K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Nyttigt at vide for Førtidspensionister

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyttigt at vide for Førtidspensionister Er du faldet over nogle oplysninger, eller bare generelt har et godt råd ang ftp så er det her stedet

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-11-2017, 11:29   #1
næsebjørn
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 13-10 2010
Indlæg: 258
Styrke: 14
næsebjørn er ny på vejen
Udlandet

Jeg er pensionist fra 2011 og jeg er 35 år.

Hvad sker der med min førtidspension hvis jeg flytter til et andet eu landet og hvordan når jeg engang skal på pension, bliver jeg så ramt af brøk pension regler?
næsebjørn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-11-2017, 15:14   #2
semtex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
semtex er ny på vejen
Hej du kan læse noget om det her https://penge.dk/pension/det-betyder...nsplan-for-dig om det er vedtaget ved jeg ikke. men du kan prøve at kontakte udbetaling danmark.
semtex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 04:10   #3
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af semtex Se meddelelser
Hej du kan læse noget om det her https://penge.dk/pension/det-betyder...nsplan-for-dig om det er vedtaget ved jeg ikke. men du kan prøve at kontakte udbetaling danmark.
du vil få det samme i pension de andre regler om folkepension efter ophold i udlandet er de vedtaget ! men er de ikke så bliver de det vel sygt man kan ændre noget sådan hen over natten er selv flyttet uden for Eu og har noget privat pension men nu de varsler folkepensionist alder med 15 år så var det vel også det vel rimeligt det samme galt her ....men ellers var det ikke 10 procent der ryger af folkepensionen pr 5 år ophold i udlandet ?

god weekend .
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 06:16   #4
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af næsebjørn Se meddelelser
Jeg er pensionist fra 2011 og jeg er 35 år.

Hvad sker der med min førtidspension hvis jeg flytter til et andet eu landet og hvordan når jeg engang skal på pension, bliver jeg så ramt af brøk pension regler?
Du kan tage den fulde førtidspension med til et andet eu-land eller rettere sagt den førtidspension som du er berettiget til i Danmark.

Du vil ved overgang til folkepension få den samme %-sats som du er berettiget til som førtidspensionist, da de normale optjeningsregler, som er gældende for ikke-førtidspensionister stopper når man overgår til førtidspension. Forstået på den måde at man medtager sin 'brøk', som kan være på 100% eller derunder, ved overgang til folkepension. Måske lidt ærgerligt at slæbe rundt med en 80/100 brøk hvis man ved overgang til folkepension kan opfylde de normale optjeningsregler.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 08:20   #5
semtex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
semtex er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Du kan tage den fulde førtidspension med til et andet eu-land eller rettere sagt den førtidspension som du er berettiget til i Danmark.

Du vil ved overgang til folkepension få den samme %-sats som du er berettiget til som førtidspensionist, da de normale optjeningsregler, som er gældende for ikke-førtidspensionister stopper når man overgår til førtidspension. Forstået på den måde at man medtager sin 'brøk', som kan være på 100% eller derunder, ved overgang til folkepension. Måske lidt ærgerligt at slæbe rundt med en 80/100 brøk hvis man ved overgang til folkepension kan opfylde de normale optjeningsregler.
Hej hvor har du læst at man vil ved overgang til folkepension få den samme %-sats som du er berettiget til som førtidspensionist???
semtex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 01-12-2017, 08:45   #6
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af semtex Se meddelelser
Hej hvor har du læst at man vil ved overgang til folkepension få den samme %-sats som du er berettiget til som førtidspensionist???
Det står i Pensionslovens §5 stk. 3

Citat:
Optjening

§ 5. Ret til fuld pension for personer over folkepensionsalderen er betinget af mindst 40 års fast bopæl her i riget.

Stk. 2. Er betingelsen for fuld pension efter stk. 1 ikke opfyldt, fastsættes pensionen efter forholdet mellem bopælstiden og 40 år.

Stk. 3. Når en førtidspensionist overgår til folkepension fra folkepensionsalderen, udbetales pensionen med samme antal fyrretyvendedele som det, hvormed pensionen hidtil har været fastsat.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2017, 05:07   #7
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af job Se meddelelser
Du kan tage den fulde førtidspension med til et andet eu-land eller rettere sagt den førtidspension som du er berettiget til i Danmark.

Du vil ved overgang til folkepension få den samme %-sats som du er berettiget til som førtidspensionist, da de normale optjeningsregler, som er gældende for ikke-førtidspensionister stopper når man overgår til førtidspension. Forstået på den måde at man medtager sin 'brøk', som kan være på 100% eller derunder, ved overgang til folkepension. Måske lidt ærgerligt at slæbe rundt med en 80/100 brøk hvis man ved overgang til folkepension kan opfylde de normale optjeningsregler.
der er lige det men at regeringen er ved at ændre reglerne hvis de ikke allerede har gjort det så udlands ophold nedsætter din folkepension med 10 procent pr 5 år i udlandet .
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2017, 10:03   #8
semtex
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-05 2014
Indlæg: 37
Styrke: 10
semtex er ny på vejen
Som jeg forstår Pensionsloven vil man få fuld folkepension, hvis man får fuld førtidspension i dag, selvom man flytter til udlandet og bor der i f.eks 10-20år eller hvad???

Sidst redigeret af semtex; 03-12-2017 kl. 11:41.
semtex er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 03-12-2017, 19:17   #9
job
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 20-06 2014
Indlæg: 209
Styrke: 10
job er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af semtex Se meddelelser
Som jeg forstår Pensionsloven vil man få fuld folkepension, hvis man får fuld førtidspension i dag, selvom man flytter til udlandet og bor der i f.eks 10-20år eller hvad???
Ja, loven er klar og tydelig på det område.

Det ville også være rart hvis folk/debattører, i højere grad, kunne/ville komme med dokumentation for deres påstande i stedet for bare at slynge om sig med udokumenterede påstande om evt. fremtidig lovgivning på pensionsområdet.

Det kan vel tænkes, at jeg er lidt naiv ved ikke at følge 100% med på området men mener nu ikke at have hørt om noget som kan bekræfte at pensionen direkte bliver nedsat ved længerevarende udlandsophold. Vil være passende hvis 'handy' kunne uddybe sit sidste indlæg og hvis muligt komme med henvisninger til lov eller lovforslag. Jeg er sikker på, at sidstnævnte vil være mere forståeligt, i hvert fald for mig, end et indlæg som mere bærer præg af at nogen har hørt noget fra nogen som igen har hørt noget på det lokale værtshus eller hvor sådanne rygter nu opstår.

Citat:
Oprindeligt indsendt af handy Se meddelelser
der er lige det men at regeringen er ved at ændre reglerne hvis de ikke allerede har gjort det så udlands ophold nedsætter din folkepension med 10 procent pr 5 år i udlandet .
Jeg vil, efter indhentning af lidt info, godt give dig LIDT ret i, at et udlandsopholdsophold på 5 år kan have betydning for størrelsen af en fremtidig folkepension men det gælder så kun for personer som stadig er omfattet af optjeningsreglerne og derfor ikke førtidspensionister som mit indlæg egentlig drejede sig om. Du får det til at se ud som om at ethvert omhold i udlandet på 5 år eller derover vil få betydning for en fremtidig folkepension, hvilket så ikke er helt korrekt.

Ny pensionsaftale straffer danskere, der arbejder i udlandet

Jeg holder stadig på, at de normale optjeningsregler for folkepension sættes ud af kraft fra det øjeblik man bliver førtidspensionist og at der ikke med den nye pensionsaftale bliver lavet om på dette.
job er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-12-2017, 04:17   #10
handy
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-04 2007
Indlæg: 264
Blog Indlæg: 3
Styrke: 17
handy er ny på vejen
det må vi da håbe men det var ikke det svar som UD kunne give mig i sommers de fortalte at der var dette lov forslag ....så mærkeligt de så ikke der fortalte det ikke skulle påvirke os der allerede modtog FP . men ved godt det ellers har heddet sådan tidligere .
__________________
handy er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:18.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension