tænker lige som jeg. Der er mange FPere der ønsker sig de tider tilbage hvor de "kunne".



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 11:09   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ragdoll Se meddelelser
....jeg har altid forstået ordet som overførsel fra en tid til en anden, og det er nok min misforståelse.

Da jeg kom på førtidspension, mente man at det var godt at man kom på en varig forsørgelse, hvis man var for dårlig til at klare sig i erhvervslivet, og der ingen reel udsigt var til at man blev bedre. Den skulle netop være varig for at dem der ikke kunne arbejde på grund af sygdom, kunne ro og tryghed i deres hverdag, og selv komme skabe en rytme der passede til deres helbred.

Hvis førtidspensionen for alle skal tages op til genvurdering igen og igen, hvert 3. eller 5. år, så er der ingen ro, ingen tryghed.
Måske skulle man gøre det sådan at det er valgfrit om den skal op til vurdering, og at man højst kan revurderes 2 gange f. eks og 3 gang så er den permanent. Men den løsning bryder jeg mig heller ikke om.

Der er ikke noget jeg hellere ville end have det helbred tilbage jeg havde fra jeg var 18 - 30 år. Dengang kunne jeg arbejde røven ud af bukserne på de fleste, jeg arbejde ofte i op til 14 om dagen, og har præsteret at arbejde 56 timer på tre dage. Og jeg havde det skægt med at arbejde og tjene penge, hårdt fysisk arbejde var min extrem sport, jeg ville hele tiden flytte mine grænser. Og jeg nød stor respekt fra mine kolleger både de mandlige og de kvindelige. Jeg var det man på engelsk kalder en "Tomboy", en kvinde der var ligeså stærk som mænd, og som nyder fysiske aktiviter normalt forbundet med mænd. Da jeg stod i lære fik jeg tilnavnet, "Kan selv". Jeg kunne selv og ville selv. Jeg har smidt rundt med 50 kg sække som om det var en fodbold.

Og så en dag var det pludselig slut, næsten fra den ene dag til den anden. Men hvor ville jeg ønske mig dengang tilbage, og hvis jeg fik det sådan igen, blev rask nok, så ville jeg være den første der var tilbage på arbejdsmarkedet, de ville ikke behøve at revurdere mig, jeg ville tvinge dem til at miste min FP. Så for min skyld ville de ikke behøve at indføre tvungen revurdering. Og jeg er sikker på at der er mange der tænker lige som jeg. Der er mange FPere der ønsker sig de tider tilbage hvor de "kunne".



Ragdoll
Og for mennesker som mig, der ALDRIG har kunnet, er sådanne ideologier om midlertidig FP værre end en gyser... for når man har brugt 20 år på først at overbevise sig selv om, at der er begrænsninger der gør at man ikke kan indfinde sig på arbejdsmarkedet, og bag efter overbevise systemet om det samme, ja så bliver det et MARERIDT at skulle tænke på, at man skal igennem vridemaskinen hvert 3. år til man bliver 65 (eller hvad de nu har sat pensionsalderen op til, til den tid).

Det er situationer som denne, og andre lignende, jeg føler at man overhovedet ikke skænker en tanke, når man smider om sig med den slags lovforslag... det virker som om, at det eneste man har i tankerne er panik-tanker omkring fremtidens arbejdskraft mangel, og i den forvirring kun ser de sider af lovforslagene der kan gavne deres "nu og her" problemer... de skal i hvert fald ikke bilde mig ind, at det lovforslag er afstedkommet af at tænke førtidspensionisternes tarv... det skal se sådan ud, men det er løgn og latin, og kun for at afhjælpe deres problemer med arbejdskraft.

Ordentlig gennemtænkt lovforslag er det i hvert fald IKKE!

Måske hvis man spørger dem, at HVIS de nu selv var så syge, at de end ikke kunne gå ud på lokum og tørre sig selv i røven, om de så ville finde det betryggende at vide, at de skal op til kommunen og bekræfte det hvert 3. år til de skal folkepensioneres!

Sidst redigeret af Razmo; 18-09-2009 kl. 11:14.
  Besvar med citat
Gammel 18-09-2009, 11:46   #5
Ragdoll
Har ikke tid til andet end K10
 
Ragdolls avatar
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Aabenraa
Alder: 64
Indlæg: 2.005
Blog Indlæg: 4
Styrke: 19
Ragdoll er ved at flytte ind på K10Ragdoll er ved at flytte ind på K10
Ja....

....jeg ville også finde det som en sort sky der hang over hovedet på mig hele tiden hvis jeg var i den situation.

Tanken er grufuld, man ville hvis er syg sikkert bruge hele det sidste år inden genvurderingen på at bekymre sig og på den måde forværre sin tilstand.

Jeg ved i hvertfald at for mig er det hårdt hver gang jeg skal noget med kommunen.



Ragdoll
__________________
THE GOLDEN RULE - Those who have the gold, makes the rules!
Ragdolls Blog
Gensidig Forsørgelsespligt - Nej Tak!
Ragdoll er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
undomsuddannelse med forældre på overførselsindkomst sejleren Alt det andet 14 18-09-2012 07:56
Overførselsindkomst MxDK Spørgsmål ang fleksjob 8 13-10-2008 20:14
samlever/ægteskab på overførselsindkomst sejten Alt det andet 3 18-08-2008 15:35
her må du ikke bo hvis du er på overførselsindkomst. Stella Dit og Dat 10 14-05-2008 02:10




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:28.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension