K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-02-2014, 19:57   #1
monstermoster
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 46
Styrke: 11
monstermoster er ny på vejen
Arbejdsprøvning

Hej,

Jeg er ny herinde, men har dog fulgt med på sidelinien.

Jeg har de sidste 3,5år været sygemeldt med stress, depression og angst. Jeg har hele tiden fået sygedagpenge, men disse stopper uigenkaldeligt i slut maj d.å. Jeg har hele livet haft tilbagevendende depressioner.

Jeg er i medicinsk og terapeutisk behandling. Min psykiater har hele tiden været overbevist om, at jeg ville kunne vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men med skånebehov. Hun har nu skiftet standpunkt og mener ikke længere, at jeg vil kunne arbejde fuldtid. Hun mener derimod, at jeg vil være den rette kandidat til et fleksjob.

Jeg var for to år siden i arbejdsprøvning i 5-6mdr, hvor jeg kom op på ca. 17 timer. Sidste år var jeg på et forløb på Reva i 3-4mdr med henblik på arbejdsprøvning. Jeg kunne møde på Revacentret max 9 timer om ugen. Forløbet blev afsluttet, da en arbejdsprøvning ikke var realistisk.

Jeg fik for 4 uger siden en mentor, som jeg tager med til møder, men kan ikke bruge ham til andet, synes jeg. Samtidig blev jeg tilknyttet en ekstern aktør, som skal finde en virksomhed, der kan tage mig i arbejdsprøvning med henblik på at blive raskmeldt til det ordinære arbejdsmarked. De forventer, at finde en virksomhed i næste uge. Der vil blive taget hensyn til mine skånebehov i form af få mennesker, ro, ingen stress og deadlines, mange pauser osv. Det forventes, at praktikken vil vare 8 uger.

Jeg er hele tiden samarbejdsvillig og åben, men ligger dog heller ikke skjul på, at jeg har det dårligt og har mellem linierne sagt, at jeg ikke forventer at kunne klare 37 timer.

Jeg har netop haft opfølgning med min sagsbehandler pr tlf og spurgte (endnu engang) hvad der ville ske, hvis jeg ikke var i stand til at komme op på 37 timer. Hendes svar var, at hvis jeg bare kunne komme op på 25-30 timer, måtte jeg snakke med fagforeningen om jeg kunne blive deltidsforsikret i stedet for fuldtid. Hver gang jeg nævner det siger hun, at der ikke er andre muligheder end raskmelding. Jeg vil i dette tilfælde blive ramt af gensidig forsørgelse.

Nu da jeg er ved at blive smidt ud af sygedagpengene, har de sjovt nok ikke bedt om nogen udtalelse fra min psykiater og de ved derfor ikke at vi har haft diskuteret fleksjob. Jeg har ikke turde nævne fleksjob for hverken sagsbehandler eller ekstern aktør af frygt for at blive smidt ud af sygedagpengene endnu tidligere. Jeg er klar over, at sagsbehandleren selvfølgelig passer sit arbejde og ikke nævner andre muligheder, da det jo er hendes opgave at raskmelde mig.

Nu tænker jeg om den kommende praktik vil kunne komme i betragtning, hvis nu kommunen kommer til fornuft og i løbet af min praktik kan se, at jeg ikke kommer på fuldtid eller i nærheden heraf. Vil praktikken være tilstrækkeligt til, at de kan indstille mig til fleksjob? Eller vil jeg stadig sidde fast i systemet og blive sendt i praktik eller ressourceforløb inden en afklaring??

Jeg har heldigvis en aftale med min psykiater på mandag, så hun måske kan komme med en slagplan, men vil også gerne høre jeres mening...
monstermoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 20:57   #2
Kiffer
Klart Afhængig af K10
 
Kiffers avatar
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 463
Blog Indlæg: 3
Styrke: 11
Kiffer er ny på vejen
Følger lige med her ...
Kiffer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 21:08   #3
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat fra din tekst:

Jeg har netop haft opfølgning med min sagsbehandler pr tlf og spurgte (endnu engang) hvad der ville ske, hvis jeg ikke var i stand til at komme op på 37 timer. Hendes svar var, at hvis jeg bare kunne komme op på 25-30 timer, måtte jeg snakke med fagforeningen om jeg kunne blive deltidsforsikret i stedet for fuldtid. Hver gang jeg nævner det siger hun, at der ikke er andre muligheder end raskmelding. Jeg vil i dette tilfælde blive ramt af gensidig forsørgelse.

Hvis du har , måske ubevidst, givet udtryk for, at du kan klare nok timer til at kunne blive berettiget til dagpenge og dermed betragtet som arbejdsdygtig, så skal sagsbehandleren desværre ikke bruge en udtalelse.

Man skal ikke kunne arbejde 37 timer for at være selvforsørgende, det er nok med cirka 20-25 timer, så vidt jeg husker.

Det er derfor meget vigtigt at tænke over hvad man siger i en samtale med sin sagsbehandler, da de let kan tolke ens udtalelser, så de kan "raskmelde" dig.

Håber du forstår hvad jeg mener.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 21:29   #4
Stuen
Klart Afhængig af K10
 
Stuens avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-05 2012
Indlæg: 413
Blog Indlæg: 1
Styrke: 12
Stuen er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Tolik Se meddelelser
Citat fra din tekst:

Jeg har netop haft opfølgning med min sagsbehandler pr tlf og spurgte (endnu engang) hvad der ville ske, hvis jeg ikke var i stand til at komme op på 37 timer. Hendes svar var, at hvis jeg bare kunne komme op på 25-30 timer, måtte jeg snakke med fagforeningen om jeg kunne blive deltidsforsikret i stedet for fuldtid. Hver gang jeg nævner det siger hun, at der ikke er andre muligheder end raskmelding. Jeg vil i dette tilfælde blive ramt af gensidig forsørgelse.

Hvis du har , måske ubevidst, givet udtryk for, at du kan klare nok timer til at kunne blive berettiget til dagpenge og dermed betragtet som arbejdsdygtig, så skal sagsbehandleren desværre ikke bruge en udtalelse.

Man skal ikke kunne arbejde 37 timer for at være selvforsørgende, det er nok med cirka 20-25 timer, så vidt jeg husker.

Det er derfor meget vigtigt at tænke over hvad man siger i en samtale med sin sagsbehandler, da de let kan tolke ens udtalelser, så de kan "raskmelde" dig.

Håber du forstår hvad jeg mener.
Ja siger man ikke nu at hvis man kan arbejde over 20 timer, er man selvforsørgende og dermed ikke kandidat til fleks? Mener jeg jeg har ladet mig fortælle.
__________________
Fleksjobber
Lyt til andre men mist ikke din egen stemme...
Stuen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 22:23   #5
monstermoster
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 46
Styrke: 11
monstermoster er ny på vejen
Det var sagsbehandlerens ord mht 25-30 timer. Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente, men ærligt tror jeg ikke at det er realistisk, at jeg kommer over 15 timer...
monstermoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:11   #6
Tolik
Slettet medlem
 
Tilmeldingsdato: 19-07 2013
Indlæg: 136
Styrke: 0
Tolik er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af monstermoster Se meddelelser
Det var sagsbehandlerens ord mht 25-30 timer. Jeg ved ikke hvad jeg kan forvente, men ærligt tror jeg ikke at det er realistisk, at jeg kommer over 15 timer...
For din egen skyld, bør du bede om en SKRIFTLIG redegørelse for jeres samtale og samtidig med SKRIFTLIG gøre indsigelse overfor det nævnte timetal. Du kan via Outlook programmet bede om en kvittering for modtagelse og læsning af din mail via menuen "indstillinger", ellers aflevere et brev på Jobcenteret mod kvittering for aflevering.

Det er derfor bl.a. Vovse, Webmaster og Peter er meget "paranoide" med hensyn til kvitteringer for modtagelse og aldrig opfordrer folk til at tale i telefon med kommunens medarbejdere, da man så ikke kan dokumentere hvad der er sagt og gjort.

Selv er jeg ikke helt enig i dette, da man efter en telefonsamtale kan sende en mail med et referat af samtalen og bede medarbejderen om at komme med indsigelse eller kommentarer og gør de ikke dette, er det det samme som accept.

Dog skal man ALDRIG bruge denne mulighed ved vigtige samtaler og vigtige afgørelser.
Tolik er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:12   #7
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Be din sagsbehandler henvise til LOVTEKST hvor der står, at der IKKE er andre muligheder, end raskmeldning!
Be ligeledes sagsbehandler henvise til lovtekst, hvor der stå hvad der skal ske, hvis du, som tidligere, ligger så lavt på timer, og samtidig, REDEGØRE for, hvilket grundlag, hun har for, at tro, at du pludselig, skulle kunne varetage ordinært arbejde på 37timer?

Husk at gøre dette skriftlig! Og be om skriftlig svar!

Du er jo sygemeldt, hvorfor en afklaring af din REST arbejdsevne, jo skal undersøges, for nu 3 GANG!
Den praktikaftale, bør tydelig fremstå, UDEN timeantal, da du er SYGEMELDT!

Der er udfra, dit indlæg, INTET belæg eller andet der taler for at du kan vende tilbage til ordinært arbejde!

Kommunen har PLIGT til at afklare din rest arbejdsevne, således at du kommer på anden forsørgelse, dvs fleks, førtidspension, eller ressourceforløb. (sidstnævnte, undgår du gensidig forsøgerpligt).

Du kan sagtens komme i praktik, ALENE med det formål, som SYGEMELDT, og afklaring af restarbejdsevnen.

Skriv gerne igen, og skriv IKKE under på dokumenter, uden at du har haft den med hjemme.

PS dine sygedagpenge kan yderligere forlænges efter §27 stk 4, fleks eller førtidspension!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:14   #8
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Jgg har d.d fået af vide af DUKH - at det er 25 timer der gælder.
Men der skal stadigvæk tages stilling til om et skånebehov kan udløse et fleksjob, og om du er omfattet af personkredsen.

3.5 år på sygedagpenge.
Arbejdsprøvning må bevise noget.

Vælger de at stoppe dine sygedagpenge, så ville jeg klage over at de ikke har forholdt sig til om du er berettiget fleks eller ftp. og du burde kunne forlænges i forhold til stk 6 i sygedagpengeloven.
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 09:59   #9
monstermoster
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 20-02 2014
Indlæg: 46
Styrke: 11
monstermoster er ny på vejen
Grunden til at de bruger denne arbejdsprøvning for at jeg kan komme i gang og op i timetal er, at min seneste forlængelse er §27 stk 3 som omhandler de 2x52 uger, hvor jeg "ved varighedsbegrænsningen skønnes til at kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse". Jeg har kun fået denne §, idet min psykiater har udtalt, at jeg skønnes at kunne komme tilbage til det ordinære arbejdsmarked. Kommunen har hver gang, de har skulle evaluere, spurgt om det stadig var aktuelt, for ellers ville de afslutte mine sygedagpenge. De ser derfor ingen grund til at skulle vurdere restarbejdsevne eller lign., da de vælger at forholde sig til de givne oplysninger og ikke tidligere arbejdsprøvninger..... Det lyder som om, at det er nu jeg skal have min psykiater til at gøre opmærksom på dette...??

Jeg har fået referat fra gårsdagens telefonsamtale. Dog nævner hun selvfølgelig ikke sin udtalelse omkring deltidsforsikring og de 25-30timer. Jeg tænker om ikke jeg kan skrive en mail, hvori jeg beskriver hvad hun har udtalt "fordi jeg ikke helt "forstod" det" og afslutter med "er dette korrekt forstået?" Det vil vel være gældende som dokumentation for hendes udtalelse...?

Der står helt konkret i papirerne fra den eksterne aktør, at jeg "gradvist skal optrappes til 37 timer", samt at "det forventes at x er klar til raskmelding d. 29.5.14".
monstermoster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 10:51   #10
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af monstermoster Se meddelelser
Jeg har fået referat fra gårsdagens telefonsamtale. Dog nævner hun selvfølgelig ikke sin udtalelse omkring deltidsforsikring og de 25-30timer. Jeg tænker om ikke jeg kan skrive en mail, hvori jeg beskriver hvad hun har udtalt "fordi jeg ikke helt "forstod" det" og afslutter med "er dette korrekt forstået?" Det vil vel være gældende som dokumentation for hendes udtalelse...?
Du kan f.eks. skrive:
"Tak for referat af vores samtale.

Men så vidt jeg husker udtalte du også, at .............

Har jeg forstået dette korrekt?

Med venlig hilsen monstermoster"
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:52.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension