K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-05-2007, 11:37   #1
Lotas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
Lotas er ny på vejen
flexjob og sygedagpenge kontra nedsat arbejdstid over 1 perode og hvad med ferie penge?

Efter nedtur på nedtur, er jeg endelig kommet i et 20 timers flexjobs – Men det i sig selv er så langtfra lykken. Det giver ikke den tilfredsstillelse og det energi tilskud som jeg havde forventet.

Jeg forstår ikke helt, at når man kommer fra kontanthjælp og i et flexjobs, - hvis man bliver syg i den første 3 mdr. periode, så har man ikke ret til sygedagpenge men ryger direkte tilbage på kontanthjælp og man så skal starte på 1 ny 3 mdr. periode - altså hvis man arbejder de første 2 mdr. og 28 dage og den 29 dag bliver syg, - så tæller de 2 mdr. og 28 dage ikke i regnskabet?? Det næste er så, at man skal arbejde i 9 mdr. for at opnår flexydelse i forbindelse med, man evt. mister sit job, men hvis man i den 9 mdr. periode er syg bare 1 dag, så skal man starte forfra på 1 ny 9 mdr. periode? :|

Jeg forstår det simpelthen ikke? Jeg føler virkelig, Jeg bliver straffet for at takke nej til 1 pension og hvis jeg endelig ryger helt ned med en grus på førstesalt, så kan jeg dadle kommunen for det. De har de sidst par år langt skvatfælder for mig og sat andre forhindringer op. Jeg har selv kæmpet for dette job fordi jeg troede, det var lykken, men set i bakspejlet, så har jeg nok sparket mig selv i enden. Jeg har følger efter 2 brud i rygge og 1 brud i nakken, Hmmmmm nu skal det ikke lyde som 1 gang selvmedlidenheds pladder, for det er ikke det det handler om men jeg synes generelt ikke, at kommunerne tager os handicappet eller syge mennesker seriøse og jeg føler slet ikke, de er vore medspiller men modspiller. Nå for at vende tilbage til mit problem, - jeg har / er syg og har været væk fra job med rygproblemer, min arbejdsgiver mener, at efter den 3 mdr. periode, så kan jeg sygemelde mig, men gå på job alligevel, for så bliver jeg ikke straffet for at blive syg, men omvendt, så bliver jeg jo straffe, både i nedsættelse af løn men også set i forhold til 1 flexydelse??
Det næste problem er, at min arbejdsgiver holder 3 ugers ferie og dermed er min arbejdsplads lukket. . Jeg har forspurt på kommunen om mine muligheder for dækning af den periode – Fik det meget overraskende svar, at jeg skulle søge kontanthjælp i den periode og efter 1 snak med en kontantshjælpsbehandler, bider jeg endnu engang mig selv i enden, for kommunen er af den opfattelse i det, jeg er normal lønnet, så har jeg haft mulighed for at spare op til de 3 mdr. ferie (har været prøveansat nu i 3 mdr.) og jeg på den baggrund ikke er berettet til at ferie penge fra kommunen (de se ikke i det samlet regnskab, at jeg faktisk arbejde gratis i 7 mdr. for 1 arbejdsgiver, der røvede mig på det grusomste sidste år) – så det vil sige, at når jeg får min løn for juli mdr. så får jeg 1 uge udbetalt og jeg står så, at jeg på ingen måde kan betale selv de mindste af mine normaler udgifter og da slet ikke mine boligudgifter.

Endnu et undrende spørgsmål –

Jeg har lige snakket med kommunen om en nedsættelse af arbejdstiden i en periode imens jeg går til behandling med min ryg – Det kan fint lade sig gøre, det kommer ikke kommunen ved, men min arbejdsgiver skal stadig betale for de 20 timer som jeg er ansat i. ALTSÅ – en meget dårlig forretning for min arbejdsgiver, for hvis jeg går ned i tid, evt. 5 timer, så hæfter han stadig for de 20 timer og det vil han jo ikke være med til, så i sidste instans kan han jo vælge at fyre mig, hvis jeg ikke kan præsterer de 20 timer om ugen.


Venlig Hilsen
Lotus :|
Lotas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-05-2007, 21:19   #2
nille
Hvor skulle jeg ellers være
 
nilles avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-05 2007
Lokation: jylland
Alder: 49
Indlæg: 158
Styrke: 17
nille er ny på vejen
RE: hej

sikke noget for dig, det er rigtig hårdt:@
hvad får man i bistandshjælp før skat
knus og tanker
__________________
bliv vinder i dit eget liv
nille er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 09:19   #3
Lotas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
Lotas er ny på vejen
RE: ved ikke, -

Jeg ved ikke helt på kroner hvad kontankthjælp er for enelige , - Men et er givet, min husleje er for høj til kontanthjælp og jeg vil ikke lade mig dikterer, at jeg skal flytte i en betonblok - bor nemlig i et dejlig lille rækkehus med lille have. . . Det er ikke rimeligt, at syge mennesker skal behandles på den måde, men jeg læser jo her på K10, at det er med forsæt, at kommunerne behandler handicappet elelr syge mennesker på en uværdig og umenneskelig måde. . 1 a mine naboer valgte her i pinsen at tage sit eget liv i afmagt! :@


Forfølg min drøm , - Jammen det er jo netop det, jeg har gjort, siden jeg takken nej til pension for snart 15 år siden.

Det viser bare, at ens drømme ikke altid er den lykke, man tror drømmen er!!!
Lotas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 09:49   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
RE: Kontanthjælp for enlige.

Jeg får, som enlig forsørger, 11.625 kr. i kontanthjælp pr. måned (brutto).
Beløbet for en enlig, ikke forsørger, kan jeg sikkert give senere på dagen, når min veninde er kommet hjem.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 09:59   #5
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
RE: Rettelse, kontanthjælp.

Undskyld, det var en gammel en. Det rigtige beløb for en enlig forsørger på kontanthjælp, er 11.904 kr. pr. måned (brutto).
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 11:33   #6
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
RE: Kontanthjælp, ikke forsørger.

Kontanthjælp for en enlig, ikke forsørger, er på 8959 kr. pr. måned (brutto).
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 12:00   #7
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: flexjob og sygedagpenge kontra nedsat arbejdstid over 1 perode og hvad med ferie penge?

kære Lotus...hvis du er visiteret til fleksjob så får du det der hedder særlig ydelse...det er anderledes idet Din mands indkomst ikke har betydning...

Du har ret til særlig ydelse når du har ferie og er ledig som flekser...ikke kontanthjælp.

men det ved du vel godt...

Måske skulle vi lige undersøge grundigt hvad den særlige ydelse er...

jeg kommer tilbage senere med oplysninger med mindre en anden kommer før mig...

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-06-2007, 16:03   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: flexjob og sygedagpenge kontra nedsat arbejdstid over 1 perode og hvad med ferie penge?

Citat:
Lotus skrev:
Efter nedtur på nedtur, er jeg endelig kommet i et 20 timers flexjobs – Men det i sig selv er så langtfra lykken. Det giver ikke den tilfredsstillelse og det energi tilskud som jeg havde forventet.
Hej Lotus
jeg sidder lige og tænker på nogen ting som jeg ikke rigtig kan få til at passe i det du skriver , så jeg smider lige en håndfuld spørgsmål til dig som jeg håber at du kan svare på , så er det nemmere at gennemskue og finde de rigtige love.

Citat:
Jeg forstår ikke helt, at når man kommer fra kontanthjælp og i et flexjobs, - hvis man bliver syg i den første 3 mdr. periode, så har man ikke ret til sygedagpenge men ryger direkte tilbage på kontanthjælp og man så skal starte på 1 ny 3 mdr. periode - altså hvis man arbejder de første 2 mdr. og 28 dage og den 29 dag bliver syg, - så tæller de 2 mdr. og 28 dage ikke i regnskabet??
Nu formoder jeg at du kommer fra kontanthjælp og du er begyndt at få løn (altså du er ansat og din praktik tid er færdig)

Forholder det sig sådan ?

Hvis det gør, hvem er det så der siger til dig at du ikke er berettiget til sygedagpenge de første tre måneder? , efter loven kan du få sygedagpenge fra dag 1 i din ansættelse, netop fordi der altid er en større risiko for at flekser bliver syge.

Hvis en person er ansat i et fleksjob, er vedkommende berettiget til løn under sygdom (hvis det er en del af overenskomsten) eller til sygedagpenge. dette er hvad loven siger om sygedagpenge for flekser, hvis du har brug for det så skal jeg finde paragraffer til dig

Dette vil sige at hvis du er ansat skal du selvfølgelig have sygedagpenge også selv om du ikke har været der i tre måneder ..

Citat:
Det næste er så, at man skal arbejde i 9 mdr. for at opnår flexydelse i forbindelse med, man evt. mister sit job, men hvis man i den 9 mdr. periode er syg bare 1 dag, så skal man starte forfra på 1 ny 9 mdr. periode? :|
Det kan jeg sige et hundrede procent sikkert at det skal man ikke og det gælder ikke på den måde, du skal bare have været i ansættelse i 9 måneder der står ingen steder i loven at du skal have været der i 9 arbejdende måneder (jeg retter dig lige for ikke at forvirre begreberne det hedder ledighedsydelse , fleksydelse er det der bliver sat i stedet for efterlønnen )

Citat:
Jeg forstår det simpelthen ikke? Jeg føler virkelig, Jeg bliver straffet for at takke nej til 1 pension og hvis jeg endelig ryger helt ned med en grus på førstesalt, så kan jeg dadle kommunen for det. De har de sidst par år langt skvatfælder for mig og sat andre forhindringer op. Jeg har selv kæmpet for dette job fordi jeg troede, det var lykken, men set i bakspejlet, så har jeg nok sparket mig selv i enden. Jeg har følger efter 2 brud i rygge og 1 brud i nakken, Hmmmmm nu skal det ikke lyde som 1 gang selvmedlidenheds pladder, for det er ikke det det handler om men jeg synes generelt ikke, at kommunerne tager os handicappet eller syge mennesker seriøse og jeg føler slet ikke, de er vore medspiller men modspiller.
Hvis det du skriver her er noget du har fået at vide af kommunen, så kan jeg godt forstå at du er bitter, det er fis i en hornlygte og passer ingen steder hen, du skal ikke finde dig i det og du skal gøre indsigelser , de skal ikke have lov til at vade på mennesker fordi de mener at de kan :@

Citat:
Nå for at vende tilbage til mit problem, - jeg har / er syg og har været væk fra job med rygproblemer, min arbejdsgiver mener, at efter den 3 mdr. periode, så kan jeg sygemelde mig, men gå på job alligevel, for så bliver jeg ikke straffet for at blive syg, men omvendt, så bliver jeg jo straffe, både i nedsættelse af løn men også set i forhold til 1 flexydelse??
Her korrigere jeg dig lige (eller din arbejdsgiver, selvfølglig kan du ikke gå på arbejdet når du er syg, og selvfølgelig bliver du ikke straffet,

jeg har svært ved at finde ud af i dit indlæg om de oplysninger du skriver er nogen du har fra arbejdsgiver eller om det er nogen der kommer fra kommunen af ?

Læs mine to andre svar her , så kan du se, du har nøjagtig samme ret til at blive syg som både raske og ikke raske , din arbejdsgiver bliver 100% kompenseret i form af refusion for økonomiske udgifter.

Citat:
Det næste problem er, at min arbejdsgiver holder 3 ugers ferie og dermed er min arbejdsplads lukket. . Jeg har forspurt på kommunen om mine muligheder for dækning af den periode – Fik det meget overraskende svar, at jeg skulle søge kontanthjælp i den periode og efter 1 snak med en kontantshjælpsbehandler, bider jeg endnu engang mig selv i enden,
netop det med ferie er lidt kringlet og der findes regler for hvor længe man har været der i forhold til hvad man kan få i ledighedsydelse, og har du ikke været der så længe så er det desværre ikke mange dage du kan få ledihedsydelse for, hvis du lige skriver hvor længe du har været ansat så skal jeg undersøge hvor mange dage du kan få ledighedsydeles for , men jeg er også nød til at skrive det med forbehold, da jeg selv kom fra kontanthjælp til job i sin tid og min virkosmhed lukkede ned mellem jul og nytår spurgte jeg LAFS til råds og spurgte om jeg havde krav på ledighedsydelse , svaret var at det havede jeg ikke, men jeg skulle søge kontanthjælp..

senere fandt jeg et sted i loven som jeg kun kunne tolke som at jeg havde krav på ledighedsydelse, jeg skrev til Merete Hornecker og oplyste hende om det og at hun skulle passe på ikke at råde flere forkert som hun havde gjort med mig, til det fik jeg at vide at hun havde fået to jurister til at kigge på det jeg havde fremsendt og at den ene var enig med mig og den anden var ikke...
så hun ville undersøge det nærmere og komme tilbag med et svar når de har fundet ud af noget , men jeg hørte ALDRIG fra hende igen , nu kommer ferie tiden så jeg tror jeg laver en debat andet sted i forum om den lov så kan du læse det der, skal nok lige smide linket herinde når det er ...


Citat:
for kommunen er af den opfattelse i det, jeg er normal lønnet, så har jeg haft mulighed for at spare op til de 3 mdr. ferie (har været prøveansat nu i 3 mdr.) og jeg på den baggrund ikke er berettet til at ferie penge fra kommunen (de se ikke i det samlet regnskab, at jeg faktisk arbejde gratis i 7 mdr. for 1 arbejdsgiver, der røvede mig på det grusomste sidste år) – så det vil sige, at når jeg får min løn for juli mdr. så får jeg 1 uge udbetalt og jeg står så, at jeg på ingen måde kan betale selv de mindste af mine normaler udgifter og da slet ikke mine boligudgifter.
Du skal hurtigst muligt søge om at få din løn supleret op til kontanthjælps taksten og vedlæg et budget , de skal give dig skiftelig afslag med ankevejledning ( da jeg havde ferie mellem jul og nytår kunne jeg få suppleret op )

Citat:
Endnu et undrende spørgsmål –

Jeg har lige snakket med kommunen om en nedsættelse af arbejdstiden i en periode imens jeg går til behandling med min ryg – Det kan fint lade sig gøre, det kommer ikke kommunen ved, men min arbejdsgiver skal stadig betale for de 20 timer som jeg er ansat i. ALTSÅ – en meget dårlig forretning for min arbejdsgiver, for hvis jeg går ned i tid, evt. 5 timer, så hæfter han stadig for de 20 timer og det vil han jo ikke være med til, så i sidste instans kan han jo vælge at fyre mig, hvis jeg ikke kan præsterer de 20 timer om ugen.
Åhh ha jeg sidder her og tager mig til hovdet, det er død svært at hjælpe dig og råde dig for det lyder som om at hele din sag er mere speget end noget jeg længe har set ...

For det første, hvis du er ansat til 20 timer , hvem har så bestemt det ? du skriver at det er for hårdt , har du ikke haft opfølgning på din sag ?
kommunen kan ikke være skide ligeglade med om du går ned i tid midlertidig , du skal have din jobkonsulent ud og i skal sammen snakke med din arbejdsgiver om en evt nedsættelse af tiden, jeg formoder at siden han mister penge hvis du går ned så er du sat til en 50 procent refusion ?
det vil sige at hvis din arbejdsgiver giver dig 20.000 om månden så betaler han kun selv de 10.000 så ergo mister han ikke så meget, jeg har selv lige været igennem nogle undersøgelser og mens jeg gik til det, ja da sygemeldte jeg mig bare de dage , og dermed blev min chef kompenseret fra kommune og stat da hun jo ikke skulle betale en krone af min løn, selvfølgelig var det et tab af arbejdskraft de dage, men økonomisk led hun ingen nød...

for mig at høre er du blevet misinformeret hele vejen rundt , men det ville være en kæmpe hjælp hvis vi skal hjælpe dig at vide hvem der siger hvad.

og hvad er det du skal ? er det måske en førtidspension du skal søge da du ikke magter et fleksjob , skal du i virkeligheden ned på feks 15 timer og dermed skal din chef refunderes med 2/3 del hvis ikke du magter dit timeantal ?

Hmm mange spørgsmål det ved jeg godt , men vi skal have nogle flere oplysninger på bordet for at kunne vejlede dig rigtigt ...

Citat:
jeg laver også husholderske arbejde – Føler mig indimellem som et undermenneske også i den forbindelse -
For mig at se skal du meget hurtigt have fat i din jobkonsulent og have orden i dine arbejdsforhold du skal have en ansættelse kontrakt hvor dine skånehensyn er skrevet ned, du skal have dine konkrete job funktioner skrevet ned, og time antal osv..

Samtidig vil jeg råde dig til alt hvad rammer og tøj kan holde at drøne ned i fagforeningen og blive tilmeldt ( især HK er gode til flekser og der er kun halvt kontingent 148 kr om måneden og de er godt givet ud )

vær sød at skrive igen og svar på mine spørgsmål og fortæl også gerne under hvilke erhverv du er under.. (er det feks kontor , så er du hker og dermed underlagt funktionærloven) og dermed skal du have løn under sygdom...

jeg sidder her og syntes at din historie lyder helt vanvittig ..
og tro mig der skal meget til før jeg syntes noget er vanvittig men jeg kommer selv fra kontanthjælp til fleksjob og ved hvad de er villige til at bilde dig ind, så jeg tvivler ikke et sekund på at de vil tage en hvis legemesdel i den grad de kan...

Håber at det her hjælper en lille smule , og skal gene hjælpe dig videre i den forstand jeg kan og det er jeg sikker på at de andre også vil

Med venlig hilsen
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 02-06-2007, 16:18   #9
Lotas
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Indlæg: 16
Styrke: 18
Lotas er ny på vejen
RE: oplyst på kommunen

Det er faktisk noget som jeg har fået oplyst af dels min sagsbehandler - dels kontankshjælpsbehandler og fra sygedagpengekontoret -

Nå - har alså svært ved at overskue alle dine svar -

1, - kommunen har givet mig de forskellige oplysninger ( snakkede med de forskelline områder på kommunen seneste i sidst uge)

2, - jeg har været ansat i 3 mdr nu, -

3, - min sagsbehandler har ikke og jeg tror heller ikke, han har tænkt sig at lave opfølgning på min sag

4, - det er kommunen der har bestemt antal time

Vil du skrive diverse paragraffer til mig, så jeg har noget konkret at gå på kommunen med ??

Vill det i giet fald være muligt at snakke direkte med dig, enten som privat besked - messenger eller over tlf??

Det lader jo til at kommunen løber om temmelige manger hjørner med både mig og min arbejdsgiver!!! :@


Jeg er ansat med 2/3 del tilskud ( 20 timer) Netop fordi jeg har store skåne hensyn , -

Bare det at få et hæve/sænkebord og stol, har været en kamp :@
Lotas er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 02-06-2007, 17:48   #10
Stella
Jeg bor her på K10
 
Stellas avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-10 2005
Indlæg: 3.069
Styrke: 28
Stella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sigStella har en fantastisk aura omkring sig
RE: flexjob og sygedagpenge kontra nedsat arbejdstid over 1 perode og hvad med ferie penge?

lotus Du har ret til sygedagpenge når du er ansat...læs her..fra flerksjobpiecen 16 udgave ( regler om fleksjob)

Sygedagpenge

Hvis en person er ansat i et fleksjob, er vedkommende berettiget til løn under sygdom (hvis det er en del af overenskomsten) eller til sygedagpenge.

Arbejdsgiverens refusion af sygedagpenge

Når en person er ansat i et fleksjob, kan arbejdsgiveren modtage refusion for udgifterne til sygedagpenge allerede fra den ansattes første fraværsdag.

Afholdelse af udgifterne til sygedagpenge

Staten afholder 100% af kommunens udgifter til sygedagpenge i de første fire uger af en fraværsperiode under sygdom. Dernæst refunderes kommunens udgifter med 50% til og med 52. uge regnet fra første sygedag i det aktuelle sygefravær og ansættelsesforhold. Fortsætter sygedagpengene derefter, afholder kommunen selv udgifterne til sygedagpenge.

§ 56-aftale

Der er i princippet stadig mulighed for at oprette en § 56-aftale (tidligere § 28aftale), der gør det muligt at fritage private såvel som offentlige arbejdsgivere for at betale sygedagpenge til den ansatte i de to første uger af et sygefravær, såfremt lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget.

Stella er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ferie penge ved ftp ? nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 10-03-2013 01:27
Ferie penge og ledighedsydelse jango Alt det andet 4 03-01-2013 18:29
Sygedagpengestop kontra Flexjob LarsV Spørgsmål ang fleksjob 1 15-06-2012 21:37
ferie penge under sygedagpenge.. annette Skal kommuner ikke overholde loven? 10 12-02-2007 12:28
Ferie penge mie Nyttigt at vide når du er visiteret til fleksjob 1 30-01-2006 13:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:24.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension