K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 16-01-2011, 05:24   #1
Ace
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Ace er ny på vejen
Paragraf 34 boligtilskud med tilbagevirkende kraft

Hej, jeg er en mand på 33 der bor I Aalborg i en lejelejlighed. Jeg har for nylig fundet ud af at jeg muligvis har krav på at få paragraf 34 støtte til boligydelser. Jeg er pt på kontanthjælp og har været det i skiftende perioder siden jeg var 25, hvor jeg i hele perioden har boet i samme lejlighed. Jeg er aldrig blevet oplyst om denne støtte tidligere.

Mit spørgsmål er om jeg har krav på at få støtte med tilbagevirkende kraft, og hvor langt tilbage i tiden jeg har krav på at få støtten? Vil også meget gerne have fat i noget dokumentation.


Håber at nogen kan hjælpe mig,

Venlig hilsen

Christian,
Ace er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 09:42   #2
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Det er muligt at du er få §34, men du skal lige være obs på hvor længe du har fået kontanthjælp, for der er det her forbistrede loft over kontanthjælpen efter 6 mdr, dvs at du godt kan få hjælp fra §34 efter de 6 mdr, men de fratrækker hjælpen fra din kontanthjælp, så du ikke får noget ekstra alligevel.
Om du kan få det med tilbagevirkende kraft tvivler jeg på, jeg fandt først ud af at der var en §34 efter 4 mdr.
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-01-2011, 18:19   #3
Jurarådgiver
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 08-07 2009
Indlæg: 5
Styrke: 0
Jurarådgiver er ny på vejen
Du kan gå tre år tilbage

Citat:
Oprindeligt indsendt af Ace Se meddelelser
Hej, jeg er en mand på 33 der bor I Aalborg i en lejelejlighed. Jeg har for nylig fundet ud af at jeg muligvis har krav på at få paragraf 34 støtte til boligydelser. Jeg er pt på kontanthjælp og har været det i skiftende perioder siden jeg var 25, hvor jeg i hele perioden har boet i samme lejlighed. Jeg er aldrig blevet oplyst om denne støtte tidligere.

Mit spørgsmål er om jeg har krav på at få støtte med tilbagevirkende kraft, og hvor langt tilbage i tiden jeg har krav på at få støtten? Vil også meget gerne have fat i noget dokumentation.

,
Når du søger om een type ydelse, har du i princippet søgt om alle typer ydelser efter den sociale lovgivning.

Dvs. sige, at når du har søgt kontanthjælp, så skal kommunen behandle din ansøgning i forhold til alle de ydelser, som du kan søge. Kommunen skal derfor også behandle din ansøgning om kontanthjælp i forhold til særlig boligstøtte (populært kaldet §34-støtte) i §34 i lov om en aktiv socialpolitik.

Det følger af §5, 1. punktum i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område

"Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning."

Du kan kræve efterbetaling af den manglende særlige boligstøtte tre år tilbage i tiden. Du kan ikke gå længere tilbage, da dit krav er undergivet den almindelige regel om tre-årig forældelse.

Mvh.

Ulrik Guldbæk
Jurarådgiver er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-01-2011, 22:35   #4
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Mener ikke

at § 34 bliver modregnet i kontanthjælpen....ligesom der heller ikke skal svares skat af beløbet.

Da jeg i sin tid overgik til kontanthjælp efter sygedagpenge...var det den økonomiske sagsbehandler der oplyste mig om § 34...og det mener jeg også at de skal gøre af sig selv...ifølge loven.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2013, 00:22   #5
lindskou34
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 07-01 2013
Indlæg: 1
Styrke: 0
lindskou34 er ny på vejen
Du kan kræve efterbetaling af den manglende særlige boligstøtte tre år tilbage i tiden. Du kan ikke gå længere tilbage, da dit krav er undergivet den almindelige regel om tre-årig forældelse.

hvor finder jeg dokumentation for at de skal gå 3 år tilbage?
det kræver de på kommunen før de vil gå længere end 6 mdr tilbage.
lindskou34 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-01-2013, 15:33   #6
nemesis
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 30-01 2013
Indlæg: 146
Styrke: 12
nemesis er ny på vejen
Forældelsesloven § 3 stk. 1

Se endvidere Ankestyrelsens principafgørelse 166-12, hvor netop forældelse af § 34 støtte er behandlet. Hovedkonklusionen i afgørelsen er:

"Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg finder, at efterbetaling af særlig støtte til boligudgifter er begrænset af den almindelige 3-årige forældelsesfrist i lov om forældelse af fordringer. "

Du kan finde hele afgørelsen på: http://www.ast.dk/afgoerelser/principafgoerelser/
Forældelsesloven kan findes på: www.retsinformation.dk

Håber, at det er svar på dine spørgsmål.
nemesis er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-01-2011, 00:41   #7
Ace
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Ace er ny på vejen
Jurarådgiver Mange tak for din vurdering, det var præcis det svar og den dokumentation, jeg håbede på at finde.

Lolla 44 Tak, det vil jeg være opmærksom på.

Jøsses Tak for din tilføjelse.

Vh

Christian,

Sidst redigeret af Ace; 19-01-2011 kl. 00:56.
Ace er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 01:41   #8
Ace
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 16-01 2011
Indlæg: 3
Styrke: 0
Ace er ny på vejen
Jeg har nu fået godkendt § 34 støtte med to års tilbagevirkende kraft. Jeg gik i køddet på sagsbehandleren med baggrund i de oplysninger jeg havde fået samlet. Blandt andet herinde fra. Til gengæld fik jeg at vide at min kommunen ikke ville give mig støtte til medicin hver måned da sagsbehandleren nu vurderede at jeg fik for meget udbetalt per måned.
Tak igen
Ace er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 09:20   #9
tlf_dame
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-10 2010
Lokation: Halsnæs kommune
Indlæg: 383
Styrke: 14
tlf_dame er ny på vejen
Jøsses

Så har du sørme været heldig, for jeg fik ikke oplyst noget som helst fra min kommune, da jeg kom på kth.

Knuzzz
tlf_dame er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-01-2011, 09:38   #10
Lizzy
Afhængigheds tegn af K10
 
Lizzys avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2009
Lokation: Fyn
Alder: 58
Indlæg: 337
Styrke: 16
Lizzy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Ace Se meddelelser
Jeg har nu fået godkendt § 34 støtte med to års tilbagevirkende kraft. Jeg gik i køddet på sagsbehandleren med baggrund i de oplysninger jeg havde fået samlet. Blandt andet herinde fra. Til gengæld fik jeg at vide at min kommunen ikke ville give mig støtte til medicin hver måned da sagsbehandleren nu vurderede at jeg fik for meget udbetalt per måned.
Tak igen
Arhj hvor fedt....tillykke med sejren
__________________
*Først ignorerer de dig, så griner de af dig, så bekæmper de dig og så vinder du!*

Copyright © - mine indlæg må ikke kopieres eller gengives andre steder.
Lizzy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
FT med tilbagevirkende kraft? kbh Spørgsmål ang Førtidspension fra før 2003 3 13-09-2012 09:21
Fp med tilbagevirkende kraft Stueplanten Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 16-02-2012 00:27
§100 med tilbagevirkende kraft? Road66 Alt det andet 4 26-01-2012 11:59
tilbagevirkende kraft hk12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 07-09-2011 13:42
med tilbagevirkende kraft fortvivletpige Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 03-09-2008 13:43




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:49.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension