K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Kommunernes Tavshedspligt

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Kommunernes Tavshedspligt Skal kommunen fortsat være omfattede at loven om tavshedspligt i fald en borger går til pressen.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 24-03-2015, 15:45   #11
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Er lidt rundforvirret nu...

Har Rigsarkivet fået lov til at få en kopi? Eller slettes alle oplysninger i morgen? Hvis Rigsarkivet har fået lov til at få en kopi, kan man så stadig anmode om at blive slettet fra den kopi, arkivet får...?
Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-03-2015, 17:36   #12
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Er lidt rundforvirret nu...

Har Rigsarkivet fået lov til at få en kopi? Eller slettes alle oplysninger i morgen? Hvis Rigsarkivet har fået lov til at få en kopi, kan man så stadig anmode om at blive slettet fra den kopi, arkivet får...?
Big Data og tilsvarende har i meget lang tid tiltrukket privatliv-kleptomaner og kontrol-freeks ... men i og med at psykiatrien åbenbart ikke magter at behandle det folkefærd for deres kleptomani og kontrol-mani, så kan du godt drikke pis på, at både stjæler og hæler muntre sig vildt med dine private data ... lær at leve med det ... for du har vel ikke noget at skjule? ;-)

Og så har du sikkert også en smartphone og andet isenkram, hvor Big Sister (HTS?) via bevæg-sensorer mv. kan holde øje med om du dovner med motionen ... for det har jo også en sundhedsmæssig betydning, at du får lettet og bevæget røven!

Citat:
I dag vedtager Kulturministeriet en bekendtgørelse, som sikrer Rigsarkivet en kopi af de ulovligt indsamlede oplysninger i den omdiskuterede patientdatabase DAMD, der ligger hos Region Syddanmark.
Kilde: http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/E.../24/102541.htm


Som du kan se, så er den slags ligegyldige bagateller lagt ud til et/en ministerium/minister at regulere ud fra en rammelov ... det er da egentlig smart ... for så behøver Folketinget ikke at ulejlige sig med den type bagatelsager, og de enkelte MF'er kan i stedet koncentrere sig om bla. at stemmer for mere overvågning af borgerne uden for civilretten, mere lukkethed i det offentlige og blive ophidset i medierne over at enkelte betalingskortinformationer vedr. Kongehus og andre VIP'ers indkøb lækkes af en muldvarp :-)

Det er jo sådan et flertal af vælgerne vil ha' det!

Ellers stemte vælgerne vel nogle andre MF'er ind på taburetterne. For selv om ca. mere end halvdelen af vælgerne statistisk har en begavelse unde middel, så er de vel ikke så ubegavede, at de ikke godt kan se, hvor samfundet er på vej hen?


PS: Jeg ser at Venstre (V) melder sig under hæler-fanen http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/S.../24/085446.htm ... så det er jo forrygende som det går ... :-)
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-03-2015, 12:15   #13
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Man kan endnu nå at blive slettet - ring til Regions Syd: 76 63 10 00

Citat:
Tusinder vil slettes

Men Rigsarkivet må hellere skynde sig, hvis den vil have en version, der – som det er den erklærede hensigt – kan bruges af fremtidige forskere.
Region Syddanmark har nemlig allerede i nogen tid på sin hjemmeside gjort reklame for, at de cirka 4,5 millioner borgere, som er registreret i DAMD, relativt nemt kan få deres data slettet. Og så sent som tirsdag middag, altså efter mødet med Kulturministeriet og Rigsarkivet, har regionen opdateret hjemmesiden og gjort sletningen endnu nemmere.

- Den mulighed fjerner I altså ikke?

”Nej! Vi har ingen interesse i at forholde folk muligheden for at få slettet deres data, og vi har afsat betydelige ressourcer, både til at kommunikere det og til at tale med folk i telefonen og registrere de mange henvendelser, vi får”.
http://ugeskriftet.dk/nyhed/region-s...-sletteknappen
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 09:00   #14
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
TAK.

Det var dejligt nemt, at melde sig til sletning.
Selv jeg kunne finde ud af det
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-03-2015, 16:26   #15
Reno
Moderator
 
Renos avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2014
Lokation: København
Indlæg: 628
Styrke: 10
Reno er ny på vejen
Så har jeg også meldt mig til at blive slettet, håber så det sker!

Det skulle være sidste frist i dag
Reno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2015, 16:28   #16
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Op mod 20.000 nåede at slette ulovlige helbredsdata

Fristen for at slette sine oplysninger udløb fredag ved midnat d. 27.03.15, læs mere her:

http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2015/03/28/091738.htm

Alle nedenstående er enige om dette, men ikke sundhedsordfører for Socialdemokraterne, Flemming Møller Mortensen, som udtaler sig om at DK er det land med størst ordentlighed. Hvad så dette begreb dækker over, selv Den Store Danske Encyklopædi har mere end et bud.

Citat:
Folketinget kan lave loven om igen

Men oplysningerne kan let gøres tilgængelige igen. Det forklarer Sten Bønsing, lektor i forvaltningsret ved Aalborg Universitet.

- Grundlæggende er det jo sådan, at dem, der udsteder regler, også er dem, der kan lave reglerne om. Det betyder, at hvis ministeriet udsteder en bekendtgørelse,så er det også ministeriet, der kan lave om på den bekendtgørelse.

- Og i det omfang, at det er en lovgivning, der er vedtaget af Folketinget, så kan Folketinget lave om på deres egen lov, siger han.
Citat:
...Kent Kristensen, der er er lektor ved Syddansk Universitet og ekspert i sundhedsjura.

- Det øjeblik, hvor flertallet ikke længere går ind for reglerne, så kan Folketinget gå ind og ændre dem, og det kan man gøre, når flertallet skifter, siger Kent Kristensen.
Citat:
Rigsarkivet og Kulturministeret bekræfter, at der kan gives adgang til databasen før tid, hvis et flertal i Folketinget ønsker det.
http://www.dr.dk/Nyheder/Regionale/E.../24/102541.htm
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2015, 19:58   #17
Mella
Bruger
 
Mellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-10 2005
Indlæg: 742
Styrke: 19
Mella er ny på vejen
Okay, men jeg forstår det sådan, at dem der har bedt om sletning fra arkivet ikke ryger med til Rigsarkivet og det er den besked, som jeg har fået via e-mail.

Jeg får sådan lidt.. alle teorier om, hvad de nu kan gøre, back up kopi og det hele er lige meget, så glem det, vi sucker alligevel og de rammer os for evigt

Jeg vælge og håber på, at min anmodning om sletning og svar derpå er okay.
Og hvis ikke, har jeg jo givet til kende, at jeg ikke har lyst til, at mit liv måske bliver fremstillet om x antal år, fordi der måske skal forskes af vistnok Sundhedsministeriet, medicinalfirmaerne og Arbejdsgiverforeningen
__________________
Ingen slipper levende fra livet - jeg lever, mens jeg er her.

Sidst redigeret af Mella; 28-03-2015 kl. 20:15.
Mella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-03-2015, 21:08   #18
Risa
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 1.216
Styrke: 19
Risa er rigtig godt på vej
Fra Region Syddanmarks hjemmeside:

Citat:
Alle borgere, der til og med i dag anmoder om at blive slettet fra DAMD, vil blive slettet. Dette sker, inden DAMD bliver overdraget til Rigsarkivet. Det betyder, at disse borgeres oplysninger ikke vil indgå i Rigsarkivets kopi af DAMD.
http://www.regionsyddanmark.dk/wm464158

Vi kan så ikke gøre andet, end at stole på, at det er rigtigt...

Risa er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-03-2015, 05:54   #19
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 18
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Risa Se meddelelser
Vi kan så ikke gøre andet, end at stole på, at det er rigtigt...
Hvornår har man sidst kunnet stole på en gemen tyv?

Lidt naiv kan man selvf. altid være i håbet ... og det hjælper sikkert også på samme måde som at pisse i bukserne for at holde varmen i frostvejr ...


BTW: Er det ikke den ene data-kleptoman, der stikker snablen ned i fortrolige informationer og privatliv, så er det en anden data-kleptoman eller en tredje ...

Og på et eller andet tidspunkt kommer der sikkert en taskenspiller (medlem af S?) og siger at du kommer til at kunne lide det ...
__________________
.
Jocelyn Pook – Hell, Fire And Damnation + Masked Ball: http://www.youtube.com/watch?v=9QEG2Mk184A

BTW: Er du kvik, så er løsningen her: https://www.youtube.com/watch?v=z9pD_UK6vGU
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2015, 17:41   #20
hejhejhej2
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 21-12 2013
Indlæg: 236
Styrke: 11
hejhejhej2 er ny på vejen
Det er jo en farce.

et lejemord koster vel 200.000, på det sorte marked.

hvad koster en kopi af 5 mill. menneskers sundhedoplysninger?
hejhejhej2 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:04.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension