K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2005, 23:31   #1
Mash
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 24-11 2005
Indlæg: 1
Styrke: 0
Mash er ny på vejen
Førtidspension

Hej!

Jeg har fået tilkendt førtidspension m. virkning fra d.1.12.05.

Da jeg er udlænding,spurgte pensions afdeling mig om hvilke § jeg hørte under da jeg ankom som flygtning til DK i 1987.Kommunen har bedt om beviset.Det kunne jeg ikke finde hjemme v. mig selv.Jeg har kontaktet Udlænings styrelsen og det vil tage ca.3 måneder inden de sender en kopi af deres svar på min politisk asyl ansøgning.

Pensions afdeling mener at jeg får ret til fuld pension:14.000 kr. kun hvis jeg hørte under §7.1.Hvis ikke så får jeg kun 9.300 kr. i måneden og så skal jeg søge om at få det suppleret op via bistandshjælp kontor.

Jeg ankom til Danmark som familiesammenføring.3 måneder efter ankomsten søgte jeg politisk asyl og fik den,men jeg kan ikke finde det brev som udlændnings styrelse har sendt til mig i 1987, hvor de giver mig ret til politisk asyl.I 1996 fik jeg infødsret.Jeg har nu den røde dansk pass.

Jeg er ikke hel enig med kommunen,fordi jeg har infødsret nu og jeg kender personer som har fået fuld pension selv om de hørte ikke under §7.1 ved ankomsten til landet.

Jeg kan hellere ikke finde nogle §er i pensions loven der handler om den måde kommunen vil beregne min pension.

Mine spørgsmål er:
1- Har kommunen ret i at beregne min pension på den måde?
Hvis ja,vil du godt henvise til det § i pensions lov der handler om det?

2- Hvorfor skal man så langt tilbage i tiden?Jeg har infødsret nu.Er det ikke der skal tages hensyn til?

Jeg håber du svarer på mine spørgsmål hurtigst muligt!

Tak på forhånd




Kommunen siger at jeg kan ikke fuld pension inden jeg anskaffer beviset at jeg hører under §7.1


/EDIT Jeg har flyttet dette indlæg fra
"Fleksjobbere / Er det overhoved muligt at få et fleksjob" til
"Sagsformidler hjørnet / Spørgsmål ang Førtidspension"
Da det er her det hører hjemme
Mash er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-12-2005, 20:39   #2
PiaB
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-10 2005
Indlæg: 214
Styrke: 19
PiaB er ny på vejen
RE: Førtidspension

Hvis du er omfattet af pensionslovens § 2 stk. 2 nr. 2 som lyder:
Udlændinge der har fået opholdstilladelse i Dk efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven, har ret til fuld pension.
Hvis du ikke har fået opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 skal du opfylde bopælskravet for at få pension. Af pensionslovens § 6 Stk. 1 står:
Ret til fuld pension for personer under 65 år er betinget af, at bopælstiden udgør mindst 4/5 af årene fra det fyldte 15. år til det tidspunkt, hvorfra pensionen ydes.

Så hvis du ikke opfylder bopælskravet og ikke har opholdstilladelse efter § 7 eller § 8 i udlændingeloven, kan du ikke få fuld pension, men pension der svarer til hvor mange år du har opholdt dig.

Jeg synes du skal kontakte udlændingestyrelsen igen, for at høre hvilken paragraf du har fået opholdstilladelse efter - hvis du beder om aktindsigt i dine papirer, skal de sende aktindsigten inden 10 dage, og hvis de ikke kan det, skal de give en forklaring på hvorfor.
Men jeg mener de må kunne se det i deres systemer.

Kh Pia

PiaB er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:41.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension