K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 14-01-2015, 14:46   #1
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hjælp - hvad gør jeg nu?

Kære alle

Jeg har brug for råd til hvad jeg gør.

I dec. 2013 blev jeg mod forventning af Rehabiliteringsteamet indstillet til ressourceforløb i 2 år. Teamet tilsidesatte læge- og speciallægeerklæringer, som dokumenterede at jeg ingen arbejdsevne har, nul funktionsniveau, ingen behandlingsmuligheder, ingen udviklingsmuligheder og stationær. Jeg er 52 år.

Det første år i forløbet med ro er slut nu og jeg er fra januar startet på det sidste år. Der er i dec. igen indhente lægeerklæring, som igen skriver ovenstående.

I indstillingen står forskellige aktiviteter, som ikke er mulige grundet mit nedslidte helbred fysisk og psykisk.

Jeg har en dygtig bisidder og hvor vi i dec. ville indhente nye lægeerklæringer og på opfølgningsmøde her i januar, søge en førtidspension på foreliggende grundlag, hvis kommunen ikke selv indstiller mig.

Har netop fået oplyst af min bisidder, at der er kommet nye regler om at erhvervsevnetab modregnes 100% i førtidspension. Jeg har en privat invalidepension grundet nedslidningen. Betyder det at denne ved tilkendelse af førtidspension, bliver modregnet 100%. I så fald vil jeg få nul kr.

Derudover fortæller bisidder, at kommunen ikke kan komme på tiltag eller aner hvad de skal stille op med mig og overvejer at forlænge mit forløb med yderligere 3 år, når det slutter til dec. 2014. En parkering.

Py ha. Slemt lige nu troede at jeg indenfor 6 måneder var i mål med førtidspension, men nu ser det lidt uoverskueligt ud.

Har I gode råd. høre jeg meget gerne om dem og især om erhvervsevne tab er det samme som privat invalidepension og modregnes krone for krone i en fremtidig førtidspension.

På forhånd tak.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2015, 14:48   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
Det afhænger af hvor meget du får kapitaliseret som en engangsundbetaling. Hvis du f.eks får 50% kapitalseret, og din TAE er sat til 75% så kan der godt ske en modregning af de 25%, men det afhænger af en hel masse faktorer..

Det afhænger også af om du er gift, og om din kone arbejder...
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2015, 14:52   #3
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej Bodrum

Tak. Min private invalidepension overstiger en førtidspension. Tidligere har jeg undersøgt at modregningen vil betyde at førtidspension vil blive nedsat til omkring kr. 13.000 og det er ok. Men ikke hvis de nye regler betyder at erhvervsevne tab er lige med min private invalidepension og dermed nul kr. Jeg bor alene.

Da jeg i sommeren 2013 får tilkendt en privat invalidepension, får jeg også et større engangsbeløb, som jeg har brugt i 2013 og 2014 på at betale gæld og nul kroner tilbage.

Sidst redigeret af BEH; 14-01-2015 kl. 14:55.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-01-2015, 16:07   #4
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Tror din bisidder har lidt for travlt lige nu:

1.) der er ikke nye regler om 100% modregning, men en udtalelse fra et ekspertudvalg som synes at politikkerne skal kigge på modregning i førtidspension fra erhvervstabserstatninger. Så måske kommer det engang i fremtiden, men det kan vi jo ikke vide.

2.) kommunen kan ikke udtale sig om hvad der skal ske efter dit ressourceforløb, da du når det er slut igen skal møde rehabiliteringsteamet. Her skal I kigge på om der er sket nogen udvikling eller om der kan ske nogen udvikling. Men da du er over 40 år, har du lov til at takke nej, til endnu et ressourceforløb, hvis du ikke ønsker det.

3.) Du må have en indtægt på omkring 73.000 kr om året før der sker nedsættelse af pension.

Herefter sker der en nedsættelse på 30 kr i pensionen for hver 100 kr du har som indtægt.

Men der sker ikke jo 100%


https://www.borger.dk/Sider/Saadan-b...ye-regler.aspx


P.s undrer mig over hvorfor din bisidder snakker med kommunen udenom dig fx. I forhold til nyt ressourceforløb?????

Det er da lige til at stresse dig!!!!

En bisidder sidder med ved møderne og er et par ekstra ører og ens støtte, men kommunen må ikke udtale sig til en bisidder uden man er til stede, det er brud på tavshedspligten.

Er det fordi det er en partsrepræsentant fx. Privat socialrådgiver, jurist el. Lign hvor du har lavet en kontakt om at de fører din sag for dig på jobcenteret, for så er det ok.
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.

Sidst redigeret af gisne; 14-01-2015 kl. 16:24.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-01-2015, 04:16   #5
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Lige til orientering...du bestemmer helt selv om du vil tage imod et nyt ressourceforløb når du er færdig med det du er i gang med...

Er der ikke sket en udvikling i forhold til din arbejdsevne og i forhold til da du startede forløbet ja så vil jeg tro at din kommune får rigtig svært ved at komme med en god undskyldning for at du skal i et nyt forløb...og hvis de ikke kan finde på ting du kan....ja så hvorfor de ikke giver dig en førtidspension...

På det tidspunkt...og hvis de vil give dig et nyt forløb....ja der bør du helt sikkert søge om førtidspension på det foreliggende grundlag paragraf 17 stk 2 Da du vil have gode argumenter for hvorfor du bør have en førtidspension...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2015, 15:13   #6
Bruno
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2013
Indlæg: 57
Styrke: 12
Bruno er ny på vejen
Jamen hvor står man så økonomisk, hvis det igen bliver et afslag?
Bruno er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-07-2015, 16:30   #7
Salsa
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-06 2015
Indlæg: 218
Styrke: 9
Salsa er ny på vejen
Et ressourceforløb skal have et klart mål, som er udvikling af ressourcer.
Har man ikke potentialet til at udvikle sig er det en syltekrukke, og man bør sige nej.
Når man er over 40 er det altid frivilligt at deltage i ressourceforløb, det er noget man får tilbudt og dermed kan man også sige nej.
Et nej til at deltage i et forløb kan dog have nogle individuelle konsekvenser.

Hvis man påtænker at forlænge dit forløb uden at kunne specificere hvorfor, er det noget humbug !
Alene det at de allerede har holdt dig i ressourceforløb med "ro" vidner om at de bare skal parkere dig et sted og ikke vil tage stilling til pension.
Salsa er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:50.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension