K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-01-2011, 00:36   #1
LeneGo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2010
Lokation: Thy
Indlæg: 29
Styrke: 14
LeneGo er ny på vejen
Min psykolog ”kloger” i min medicin

Er der noget rigtigt i det hun siger?

Tidligere i min sag er der skrevet at der muligvis kan frigøres resourser (til brug på arbejdsmarkedet) ved et forløb hos en psykolog. Jeg har gået der 7 gange i august-oktober, hvorefter vi blev enige om at gemme nogen af de gange jeg kan få tilskud til, til nu, hvor jeg er i ”funktionsafklaring”, fordi vi forventede at der vil komme konflikter ift. det vi har arbejdet med (at kunne sige fra fx).

Jobcenterkonsulenten har nu bedt min psykolog om en statusrapport. Så kan lægekonsulenten se på den, mens jeg afprøves, så lægens og afprøvningens konklusion kommer på én gang – effektivt, for en gangs skyld!

Psykologen har nu skrevet et udkast til min gennemlæsning på 2 A4, hvor hun skriver om hvad vi har snakket om, hvordan jeg er kommet videre psykisk, hvordan mit fyskiske helbred er/har været, at jeg har fået diagnosen fibromyalgi i perioden og det giver mig sygdomsforværringer uden psykisk årsag og hvad hun mener om min medicinering.

Reumatologen anbefalede at afprøve antidepressivt, ordineret af egen læge, så hun kan følge mig. Reumatologen har skrevet ”i smertestillende øjemed”.
Vi har valgt Citalopram, da jeg tidligere har fået det af psykiske årsager, uden bivirkninger. Men nu giver det mig nogen kvalme og mavesyreproblemer, dog er jeg gået med til at se, hvordan det er på længere sigt. Også fordi det hjalp mig fra ”knap nok selvhjulpen” til ”rimelig tilværelse, hvis ikke jeg laver noget”. Som smertestillende får jeg 8 pinex/dag. Jeg supplerer med Maldogin/Dolol, hvis jeg ikke kan sove for smerter, men nogen gange kan jeg ikke sove for Dolol, så det begrænser jeg. Måske 1/måned, hvis jeg selv kan styre hvad jeg laver. Jeg kan ikke tåle Ipren og lign.


Psykologen skriver bl.a. "jeg vurderer, at den grad Lene er ramt af sin sygdom skal der følges op på hendes sygdomssituation og medicinering gennem fast kontrol hos læge eller reumatolog, da hun fortsat oplever sig meget træt og hun føler kvalme. Samt kan hun få en bedre supplerende smertestillende medicin end Dolol som hun oplever er behæftet med for mange bivirkninger”.

Hun slutter ”- og at det må afventes om Lene kan hjælpes mere medicinsk i forhold til om hun fortsat står til rådighed for et fleksjob. Aktuelt vurderer jeg ikke Lene i stand til at varetage et fleksjob. Jeg vurderer, at det må afklares hvorvidt de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte i forhold til Lenes fremtidige funktionsevne.”

Og nu kommer mine spørgsmål.

Må hun overhovedet kommentere min medicin, hun er jo psykolog, ikke psykiater, og har på papiret overhovedet ingen viden om medicin? Humlen helt akut er jo, at hvis kommunen vurderer, at hun kan udtale sig om dette skal jeg stå til rådighed for et længere medicinsk forsøg, imens al tale om pension går i stå.

Og det ligger jo ud over reumatologens forhåbninger!

Må hun udtale sig konkret om størrelsen af min arbejdsevne (varetage et fleksjob).

Jeg synes det er mærkeligt at hun - efter bla at have beskrevet min "frygt for sin totale situation i fremtiden, som har været meget belastende for hende" bruger ordvalget fra lovgivningen som vil forlænge min sag, mens hun udtaler sig uden for hendes fagområde.

Misforstå mig ikke, jeg vil tage hendes råd om et tættere samarbejde med egen læge op, lige som hendes vurdering af, at der kan være et andet præparat, der ikke giver kvalme, men virker lige så godt, tiltaler mig. Jeg føler mig bare dolket i ryggen, af en jeg skulle have tillid til. Det var noget andet hvis hun kunne påpege nogle ting inden for hendes fagområde…

Min psykolog er også alternativ behandler, hun kunne godt tænke mig at jeg ville afprøve noget akupunktur-naturmedicin, der ca. hedder ”Move Mountain”. Det har hun så klogeligt ikke skrevet, men er der nogen der kender det/har erfaringer?

Egentligt sjovt at hun både anbefaler mere smertestillende og naturmedicin på én gang, det har jeg ikke prøvet før...

Tak fordi du læste med så langt!


Hilsen
Lene
LeneGo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-01-2011, 06:28   #2
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej LeneGo.

Mine øjne var ved at trille ud, da jeg læste, at din psykolog udtalte sig om medicin. Godt at du fik deet til gennemlæsning!

Først en afklaring omkr. din psykolog autorisation: har vedkommende en cand. psyk. udd.? Har vedkommende overenskomst m. sygekassen? Hvis ikke kan psyk. ikke sende noget videre uden din godkendelse. Dvs. du kan bede og har krav på, der udelades noget.

Psyk. har ikke medicinsk fagområde, og kan derfor ikke begive sig ud i dette. Bed derfor om at få dette slettet. Samtidig vil lægekonsulent på kommune næppe tage sådan en udtalelse m. et ok., så derfor kan det skade psyk. øvrige udtalser her. Endnu en grund til at få taget det ud.

Citat:
enige om at gemme nogen af de gange jeg kan få tilskud til, til nu, hvor jeg er i ”funktionsafklaring”, fordi vi forventede at der vil komme konflikter ift. det vi har arbejdet med (at kunne sige fra fx).
Dette synes jeg var en klog disp.

Citat:
at jeg har fået diagnosen fibromyalgi i perioden
Forstår heller ikke hvordan denne kommer ind under psyk. faglige område, men måske oplysning fra dig via reumatolog? Men alligevel mener, jeg også dette bør nærlæse, således at psyk. ikke fremtræder, som givende diagnoser udenfor eget faglige felt.

Citat:
hvad hun mener om min medicinering.
Efter min mening et no go!

Citat:
Samt kan hun få en bedre supplerende smertestillende medicin end Dolol som hun oplever er behæftet med for mange bivirkninger”.
I denne sætning går psyk. ud over sit fagfelt.

Citat:
”- og at det må afventes om Lene kan hjælpes mere medicinsk i forhold til om hun fortsat står til rådighed for et fleksjob.
Her bevæger psyk. sig ind i grænsefeltet for sin faglige, hvorfor jeg ville bede om at få denne sætning ud. Den efterflg. sætninger er helt fin. Men flg. ville jeg også mene er på kanten:
Citat:
Jeg vurderer, at det må afklares hvorvidt de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte i forhold til Lenes fremtidige funktionsevne.”
Psyk. skal nøjes med at udtale sig om din funtionsevne i forhold til din psyke og ikke bevæge sig ind på reaumatolog el. prak. læges område. Dette er et no go. Samtidig m. det også er til ugunst for dig.

Citat:
kan udtale sig om dette skal jeg stå til rådighed for et længere medicinsk forsøg, imens al tale om pension går i stå.
På baggrund af dette går jeg ud fra, at pension har været på tale? Hvis du skal gå mod en pension, så er det jo evident, at dine status fra diverse læger skal tale i denne retning. Hvorfor det jo er centralt, at du får læst disse 2 A4 sider igennem (hvilket jeg forøvrigt synes er way to much), og virkelig får frasorteret i forhold til faglig felt samt omformuleret sætninger, der kan gribes fat i fra kommunen til at forhale din sag, hvilket før er set i dette forum.

Citat:
akupunktur-naturmedicin, der ca. hedder ”Move Mountain
Lige googlet på dette og de 2 første sider giver nada. Jeg er personligt åben overfor alternativ medicin, men som du selv skriver, er blandning ikke altid hensigtmæssig. Jeg kender ikke nok til dit sygdomsområde, men ved af egen erafring at akupunktur har hjulpet mig m. såvel smerter som andet. Men en sammenblanding har jeg aldrig hørt om.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 00:52   #3
LeneGo
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 31-05 2010
Lokation: Thy
Indlæg: 29
Styrke: 14
LeneGo er ny på vejen
Tak Gunvor

Ja, hun er cand.psych. og tilknyttet sygesikringen. Om fibromyalgi beskriver hun, hvordan jeg har været til reumatolog, som har stillet diagnosen, og hvordan det har hjulpet mig til at respektere kroppens grænser, så der er ingenting der.

Ja, der har været tale om pension, jeg skal først igennem den netop startede "funktionsafklaring" hvor vi skal se hvor meget medicinen har hjulpet (givet funktionsevne). Men Jobcenter-sagsbehandleren tror heller ikke jeg kan passe et fleksjob, så det skulle køre på skinner. Hvis ikke psykologen sætter fluer i hovedet på nogen om et længere medicinforsøg med mig som kaninen...

Så jeg prøver at få det væk i en god tone - det skulle jo nødig udvikle sig til "Lene tror ikke på egen helbredelse, og skal i længere psykologbehandling for dette...". Håber jeg er lidt paranoid nu
LeneGo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-01-2011, 10:15   #4
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Lene,

Du kan i al fald bruge begrundelsen, at hverken din sagsbehandler eller lægekonsulent vil acceptere at en psykolog eller andre lægefaglige, udtaler sig omkring arbejdsevne medmindre de har spurgt direkte ind hertil. Det samme gælder medicinske behandlingsmuligheder.

Din psykolog skal jo i en status attest kun beskrive din situation pt., din funktionsevne, prognose og diagnose. Har din sbér ikke stillet nogle spørgsmål til psykologen i forbindelse med den udbedte status rapport ? Det er disse hun som "hovedregel" skal koncentrere sig om.

Sbér og lkér "hader" når lægerne "kloger" sig på områder, der ikke hører under dem og de tror som oftest af det er os, patienterne der får flettet vores egne "ønsker" ind i lægernes rapporter. Ordet førtidspension, må hun for guds skyld heller ikke bruge.

EE
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Psykolog? Antoniette Alt det andet 24 11-02-2013 16:50
Kontant-hjælp - tilskud til medicin og psykolog frkkaos Alt det andet 7 27-04-2012 22:15
Psykolog i Næstved jensen79 Dit og Dat 2 22-09-2009 08:34
Psykolog Mai-Britt Dit og Dat 0 17-06-2008 12:39




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:56.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension