K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 06-03-2009, 21:32   #1
Færselsuheld
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2008
Lokation: Danmark :O)
Alder: 42
Indlæg: 155
Styrke: 17
Færselsuheld er ny på vejen
Lolland kommune nyt

Udvalg ønsker færre på førtidspension
4.3.2009


Arbejdsmarkedsudvalget vender bunden i vejret på praksis.

Lolland Kommunes økonomiske situation har fået Arbejdsmarkeds-udvalget til at stoppe op og undersøge, om det er muligt at nedbringe antallet af borgere, der går på førtidspension. På tirsdagens temadrøftelse tog udvalget hul på diskussionen. Baggrunden for drøftelsen var en optælling og analyse gennemført af Jobcenter Lollands Sygedagpengeteam samt et besøg på Jobcenter Randers.

Optælling og analyse viser, at 343 borgere i perioden fra december 2007 til og med januar 2009 fik tilkendt førtidspension. Tallet svarer stort set til det antal, der fik tilkendt førtidspension i de syv gamle kommuner i 2006. 150 borgere venter her i starten af 2009 på at få deres pensionssag afgjort og nye 325 sager er med stor sandsynlighed på vej.

Vi skal sikre, at det er de rigtige, der kommer på førtidspension, siger Hanne Møller, formand for Arbejdsmarkedsudvalget. En forebyggende og mere alsidig indsats kan måske være med til at bevare borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet – til glæde for det enkelte menneske og til fordel for kommunens økonomi. Vi ønsker derfor i udvalget at kigge på området med nye øjne.

For at lade sig inspirere til nytænkning besøgte fagfolk fra kommunens Beskæftigelses- og Forsørgelsessektor Randers Kommune i denne uge. I Randers Kommune bor der næsten dobbelt så mange mennesker som i Lolland Kommune. Til trods herfor har de i Randers Kommune cirka det samme antal førtidspensionssager pr. år som i Lolland Kommune.

Gæsterne fra Lolland kiggede nysgerrigt deres kollegaer i Jobcenter Randers over skulderen. Målet for nysgerrigheden var de metoder, de anvendte i arbejdet med borgere, der midlertidig eller permanent er skubbet ud af arbejdsmarkedet. Udvalgsformand Hanne Møller hæftede sig blandt andet ved, at man i Randers tilbyder flere og mere forskelligartede praktikforløb og at der er flere faggrupper inde over, før en sag afgøres.

Udvalgsformand Hanne Møller forventer også, at udvalget kigger på mulighederne for at benytte revalidering og flexjob noget mere. En stor del af vore førtidspensionister er psykisk syge, der i perioder kan og gerne vil arbejde, hvis vi blot kan få skruet det rigtige tilbud sammen, fremhæver Hanne Møller.

Arbejdsmarkedsudvalget har bedt sektoren om et oplæg, som i bogstaveligste forstand kan ”bundvende” Lolland Kommunes tilkendelsespraksis på førtidspensionsområdet. Der findes kun gode økonomiske, menneskelige og sociale grunde til at ændre den nuværende alt for omfattende forsørgelseskultur, slutter Hanne Møller.

Arbejdsmarkedsudvalget fortsætter drøftelserne på mødet i april.
Færselsuheld er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 06-03-2009, 23:57   #2
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Har de f.eks. overvejet, om forskellen KUNNE skyldes, at Lolland er ret billig at bo i? ... og at mange socialt udsatte derfor finder derned og bosætter sig?

Igen fokuseres der kun på økonomien... ja ok, der står lidt fine vendinger der lige skal skjule den oprindelige agenda, men man tænker og funderer åbenbart slet ikke på bare at undersøge om de førtidspensioner faktisk også ER berettiget... nej man ser på, at der er et bestemt antal, og det kan man ikke lide...

Måske de skulle huske at kigge på ALLE elementer inden de begynder at tro, at de er for "blødsødne" med deres tilkendelser måske... men det er nok ikke det man har lyst til at erkende, hvis det skulle være tilfældet.

Det ER bare et faktum, at Lolland, Falster og det område har mange flere socialt udsatte end resten af landet... så mon ikke det afspejler den sociale status af befolkningen i FP tilkendelserne, og ikke sagsbehandlernes evner?

Jeg tror det.
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 19:38   #3
Færselsuheld
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2008
Lokation: Danmark :O)
Alder: 42
Indlæg: 155
Styrke: 17
Færselsuheld er ny på vejen
lige hvad kommunen selv skriver på deres hjemmeside

Nyheder
Udvalg ønsker færre på førtidspension
4.3.2009



Arbejdsmarkedsudvalget vender bunden i vejret på praksis.



Lolland Kommunes økonomiske situation har fået Arbejdsmarkeds-udvalget til at stoppe op og undersøge, om det er muligt at nedbringe antallet af borgere, der går på førtidspension. På tirsdagens temadrøftelse tog udvalget hul på diskussionen. Baggrunden for drøftelsen var en optælling og analyse gennemført af Jobcenter Lollands Sygedagpengeteam samt et besøg på Jobcenter Randers.



Optælling og analyse viser, at 343 borgere i perioden fra december 2007 til og med januar 2009 fik tilkendt førtidspension. Tallet svarer stort set til det antal, der fik tilkendt førtidspension i de syv gamle kommuner i 2006. 150 borgere venter her i starten af 2009 på at få deres pensionssag afgjort og nye 325 sager er med stor sandsynlighed på vej.



Vi skal sikre, at det er de rigtige, der kommer på førtidspension, siger Hanne Møller, formand for Arbejdsmarkedsudvalget. En forebyggende og mere alsidig indsats kan måske være med til at bevare borgerens tilknytning til arbejdsmarkedet – til glæde for det enkelte menneske og til fordel for kommunens økonomi. Vi ønsker derfor i udvalget at kigge på området med nye øjne.



For at lade sig inspirere til nytænkning besøgte fagfolk fra kommunens Beskæftigelses- og Forsørgelsessektor Randers Kommune i denne uge. I Randers Kommune bor der næsten dobbelt så mange mennesker som i Lolland Kommune. Til trods herfor har de i Randers Kommune cirka det samme antal førtidspensionssager pr. år som i Lolland Kommune.



Gæsterne fra Lolland kiggede nysgerrigt deres kollegaer i Jobcenter Randers over skulderen. Målet for nysgerrigheden var de metoder, de anvendte i arbejdet med borgere, der midlertidig eller permanent er skubbet ud af arbejdsmarkedet. Udvalgsformand Hanne Møller hæftede sig blandt andet ved, at man i Randers tilbyder flere og mere forskelligartede praktikforløb og at der er flere faggrupper inde over, før en sag afgøres.



Udvalgsformand Hanne Møller forventer også, at udvalget kigger på mulighederne for at benytte revalidering og flexjob noget mere. En stor del af vore førtidspensionister er psykisk syge, der i perioder kan og gerne vil arbejde, hvis vi blot kan få skruet det rigtige tilbud sammen, fremhæver Hanne Møller.



Arbejdsmarkedsudvalget har bedt sektoren om et oplæg, som i bogstaveligste forstand kan ”bundvende” Lolland Kommunes tilkendelsespraksis på førtidspensionsområdet. Der findes kun gode økonomiske, menneskelige og sociale grunde til at ændre den nuværende alt for omfattende forsørgelseskultur, slutter Hanne Møller.



Arbejdsmarkedsudvalget fortsætter drøftelserne på mødet i april.
Færselsuheld er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 20:10   #4
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg må indrømme at sådan læser jeg det ikke... jeg læser det som om, at man er irriteret over de mange FP sager i Lolland Kommune, og derfor vil have antallet bragt ned... jeg ser ingen indikationer af, at der undersøges, om deres sager er gode nok... eller jo, de tager til en kommune og kigger over skulderen, i en kommune som i forvejen har et ekstremt dårligt ry for at hetse syge borgere, så at de lige har valgt DEN kommune ser jeg IKKE som nogen positiv sammenligning må jeg sige...

Det siger mig til gengæld, at Lolland måske vil gå fra at være en nogenlunde RIMELIG og RETFÆRDIG kommune, og til at være lige så kolde og kynisk kassetænkende som resten af de danske kommuner...

Måske har jeg overset noget i teksten? ... nu har jeg jo læst den TO gange, og denne gang med MEGET store pauser... det var altså ikke nødvendigt ... bare sig det højt, hvis man opfatter mig som fatsvag tak

EDIT: Jeg ved godt, at der står at de vil være sikre på, at det er de rigtige der får førtidspensionerne, og at det er årsagen til at de vil kigge Randers Kommune over skulderen. Jeg mener dog, at de som sagsbehandlere burde have mere tiltro til deres egen kompetence, og stå ved de tilkendelser de laver... bare fordi de har flere tilkendelser end andre kommuner behøver det jo netop ikke at være forde de gør noget forkert...

Så jo, det er måske en udmærket idé at kigge over skulderen for at sikre sig at man gør det korrekt, men jeg synes bare det er et noget broget sammenligningsgrundlag, når vi ved at Randers er kendt for at være en strid kommune...

Jeg kan dog ikke lige komme i tanke om hvilken kommune de SÅ burde sammenligne sig med... Lolland måske?

Sidst redigeret af Razmo; 08-03-2009 kl. 20:24.
  Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 20:44   #5
Færselsuheld
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2008
Lokation: Danmark :O)
Alder: 42
Indlæg: 155
Styrke: 17
Færselsuheld er ny på vejen
Hun skriver der er mange der er mange spykisk syge i deres kommune. Så tænker jeg mit når jeg nu ved deres lægekonsulent selv stiller spykiske dianoser og sagsbehandler så vælger og bruge det og ser væk fra alt andet. Hmm, bare en tanke jeg gjord mig da jeg læste det.

En anden ting jeg så der stod var kommunen skulle spare penge, mener det stider imod lovgivningen som undskyldning.
Færselsuheld er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 21:04   #6
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
For at lade sig inspirere til nytænkning besøgte fagfolk fra kommunens Beskæftigelses- og Forsørgelsessektor Randers Kommune i denne uge. I Randers Kommune bor der næsten dobbelt så mange mennesker som i Lolland Kommune. Til trods herfor har de i Randers Kommune cirka det samme antal førtidspensionssager pr. år som i Lolland Kommune.

Gæsterne fra Lolland kiggede nysgerrigt deres kollegaer i Jobcenter Randers over skulderen. Målet for nysgerrigheden var de metoder, de anvendte i arbejdet med borgere, der midlertidig eller permanent er skubbet ud af arbejdsmarkedet. Udvalgsformand Hanne Møller hæftede sig blandt andet ved, at man i Randers tilbyder flere og mere forskelligartede praktikforløb og at der er flere faggrupper inde over, før en sag afgøres.
Det er dybt tragisk... man vælger en af de kommuner der i flere år har været kendt for at overtræde love og regler og været på forkant med at trække sagerne rundt i en uendelighed og fjerne de sociale ydelser med et pennestrøg uden at have lovens grundlag for at gøre det...


Citat:
Arbejdsmarkedsudvalget har bedt sektoren om et oplæg, som i bogstaveligste forstand kan ”bundvende” Lolland Kommunes tilkendelsespraksis på førtidspensionsområdet. Der findes kun gode økonomiske, menneskelige og sociale grunde til at ændre den nuværende alt for omfattende forsørgelseskultur, slutter Hanne Møller.
Ja den økonomiske tæller vist som den eneste hvis Randers skal være forbilledet
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-03-2009, 21:32   #7
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Færselsuheld Se meddelelser
Hun skriver der er mange der er mange spykisk syge i deres kommune. Så tænker jeg mit når jeg nu ved deres lægekonsulent selv stiller spykiske dianoser og sagsbehandler så vælger og bruge det og ser væk fra alt andet. Hmm, bare en tanke jeg gjord mig da jeg læste det.

En anden ting jeg så der stod var kommunen skulle spare penge, mener det stider imod lovgivningen som undskyldning.
Undskyld, ikke for at være besværlig, men jeg prøver desperat at finde HVOR det er, at det jeg svarede allerførst, er lig med det der står i artiklen? Prøver at finde hoved og hale i det hele... meeeeget forvirret lige nu
  Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 08:09   #8
Færselsuheld
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 21-01 2008
Lokation: Danmark :O)
Alder: 42
Indlæg: 155
Styrke: 17
Færselsuheld er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Razmo Se meddelelser
Undskyld, ikke for at være besværlig, men jeg prøver desperat at finde HVOR det er, at det jeg svarede allerførst, er lig med det der står i artiklen? Prøver at finde hoved og hale i det hele... meeeeget forvirret lige nu
Udvalgsformand Hanne Møller forventer også, at udvalget kigger på mulighederne for at benytte revalidering og flexjob noget mere. En stor del af vore førtidspensionister er psykisk syge, der i perioder kan og gerne vil arbejde, hvis vi blot kan få skruet det rigtige tilbud sammen, fremhæver Hanne Møller.til glæde for det enkelte menneske og til fordel for kommunens økonomi. Vi ønsker derfor i udvalget at kigge på området med nye øjne.
Færselsuheld er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-03-2009, 09:05   #9
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af Færselsuheld Se meddelelser
Udvalgsformand Hanne Møller forventer også, at udvalget kigger på mulighederne for at benytte revalidering og flexjob noget mere. En stor del af vore førtidspensionister er psykisk syge, der i perioder kan og gerne vil arbejde, hvis vi blot kan få skruet det rigtige tilbud sammen, fremhæver Hanne Møller.til glæde for det enkelte menneske og til fordel for kommunens økonomi. Vi ønsker derfor i udvalget at kigge på området med nye øjne.
Og så en citering af det JEG har skrevet der siger det samme?

Som jeg læser deres artikel, så læser jeg altså, at man synes man har for mange tilkendelser, og derfor vil undersøge, om man er for "blødsøden" med tilkendelserne. Man vil dog undersøge det, for samtidigt at være SIKKER på, at man gør det rigtigt.

Jeg synes det er positivt, at man vil undersøge og sørge for at de rette får deres FP, men det undrer mig, at man slet ikke tager sin egen sagsbehandling seriøst... havde de haft for FÅ tilkendelser, havde de mon så startet en undersøgelse der kunne klarlægge om de er for skrappe? .. næppe..

Jeg angreb artiklen fordi jeg fandt at den lugtede af "vi vil spare på FP'er hvis vi kan, men vi undersøger lige om de høje tal er korrekt tilkendt først"... fint initiativ, men at kigge en pamperkommune over skulderen får mine røde lamper til at blinke.
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Lolland kommune Færselsuheld Alt det andet 3 22-06-2011 15:33
Ankestyrelsen har afgjort, at Brønderslev Kommune kan kræve refusion af Lolland Kommu Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 26-05-2011 00:10
ros til Lolland kommune slavteren Politik og Samfund 8 08-02-2011 14:10
Brug af lægekonsulent i lolland kommune Færselsuheld Dit og Dat 7 13-11-2009 21:15
Lolland kommune Færselsuheld Dit og Dat 4 14-08-2008 14:29




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:12.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension