K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 02-09-2015, 11:57   #21
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Pip Se meddelelser
Selvom invaliditetsydelse er en pensionsform, er det ikke ensbetydende med at reglerne er de samme, idet man ikke regnes som pensionist, under en hvilende pension.. det tænker jeg du måske skal forske lidt i..

"Bemærk følgende fra lovbemærkningerne (L 151) til ændringsloven gældende pr. 1.7.2008: 1) "Det foreslås præciseret ..., at kommunalbestyrelsen, som efter gældende regler, skal gøre retten til pension hvilende, hvis pensionisten selv ønsker det." 2) "At ”retten til pension” gøres hvilende, betyder også, at pågældende ikke har status som førtidspensionist. Der kan således ikke ydes helbredstillæg, personligt tillæg, ligesom øvrige rettigheder, der følger af status som pensionist, ikke gælder, mens retten til pension er gjort hvilende. Modtagere af invaliditetsydelse har forsat ret til boligydelse, uanset om retten til pension er gjort hvilende jf. overgangsbestemmelsen i § 6 i lov om individuel boligstøtte, hvis betingelserne for at modtage ydelsen i øvrigt er opfyldt."

http://www.dukh.dk/viden-selvhjaelp/...beskaeftigelse

Med hensyn til forældelse, er der her angivet :

"Krav på efterbetaling af for lidt udbetalt pension er omfattet af den 5-årige forældelsesfrist i 1908-loven. Forældelsesfristen regnes fra det tidspunkt, pensionen kunne kræves betalt, se 1908-lovens § 2."

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=20931

Den blev så ændret efterfølgende til 3 år.
At du har skrevet er taget i betragtning af UD og Ankestyrelsen. Sagen drejer sig ikke forældelse. Hvis det var, ville sagen ikke blive hjemvist.
Man har ret til boligydelse og børnetiskud osv som modtager IY.
Jeg har haft lang telefon samtale med DUKHs faglig leder Hanne Pedersen og efter DUKHs vurdering burde jeg få medhold.
UDs eneste argument, at de ikke fik ansøgning og de ikke har sagens akter.
Jeg har afleveret bevis . Nu skal de lave ny afgørelse. Deres svarfrist er 6 uger. Men det har været 9 uger. UD kan stadig ikke finde ud af
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 21:11   #22
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Der er forskel på børnetilskud og tilskud til børnebidrag. Børnetilskud har du ret til, det ser værre ud med tilskud til børnebidrag tænker jeg. Børnetilskuddet udbetales automatisk til mor, hvis man ikke selv søger om at få det ændret. Det ændres kun til den der har børnenes bopælsadresse.

Forældelsen går ikke på at du ikke har ret til et beløb, men blot om hvor langt de vil gå tilbage.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-09-2015, 22:32   #23
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Pip, tak for din mening.
Mor får altid fuld børne bidrag. Tilskud betales til mor, ikke til mig. Jeg nøjes med betale mindre .
Har du nogen forslag mht. anden aktør?
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2015, 07:54   #24
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det ser straks værre ud.. har ikke selv været igennem anden aktør, og ud fra trådene herinde ser det ud til at være en blandet fornøjelse..

Skal anden aktør finde et egnet praktiksted til dig ?
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2015, 08:19   #25
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Sagen drejer sig ikke forældelse. Hvis det var, ville sagen ikke blive hjemvist.

Det at sagen bliver hjemsendt, siger ikke noget om sagsbehandlingen, men derimod, at der fx mangler oplysninger.
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2015, 08:54   #26
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
"Modtagere af invaliditetsydelse har forsat ret til boligydelse, uanset om retten til pension er gjort hvilende jf. overgangsbestemmelsen i § 6 i lov om individuel boligstøtte, hvis betingelserne for at modtage ydelsen i øvrigt er opfyldt." citat.

invaliditetsydelse modtages selvom pensionen gøres hvilende!

At du ikke har fået den, er jo tydelig kommunes fejl, da kommunen jo skal kende reglerne og loven.

Forhåbentlig fører genbehandlingen til at du får efterbetalingen.
Hvis en sag hjemvises er det ikke altid man får ret alligevel, men oftest er det en pæn henstilling fra klage indstands, og at få sagen korrekt på plads!

Hvis genbehandlingen IKKE kan føre til et anden resultat, bliver sagen IKKE hjemvist!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2015, 08:59   #27
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Sagen drejer sig ikke forældelse. Hvis det var, ville sagen ikke blive hjemvist.

Det at sagen bliver hjemsendt, siger ikke noget om sagsbehandlingen, men derimod, at der fx mangler oplysninger.
Forældelsen går ikke på sagen, men på hvor lang tid tilbage man kan gøre krav gældende. Man kan sagtens få medhold i sagen, men f.eks kun få for 3 år istedet for 8 år.
Derfor kan nogle af kravene godt være forældede selvom sagen hjemvises.

Det kommer jo lidt an på hvordan de vælger at se på et krav der først rejses igen 8 år efter at ansøgningen er afleveret.
__________________
førtidspensionist april 2013...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-09-2015, 15:40   #28
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
"Modtagere af invaliditetsydelse har forsat ret til boligydelse, uanset om retten til pension er gjort hvilende jf. overgangsbestemmelsen i § 6 i lov om individuel boligstøtte, hvis betingelserne for at modtage ydelsen i øvrigt er opfyldt." citat.

invaliditetsydelse modtages selvom pensionen gøres hvilende!

At du ikke har fået den, er jo tydelig kommunes fejl, da kommunen jo skal kende reglerne og loven.

Forhåbentlig fører genbehandlingen til at du får efterbetalingen.
Hvis en sag hjemvises er det ikke altid man får ret alligevel, men oftest er det en pæn henstilling fra klage indstands, og at få sagen korrekt på plads!

Hvis genbehandlingen IKKE kan føre til et anden resultat, bliver sagen IKKE hjemvist!

VH Popiae
Jeg har fået invalidetsydelse siden juni 2014 da pension blev hvilende.
Jeg regner med at få IY med tilbagevirkningskraft.
Sagen ser godt ud

Kære Pip og Stampe,
Sagen har kørt sidste i et par på fra kommune til UD, derfra til Ankerstyrelse igen UD.
Der har ikke nogen der har argumenteret om forældelse.
I første omgang kunne de ikke finde min ansøgning, ej heller journal. Jeg har aflevering min ansøgning og kvittering for modtagelse. Dem fik jeg i min kælder efter massive eftersøgning. Sagens akter er fortsat bortkommet hos København kommune. Jeg flyttede fra københavn til anden by. Akter fulgte ikke med.
Jeg tjente dengang godt fra min Spar købmand og spillehal og havde ikke nogen kontakt med kommune. Jeg fik dengang et brev fra kommune, at jeg godt måtte søge IY. Det gjorde jeg. Men jeg fik ikke nogen udbetaling
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2015, 14:14   #29
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Hej allesammen,
Jeg har idag fået vejledte udtalelse fra Arbejdskadestyrelsen.
Jeg får ikke erstatning for men og erhvervsevnetab fordi jeg ikke havde fuld erhvervsevne tilbage idet jeg fik bevilget pension.
Men ASK vurderer, at sygmelding skete alene på grund af uheld. Det betyder, jeg får godtgørelse for 390 dage.
Det er vejledning ikke afgørelse og derfor kan det ikke klages men man gå i retten.
Jeg vil ikke gå i retten hvis jeg får godtgørelse for 390 dage
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-09-2015, 21:00   #30
Abdul
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2014
Indlæg: 383
Styrke: 11
Abdul er ny på vejen
Til orientering: Jeg har lige fået et praktik plads hos Politi. Politi søger selv praktik.
Jeg laver kontor og service job.
Jobcentret og aktør glemte måske at oplyse politi om skånehensyn. Det er lige meget, jeg er glad for jobbet.
Abdul er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension