K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 26-01-2007, 11:28   #31
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Rygere ringere end dyr ?

Altså marttin

Der er lavet forsøg hvor de lod ikke rygere holde "ryger" pauser, og det viste sig tydeligt at de ikke rygere der holdt ekstra pauser var langt mindre stressede end de ikke rygere der ikke holdt pause.

Det skulle jo nætop være så man ikke bare kunne påstå (som du gør) at det var det at dulme trangen til at ryge der virkede afstressende.

Sådan en som min mor, arbejder i et offentlig hus, og hun er stor ryger (eller dvs efter far er holdt er hun ikke så slem længere) De har lige haft en peride hvor der bare ikke har været tid til at gå uden for at ryge, så nu ryger hun stort set ikke mens hun er på arbejde , det blev en vane for hende at undvære, og det generer hende ikke spor længere, men til gengæld er hun langt mere udkørt når hun kommer hjem, ikke kun mandag eftermiddag som før hen, men hele tirsdagen med.

Der til er det sådan at når en ryger stopper bliver mange hamrende syge, faktisk kender jeg ikke en eneste x ryger der er stoppet uden at få sygdom med i kølvandet, bla min gamle far der var ikke det manden ikken begyndte at fejle, og selv om at det er over et år siden døjer han stadig men gener fra nogle af sygdommene, og sjovt nok er den gamle også blevet mere stresset, selv om at han har muligheden for at tage alle de pauser han gider når han gider, han gør det bare ikke, for han har jo ingen grund til det.

Det er ikke fordi jeg vil forsvare rygning for det ER! usundt, det kommer man bare ikke uden om, men at påstå at der ikke er noget godt i det at ryge ud over lykkefølelsen i hjernen er det rene løgn. Og at kaste med sten mod ygere er endnu værer, for alle mennesker gør noget der sviner sig selv andre og naturen til, nogle vælger rygning andre går i Brugsen og køber hormon forstyrened kød eller bare en litter mælk, bor i et hus, andre igen forsøger at påføre sig kræft ved at tage P-preperater og... jeg kan blive ved og ved.

Men at sammenligne rygning med at være narkoman, der! går du over stregen, det svarer til at jeg sammenligner alle jeg ser drikke en øl med alkoholigere, er du måske det, bare fordi du godt kan lide at gå på vertshus fra tid til anden og få en hyggge bejer? næ men hvorfor gør du det så? hvorfor ikke holde dig fra det det irritere dine omgivelser skader miljoet og kan give kræft.... og det kan jeg så sige fordi jeg stort set aldrig drikker øl.

En narkoman er ikke bare afhæning, men er villig til at slå sit barn ihjel for at få stofferne, jeg har aldrig hørt om en ryger slå nogen ihjel for at skaffe til smøgerne, eller begå indbrud eller udvise voldligt adfærd (som mange gør når de bliver fulde eller påvirket af narko) Jeg har heller aldrig hørt om at de i desentationen har haft brug for lægehjælp til en ryger der ikke kunne få sine smøger, hvor en narkoman, i de fleste tilfælde bliver så syge af abstinenserne at lægehjælp/tilsyn er en nødvendighed, det samme gælder fulde mennesker, også dem der ikke drikker hver hveranden dag, men kun en gang i mellem. Ej heller har jeg hørt om en ruger blive sendt på hospitalet til udpumpning pga rygningen (som en fuld person sørme også kan komme) Skal det stille sådan op, er det meget bedere at ryge end at drikke, så lad os da håbe at alkohold bliver forbudt, og lad os håbe du ikke får kræft af den øl du vil have på det røgfrie værtshus. alkohold er nærmere narkomani end rygning er, da kroppens reaktionsmønster far alkohold er langt mere lig en narko krops mønster, end en rygers er lig narko mønsteret.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2007, 13:13   #32
annette
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2006
Indlæg: 91
Styrke: 18
annette er ny på vejen
RE: Rygere ringere end dyr ?

Godt gået Losuma !!!
Herligt at læse din mening - især som du skriver, at rygerne går ikke ud og
laver indbrud for at få til 1 pakke smøger...
Knus Fra annette
annette er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2007, 19:08   #33
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
RE: Rygere ringere end dyr ?

Hejdien skrev:
Martin har du venner der ryger ? og hvordan håndtere i det ?

Ja, jeg har venner, der ryger. Når vi er os mig, får de lov til ryge, men de begrænser sig, og hvis det er godt vejr, så kan de også finde på at gå udenfor.

Når vi er hos dem, ryger de mere, men vi plejer at lufte ud en gang imellem.

Når vi er ude at spise f.eks på Jensens Bøfhus, bestiller vi bord i rygerafdelingen. Jeg påtager mig for det meste at bestille bord, og så sørger jeg for at få et bord i yderkanten af rygerområdet.

Hejdien skrev:
Naaa Martin.. jeg har stress og jeg er ryger og tro mig en smøg er afstressende .. uanset hvad..

Det eneste rygning dæmper er rygetrangen.

Hvis du havde en stresset ikke-ryger-ven, ville du så anbefale vedkommende at begynde at ryge? Og hvis du selv er stresset, er det så fordi du ryger for lidt?

Iosuma skrev:
Der er lavet forsøg hvor de lod ikke rygere holde "ryger" pauser, og det viste sig tydeligt at de ikke rygere der holdt ekstra pauser var langt mindre stressede end de ikke rygere der ikke holdt pause. Det skulle jo nætop være så man ikke bare kunne påstå (som du gør) at det var det at dulme trangen til at ryge der virkede afstressende.

Det kan vel ikke komme bag på nogen, at man er mindre stresset, hvis man holder pauser. Men rygernes stress kommer jo ikke bare fra arbejdet, men også fra smøgtrangen.

Hejdien skrev:
Og netop det at man har abstinenser gør jo netop at det er et afhænighedsforhold og derfor ikke kun noget med motivation til at holde op med at ryge ... men at sammelignede det med narko den er måske lige over stregen, jeg kan godt fungere selv om jeg ryger…


Men kan du også fungere selv om du IKKE ryger. ?

Jeg mener ikke, at rygere og narkomaner kan sidestilles. Slet ikke, og selvfølgelig slår du ingen ned for at få cigaretter. Men der er en ting, der altid har undret mig. Man ser en tidligere narkoman i TV. Han sidder og fortæller, at han har været clean i et år. Og så tænder han en smøg. Hvordan kan det være, at han kan droppe heroin og kokain, men smøgerne?…Der går grænsen. Er det ikke netop fordi, at man ikke behøver at stjæle, snyde og bedrage for at få cigaretter, og så FØLER man sig ikke som narkoman, og dermed smutter et argument for at holde op? For som du selv siger, så er rygere afhængige.

Iosuma skrev:
alkohold er nærmere narkomani end rygning er, da kroppens reaktionsmønster far alkohold er langt mere lig en narko krops mønster, end en rygers er lig narko mønsteret.

Det er muligt, når vi taler om alkoholikere, altså personer, der ikke kan fungere uden alkohol. Som jeg skrev tidligere, så ligger mit forbrug ikke over 4-5 øl om ugen, og sidst jeg fik en øl, var sidste lørdag. Ingen vil vel påstå, at jeg har et alkoholproblem. Men de fleste rygere ryger hver dag.

Hejdien skrev:
Jeg ville tage hatten af for et sådan rygeforbud hvis der fulgte et rygestop kursus med.

Jeg synes, det ville være fint med gratis kurser, forbud eller ej.

Jeg lider af svær psoriasis, og jeg tænker tit på, om der var noget alternativ behandling, der kunne hjælpe. Alligevel kvier jeg mig ved at prøve, for pokker stå i det at bruge en masse penge på det, og så det ikke virkede. Hvis det virkede, ville det være pengene værd, og desuden ville jeg også kunne spare penge på diverse cremer og salver. Men vi har jo denne forbandede evne til altid at tænke negativt, så derfor bliver min alternative behandling ikke til noget.

Til gengæld findes der rygestopkurser, der tilbyder pengene tilbage, hvis man ikke er tilfreds. Her skulle der ikke være noget at tabe. Det eneste, de kræver, er at man følger kurset, og at man har et oprigtigt ønske om at stoppe.

Som sagt, jeg har aldrig røget, så jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan I har det, når I ikke får jeres røg. Men når så mange af jer gerne vil stoppe, så må det jo være fordi I godt ved, at fordelene ved at stoppe overstiger ulemperne.

Hilsen Martin

...og et lille PS:

anette skrev:
Godt gået Losuma !!!
Herligt at læse din mening - især som du skriver, at rygerne går ikke ud og laver indbrud for at få til 1 pakke smøger...


Det ville narkomanerne heller ikke gøre, hvis deres stofforbrug kunne dækkes af 30 kr. om dagen.
B)
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 26-01-2007, 20:27   #34
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: Rygere ringere end dyr ?

Tja....Martin du har dit på det rene....god dreng !
Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-01-2007, 00:52   #35
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Rygere ringere end dyr ?

Citat:
Martin skrev:
Hejdien skrev:
Martin har du venner der ryger ? og hvordan håndtere i det ?

Ja, jeg har venner, der ryger. Når vi er os mig, får de lov til ryge, men de begrænser sig, og hvis det er godt vejr, så kan de også finde på at gå udenfor.

Når vi er hos dem, ryger de mere, men vi plejer at lufte ud en gang imellem.

Når vi er ude at spise f.eks på Jensens Bøfhus, bestiller vi bord i rygerafdelingen. Jeg påtager mig for det meste at bestille bord, og så sørger jeg for at få et bord i yderkanten af rygerområdet.
Jamen se så er der jo slet ikke nogen forskel på hvordan du og dine omgivelser takler den og hvordan jeg og mine omgivelser takler den, det gælder som alt andet i livet om at tage lidt og give lidt
Citat:
Hejdien skrev:
Naaa Martin.. jeg har stress og jeg er ryger og tro mig en smøg er afstressende .. uanset hvad..

Det eneste rygning dæmper er rygetrangen.

Hvis du havde en stresset ikke-ryger-ven, ville du så anbefale vedkommende at begynde at ryge? Og hvis du selv er stresset, er det så fordi du ryger for lidt?
Jamen se det vil jeg jo påstå til min dødsdag at det kan du som ikke ryger der aldrig har røget ikke snakke med om, hvis jeg siger det er afstressende så er det afstressende asta basta :@
Og nej jeg ville bestemt ikke bede en stresset ven om at takle sin stress ved hjælp af en smøg, lige så lidt som jeg ville foreslå at slappe af med en øl ..

Citat:
Hejdien skrev:
Og netop det at man har abstinenser gør jo netop at det er et afhænighedsforhold og derfor ikke kun noget med motivation til at holde op med at ryge ... men at sammelignede det med narko den er måske lige over stregen, jeg kan godt fungere selv om jeg ryger…


Men kan du også fungere selv om du IKKE ryger. ?

Jeg mener ikke, at rygere og narkomaner kan sidestilles. Slet ikke, og selvfølgelig slår du ingen ned for at få cigaretter. Men der er en ting, der altid har undret mig. Man ser en tidligere narkoman i TV. Han sidder og fortæller, at han har været clean i et år. Og så tænder han en smøg. Hvordan kan det være, at han kan droppe heroin og kokain, men smøgerne?…Der går grænsen. Er det ikke netop fordi, at man ikke behøver at stjæle, snyde og bedrage for at få cigaretter, og så FØLER man sig ikke som narkoman, og dermed smutter et argument for at holde op? For som du selv siger, så er rygere afhængige.
Vi er alle afhæninge af en eller form for stimulans, og jeg mener ikke at den ene form for stimulans er værre end den anden, nogen går i selvsving hvis de ikke kan chatte, andre går i selvsving hvis tv signalet ryger andre igen går i selvsving hvis de ikke får talt med en bestemt person hverdag, der er 100 vis af forskellige afhængigheds forhold og jeg skal ikke dømme om din hang til rene omgivelser er værre eller bedre end min hang til røg .

Og hvorvidt man kan samligne røg med narko, så nej vist kan man da ikke det.. Og det er da himmelråbende dumt at gøre det.
jeg føler mig ikke som en narkoman, ej heller syntes jeg at jeg burde gøre det. fordi at nogle mennesker syntes og har besluttet at det er usundt at ryge, og mener at de skal bestemme over min person og fortælle mig hvad jeg skal og ikke skal gøre, hvad er det næste alle de usunde søde ting folk propper i hovdet, og nu ved vi jo at netop fedme epedemien er ved at være et problem skal jeg så bestemme hvem der må og hvem der ikke må købe chokolade ?
nej vel.. ??
Vi lever trods alt i et samfund hvor der stadig er noget der hedder den frie vilje, jeg er sikker på at ikke ryger har så mange andre skavanker som jeg ikke har, og jeg skal ikke komme og dømme dem om hvad der er rigtigt og hvad der er forkert ...
Jeg skal afgøre med min egen pli og moral hvor jeg skal ryge og hvor jeg ikke skal ryge og så skal andre så længe jeg tager hensyn ellers blande sig uden om ... :@


Citat:
Hejdien skrev:
Jeg ville tage hatten af for et sådan rygeforbud hvis der fulgte et rygestop kursus med.

Jeg synes, det ville være fint med gratis kurser, forbud eller ej.

Jeg lider af svær psoriasis, og jeg tænker tit på, om der var noget alternativ behandling, der kunne hjælpe. Alligevel kvier jeg mig ved at prøve, for pokker stå i det at bruge en masse penge på det, og så det ikke virkede. Hvis det virkede, ville det være pengene værd, og desuden ville jeg også kunne spare penge på diverse cremer og salver. Men vi har jo denne forbandede evne til altid at tænke negativt, så derfor bliver min alternative behandling ikke til noget.

Til gengæld findes der rygestopkurser, der tilbyder pengene tilbage, hvis man ikke er tilfreds. Her skulle der ikke være noget at tabe. Det eneste, de kræver, er at man følger kurset, og at man har et oprigtigt ønske om at stoppe.
Se der er du jo inde på noget, hvor meget skal man poste af gode penge efter dårlige for at tækkes et formynder samfund, min trang til at stoppe med at ryge er pt ikke så stor at jeg tror på at jeg ville få noget ud af at smide penge i sådan et kursus..

Tilgengæld har jeg smidt rigtig mange penge i alternativ medicin til mit barn i håb om at det kunne hjælpe og tro mig, fandt jeg en dag løsningen i det alternative til hendes problem, så ville jeg kunne slutte fra dag til dag med at ryge ..

Citat:
Som sagt, jeg har aldrig røget, så jeg kan ikke sætte mig ind i hvordan I har det, når I ikke får jeres røg. Men når så mange af jer gerne vil stoppe, så må det jo være fordi I godt ved, at fordelene ved at stoppe overstiger ulemperne.

Hilsen Martin
Jeg tror at alle godt kan se at de burde stoppe men vi er også mange der ser sådan på det at rygning er vores eneste last og vi derfor syntes at vi er i vores gode ret til at bestemme over hvorvidt vi fortsætter eller ej .. desuden er jeg for mit eget vedkommen ikke klar til at tage de abstinenser med der kommer. og det er mine omgivelser heller ikke TRO MIG

Citat:
...og et lille PS:

anette skrev:
Godt gået Losuma !!!
Herligt at læse din mening - især som du skriver, at rygerne går ikke ud og laver indbrud for at få til 1 pakke smøger...


Det ville narkomanerne heller ikke gøre, hvis deres stofforbrug kunne dækkes af 30 kr. om dagen.
B)
Nu har vi jo alle prøvet at mangle penge og jeg har endnu ikke mødt den ryger der satte deres smøger over feks deres børns mad, men ved at det vil en narkoman mange gange ikke gøre.

Vi skal alle passe på at vi ikke bare sidder passive og ser til alt imens vi kommer til at leve i et overvågnings forbuds land.
Og nu er det vist på tide med lidt søvn..

  Besvar med citat
Gammel 28-01-2007, 00:23   #36
annette
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 02-09 2006
Indlæg: 91
Styrke: 18
annette er ny på vejen
RE: Rygere ringere end dyr ?

hejdien.....
Du har en sund fornuft blandet med masser af sort humor - og det er smadder godt. Sådan tror jeg nok de fleste af os herinde på K10 er.

Ligesom så mange andre, kan jeg godt være meget bekymret for alle de forbud, vi snart får trukket ned over os. Jeg er generelt et menneske, som hverken er uvenner med politi / myndigheder eller bryder loven...
Men jeg et meget frit menneske, er opvokset med lighed og frihed - demokrati og nærhed..... Det sidste kniber det ´sgu med efterhånden.
Jeg er sådan én type, at jo mere jeg får ordrer på at rette mig, efter hvad
der nu er tendensen i samfundet - jo mere stritter jeg imod :@ med arme og ben og hvorfor? Det kan da godt være at jeg ´en dag stopper med at ryge mine hjemme rullede smøger = 300 kr om mdr.
Men så er det er beslutning, jeg vel at mærke selv tager på eget initiativ
og ikke fordi at jeg bliver presset til det...:@

Deri ligger min beslutning, som en voksen kvinde på 54 år.
Så Hejdien - Mange tak for dit herlige / kloge indlæg / svar
annette
annette er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Danskere: Rygere og fede skal smides bag i køen! buster Politik og Samfund 14 17-03-2010 18:15
Ny lov stiller handikappede ringere ! Stella Politik og Samfund 0 21-05-2007 20:15




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 16:40.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension