K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-01-2006, 15:05   #1
Sander
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2006
Indlæg: 2
Styrke: 0
Sander er ny på vejen
Søger et godt råd...

Jeg fik konstateret ADHD for godt 7 måneder siden, efter vedvarende fra familien om at der var noget galt. Jeg har igennem de sidste 12 år virkelig forsøgt at finde ud af hvorfor min situation og reaktioner er som de er. Men uden det endelige held. Meget er løst, men har altid lige manglet det sidste, indtil et indslag på TV om en ande ung pige, der havde DAMP. Det første til lægebesøg og dernæst psykiater, med ovenstående diagnose som resultat.

Jubii - Jeg var ikke selv helt tosset, der er en årsag !! Men samtidig også en stor mundfuld at sluge - at have et handikap.

Yderligere kørte jeg galt for ca. 5 år siden, men piskesmæld til gengæld. Det døjer jeg meget med i perioder, hvor jeg har hovedpineanfald op til 4 dage om ugen. Får smertestillende, men kun med begrænset succes. Har været i behandling og til undersøgelse, men væk er det ikke...

I forbindelse med diagnosen fik jeg ordineret medicin (Ritalin) og det hjalp virekelig omgående. Men der skulle have været fulgt op med praktiske foranstaltninger, for en stor del af de mønstre jeg har tilegnet mig igennem 37 år, er ikke væk. Praktiske foranstaltninger kunne være psykologhjælp eller lignende, menintet er sket.

Jeg har været sygemeldt i godt 5 år, og er på kontanthjælp i dag. I alle årene har der skulle tages stilling til hvorledes jeg komme videre. Sådan står tingene ligeledes i dag. Der er simpelthen dømt nøl.

I min dagligdag har jeg det rigtig skidt. Jeg har igen svært ved at overskue hverdagen, især når nye ting sker. Alt for tit ligger jeg simeplthen brak og venter på hovedpinen går over. Det er frustrerende og holder ikke.

Jeg er nået dertil hvor der skal ske noget. En afklaring - at komme videre. Jeg har også meget svært ved at overskue min økonomiske situation (familiens) da jeg ikke ved hvad fremtiden bringer. Jeg har brug for ro omkring mig til at gennemgå den behandling der skal til omkring ADHD. Minde hovedpineanfald er der formentlig ikke meget at gøre ved.

Mit spørgsmål er, om jeg skal søge pension, og hvordan gør man. Er det igennem lægen eller sagsbehandleren?

Jeg har altid været modstander at at jeg skulle den vej. 37 år og har mod på en masse, men jeg har desværre efterhånden måtte indse at der nok ikke er meget for mig at komme efter på arbejdsmarkedet.

Så vidt jeg ved er jeg af sagsbehandleren lagt i klasse 4 med dårlig match.
Sander er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2006, 19:43   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Søger et godt råd...

Hej Sander.
Du skal ansøge om førtidspension hos din sagsbehandler.
Du skal kontakte sagsbehandleren og bede om en samtale med henblik på at søge førtidspension, og med henblik på at få startet udarbejdelsen af en ressourceprofil, som er et lovmæssigt krav før der kan træffes afgørelse.

Da der er nogen der kan fungere på arbejdsmarkedet med diagnosen ADHD, skal du være indstillet på at gennemgå en arbejdsprøvning. Dette er meget vigtigt da det er gennem arbejdsprøvningen man observerer dine ressourcer og dine barrierer i forhold til arbejdsmarkedet.

Når du taler med din sagsbehandler, så bed eventuelt om at få udleveret en kladde til ressourceprofilen, så du har mulighed for at gå derhjemme og "tygge" lidt over de forskellige elementer i profilen der skal udarbejdes, det forbereder både dig og din sagsbehandler på at lave en god ressourceprofil.

Håber ovenstående besvarer dine spørgsmål, ellers må du endelig skrive igen.

Kh Pia
PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2006, 21:08   #3
Sander
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2006
Indlæg: 2
Styrke: 0
Sander er ny på vejen
RE: Søger et godt råd...

Hej Pia og tak for dit svar.
Der er allerede lavet ressourceprofil for ca 4 måneder siden. Ellers er det hele sådan status quo. Lige bortset fra jeg har fået medicinbevilling.

Ressourceprofilen blev udarbejdet sammen med sagsbehandleren.

Bemærkning: Det er ikke så meget selve ADHD'en der er svær for mig. Det er specielt de ting, der følger med og har gjort det i så mange år. Det har naturligvis også tæret på alle omgivelserne. Det værste er egentlig hovedpinerne, der gør at jeg overhovedet ikke kan lave noget som helst andet, end at lægge mig. Jeg lyder måske som en hund der piver. Det er ikke meningen, men jeg synes sgu efterhånden det er hårdt.
Sander er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2006, 22:11   #4
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
RE: Søger et godt råd...

Sander...du lyder skam ikke som en der piver...lige netop i dette forum vil næsten alle kunne forstå dig....da de fleste brugere herinde er mere eller mindre er syge...de fleste vil kunne genkende dine irritation...
Mange gange kan det være rigtig godt og komme af med ens fustrationer over at have ondt hele tiden eller hvad det nu kan være der er galt...
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-01-2006, 23:54   #5
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Søger et godt råd...

Sander ;-) hej Jeg syns heller ikke du lyder pivet...tværtimod syns jeg du er stærk og det er godt du er herinde fordi så kan vi tale om tingene og det er virkeligt godt herinde med en masse gode oplysninger om fleks og førtidspension. og en dygtig sagsformidler der altid hjælper med svar og alle os 106 andreB) du kan altid få talt ud herinde:@
Håber det går godt for dig og hvis du vil så må du også gerne pive lidt
Stella...
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Godt link & godt initiativ Jna Et godt link! 4 08-04-2013 20:51
Førtidspension - hvad er godt at vide inden du søger 1970girl Alt det andet 0 17-01-2012 22:49
Søger råd til Mølgaard Alt det andet 7 01-03-2011 21:08
Nu søger jeg... Randerspigen73 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 47 18-12-2010 21:35
Må man godt have en budgetkonto når man søger kontanthjælp? N.N Alt det andet 25 12-10-2009 12:11




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension