K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-09-2015, 15:45   #1
GB2
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
GB2 er ny på vejen
Særlig hjælp til høje boligudgifter i Aktivlovens §34

Jeg står foran en fyring og går fra at være forudbetalt fængselsbetjent til bagudbetalt sygedagpenge-modtager.

Jeg bor alene i lejet rækkehus med en husleje på 5.200,-

Har jeg mulighed for at modtage ekstra hjælp?

Om ikke andet, så bare i nogle måneder?
GB2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2015, 19:27   #2
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Den måned du kommer til at mangle penge, der kan du søge enkeltydelse. Hvor svær/enm den er at få, kommer dog an på hele din økonomiske situation, og din kommunes vurdering af den.

Angående hjælp til boligudgifter generelt, der findes det der hedder §34 aktivloven.
Hvis du er enlig uden børn, skal du som minimum selv betale 2850 kr af dine samlede boligudgifter.
Dvs husleje+forbrug (vand, varme, el, evt obligatorisk fællesantenne) minus alm boligsikring.
Man skal først og fremmest opfylde disse for at få den:
"1) at ansøgeren har været ude for ændringer i sine forhold, f.eks. i form af sygdom, arbejdsløshed eller samlivsophør,

2) at ændringerne bevirker, at ansøgeren ikke har mulighed for at skaffe det nødvendige til sin egen eller familiens forsørgelse, og

3) at behovet ikke kan dækkes gennem andre ydelser. "

Nummer 1 opfylder du ved fyring/sygemelding.
Nummer 2 er jeg ikke 100% sikker i, men når man har boligudgifter over grænsebeløbet, og man er faldet i indtægt, opfyldes den vidst som udgangspunkt.
Nummer 3 kan vidst omfatte hvorvidt man har formue. Det står dog ingen steder, så klag hvis du får afslag med den grund.

Men gør forsøget, det skader intet at prøve
Læs evt mere om §34 her: http://sindvejle.dk/node/246#.VeXf7pe8R-s
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2015, 21:34   #3
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Først og fremmest bør du søge om boligsikring.
Hvis der så ikke er meget at hente dér kan du søge om §34, som Misty Miss beskriver.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-09-2015, 21:36   #4
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Vovse
Det er ret vigtigt at pointere at alm boligsikring skal være søgt før man søger §34.
Så hvis man kan få alm boligsikring, skal man gøre brug af den mulighed. Hvis man ikke kan få det, udelukker det dog ikke muligheden for hjælp efter §34
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 08:26   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
§34 kan kun søges hvis man får kontanthjælp, ikke sygedagpenge.
Men alm boligsikring, kan søges, + evt økonomisk hjælp til medicin eller lign.(hvis du har ekstra udgifter i forbindelse med sygdom).

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 08:47   #6
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af MistyMiss Se meddelelser
Vovse
Det er ret vigtigt at pointere at alm boligsikring skal være søgt før man søger §34.
Så hvis man kan få alm boligsikring, skal man gøre brug af den mulighed. Hvis man ikke kan få det, udelukker det dog ikke muligheden for hjælp efter §34
Det var lige præcis også derfor jeg skrev som jeg gjorde, for du havde glemt at få det med.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 10:34   #7
MistyMiss
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2015
Indlæg: 3.195
Styrke: 13
MistyMiss er ved at flytte ind på K10MistyMiss er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
§34 kan kun søges hvis man får kontanthjælp, ikke sygedagpenge.

VH Popiae
Jo, man kan godt være berettiget til den paragraf selvom man er på sygedagpenge. Men vil da gerne høre hvorfor du mener at kun kh modtagere kan få den
MistyMiss er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 22:25   #8
liseg
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-07 2015
Indlæg: 40
Styrke: 9
liseg er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
§34 kan kun søges hvis man får kontanthjælp, ikke sygedagpenge.

VH Popiae


Dette er ukorrekt...er selv på sygedagpenge og berettiget til at søge §34, men derfor ikke sikkert det bevilliges. Har fået afslag pga loft på ydelser, får højeste sats, men har klaget over afslag, fordi jeg i følge beregning, som kan gøres på SIND´s hjemmeside, bør få 1.300 kr pr mdr i støtte.

Mvh Lise
liseg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-10-2015, 16:23   #9
GB2
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 10-07 2015
Indlæg: 14
Styrke: 9
GB2 er ny på vejen
MANGE tak for fyldestgørende svar.

Havde slet ikke overvejet at søge en §34 til hjælp til overgangen fra forudbetalt til bagudbetalt periode. Så TAK!

Min situation er dog forbedret en del, da jeg er flyttet sammen med én.
Ikke at vi betaler 50/50, men alt hjælper.
Han er pt lønmodtager, men risikerer også at ende på sygedagpenge. Et sørgeligt "par", vi er...

Dermed har jeg så også udelukket mig selv for de små 600,- jeg kunne opnå i boligsikring.

Sidst redigeret af GB2; 18-10-2015 kl. 16:30.
GB2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:09.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension