K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-04-2009, 08:29   #1
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ansvar i Byråd.

Hej Alle.

Så vidt jeg har forstået, har byråd, og Borgmester ansvaret for at forvaltningerne arbejder udfra lovgivningen, altså overholder disse.

Mit spørgsmål, går derfor på flg;
Når nu så mange af os klager til dels Byråd, dels Borgmester, kan disse jo ikke påberåbe sig uvidende i forhold til situationen.

Ergo kunne man vel anklage, gøre byrådet ansvarlig evt. via retsag.
Her tænker jeg personlig ansvarlig. Således at det ikke går ud over kommune kassen, men byrådet egen pengepung. Feks. retsag, udgifter i den forbindelse, + evt erstatning.?

Herunder er der jo mulighed for at føre en sag som gruppe, hvor anklagerne er de samme.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 10:06   #2
Oraklet
Føler sig hjemme på K10
 
Oraklets avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-01 2009
Lokation: Danmark
Indlæg: 32
Blog Indlæg: 1
Styrke: 16
Oraklet er ny på vejen
Det er kommunaldirektøren du skal søge - en borgmester har et overordnet ansvar - feks har han ansvar for at økonomien følger budget, og ansvar for at hans ansatte følger de direktiver de er sat til at varetage. - Men det er kommunaldirektøren der har ansvar for at hans forvaltning overholder div. §§ - borgmesteren kan fylde dig med løfter og ord, uden at holde dem - det kan kommunaldirektøren ikke - idet han er ansat.

At få et byråd ansvarliggjort er svært - idet hele taget at få lagt sag imod dem, men i.fgl §§ kan de stilles personligt til ansvar, med erstatnings/straffe ansvar.
Og det er vist ikke sket så mange gange - de dækker jo over hinanden, eller laver nye love, så de ikke kan stilles til regnskab... meen det ville være skønt hvis man kunne stille dem til ansvar for alle de liv de har medvirket til at forringe! - De der døde kan jo ikke tale.
Oraklet er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-04-2009, 10:21   #3
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Ja, men når det nu er sådan, at feks i forbindelse med førtidspension, fratagelse af sygedagpenge, samt anden forsørgelse, er det jo byrådet det netop for at holde bugetter, sætter linjerne.
Dvs at er det ikke inden for lovgivning, og de samtidig er orienteret, må de kunne stilles til ansvar.
Socialdirktøren er jo også ansat, og igen byrådets ansvar, ligesom, hvordan lægekonsulenten arbejder. Det er igen Borgmesteren som øvereste ansvarlig, man kan klage til.
Får byrådet så dårlig vejledning, af ansatte(jurister eller lign), må de jo efterfølgende tage hånd om denne konsekvens.

Når Borgmester orienteres om sag(er) der ikke føres/behandles korrekt, er det jo deres ansvar at undersøge/rette op, så lovgivningen følges?
vh popiae

Sidst redigeret af popiae; 11-04-2009 kl. 10:23.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2009, 01:50   #4
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Erstatning ved diverse sagsbehandlingsfejl

Jeg har fundet det her ved et tilfælde....

Citat:
4.3 Erstatninger ved sagsbehandlingsfejl m.v.
Ved drøftelser mellem Arbejdsmarkedsstyrelsen, departementet og Finansministeriet er det
afklaret, at der implicit på de enkelte hovedkonti under finanslovsområdet 17.47. Aktiv arbejdsmarkedspolitik
(nu dog 17.46. Aktiv beskæftigelsesindsats) er hjemmel til, at erstatninger
og udgifter som følge af sagsbehandlingsfejl kan afholdes over aktiveringsbevillingerne for
det respektive redskab/underkonto.
JC Gråzonevejledningen 2007 Side 35 af 62
Sagsbehandlingsfejlene kan bl.a. bestå i forkert information, vejledning eller rådgivning over
for en borger eller en virksomhed, hvor borgeren eller virksomheden påføres et økonomisk
tab som følge af den forkerte information, vejledning eller rådgivning.
Der kan eksempelvis være tale om fejlagtig meddelelse af bevilling. Eksempelvis ved
· bevilling af ydelser/aktiveringstilbud uden at der foreligger en individuel jobplan
· bevilling af løntilskud, hvor tilskudsbetingelser ikke er opfyldt, eller
· sagsbehandlingsfejl i forbindelse med udbudsforretninger.
Udgifterne, herunder udgifterne til erstatninger kan følge af en domstolsafgørelse, af et indenretligt
eller udenretligt forlig, en afgørelse i beskæftigelsesankenævnet eller være pålagt jobcenteret
administrativt af Arbejdsmarkedsstyrelsen.
Jobcentrene kan ikke uden forudgående forelæggelse for - eller henvendelse til - Arbejdsmarkedsstyrelsen
(Holmens Kanal) afholde sådanne udgifter, såfremt de er en følge af et udenretligt
forlig.
http://www.drmidtjylland.dk/graphics...maj%202007.pdf

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-04-2009, 14:52   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ja, det lyder rigtig godt zuza, meeen desværre er det jo nok lige så svært som alt andet, for den alm borger at få sin ret, hmm...

Men ærligt, pt summer vi herhjemme om man skulle gøre et forsøg på at holde nogen ansvarlige. Hvorfor ikke?

ak ja, véd jo godt at den- i hvert fald for os- strander ved økonomien meeen man kunne vel prøve at formulere et brev for at se OM man får en reaktion, i det mindste.

Er der nogen der har erfaring herinde?

Pia, da jeg i tidernes morgen fik en lægekonsulent udtalelse var denne heller ikke ok = han satte bla % på hvor meget han mente at jeg var handicappet(-og vi ved jo alle at en sådan overhovedet ikke SER den der bliver talt om, det skete i hverftfald ikke i min sag)

Jeg summede lidt, anede ikke hvad jeg skulle gøre, men forsøgte at skrive til (tidligere Dianalund) borgmester.
Hvad skete? - NA DA.

Ok, hvad kunne jeg så gøre. Jeg fandt ud af at jeg kunne skrive til TILSYNSRÅDET (-men det véd du jo nok allerede i forvejen?)
Mener ikke at det dengang var under Statsforvaltningen, men en selvstændig afd.

Fik kontakt m en fuldmægtig som på mine vegne henvendte sig til borgmesteren og spurgte til hvorfor han ikke svarede? hvad var grunden? og var dette en sag som de skulle undersøge?

Denne henvendelse kunne han ikke overhøre.

Nu véd jeg jo ikke om du også har prøvet dette men måske et forsøg værd?

__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./

Sidst redigeret af buster; 18-04-2009 kl. 15:02.
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Store problemer i Vejle kommunes byråd Webmaster Politik og Samfund 3 20-01-2013 00:18
Svendborg Kommunes byråd stemmer om borgeres ret kisser72 Politik og Samfund 4 01-02-2012 18:36
Odense byråd . Stella Politik og Samfund 0 25-02-2008 14:46
Vil DU høres i Odense Byråd lena Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 0 18-09-2007 14:34
Allerød Byråd holder øhh " møde" Stella Politik og Samfund 1 12-09-2007 11:58




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension