K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-04-2014, 23:14   #21
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af lgkh62 Se meddelelser
...at man selv bør kunne vælge, hvad man skal med livet.
Nu prøver jeg ikke at forhindre nogen i at dø, men jeg siger at jeg ikke kan leve i en stat hvor man afliver folk.

Jeg siger også, at hvad folk SELV finder ud af de vil gøre for at komme hurtigere herfra, det skal staten ikke blande sig i.
Og vi har jo til dato heller ikke hørt de store anklager mod dem der rent faktisk har hjulpet folk lidt hurtigere ind i døden end planlagt.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-06-2014, 11:22   #22
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Uacceptabelt tilstande...

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2014/06/04/100740.htm

"Psykisk syg indsat fik umenneskelig behandling

Østre Landsret har afgjort, at en psykisk syg indsat er blevet udsat for umenneskelig behandling, fordi han er spændt fast flere gange.

Først efter seks års ophold i forskellige fængsler fastslog en psykiater, at han var sindssyg, og derefter fik han ophold på et hospital.
"

Triste hilsner

Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 03-09-2014, 21:52   #23
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Nordea efter kritik: Vi overholder handicapkonventionen

http://finanswatch.dk/Finansnyt/Fors...3+12%3A10%3A00

Kvalitetsjournalistik kræver investeringer. Del venligst denne artikel med andre ved at bruge nedenstående link. http://finanswatch.dk/Finansnyt/Fors...#ixzz3CHfvGsCg
Kopier og videresend ikke artiklen. Det er i strid med ophavsretsloven og vores abonnementsbetingelser: http://finanswatch.dk/service/betingelser

I en P1 Dokumentar mødte Nordea Liv & Pension kritik og anklager om brud på handicapkonventionen, da en familiefar, der tidligere har haft en psykisk sygdom, ikke kunne få en gruppelivsforsikring hos dem. Nordea forklarer sig nu.

I P1 Dokumentars udsendelse fra torsdag i sidste uge, der handlede om, at det er vanskeligt for psykisk og tidligere psykisk syge at få en forsikring, præsenteres en familiefar, som ikke kan få en gruppelivsforsikring hos Nordea Liv & Pension. Familiefaren, der tidligere har haft en psykisk sygdom, bliver blandt andet afvist i Nordea Liv & Pension, der ikke ønskede at medvirke i udsendelsen. Nu fortæller vicedirektøren i Nordea Liv & Pension, Tina Arnstrøm, til FinansWatch, at hun ikke mener, at Nordea har brudt handicapkonventionen, da selskabet ifølge hende behandler alle sager på et sagligt grundlag.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 13:08   #24
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Hvad tilbydes psykisk syge i dk?

Denne tråd er ifølge første post oprettet, med formålet at:"indsamle viden om de psykiske diagnoser i al almindelighed. Dels for at blive klogere, dels for at hjælpe til med at nedbryde de tabuer der måtte findes."

Tråden har dog alleredet omhandlet tilstødende, og relevante, side emner, til selve diagnoserne.

Som respons på posteringer fra medlemmer på k10, der meddeler at blive o v e r v æ l d e t af de tiltagende fyldige poster, med utrolig mange links til l a n g e udredninger, indsætter jeg her 2 links til korte, overskuelige artikler - fra Psykiatrifonden.

Som må formodes at have fingrene 'nede i Bolledejen'.



Citat:
Oprindeligt indsendt af Mella Se meddelelser

Kommunalreformen i 07 bevirkede, for mig bekendt, at de fleste kommuner selvvalgt overtog det social psykiatriske område fra amterne og dermed deres viden.
Nu er det ’hele’ blevet til store besparelser for brugerne, for de magter ikke opgaven.
I stedet har Social styrelsen sammen med KL lavet en HELHEDSPLAN:
http://shop.socialstyrelsen.dk/produ...etodehandbog-1
Lyder fint, men fordi jeg desværre lige befinder mig i feltet, så er det rædselsvækkende for mine med fæller og mig selv. Orker ikke lige, at beskrive det.
Det handler kort om væk fra omsorg og recovery, til resultater, skematisering og skalarisering af mennesker.
Først skal vi beskrive og udlevere os fuldstændig.
Dernæst bliver vi plottet ind i et pc skema med points… og herefter bliver vi fulgt og ’skaleret’ af en sagsbehandler/socialrådgiver, om vi lever op til ’noget for noget’…..
Dem der ikke kan formulere sine behov, ikke kan og magter at følge ’delmålene’, bliver smidt ud til højre.

"Medicin og psykoterapi. Det er de to spor i den offentlige behandling af psykisk sygdom. Men mens det ene spor er en hovedvej, er det andet en bivej. Og blandt andet derfor mener Per Vendsborg, psykiatrisk konsulent i Psykiatrifonden, at danskerne er underbehandlede."

http://www.psykiatrifonden.dk/guides...term=Ls%20mere


"Psykoterapi er en af behandlingsmetoderne til psykiske sygdomme. Men hvad er psykoterapi, og hvilken type virker på hvad?"


http://www.psykiatrifonden.dk/guides...ykoterapi.aspx




husk:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.

Sidst redigeret af L.S.; 04-09-2014 kl. 13:10.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 19:41   #25
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Genoptræningsplaner bliver nu også for psykiske lidelser

http://fysio.dk/org/nyheder/Genoptra.../#.VAieJec_04Y

"Regeringen åbner nu for, at mennesker med psykisk sygdom kan få en genoptræningsplan for at afhjælpe deres fysiske symptomer"

Hvilket må siges at være både en god og fornuftig nyhed.

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 04-09-2014, 22:18   #26
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af phhmw Se meddelelser
http://fysio.dk/org/nyheder/Genoptra.../#.VAieJec_04Y

"Regeringen åbner nu for, at mennesker med psykisk sygdom kan få en genoptræningsplan for at afhjælpe deres fysiske symptomer"

Hvilket må siges at være både en god og fornuftig nyhed.

Hilsen Peter

Der er 'kun' to problemer i det skrevne:

"Nye regler på genoptræningsområdet er godt nyt til mennesker med psykiske lidelser. Fremover kan de få genoptræningsplaner med, når de bliver udskrevet. Mens patienter med fysiske sygdomme i mange år har nydt godt af det tilbud, så har patienter med psykiske sygdomme ikke været omfattet. Det har regeringen nu lagt om til at ændre. I et nyt forslag står der ikke længere noget om, at genoptræningsplaner kun kan gives til somatisk sygdom."


Målgruppen er således kun folk med psykiske lidelser, der har været indlagt.
Det har langt fra alle med psykiske lidelser.



"Danske Fysioterapeuter har svært ved at få armene ned."


Det ligger altså implicit, at de der skal står for tilbuddet om fysisk gen/optræning til de psykisk ramte er Fysioterapeuter.


Der findes utrolig mange andre veldokumenterede og kompetente kropsterapiformer - som her altså fra start er diskvalificeret...



husk:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-09-2014, 00:17   #27
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.742
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Det er ikke korrekt..

Kære L.S.

Læs tråd # 18 i følgende link:

http://www.k10.dk/showthread.php?p=312814#post312814

https://www.sundhed.dk/content/cms/9...muner-2011.pdf

Hvor du læser og forstår siderne 13 - 14 og 15

Er det kun fra hospitalsindlæggelse man har mulighed for at få en GOP, Genoptræningsplan?

side 14

Sundhedslovens § 84 forpligter regionsrådet til at tilbyde en individuel, skriftlig genoptræningsplan til patienter, der har et lægefagligt begrundet behov for genoptræning

side 15

efter udskrivning fra sygehus, herunder også efter kontakt til skadestue eller sygehusambulatorium



Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 11-10-2014, 20:20   #28
L.S.
Lever på K10
 
L.S.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-09 2010
Indlæg: 1.553
Styrke: 17
L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10L.S. er fast beboer på K10
Nu splitter du hår

Kære Peter

Nu læser du mit indlæg én gang til.

Nu forstår og anerkender du, at fokuspunktet i det skrevne er det med fed skrift fremhævede:

Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S. Se meddelelser
Der er 'kun' to problemer i det skrevne:

"Nye regler på genoptræningsområdet er godt nyt til mennesker med psykiske lidelser. Fremover kan de få genoptræningsplaner med, når de bliver udskrevet. Mens patienter med fysiske sygdomme i mange år har nydt godt af det tilbud, så har patienter med psykiske sygdomme ikke været omfattet. Det har regeringen nu lagt om til at ændre. I et nyt forslag står der ikke længere noget om, at genoptræningsplaner kun kan gives til somatisk sygdom."


Målgruppen er således kun folk med psykiske lidelser, der har været indlagt.
Det har langt fra alle med psykiske lidelser.

Altså været indlagt - ( og for Peters skyld uddybt med: eller været omkring en psykiatrisk skadestue eller sygehusambulatorium

"Danske Fysioterapeuter har svært ved at få armene ned."


Det ligger altså implicit, at de der skal står for tilbuddet om fysisk gen/optræning til de psykisk ramte er Fysioterapeuter.

Der findes utrolig mange andre veldokumenterede og kompetente kropsterapiformer - som her altså fra start er diskvalificeret...

I debatten om den fortsatte forskelsbehandling mellem fysisk og psykisk handicappede borgere, både i, og udenfor systemet, f.eks her: http://www.k10.dk/showthread.php?t=26681, her: http://www.arbejdsmiljoviden.dk/Aktu...arbejdspladsen, eller længere tilbage: http://www.b.dk/danmark/ny-lov-diskr...e-psykisk-syge, mangler der nemlig en vigtig detalje: man kan sagtens være psykisk lidende, men uden fast tilknytning til psykiatrien - herunder indlæggelser eller ambulante besøg på diverse til formålet indrettede steder.

Ikke alle psykisk lidende er psykotiske, selvmordstruede eller prøver direkte at begå selvmord.

Mange befinder sig i en gråzone, f.eks på førtidspension, men uden officiel tilknytning til ovennævnte steder.
Og uden behov for den helt hamrende tunge medicinering, der får den medicinerede til at gå rundt i en gummiboble af inaktivitet, og kaffekoppen eller cigaretten meget tung og langsom at hæve til mundhøjde.

Gråzone-borgeren med psykisk lidelse kan derfor ikke nødvendigvis benytte sig, endsige have glæde af, de forskellige tilbud der er for de stærkest ramte medborgere, og kan i visse tilfælde ikke holde til psykisk, at være sammen med de tungest ramte psykiatriske tilfælde.

Til disse Gråzone-psykisk ramte er der INTET.
Deres handicap er 'usynligt', de kan ofte udadtil være velfungerende at skue - men indeni, indeni, er der stadig meget tung, mørk og smertefyldt.

Jeg har personligt mere end én gang siddet med en sådan person, der i forpint og skræmmende alvor har spurgt:"SKAL jeg lave et selvmordsforsøg, for at blive taget alvorligt?".

Fordi disse gråzone-ramte, i samme øjeblik de diagnosticeres, angiveligt også mister enhver troværdighed i systemets øjne og ører.
Fordi psykisk sygdom stadig er stærkt stigmatiseret, og nogle diagnoser i samfundets øjne er lig med at man pludselig sidder overfor psykopater, voldsbøller, og manipulatoriske sociopater.

Der mangler i dén grad tilbud til de nogenlunde selvkørende psykisk syge i Gråzonen.
F.eks nyere typer af terapi med en kropslig tilgang.
Der både ville opfordre til et minimum af fysisk aktivitet, samt give social og psykologisk træning.

Det ville give positivt afkast både på borgerens fysisk og psykiske helbredstilstand, og ikke mindst spare Sundhedsvæsnet for en del penge, både på den korte og længere bane.

Og det skulle jo være så nødvendigt, for samfundets fortsatte beståen...altså det med pengene....det andet, menneskene bag sygdommene... er åbenlyst mindre vigtigt...



glem ALDRIG:
__________________
"Hunden løber efter kæppen - løven går efter manden der svinger den."

Din kontakt med Det Offentlige: ALT hvad man ikke har PÅ SKRIFT eksisterer IKKE.
Få kvittering på alt afleveret, og acceptér ingen telefonsamtaler, eller møder uden bisidder/optagelse af samtale.
L.S. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 13:51   #29
Moi
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2013
Lokation: Sjælland
Indlæg: 172
Styrke: 12
Moi er ny på vejen
Et pip fra gråzonen

Godt skrevet L.S.
Citat:
Oprindeligt indsendt af L.S.;314905

Til disse Gråzone-psykisk ramte er der INTET.
Deres handicap er 'usynligt', de kan ofte udadtil være velfungerende at skue - men indeni, indeni, er der stadig [B
meget[/B] tung, mørk og smertefyldt.

Jeg har personligt mere end én gang siddet med en sådan person, der i forpint og skræmmende alvor har spurgt:"SKAL jeg lave et selvmordsforsøg, for at blive taget alvorligt?".

Der mangler i dén grad tilbud til de nogenlunde selvkørende psykisk syge i Gråzonen.
F.eks nyere typer af terapi med en kropslig tilgang.
Der både ville opfordre til et minimum af fysisk aktivitet, samt give social og psykologisk træning.

glem ALDRIG:
Jeg selv er sådan en gråzone-psykisk ramt...
Jeg er gift (har holdt sølvbryllup) har 2 velfungerende voksende børn. Villa, vovse og V.... (Ford) Jeg er uddannet smed og en videregående uddannelse som maskintekniker. Jeg har altid passet mit arbejde og aldrig ligget nogen til last.
Alt i alt en velfungerende kernefamilie hvor ingen og jeg siger INGEN har haft nogen som helst idé om hvad det gemte sig under overfladen, ikke engang mig selv
Den eneste gang jeg har modtaget behandling var for 20 år siden. Der blev jeg tilknyttet ambulatoriet i et år for behandling af en depression. Nogle selvbetalte psykolog-behandlinger ved krise-situationer er det også blevet til.

Da jeg fik en arbejdsskade i 2009 og derefter 3 blodpropper i hjernen, begyndte lavinen at rulle...

Da jeg efterfølgende blev diagnosticeret med borderline (jeg har haft det hele mit liv) måtte jeg kaste håndklædet i ringen og bede om hjælp. Nej rettere jeg måtte råbe om hjælp, for ingen tog det alvorligt (jeg har jo altid haft det "perfekte" liv)
Jeg fik min læge til at lave et skriv til hospitalet, fordi jeg ville indlægges men næææ nej, jeg kunne ikke blive indlagt da jeg ikke er selvmordstruet
Det er da også rigtigt at jeg ikke er selvmordstruet men det kan vel heller ikke være eneste grund for at have et behov for hjælp og for at kunne modtage noget hjælp eller hvad?

Så spørgsmålet er her som L.S. så rigtigt skriver.
Hvordan skal sådan en som mig få del i de ekstrabevillinger der bliver givet til psykiatrien?
Hvor kan vi gå hen og få den hjælp som vi så hårdt har brug for når vi ikke kan få lov til at blive indlagt?

Hilsen Moi

Sidst redigeret af Moi; 12-10-2014 kl. 14:10.
Moi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-10-2014, 14:14   #30
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
4 hospitaler, de 3 dumper

Jeg vil fortælle om hvor stor forskel der er i den behandling man får fra hospital til hospital, når man har en psykisk sygdom.

Jeg bor i "cykel-afstand" fra 4 psykiatriske hospitaler... 4 blev der sagt
Ja der er nok at vælge mellem hvis man skulle få behov for hjælp.
Desværre er der kun et af de hospitaler der overordnet bliver drevet sådan at de er indstillet på at hjælpe alle !

Min psykiske lidelse er sådan at jeg det meste af tiden virker fuldt "kampklar", det har mere end mange gange resulteret i at jeg er blevet afvist i døren, også selvom det bare er på overfladen jeg har set ganske frisk og rask ud.
Det er uhyggeligt at tænke på hvordan personalet lader sig narre og prøver at forklare mig at der intet er galt, selv når jeg er i den situation at jeg end ikke får mad, pga. min psykiske tilstand.

Hurra for det frie sygehusvalg !!!
Jeg har endelig fundet et hospital der stoler på hvad jeg siger og som har tænkt sig at færdigbehandle mig.
Men hvor er det flovt at "systemet" først nu har givet frit sygehusvalg til os der lider af psykiske lidelser.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:42.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension