K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-07-2010, 01:03   #1
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Ang efterløn

Kæresten fylder snart 30, så er det på tide at kigge lidt på efterlønnen, men vi er lidt uenige om, om det er en god ide.
Vi ved, at hvis man kommer på ftp pga sygdom før efterlønsalderen, så får man udbetalt det man har indbetalt til ordningen.
Mit argument er, at jeg synes det er en god ide for min kæreste, han er type 1 diabetiker og er begyndt at få følgevirkninger, han er gladest for at have et fysisk hårdt arbejde, min fornemmelse er, at han ikke holder til pensionsalderen, pga hans sygdom.
Han er ikke helt så skrå sikker, der har jo været en del snak om, at efterlønnen ikke eksisterer til den tid, så han tror ikke på, at den er der til den tid.

Et spørgsmål, hvis efterlønnen bliver afskaffet, for man så udbetalt opsparingen, som hvis man kommer på ftp?
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 01:42   #2
Huldra
Har ikke tid til andet end K10
 
Huldras avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-03 2008
Alder: 58
Indlæg: 2.134
Blog Indlæg: 17
Styrke: 19
Huldra er ny på vejen
I kan jo også vælge at sætte et beløb ind på en egnet konto med god rente, til opsparing til evt senere. dog vil det være med risiko hvis din mand bliver syg,ja eller dig selv.. længe inden og ender på kontanthjælp. for så skal formue bruges inden man kan få den ydelse.
Efterlønsindbetalinger kan man vist nok få udbetalt. med mindre man bliver tilkendt fleksjob, så kan man fortsætte sin indbetaling, dog igennem kommunen til fleksydelse, som er en slags efterløn for syge. regler er ikke helt end for alm efterlønner,og fleksydelses"efterlønner" prøv at søge på ordene og i kan læse mere.
din mand kan jo nok heller ikke på nuværende tegne sig en forsikring imod erhvervsevnetab netop pga hans allerede diagnotiseret sygdom, men det er da værd at undersøge.
jeg er sikker på der kommer flere gode svar..
Huldra er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 02:38   #3
lola44
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 04-12 2009
Lokation: Viborg
Alder: 41
Indlæg: 165
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
lola44 er ny på vejen
Privat opsparing, kan vi lige så godt skyde en hvid pil efter, vi har ikke fælles økonomi og kæresten er dårlig til det med penge, så hvis han begynder at spare op på en privat konto, så ryger den næste gang han finder noget han ikke "kan" undvære, eller der er underskud, han har en rate pension, som han dog ikke har kunne indbetale på siden han blev fyret (finanskrisen).

Der er simpelt hen ikke råd til en privat opsparing, vi vender hver en krone i budgettet, det eneste der kan lade sig gøre, er en efterløn, hvis han melder sig ud af fagforeningen og i stedet betaler til efterlønnen, bliver det samme beløb, han kan alligevel ikke bruge fagforeningen til noget, så længe han er arbejdsløs.

Jeg er i forvejen på kh pga sygdom og højst sansynligt på vej til ftp, vi nåede heldigvis ikke at blive gift for nogle år siden, så havde vi siddet i saksen i dag.

Nej den med erhvervsevne forsikring bliver nok svær, da det i forvejen er besværligt at finde en ulykkesforsikring, men det bør da undersøges, det er for sent for mig, men det kunne da være, det værste man kan få er et nej.

Hvor finder man sådan en forsikring?
lola44 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-07-2010, 07:20   #4
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg vil da mene, at man på den ene eller den anden måde vil få sine penge, såfremt efterlønsordningen ophører. Måske evt ved at de kan sættes ind på en anden pensionsopsparing af en art. Det ved jeg faktisk ikke, men i kan da prøve at spørge i a-kassen.

Jeg ville ihvertfald nok betale til efterlønnen, hvis det var mig, for jeg har heller aldrig førhen været god til det med at spare op selv.. Det er jeg så blevet bedre til nu . Hvis man tænker sig den situation, at man ikke kan klare sig til folkepensionsalderen, så kan det være rart at have efterlønnen i baghånden, hvis man gerne vil slippe for gentagne arbejdsprøvninger osv gennem kommunen..

Forsikringer er jo altid en god ting, men det KAN være svært at blive forsikret, når man har helbredsproblemer i forvejen. Men det kan da aldrig skade at spørge.
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Efterløn Jøsses Spørgsmål ang fleksjob 6 19-01-2012 17:45
Efterløn mrsjette Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 12-09-2010 14:49
Efterløn xlars38 Alt det andet 2 18-07-2010 14:10
Efterløn Tullee Alt det andet 7 17-04-2010 10:25




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension