K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Hjælpemidler til handicappede

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Hjælpemidler til handicappede Kender du til det at søge hjælpemiddler ?

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-04-2011, 17:33   #11
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af mams Se meddelelser
Hej pial

Lige et spørgsmål til dig. Har du prøvet at søge om et el-køretøj som forbrugsgode hos kommunen?

Jeg har søgt og er tilkendt et. Der er forskellige regler men kommunen giver som udgangspunkt tilskud til et standart produkt dog max 8500 kr. Men pga. mine rygsmerter skal jeg have et el-køretøj med ekstra affjerding samt ekstra hjælpemidler. Har så fået af vide af visitator at jeg max. kommer til at betale 8500 kr. og kommunen betaler resten.

Fik af vide af visitator at der var et godt sted i Rødekro, Jørgen Iversen http://www.ji.dk/ (kan se du er fra Sønderborg)

Knus Annemette
Hej Annemette

Jeg har ikke søgt ved kommunen, da jeg faktisk går ud fra, at jeg ikke får noget alligevel. Såvidt jeg har forstået er det afhængigt af indtægt, men det er ikke noget jeg ved noget om.

Og jo jeg har faktisk taget kontakt til Jørn Iversen - det var hjælpemiddelcentralen, som henviste mig til ham. Så nu har jeg prøvet at sidde på en el-cykel, og det var absolut over forventning! Jeg er lige på nippet til at bestille, men han skulle få en lidt anden model fra Panther hjem her lige efter påske, og så vil jeg lige se, om den er bedre. Og ellers bliver det den Panther, som jeg har prøvet.

Mit behov er korte ture - max 3-4 km. Og efter jeg prøvekørt en el-cykel er jeg ikke i tvivl - det skal være en cykel . Og selv om jeg ikke har siddet på en cykel (udover motionscyklen) i 2½ år, så fungerede det faktisk med det samme - så ja, når man en gang har lært at cykle, så kan man det for livstid
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-04-2011, 21:08   #12
Odenseaneren
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 525
Styrke: 17
Odenseaneren er rigtig godt på vej
Jeg har Ehlers Danlos, Scheuermann, udposning af discus og modic forandringer.

Jeg har en 3 hjulet elcykel -og det er guld for mig. Jeg oplevede en utrolig udtrætning ved at skulle 1. cykle 2. orienterer mig og 3. holde balancen samtidig.

Måske du kunne få en ergoterapeut ind over, uanset du betaler selv??

Tilslutter mig at kan du holde dig igang med cykel, vil det være at foretrække.
Odenseaneren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 10:32   #13
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Lige et link her til at hjælpe dig med at finde den rigtige elcykel
http://politiken.dk/tjek/sundhedogmo...rette-elcykel/

Evt. kan du finde mere ved at søge elcykler test i google
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 13:01   #14
andersmadsen
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 13-09 2010
Indlæg: 122
Styrke: 0
andersmadsen er ny på vejen
Hej

Jeg vil anbefale at man ikke læser politikkens artikel, da den er smæk fuld af fejl.


Batteriet bør være af lithium-ion (Li-ion) eller lithium-polymer (LiPo) typen. Modsat f.eks. de ældre nikkel-cadmium-batterier kan de lithium-baserede nemlig sjatlades uden at miste kapacitet. Samtidig lader de hurtigt; typisk tager det under en time at nå en kapacitet på 50 procent af det maksimale. En fuld opladning tager typisk 4-5 timer.

lipo er et li-ion batteri, der findes forskellige li-ion kemier fx. lico, limn, lifepo4 der har forskellige egenskaber, specielt antal op og afladninger. Cadmium batterier kan godt "sjatlades", det er en myte det andet. Cadmium batterier findes ikke på det europæiske markede mere, grundet de miljøskade effekter. her må tænkes på blysyre-batterier som kan fås i mange billige kina modeller, og som vejer et ondt år og kun holder kort tid.

Lad batteriet helt op, før du sætter cyklen i vinterhi og husk at lade det op til maksimum mindst hver anden måned; det forlænger levetiden. Opbevar helst batteriet ved stuetemperatur om vinteren. Levetiden forringes nemlig, hvis det opbevares for koldt (elcyklen kan dog sagtens anvendes i frostvejr, ligesom både motor og batteri tåler regn).
Dette er direkte forkert, li-ion opbevares bedst ved ca 40% opladet og så koldt som muligt over frysepunktet, hvis det skal "overvintre". igen nej, Ydelsen forringes når batteriet er koldt, sørg derfor at batteriet er stuetemp og opladet før du bruger det igen.
li-ion har en begrænset hyldelevetid, det forgår også selvom det ikke bruges.
undgå meget store mængder vand/salt snesjap


Kildemoes.
Et lithium-baseret batteri holder typisk til over 600 hele opladningscyklusser, før dets kapacitet falder til under 80 procent af den oprindelige. Afhængig af cykelproducenten koster et nyt batteri på dagens marked 3.000-4.000 kroner. Nogle producenter – f.eks. Batavus – sælger tillige batterier, der monteres på siden af cyklen for ekstra lang rækkevidde.
(600 ladecyklyser betyder , helt opladet og helt afladt 600 gange. sjatlader man holder det selvfølgelig længere. men det afhænger helt af kemi og kvalitet.


Motorerne på moderne elcykler er af den såkaldt børsteløse type, der ikke slides nævneværdigt over tid og ikke kræver vedligehold eller udskiftning. Motoren er indkapslet, så den ikke tager skade af vind og vejr.
Selvfølgelig slides motoren, i de fleste typer som sælges herhjemme er der gear af plast/nylon inden i og de slides med tiden, men der kan gå langt tid

Mit råd er derfor, find dig en hvilken somhelst cykel du kan lide og få eftermonteret et elcykelkit herpå (få evt den lokal cykelsmed til at monterer det). det ser også mere fixt ud, man behøver jo ikke se handikappet ud vel .

happy cycling
andersmadsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 17:04   #15
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Jeg føler mig i gode hænder hos den forhandler, som jeg har kontakt til, men tak alligevel for de gode råd vedr. batterier. Jeg foretrækker også at købe en cykel, som er indrettet til at være el-cykel - føler mig overbevist om, at de sidste par kroner er givet godt ud, fordi cyklen er dimensioneret til det. Synes faktisk at cyklen er meget stabil og let at manøvrere.

Cyklen er til fornøjelsesbrug og skal kun bruges når jeg har det godt nok til at cykle, og med de par km jeg kan klare, så går det nok med rækkevidden.

__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-04-2011, 23:17   #16
solsikke
Elsker at være her på K10
 
solsikkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2008
Lokation: sjælland
Indlæg: 50
Styrke: 16
solsikke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Tusind tak, allesammen! Jeg tager fat i hjælpemiddelcentralen i første omgang - og så tager jeg de gode råd med i tasken, når jeg skal ud og investere!
Hej PiaL skriv lige når du har snakket med hjælpemiddelcentralen. Jeg har også tænkt på en elcykel, så vil gerne høre hvad de siger.
solsikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2011, 08:22   #17
Mr x
Hjemmevant på K10
 
Mr xs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Indlæg: 216
Styrke: 14
Mr x er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af andersmadsen Se meddelelser
Hej

Jeg vil anbefale at man ikke læser politikkens artikel, da den er smæk fuld af fejl.
Takker for du gør opmærksom på artiklen er fyldt med fejl, så man ikke køber katten i sækken.
Mr x er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2011, 19:23   #18
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af solsikke Se meddelelser
Hej PiaL skriv lige når du har snakket med hjælpemiddelcentralen. Jeg har også tænkt på en elcykel, så vil gerne høre hvad de siger.
De henviste mig til en forhandler af diverse elcykler, elscootere mv, som de vist bruger. Jeg har ikke været i kontakt med ergoterapeut el.lign. (har rimeligt godt styr på mine begrænsninger) og har heller ikke søgt økonomisk hjælp til købet. Er der noget specifikt du tænker på?

__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 24-04-2011, 23:24   #19
solsikke
Elsker at være her på K10
 
solsikkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-08 2008
Lokation: sjælland
Indlæg: 50
Styrke: 16
solsikke er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaL Se meddelelser
Tusind tak, allesammen! Jeg tager fat i hjælpemiddelcentralen i første omgang - og så tager jeg de gode råd med i tasken, når jeg skal ud og investere!
Du skrev bare tidligere dette, derfor svarede jeg sådan, da jeg syntes det kunne være spændende, at høre hvad de sagde.
Solsikke
solsikke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 25-04-2011, 09:52   #20
PiaL
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2010
Indlæg: 394
Styrke: 14
PiaL er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af solsikke Se meddelelser
Du skrev bare tidligere dette, derfor svarede jeg sådan, da jeg syntes det kunne være spændende, at høre hvad de sagde.
Solsikke
Jeg spurgte til, om der var mulighed for at jeg kunne komme til at prøve nogle modeller, så jeg kan vurdere, hvad der virker - og så henviste de mig til forhandleren. Så de har faktisk ikke rigtigt sagt noget...
__________________

Mange hilsener
Pia

not much is so much more than nothing
PiaL er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
hvad skal jeg vælge anja8800 Alt det andet 7 17-11-2012 00:55
hvad for en psykolog skal man vælge skivehansen Spørgsmål ang fleksjob 0 15-12-2011 12:48
Har man lov til selv at vælge, når man skal i fleksjob? Ahgs Spørgsmål ang fleksjob 4 07-06-2007 09:00
Hvad skal man vælge.... Metro Dit og Dat 11 12-03-2007 18:38




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 04:16.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension