K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 01-06-2011, 11:53   #11
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Ok takker mange gange for svarene.

Har så lige et andet spørgsmål, hvis man nu er blevet visiteret til et fleksjobs og man ikke kan klare fuldtid, men kun 12- 15 timer om ugen, hvad så...det kan man jo ikke leve af ????
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 12:18   #12
Marian
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 96
Styrke: 14
Marian er ny på vejen
Hejsa!

Jeg er godt nok ikke så erfaren som så mange andre her på siden - men såfremt man på nogen måder kan arbejde fuldtid, så bliver man altså ikke bevilget fleks! Mht aflønning når man er i fleks, så er det vist min. mindstelønnen indenfor det område man bliver ansat i.

mvh
Marian
Marian er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 12:23   #13
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Nej Marian, det kan du selvfølgelig have ret i, at man ikke bliver visiteret til fleks, hvis man kan klare fuldtid. Jeg er bare slet ikke inde i de regler og har læst alt det jeg kunne finde omkring det.

Jeg kan bare ikke hitte rede i den "løn" man får hvis man f.eks kun arbejder 15 timer om ugen, måske aftalt til 130 kr - hvad så op til de 37 timer ????
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 12:25   #14
Marian
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 15-02 2011
Lokation: Odense
Indlæg: 96
Styrke: 14
Marian er ny på vejen
hvis du før har arbejdet 37 timer/uge - så bliver du også aflønnet for 37 timer/uge uanset om du evt. kun kan arbejde 15.
Marian er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 12:41   #15
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Jeg var flexjobber i mange år og ved at man får den samme løn som alle andre
der arbejder fuldtids samme sted selvom at man selv arbejder kortere tid
Som regel får man (kun) mindstelønnen inden for det område man er
Man kan dog også være heldig som jeg var, jeg fik langt mere end mindstelønnen på området 5-6 tusinde mere om måneden
Det hjalp sikkert også at jeg havde arbejdet der 20 år inden at jeg kom på flexjob samme sted
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 12:56   #16
jasch
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-05 2011
Indlæg: 1.457
Styrke: 14
jasch er ny på vejen
Takker for svarene - så blev jeg det klogere, ved heller ikke pt hvad der sker for mig i min sag endnu.....
jasch er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 15:02   #17
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Som udgangspunkt er man i fleksjob ansat på 37 timer (med mindre man kommer fra deltidsjob på ordinære vilkår). Der kan så være forskellige skånebehov som fx nedsat tid, ekstra pauser osv. mens man er på job.

Er din aftale fx 15 timer/uge på jobbet, får du, som en anden har skrevet, løn for 37 timer af din arbejdsgiver. Virksomheden indsender så lønregnskabet for dig, til den lokale kommune og får så 2/3 af din løn, feriepenge, pension, osv tilbage.

Når du er i fleksjob, er du garanteret en mindsteløn inden for det område du nu skal arbejde med. Du er velkommen til selv at forhandle mere i løn, men viksomheden får kun refusion af mindstelønnen. Du er samtidig garanteret en overenskomst med den fagforening der har overenskomst i det du skal arbejde med. Det har du uanset om du er medlem af en fagforening eller ej og uanset om virksomheden har overenskomst med en fagforening.


Det at få styr på din mindsteløn med en fagforening, er noget din jobkonsulent sørger for. Ligeledes er hun med til at sørge for, at dine skånebehov mv. er tilføjet din ansættelseskontrakt. Jeg synes personligt det er en god ide at melde sig i en fagforening, hvis du ikke allerede er medlem i en. Du skal bare stå som medlem af forbundet. Det behøver ikke nødvendigvis være i den fagforening der har overenskomst på området.

En fagforening kan hjælpe dig, hvis du sku' få problemer med løn mv, altså det mere faglige, for der kan kommunen ikke hjælpe dig. De hjælper dig kun, hvis det er noget med dine skånebehov, eller timeantal.

Det nye regeringen pønser på, er at en fleksjobber kun får løn for den tid vedkommende er på job. Virksomheden skal så betale for den tid man er på job. Lønnen vil så blive suppleret op med ledighedsydelse.

Det skulle gøre det mere attraktivt for en fleksjobber at forhøje timeantallet, så men tjener mere, hvis man arbejder mere. I mine ører er det et dødfødt projekt, da det i min verden, ikke har noget med kr at gøre, men helbred der stopper os i at arbejde mere.

Er man lavtlønnet, vil der ikke være den store forskel i lønnen, men er man højtlønnet, kan der blive en væsentlig forskel.

Både for fleksjobbere og for arbejdsgivere, er det et dårligt forslag. Det vil betyde en lønnedgang for nogle og for en arbejdsgiver vil det betyde en ekstra lønudgift. Skal en arbejdsgiver betale mere, vil han måske hellere ansætte en "normalfungerende" i jobbet, da udgiften er den samme.

Prøver at finde et link til omtalte regeringsforslag.

Sidst redigeret af Pophår; 01-06-2011 kl. 15:28.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 15:26   #18
viggo
Slettet bruger
 
Tilmeldingsdato: 29-05 2011
Indlæg: 436
Styrke: 13
viggo er ny på vejen
Dødfødt

Ja den er dødfødt, ingen er flexjobber fordi at de syntes det er sjovt
viggo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2011, 15:56   #19
Pophår
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2009
Lokation: Syd-Vest DK
Indlæg: 367
Styrke: 15
Pophår er ny på vejen
Så fandt jeg det her på side 14 i tilbagetrækningsreformen:

"
Initiativ 8
En målrettet og mere
rummelig fleksjobordning
Der indføres en ny fleksjobordning, hvor fleksjob bliver
midlertidige og baseret på en ny tilskudsmodel.
Det første fleksjob kan kun bevilliges for en femårig periode.
Det gælder alle – uanset alder.
Personer under 40 år kan, hver gang perioden udløber,
få bevilliget et nyt fleksjob for en femårig periode, hvis
kommunen igen vurderer, at personen er berettiget til
et fleksjob.
Personer over 40 år kan efter det første fleksjob få bevilliget
et permanent fleksjob, hvis kommunen vurderer,
at personen aldrig kommer til at kunne få et job på det
ordinære arbejdsmarked.
I den nye fleksjobordning indføres der også en ny tilskudsmodel.
Den fleksjobansatte får løn for det antal
timer, personen arbejder, og lønnen bliver suppleret op
med et tilskud fra det offentlige. Tilskuddet kan højest
svare til den maksimale dagpengesats – cirka 200.000


Kilde: http://www.kommunallaege.net/publikationer/flex.pdf

At et fleksjob er tidsbegrænset, kan jeg godt se det fornuftige i. Nogle FÅR det meget bedre og har ikke behovet mere. Andre har samme behov som da de startede (måske er det det fysiske der har ført dem til fleksjob) og de bliver så i deres fleksjob. Andre har måske haft en periode med det psykiske, som godt kan forsvinde og dermed er behovet for fleksjobbet der ikke mere.
Pophår er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
MIN ledighedsydelse 2013, modregning af egenpension i ledighedsydelse Fyret2011 Alt det andet 4 04-02-2013 19:38
Kan jeg få ledighedsydelse ???? Valde68 Spørgsmål ang fleksjob 3 21-03-2012 19:46
Ledighedsydelse Mikkel-Nakskov Alt det andet 5 30-12-2011 15:02
Ledighedsydelse - job - ? MxDK Spørgsmål ang fleksjob 2 15-11-2011 18:38
Ledighedsydelse sushjer 1 Spørgsmål ang fleksjob 0 30-06-2010 21:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 14:20.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension