K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-04-2009, 11:22   #1
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Proceduren for ftp.

Hej,

Det er lang tid siden jeg har været på. Har haft et sammenbrud og er nu kommet frem til at jeg søger førtidspension m. arbejdsprøvninger på hhv. 6-8 og 10 -12 timers ugentligt arbejde i 2 x 3 mdr. Min jobkonsulent er enig og har lavet en "god" arbejdsevne vurdering til min fordel vil jeg mene. Har lige udfyldt skema omkring ressource profil spørgsmål og skal til psykiater for at få lavet en special læge erklæring i maj mdr.

Hvad er proceduren herefter ved kommunen?. Min job konsulent får special læge erklæringen midt i maj, hvornår mon jeg så kan forvente en ressourceprofil til godk. og bliver sagen derefter givet videre til pensions udvalget ?

Hvornår får man højeste, mellemste og laveste pension.? Har formue nogen betydning og vil de se på ens evt. forbrug heraf i forbindelse med ansøgningen ?

Puha håber det går igennem. Vil evt. privat pension så som tab af erhvervsevne blive fradraget i pensionen ?.

Håber I kan hjælpe med mine spørgsmål .

Tak for en god side.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 11:36   #2
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Hej,

Jeg er bestemt ikke ekspert (!), men mener at "højeste, mellemste og laveste pension" hører de gamle regler til fra før 2003. Herefter findes der kun een sats, bortset altså fra diverse ægtefælle indkomst, privat pension og renteindtægter. Man kan under borger.dk finde en eksakt beregner for disse forhold. Formue har ingen betydning for ansøgningen.

Så vidt jeg ved skal arbejdsevnen være varigt nedsat, og nedsættelsen skal være af et sådant omfang, at man ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde - det mener jeg bl.a. bliver fortolket som en arbejdsevne under en trediedel, men klyng mig venligst ikke op, hvis jeg tager fejl.

Held og lykke.

Sidst redigeret af Gadefejer; 08-04-2009 kl. 11:54.
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 19:10   #3
mimse
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 23-02 2008
Lokation: Randers
Alder: 43
Indlæg: 366
Styrke: 17
mimse er ny på vejen
Gadefejer har i mine øjne svaret på dit spørgsmål, og det lyder rigtigt nok.

Så jeg vil egentlig bare sige pøj pøj med ansøgningen. Krydser fingre for at den går igennem uden de store problemer

Mimse
__________________
Se mod lyset, så falder skyggerne bag dig
mimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 20:25   #4
Hajen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-04 2009
Indlæg: 1
Styrke: 0
Hajen er ny på vejen
Svar

Hvis du bliver tilkendt pension, er der kun en sats efter den nye lovgivning.

Din formue bliver ikke taget i betragtning i forbindelse med din "ansøgning".

En privat pension vil ikke blive fratrukket din førtidspension.


Vil lige tilføje at man ikke kan ansøge om førtidspension, det at blive tilkendt førtidspension er en konklusion man kommer frem til efter alle andre muligheder er blevet udtømt. Det vil derfor ikke være en ansøgning fra din side, men en konklusion af de ting man har forsøgt sig i din sag.

Mvh. Hajen ( Ansat i sygedagpenge opfølgning og tidligere ansat i kontanthjælp og rådgivning samt pension. )
Hajen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 20:55   #5
Gadefejer
Udmeldt af K10
 
Tilmeldingsdato: 29-12 2008
Indlæg: 122
Styrke: 16
Gadefejer er ny på vejen
Prøv eventuelt pensionsberegneren her.

https://pensionsguiden.borgerservice.dk/

Ved af erfaring at privat pension bliver modregnet
Gadefejer er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 22:19   #6
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Godt at du er oven vande nu og kan bede om hjælp til det som der klemmer her og nu.
Det er klart at de lige skal se psykriaterens udt. før, de indstiller til en tur rundt om lægekonsulentens bord og indstiller dig dig til ftp. Der vil komme besked til dig om forløbet ellers kan du henvende dig til din sagsbehandler for at høre hvor i forløber du er nu. Det har jeg selv gjort både først og sidst, da jeg var ved at gå du af mit gode skind.

Hvis man har en formue, skal renteindtægten oplyses til skat Men rolig nu, den kommer ind på deres skærm, så det er den som du skal tjekke på din selvangivelse.
Faktisk tror jeg at alt kommer ind på deres skærm. Renter på div. kontoer i dagens Danmark er jo gynger og karruseller men de kører jo også ind i deres skuffe

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-04-2009, 23:03   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Din eventuelle pension vil også afhænge af, om du er gift eller ej.

Det er nogle temmelig indviklede regler, men du må som udgangspunkt have en indtægt på cirka 60.000 pr. år uden modregning. Indtægt herover fratrækkes - hvis jeg husker rigtigt - cirka 30 kroner pr. 100 kroner.. og så naturligvis Skat.

Hvis du vil fremskynde processen med din ansøgning, så begynd med at søge aktindsigt (der er link til en formular her på siden).

Dernæst søger du §17 - på det foreliggende grundlag. Dvs. at der så ikke indhentes flere oplysninger på dig, dog kan den kommende erklæring sagtens nå at indgå i sagen.

Så skal du have din ressourceprofil opdateret og du skal godkende den osv.

Kommunen SKAL træffe afgørelse om pension senest 3 måneder efter din ansøgning.

Så jo, du kan sagtens SELV søge om pension - det hedder paragraf 17. Du skal IKKE vente på kommunen, for så kan du vente uendeligt længe i værste fald.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 00:27   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jammen Zuza skal de ikke også det når det er en 18´er kommunen selv bikser? forskælden er vel "bare" (ja ja bare og bare *ss*) at de ved 18 har alt den tid i verdenen de gider til at indhente oplysninger før de siger at NU! er det en FP ansøgning vi går efter.... eller har jeg misserforstået?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 01:14   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
LUM... jeg er ikke helt sikker på, hvad du spørger om.

Mit svar har jeg strikket sådan sammen, fordi det ikke af Entenellers spørgsmål fremgår, at der er gang i en førtidspensionssag, og hvis der IKKE endnu er PÅBEGYNDT en §18-pensionsansøgning, så kan det tage ufattelig laaang tid, før der sker noget.

Måske kommunen endda vil forlange en arbejdsprøvning på Månen, fordi alle muligheder jo skal være afprøvet.

Tænk, hvis tyngdekraften der betød, at arbejdsevnen kunne forbedres med eet minut.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-04-2009, 09:48   #10
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Jeg søger efter § 18 og ansøgningen er igang. Den psykiater der skal lave erklæring på mig lavede også en i 2007 og "sørgede" for at jeg røg ud af sygedagpenge fordi jeg var for syg til at være syg. !! Hun beskrev min situation meget godt (dårlig psykisk) så jeg satser på at hun igen kan beskrive at jeg er for syg til at arbejde og derfor skal på pension.

Siden 2007 har jeg ikke været på offentlig støtte og det er noget l... hvis jeg ikke skulle få tilkendt pension for jeg kan ikke få kontant hjælp pga. formue. (Nogen råd til hvordan man kommer af med den ? (haha)). Jeg tænker bare at nu må jeg gå linen ud og satse på at jeg i efteråret tilkendes pension andet tør jeg ikke tænke på.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
pension på det foreliggende grundlag- nogen der kender proceduren? kandelsdorff Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 04-02-2013 10:13
Hvordan er proceduren ved førtidspension? Mai Møller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 11 29-07-2012 22:28
Hvordan er proceduren fra flex og.... Wodpoulsen Din historie 12 24-09-2010 20:55
Hvordan er proceduren (overskredet svarfrist) superhoax Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 15-06-2010 16:56
hvad er proceduren for at starte en politiundersøgelse af en kommune ? hjernet Dit og Dat 3 19-02-2009 12:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:57.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension