K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Ressourceforløb

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Ressourceforløb Her kan man lægge alt der har med ressourceforløb at gøre dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-02-2014, 11:40   #1
Hedenstedpigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 47
Styrke: 11
Hedenstedpigen er ny på vejen
Ressourceforløb med ro?

Er der nogen der kan henvise til et sted i loven, hvor der står at kommune kan give personer over 40 år et ressourceforløb med ro, når alle læger og behandlere siger der ikke er mere at gøre og at der ikke er nogen funktionsevne O.s.v.
Hedenstedpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 12:25   #2
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Indholdet i et ressourceforløb er ikke lovbestemt. Det er kun at man kan blive tilbudt forløbet.

Og et forløb med ro er givet flere gange rundt om i landet.

Jeg tror heller ikke at det kan hjælpe, men måske for nogle?

Men du kan ikke finde nogle steder i loven at de ikke må tilbyde det, så længe de har faglige argumenter på hvorfor de tror det vil øge erhvervsevnen
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 12:44   #3
Hedenstedpigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 47
Styrke: 11
Hedenstedpigen er ny på vejen
1. Ressourceforløb – forebyggelse af førtidspension
Aftalepartierne er enige om, at der i højere grad skal være fokus på den enkelte og dennes ressourcer. Borgeren og dennes arbejdsevne skal være i centrum, og det skal ske via en indsats, hvor der i højere grad investeres i den enkelte via en tvær- faglig indsats, der er tilpasset og målrettet den enkeltes behov.

Denne indsats kan vel ikke være ro. Det et jo ikke at investerer i den enkelte?
Hedenstedpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-02-2014, 13:06   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Jo, det kan godt være ro.

Jeg har selv en rygskade og er også blevet spurgt om et ressourceforløb uden indhold ikke kunne være godt. Tanken var her at et forløb indtil mine børn var myndige og flyttet hjemmefra kunne hjælpe. For når de var flyttet (den mindste er 14 år), så kunne det jeg brugte på at være mor overflyttes til en arbejdsevne.

Jeg fik den lukket ved at fortælle at det forventede jeg da ikke, for mine børn (14 & 19) kunne netop hjælpe mig med fx. Opvask, støvsugning som jeg ikke selv kan, hvorfor min arbejdsevne må forventes at falde når jeg ikke kan få hjælp til dette mere.

Og nogle jobcentere argumenterer altså for at rog ingen press kan hjælpe folk til at komme ovenpå og begynde at udvise en form for arbejdsevne i kraft af den pause de har haft.

Jeg kan sagtens følge dig i at det er helt hen i vejret, men det er faktisk hvad der sker rundt omkring og mennesker bliver jævnligt sendt i ressourceforløb uden indhold og det er helt lovligt.

Der på også i rehabiliterings teamets indstilling stå, hvorfor de ser et forløb med ro som en mulighed, ellers ville jeg klage over at deres argumentering ikke er faglig funderet og ikke alene over deres indstilling
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-02-2014, 00:32   #5
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Der skal som Gisne, er inde på, være en faglig begrundelse for dette.

Og resultatet, SKAL være, at der er sandsynlighed for at dette kan give en bedring af arbejdsevnen, på sigt.

Dette kunne feks være syge med stress, eller lign.

Men hvis speciallæger og lign. ., IKKE mener at det vil ændre noget, er der efter min mening, heller ikke nogen faglig begrundelse, hvorfor der selvsagt bør klages!

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 16:33   #6
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej

Jeg stå i lignende situation som dig. Er 51 år og efter 20 år med helbredsproblemer, måtte jeg i marts 2013 stoppe i fleksjob på 20 timer gennem de seneste 12 år.

Jeg var til et 30 min. møde i dec. med Ressourceteamet og blev efterfølgende indstillet til resourceforløb i to år her fra januar måned! ØV. Første år lige som dig med ro og det sidste år med langvarige og forskellige tiltag. Teamet tilsidesatte fuldstændig grundige læge-, speiciallægeerklæringer og udtalelser fra psykolog, som uafhængigt af hinanden konkluderede at jeg har nul funktionsevne, ingen arbejdsevne, helbredet stationært og ingen behandlingsmuligheder.

Jeg har igennem flere år opsøgt de dygtigste behandlere for svær ryg, nakke og bækkenskade og senest gået i terapi i to år hos psykolog uden ændring i helbredet som er nedslidt både fysisk og psykisk.

Jeg tænker, at Jobcentrene landet over følger den nye lovgivning med at alle som udgangspunkt skal på ressourceforløb, før en evt. førtidspension kan kommer på tale. Samtidig med at Jobcentrene følger ministermål om at nedbringe antallet af førtidspensioner.

Derfor er mit råd til dig at anke indstillingen og få hjælp til anken, som jeg har gjort med hjælp af jurist fra min fagforening. Venter nu i ca. 6-9 måneder og satser på at få medhold i at det er meningsløst med ressourceforløb.

Jobcentrene er usikre på den nye lovgivning i forhold til hvornår det er "formålsløst at udvikle arbejdsevnen" og derfor brug for nogle afgørelser i ankestyrelsen.

Jeg har i jan. kontaktet beskæftigelsesminister og andre politiker for at få debat og fokus på problemstillingen, som jo fastholder os syge unødigt længere i systemet og med yderligere belastning i helbredet.

Yderligere har jeg i denne uge skrevet til medier og kontaktet DR og TV2 og håber på at de vil gå videre med emnet.

Ved ikke om du kan bruge det ?
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 16:45   #7
Hedenstedpigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 47
Styrke: 11
Hedenstedpigen er ny på vejen
Uha det lyder ikke godt med din erfaring. Det er jo meningsløst, men jeg tror du har ret i at kommunerne er tilbageholdene lige nu og afventer afgørelser fra Ankestyrelsen.
Mit liv går fuldstændig i stykker, hvis det er den besked jeg får på mandag til rehabmødet. Hvis de mener jeg har brug for ro, så får jeg alt muligt andet end det, da jeg har boet midlertidigt hos min mor. Jeg er flyttet fra min kæreste på grund af GF og vi kan ikke flytte sammen igen før jeg er helt afklaret. Altså skal jeg have egen bolig og så starter kampen for at få økonomi og praktisk hjælp lagt over på kommunen. Jeg kan på grund af smerter ikke klare mig selv. Jeg ved det bliver en kamp og dermed får jeg ingen ro.
Hedenstedpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 16:55   #8
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Py ha - slemt for dig.

Kender alt for godt til yderligere belastning med økonomi, bolig, m.m. Jeg måtte fraflytte bolig sidste forår da jeg blev sygemeldt og min datter og jeg var boligløs i 5 måneder. Vores indbo var i container og vi havde kun vores tøj. Fandt en billigere bolig som vi i nov. flyttede ind i, da jeg gennem mit pensionsselskab var heldig at få tilkendt en privat invalidepension. Så der var ro i nogle måneder indtil dec., hvor teamet indstillede mig til forløb bl.a. med begrundelsen at det ikke kunne udelukkes at jeg over tid kunne udvikle en vis arbejdsevne, og med økonomisk ro - samtidig med at de træk hele mit fundament under mig!!! Langt ude i forhold til det helbred jeg har. Så summa sumarum så får jeg her fra januar nul kroner i ydelse, da de modregner min private invalidepension og nu er jeg igen presset økonomisk, da vi ingen penge har til mad hver måned. Jeg har valgt at få det bedste ud af situationen og en væren i nuet med det dejlige der også er - livet er for mig en gave uanset de mange smerter og begrænsninger der er.

Mødet med Ressourceteamet varede en halv time og var meget behageligt, selvom jeg var presset. De stiller relevante uddybende spørgsmål og jeg håber for dig, at du får en positiv tilbagemelding og kommer godt videre.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 17:50   #9
Hedenstedpigen
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-08 2013
Indlæg: 47
Styrke: 11
Hedenstedpigen er ny på vejen
Hvor gammel er du. Over eller under 40 år? Jeg er 48 og ved jo at når det skal være er det jo et plus.
Hedenstedpigen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-02-2014, 18:37   #10
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej igen

Ja, det må vi håbe. Jeg er 51 år.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:35.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension