K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 05-01-2010, 06:50   #1
Tovery
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Skanderborg
Indlæg: 20
Styrke: 16
Tovery er ny på vejen
Løntilskud firma

Jeg har været på førtidspension fra før 2003 og er 1.7.2009 gået på folkepension. I 1998 og nogle få år frem, havde jeg ganske få timers arbejde inden for regnskab. Firmaet fik dengang halvdelen af grundlønnen refunderet. God ordning, der gav større mulighed for at finde et lille job.
Husker ikke præcis hvornår, måske 2003 ?, blev dette tilskud reduceret til 20% af mindstelønnen, og nu blev det straks sværere at finde få timers job om ugen. Min pensionssats, mellemste, fortalte jo elllers, at jeg BURDE kunne arbejde ca. 12 timer om ugen, hvilket dog ikke var muligt.
Jeg har værete heldig at have et fast job de sidste 4-5 år med 6-8 timer om ugen, hvor kommunen ydede de 20%'s tilskud af mindstelønnen, altså godt 20 Kr. i timen.
Da jeg indsendte sidste anmodning, fik firmaet at vide, at nu jeg var fyldt 65, blev der ikke mere ydet tilskud.
Så er det man sidder og tænker: Når man fylder 65 år, er man åbenbart fit for fight. På det tidspunkt har man dog endnu 2 år, nemlig til sit 67.tyvende år, før invaliditetsydelsen bortfalder. Vi taler om godt 2.500 kr. pr. måned!!! Mange penge.
Jeg vil virkelig glæde mig til selv at kunne skovle sne, gøre hovedrent etc., for det er vel det man mener med, at invaliditetsydelsen bortfalder?
Jeg véd, der kører sager om denne urimelighed, men jeg kan ikke finde særlig meget om dem. Jeg HAR skrevet til et par ministerier, men aldrig fået et svar udover vedlagt omtale af loven. HVORFOR og svar på mit konkrete spørgsmål udebliver.
Kan nogen herinde hjælper mig med, HVOR man spørger/klager? Spørger jeg regionen, får jeg også bare beskeden, at 'sådan er det'.
Nogle vil måske sige: Jamen har du brug for ekstra beløb til f.eks. briller, medicin etc., kan du søge tilskud. Det er IKKE det, jeg efterlyser, for min økonomiske situation vedrører for så vidt ikke, at invaliditetsydelsen bortfalder og tilskud til lønnen til firmaet ligeså. Mens tilskuddene er ydet, har ingen jo spurgt, hvad jeg bruger dette beløb til.
På forhånd tak for svar
mvh tovery
Tovery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 08:17   #2
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
Jeg vil understrege at følgende er ytret sagligt og forventes samme art af respons.

Såvidt jeg ved er det fordi folkepensionsalderen er ændret til de 65 fra 67 dengang reglerne blev lavet for de "gamle" førtidspensionister. For os som er tilkendt efter de nye regler er der kun folkepensionen at få efter det fyldte 65 år. Førtidspension er jo en ydelse man får for at kompensere for en manglende/bortfaldet arbejdsevne, så når man ikke længere forventes at skulle arbejde ses der nok ingen lovgivningsmæssig dækning.

Om der så ikke er behov for kompensation for alle ældre der ikke magter at skovle sne og gøre hovedrent selv er en helt anden ting som burde høre ind under ældrepolitikken. Jeg kender adskillige som "holdt ud" til de kom på efterløn og som lever nedslidte og med lavere livskvalitet fordi de ikke var "syge og slidte" nok til en førtidspension...

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 12:11   #3
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
du har ret, tovery,der kører en sag om netop dette med bortfald af invaliditetsydelsen efter de 65 år

Mig bekendt er den vist nået til EU -og du må ikke spørge mig under hvilket råd, ministerie mm, det aner jeg simpelthen ikke -men måske man kunne spørge en EU politiker/ansat i EU?

Jeg mener spørgsmålet har været oppe at vende i LFA:http://www.lfa.dk/?m1=1
eller også var det via fagforeningen 3F, har i hvert fald læst en artikel om det, på et tidspunkt, hm...

Nøvsen, princippet i det handler om at man bliver jo ikke mere rask fordi man bliver 65 år, handicappet er der vel stadig, uanset alderen

Fandt lige dette link: http://www.scleroseforeningen.dk/da/...etsydelse.aspx

-og måske denne forening kan oplyse lidt om det?
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 13:48   #4
Neurosmølf
Ved at flytte ind på K10
 
Neurosmølfs avatar
 
Tilmeldingsdato: 26-11 2007
Indlæg: 553
Styrke: 19
Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10Neurosmølf er fast beboer på K10
buster altså, jeg har faktisk fattet princippet, ingen grund til at blinke over det hehe

Det princip jeg udtrykker er jo en dels opsummering af fakta omkring lovgrundlag ( uden udtryk om den er retfærdig ) og DELS ligestilling for de ældre der IKKE har fået invaliditetsydelse men som af alder- eller skavanker som ikke har berettiget af systemet til førtidspension ikke kan det samme som RASKE 65 årige.

Det jeg dermed advokerer for, er en ligestilling mellem
dem der er 65, med skavanker og uden invalidepension
dem der er 65 IKKE RASKE og uden invaliditetsydelse
dem der er førtidspensionister efter 2003 og mister den ved 65 UDEN kompensation
og så dem der er 65 med invaliditetsydelse

Jeg mener kampen skulle ikke gå så meget på at bevare en invaliditetsydelse der er efter gammel lovgivning man ikke engang har gidet opdatere ifht. folkepensionsalderen, MEN om at få indført en handicapkompenserende ydelse FRA det fyldte 65 år som ERSTATTER invaliditetsydelse, men som også kan fjerne uretfærdigheden overfor ftp efter den nye lov samt dem der ikke har kunnet få ftp, men som dog lider i deres livskvalitet under helbreddet.
Det er vel egentlig en ligestilling for syge og svage folkepensionister jeg har fremlagt udtryk for uanset om tidligere tilkendt førtidspension, eller ikke ???

mvh Nøvsen
__________________
Waste no more time argueing about what a good man should be. Be one.
Marcus Aurelius
Neurosmølf er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-01-2010, 17:26   #5
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Tja.... igen forskel på syge og raske.

Raske kan søge om opsat pension, men syge kan ikke længere få tilskud pga. alder.

Det er urimeligt, så meget forskelsbehandling, der er, når man er syg.

Det kunne være interessant, hvis du sendte en klage over, at du ikke længere kan få tilskud, og så få klagen hele vejen igennem til Ankestyrelsen, så der kan tages principiel stilling til, om der kan ydes tilskud.

Det er jo i strid med VKO's politik om, at der bliver BRUG FOR ALLE på arbejdsmarkedet fremover. Så vel også dine timer på arbejdsmarkedet.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2010, 02:39   #6
Tovery
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 01-12 2008
Lokation: Skanderborg
Indlæg: 20
Styrke: 16
Tovery er ny på vejen
Højere i systemet.

Tak for seriøse svar. Jeg skrev faktisk til Rudiengård for et par år siden om problemet, fordi han udtalte, at der kunne komme rigtig mange læger i arbejde, som var på førtidspension. Hvis de alle kunne tage blot nogle få timer, ville det hjælpe meget på lægemanglen, skrev han.
Jeg svarede, at jeg godt ville se den læge, der gad arbejde og så få taget 30% i sin pension, så snart han oversteg de ca. 60.000,-
Fik ALDRIG svar!!
Her er der dog ét plus: Når man går på folkepension som 65-årig, må man fortsætte med at tjene de ca. 60.000, men OGSÅ 30.000 oveni i lønindtægt,
indtil man fylder 67. Har ikke fulgt med i reglerne om, hvor meget man må tjene som alm. folkepensionist, før man trækker noget overhovedet.

Jeg har skrevet til et andet ministerium ca. samme tid om emnet, men fik kun en kopi af lovgivningen om emnet.
Jeg har været medlem af PTU i 15 år, og jeg kunne da forsøge at få dem til at klage 'et eller andet sted'
Skrev forleden til Ældresagen, der heller ikke har svaret ! Tvivler på, de gør det, for jeg har forsøgt før.

For et par år siden tjente jeg faktisk mere end de ca.60.000 kr, men fandt så selv ud af, at jeg kunne sætte det overskyende ind på min kapitalpension. Så blev de da i det mindste i mine egne lommer. Man må så bare ikke have rørt sin kapitalpensionskonto forinden.

mvh Toveru
Tovery er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-01-2010, 11:56   #7
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
ti hi, nøvsen, var da godt klar over at du har fattet pointen -må jeg blinke til dig nu

Hm, jeg har som sagt ikke sat mig ret meget ind i det blot læst lidt om det.

Tovery, det lyder da som om du har forsøgt at søge oplysninger om det og ja, hvorfor ikke fortsætte, du kan vel kun ende med at få et reelt brugbart svar ikk´.

Hm, jeg vil prøve at spørge 3F om de ved noget omkring det og hvis du orker det, kan du måske sende mig en pb med de spørgsmål du har stillet tidligere for så er der måske større chance for at jeg ikke skaber forvirring. Det skal jo helst være de samme.

Ellers er mit bedste bud stadig LFA fordi jeg mener at den artikel jeg læste om det var et ægtepar der var medlem af denne forening.

Hm, ja, problematikken vil jo nå mig(sagde hunden) når jeg når den alder for jeg er på den gamle ordning så, hmm, kan jo være at jeg bør sætte mig lidt ind i spillereglerne inden det er forsent
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Selvstændigt firma og førtidspension milox1 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 20-12-2012 22:25
Vikar Firma ? dobar Spørgsmål ang fleksjob 2 20-02-2012 13:11
Firma og førtidspension hansc Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 18 15-07-2011 13:31
privat firma hk12 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 01-12-2010 21:42
Minister vil se på sag om job-firma Webmaster K10 Nyheder 0 03-04-2010 13:20




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 01:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension