K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-12-2010, 18:32   #1
århuskvinde
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 20
Styrke: 14
århuskvinde er ny på vejen
Unhappy afslag på pension og nu tilkendt ledighedsydelse

Hej. Efter snart 5 år i et rædsomt offentligt system, hvor det kræver, at man har et jern helbred har jeg valgt at melde mig ind her.

Jeg er for et halvt år siden blevet instillet til en førtidspension via en § 18 som min sagsbehandler i syge dagpenge afsnit søgte på grundlag af, at de i sygedagpenge afsnittet (sociallæge osv. vurderede, at min erhvervsevner var stærkt varigt nedsat til en ubetydelighed uden yderliger behandlingsmuligheder samt -trods alt muligt støtte efter socialloven herunder fleksjob ikke vil blive i stand til at blive selvforsørgende.

Desværre fik kommunen/jeg afslag fra pensionsnævnet. Efter afslag sendte min sagsbehandler så en instilling til fleks afsted og den blev så godkendt og jeg skal starte på ledighedsydelse.

Spørgsmål som jeg ikke helt har kunne finde svar på herinde.

Invalideydelse (fuld) som jeg i de 5 år der er gået er blevet tilkendt fra pensionskasserne (erhvervsevnen er ifølge dem nedsat med 2/3 del) dvs har på papir er min rest erhvervsevne er 1/3 del og måske mindre ind dette.

1) bliver min invalideydelse fra pensionskasser - nu hvor jeg overgår fra sygedagpenge til ledighedsydelse brugt som fradrag dvs modregnet i ledigheds udbetalingen.??

2) mister jeg min invalideydelse når pensionskasserne høre, at jeg er godkendt til fleks og får ledighedsydelse??

Håber, at nogle har bare lidt svar så jeg kan få en af mine 195 kommune rynker i mit ansigt til at forsvinde bare lidt.

Sidst redigeret af århuskvinde; 17-12-2010 kl. 19:45.
århuskvinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 20:10   #2
BSB
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 02-10 2010
Indlæg: 11
Styrke: 14
BSB er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af århuskvinde Se meddelelser
Hej. Efter snart 5 år i et rædsomt offentligt system, hvor det kræver, at man har et jern helbred har jeg valgt at melde mig ind her.

Jeg er for et halvt år siden blevet instillet til en førtidspension via en § 18 som min sagsbehandler i syge dagpenge afsnit søgte på grundlag af, at de i sygedagpenge afsnittet (sociallæge osv. vurderede, at min erhvervsevner var stærkt varigt nedsat til en ubetydelighed uden yderliger behandlingsmuligheder samt -trods alt muligt støtte efter socialloven herunder fleksjob ikke vil blive i stand til at blive selvforsørgende.

Desværre fik kommunen/jeg afslag fra pensionsnævnet. Efter afslag sendte min sagsbehandler så en instilling til fleks afsted og den blev så godkendt og jeg skal starte på ledighedsydelse.

Spørgsmål som jeg ikke helt har kunne finde svar på herinde.

Invalideydelse (fuld) som jeg i de 5 år der er gået er blevet tilkendt fra pensionskasserne (erhvervsevnen er ifølge dem nedsat med 2/3 del) dvs har på papir er min rest erhvervsevne er 1/3 del og måske mindre ind dette.

1) bliver min invalideydelse fra pensionskasser - nu hvor jeg overgår fra sygedagpenge til ledighedsydelse brugt som fradrag dvs modregnet i ledigheds udbetalingen.??

2) mister jeg min invalideydelse når pensionskasserne høre, at jeg er godkendt til fleks og får ledighedsydelse??

Håber, at nogle har bare lidt svar så jeg kan få en af mine 195 kommune rynker i mit ansigt til at forsvinde bare lidt.
Jeg er ikke helt sikker på svarene men mit bud er at:
1. Ja der bliver modregnet.
2. Nej du mister ikke ydelsen fra Pensionskassen.

§ 12 er særlig interessant, hvis det ikke skal modregnes i ledighedsydelsen, skal det står der. Om du falder ind under nr. 14 tør jeg ikke sige.

Kilde:
Bekendtgørelse om beregning af ledighedsydelse, fradrag i ledighedsydelse og varsling af ferie med ledighedsydelse

§ 9. Løbende udbetaling af pension, inklusive tillæg, som er led i et tidligere ansættelsesforhold, og er af en sådan karakter, at det er sædvanligt, at arbejdsgiveren bidrager til pensionen, medfører fradrag i ledighedsydelsen, jf. dog § 12.

Stk. 2. Løbende udbetaling af pension, som har forbindelse med en arbejdsperiode i udlandet, medfører fradrag i ledighedsydelsen.

Stk. 3. Løbende udbetaling af en pension og pensionslignende ydelser til en person, der tidligere har været borgmester, udvalgsformand, rådmand, regionsformand, medlem af Folketinget eller Europaparlamentet mv., medfører fradrag i ledighedsydelsen.


§ 12. Der sker ikke fradrag for arbejdsfrie indtægter, herunder:

1) Kapitalpensioner og kapitalforsikringer.

2) Indtægter fra opsparings- og forsikringsordninger, herunder livrente, der er uden forbindelse med et arbejdsforhold.

3) Ydelser efter lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension (herunder SP) og udbetalinger efter lov om Lønmodtagernes Dyrtidsfond.

4) Pension efter ægtefælle eller samlever samt børnepension.

5) Erstatninger, herunder erstatninger efter lov om arbejdsskadesikring.

6) Krigsskadeerstatning, renteudbetaling til besættelsestidens ofre og hædersgaver.

7) Livsvarige ydelser på finansloven til kunstnere og deres efterladte.

8) Invaliditetsydelse efter lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v.

9) Efterløn efter funktionærlovens § 8, efterindtægt efter kapitel 6 i lov om tjenestemandspension, godtgørelse for usaglig afskedigelse efter hovedaftalens § 4, stk. 3, og funktionærlovens § 2 b mv., fratrædelsesgodtgørelse efter funktionærlovens § 2 a og godtgørelse efter ligebehandlingsloven.

10) Indtægter ved salg af erhvervsvirksomhed og fast ejendom.

11) Forpagtningsafgift og indtægt ved udlejning, der ikke kan betragtes som erhvervsmæssig, og overskud af egen bolig.

12) Renter, aktieudbytte og lignende, arv, gaver og gevinster.

13) Underholdsbidrag.

14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.

15) Den forhøjelse af pensionen, som en tjenestemand modtager som følge af arbejdsskade (tilskadekomstpension).

16) Vederlag, der modtages for at overholde konkurrence- eller kundeklausuler.

17) Feriepenge og betaling for feriefridage, der udbetales uden at afholde ferie eller feriefridage efter ferieloven mv., hvis der har været en feriehindring efter ferielovens regler.
Stk. 4. Løbende udbetaling fra en tidligere arbejdsgiver af beløb, som kan sidestilles med pension, medfører fradrag i ledighedsydelsen.

Sidst redigeret af BSB; 17-12-2010 kl. 20:12.
BSB er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 20:42   #3
OdinTor
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2010
Lokation: Glostrup
Indlæg: 21
Styrke: 15
OdinTor er ny på vejen
Dine spørgsmål er grundigt besvaret herinde ... søg på ledighedsydelse mvh :

Citat:
Oprindeligt indsendt af OdinTor Se meddelelser
Godt nyt ang. Ledighedsydelse og Fleksydelse.

Invalide Pension fra f.eks. PFA bliver ikke modregnet i Fleksydelsen. Det vidste i måske godt.

... men nedenstående ... er der vist ikke mange der ved

Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1236 af 4/11 2010.

I ovenstående bekendtgørelse, som i kan se er helt ny, fremgår det af §12 punkt 14 at invalidepension ikke fradrages i Ledighedsydelse, som hidtil. Jeg har det fra PFA ...

Dejligt .... det vil være af interesse for mange herinde ...

Check med jeres kommuner, om de ved det ...

God Weekend

Sidst redigeret af OdinTor; 17-12-2010 kl. 20:45.
OdinTor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:12   #4
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Jeg mener min ledighedsydelse er på 14xxx kr? Jeg får fra pensionsselskab udbetalt omkring 58xx kr. Det betyder en modregning på ledigheds, så den ryger ned på omkring 10xxx. Jeg kan ikke lige huske de rigtige tal, men i hvert fald bliver de knap 6000 ekstra til 2000 ekstra efter modregning af ledighedsydelse
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:26   #5
århuskvinde
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 20
Styrke: 14
århuskvinde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af OdinTor Se meddelelser
Dine spørgsmål er grundigt besvaret herinde ... søg på ledighedsydelse mvh :
Har lige læst den tråd du henviser til. Dvs hvis man får invalideydelse fra PFA grundet ekselpelvis en ulykke sket i sin fritid som pfa har skønnet at erhversevnen er nedsat med 66 procent og derover - så kan kommunen fra 11/12-2010 ikke hapse de penge og modregne dem i ledighedsydelsen???

Har du et link til den lovændring?

Har fået oplyst fra pfa - at de kan stoppe invalideydelsen når man bliver tilkendt fleks/ledighedsydelse. Ringede bare og forspurgte på reglerne.

Sidst redigeret af århuskvinde; 17-12-2010 kl. 21:29.
århuskvinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:28   #6
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af århuskvinde Se meddelelser
Jeg er for et halvt år siden blevet instillet til en førtidspension via en § 18 som min sagsbehandler i syge dagpenge afsnit søgte på grundlag af, at de i sygedagpenge afsnittet (sociallæge osv. vurderede, at min erhvervsevner var stærkt varigt nedsat til en ubetydelighed uden yderliger behandlingsmuligheder samt -trods alt muligt støtte efter socialloven herunder fleksjob ikke vil blive i stand til at blive selvforsørgende.

Desværre fik kommunen/jeg afslag fra pensionsnævnet. Efter afslag sendte min sagsbehandler så en instilling til fleks afsted og den blev så godkendt og jeg skal starte på ledighedsydelse.
1) bliver min invalideydelse fra pensionskasser - nu hvor jeg overgår fra sygedagpenge til ledighedsydelse brugt som fradrag dvs modregnet i ledigheds udbetalingen.??

2) mister jeg min invalideydelse når pensionskasserne høre, at jeg er godkendt til fleks og får ledighedsydelse??
Jeg går ud fra at du ankede afslaget ?

Det med rødt markerede skulle jeg da mene at du var oplagt førtidspensionskandidat !

M.h.t. modregning i ledighedsydelsen for din pension ( som du ikke kan blive frataget)

er der netop kommet nye regler, således at du IKKE skal modregnes,

se : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=133006

§12 14)
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 17-12-2010 kl. 21:33.
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:39   #7
århuskvinde
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 20
Styrke: 14
århuskvinde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Florken Se meddelelser
Jeg går ud fra at du ankede afslaget ?

Med det rødt markerede skulle jeg da mene at du var oplagt førtidspensionskandidat !

M.h.t. modregning i ledighedsydelsen for din pension ( som du ikke kan blive frataget)

er der netop kommet nye regler, således at du IKKE skal modregnes,

se : https://www.retsinformation.dk/forms...aspx?id=133006

§12 14)
Hejsa. Ja fremtiden mht. førtidspension efter min sag har givet afslag er nok ikke nem for nye der bliver ramt af sygdom og invalideret af forskellige årsager.

Jeg blev visiteret til flex/ledighedsydelse via en SM A-38-02 - Hvad fanen den end betyder. Kan ikke finde noget på nette om den instilling.

Har sat advokat på nu og den er anket.

Er det så den her jeg høre ind under:
14) Pension, der udbetales som følge af tab af erhvervs-/arbejdsevne, og som er led i et tidligere ansættelsesforhold.??

Led i et tidligere ansættelsesforhold står der. Der hvor jeg får invalideydelse fra er pfa som jeg havde en arbejdsgiver og min egen indbetaling til for mange mange år side før dvs meget før ulykken. Der var ikke indbetaling til den i mange år den stod bare stanby. Kan det give et andet udslag mht ovenstående nr 14????

Sidst redigeret af århuskvinde; 17-12-2010 kl. 21:49.
århuskvinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:49   #8
OdinTor
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2010
Lokation: Glostrup
Indlæg: 21
Styrke: 15
OdinTor er ny på vejen
Til ÅrhusKvinde ... Søg i en Google efter... Arbejdsmarkedsstyrelsens bekendtgørelse nr. 1236 af 4/11 2010. Det jeg beskriver, er ikke tabt arbejdsevne pga. en ulykke. Måske der er en forskel der. Læs mit indlæg igen og læs bekendgørelsen ...

Til MineBørnsMor ... afgørelsen er ny fra d. 4-11 2010. Det kan være din kommune ikke er helt klar over ændringen ...

Mvh
OdinTor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 21:55   #9
MineBørnsMor
Hvor skulle jeg ellers være
 
MineBørnsMors avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2009
Indlæg: 197
Styrke: 16
MineBørnsMor er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af århuskvinde Se meddelelser
Hejsa. Ja fremtiden mht. førtidspension efter min sag har givet afslag er nok ikke nem for nye der bliver ramt af sygdom og invalideret af forskellige årsager.

Jeg blev visiteret til flex/ledighedsydelse via en SM A-38-02 - Hvad fanen den end betyder. Kan ikke finde noget på nette om den instilling.

Har sat advokat på nu og den er anket.
Det er den der samme ymerparagraf jeg er visiteret til flex/ledighed udfra. Mit var begrundet ud fra at de vidste jeg ikke kunne blive selvforsørgende, men de stadig var i tvivl om hvorvidt der var arbejdsevnerest nok til at jeg kunne opnå flex.
MineBørnsMor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2010, 22:00   #10
århuskvinde
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2010
Lokation: Århus
Indlæg: 20
Styrke: 14
århuskvinde er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af MineBørnsMor Se meddelelser
Det er den der samme ymerparagraf jeg er visiteret til flex/ledighed udfra. Mit var begrundet ud fra at de vidste jeg ikke kunne blive selvforsørgende, men de stadig var i tvivl om hvorvidt der var arbejdsevnerest nok til at jeg kunne opnå flex.
Hvor længe har du så været på ledighedsydelse og har du været sendt i fleks og arbejdsprøvning efter du overgik til ledighedsydelse?
århuskvinde er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Er tilkendt pension med kontrol om 3 år Reika Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 22-03-2013 03:18
Tilkendt Pension fra 1/12 men hvad får jeg ? Killroy Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 12 12-11-2011 23:55
Den første tid efter tilkendt pension Sunnydob Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 32 20-02-2011 17:28
tilkendt erhvervsevnetab, kan jeg nu søge pension? aasekl Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 05-01-2011 15:41
Hvor gammel var du, da du fik tilkendt pension? Sdrj Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 22 09-07-2009 11:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 17:31.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension