K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-05-2009, 13:58   #1
N.N
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 27
Styrke: 16
N.N er ny på vejen
Jeg forstår ikke helt??

Jeg har kopieret det her fra det der står om sygedagpengestop på hjemmesiden.

I retssikkerheds loven står der:

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område


Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03


------

Som jeg læser det betyder det man ikke skal på kontanthjælp efter sygedagpenge?? Men hvad så hvis man får det avide?? Jeg har fået avide de ikke kan nå en arbejdsprøvning og skal derfor for kontanthjælp " Det er så meget bedre på kontanthjælp, og de kan nemmere sætte noget igang"...

Altså en sætning jeg ikke er enig i. Jeg har på papir jeg ikke kommer på fuld tid, men de vil ikke finde ud af hvor meget jeg kan klare, men blot sende mig på kontanthjælp?

Der står også at egen læge med andre skal inddrages.. Hvordan det?
N.N er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 14:16   #2
Jøsses
Mit andet hjem K10
 
Jøssess avatar
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2008
Lokation: Norddjurs
Alder: 65
Indlæg: 643
Styrke: 16
Jøsses er ny på vejen
Æv

det link du har sat ind..er ikke tilgænglig....eller jeg kan ikke få siden frem...

Syntes det lyder meget interssant.....

og at det er så skulle være meget bedre på kontanthjælp er vist indtil videre årets største vittighed.......det kun for kommunen det er bedre..for så spare de nemlig penge..og lader os sejle vores egen sø.
__________________
Jøsses fleksjobber d. 27-06-2012 Kl. 13.25
Jøsses er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 14:29   #3
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Det er fordi at teksten bare er markeret og kopieret herover....
K10 forkorter links....og så kan man ikke bare markere tekst og kopiere den....for så får man kun det forkortet link med...

Du kan se linket på siden med sygedagpengestop http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Det ligger nederst...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 16:25   #4
Morgause
Klart Afhængig af K10
 
Tilmeldingsdato: 22-01 2009
Indlæg: 475
Styrke: 16
Morgause er ny på vejen
Kommunen læser loven, som Fanden læser Biblen. Jeg er selv havnet i samme klemme, bortset fra, at jeg ikke kan få kontanthjælp, da jeg er gift med en, der ikke er på nedsat tid eller overførselsindkomst. Det eneste, jeg kan sige er: Klag, klag, klag. Kommunerne bliver ofte underkendt i sager om sygedagpenge, så det er utroligt, at de bliver ved.
Morgause er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-05-2009, 17:18   #5
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Kære N.N, Jeg er selv ude for noget der ligner det, du er udsat for, lige for tiden .... Du kan prøve at kigge i mit 3. sidste indlæg i tråden "trivalliteratur"

Kommunerne prøver og prøver at få os til at 'hoppe på en eller anden limpind', så de kan spare penge .... så blæse være med konsekvenserne for den enkelte syge borger og dennes pårørende; men hvis du kigger under nogle af de gode råd og svar jeg har fået af bl.a. K10's "hårde", men kærlige og dygtige "kerne", så kan du sagtens bruge noget af det de har skrevet til mig

Det der VIRKELIG harmer mig, er at de tramper på folk, der i forvejen er usikre og nervøse på helbred og fremtid, for de ved sq da godt at man er let at vælte, når man oplever at "det hele skrider under een"

Det kan de simpelthen ikke være bekendt over for os, og jeg ville heller ikke være "mange sure sild værd", hvis det ikke havde været for K10 og dens dejlige medlemmer!

Så på med vanten og pøj pøj .... Mega- Hyanna

PS. Skriv til den sagsbehandler, der har sagt sådan til dig og bed vedkommende uddybe den påstand med henvisning til lov og §, for så tror jeg at vedkommende trækker i land, så du bliver svimmel over hastigheden
__________________
Den der har magten og agten, får også retten på sin side. Martin Andersen Nexø

Når elefanter slås går det ud over græsset Afrikansk ordsprog.

Sidst redigeret af Hyanna; 13-05-2009 kl. 17:44.
Hyanna er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 10:24   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af N.N Se meddelelser
Jeg har kopieret det her fra det der står om sygedagpengestop på hjemmesiden.

I retssikkerheds loven står der:

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.
Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område


Dette betyder at de skal undersøge hvad de kan gøre for at bringe dig tilbage i et job. Det kan enten være Revalidering, Fleksjob, Førtidspension eller ordinært job. Dette skal ske i forlængelse af sygedagpenge stoppet.

Det vil sige at man skal direkte fra sygedagpenge i revalidering, fleks eller andet og ikke bare på kontanthjælp.

Hvis kommunen siger til en at man bare skal søge kontanthjælp, og at de så vil finde ud af hvad der efterfølgende skal ske, så skal man med det samme minde kommunen om Retssikkerhedsloven §7a da det ikke er ok at gøre det på denne måde.

Hvis kommunen hævder at sygedagpenge ikke er en erhvervsrettet foranstaltning, så passer dette ikke. Det kan man læse af denne principielle afgørelse fra ankestyrelsen af: http://ast.kommuneinformation.dk/Pri...spx?sw=D-14-03


------

Som jeg læser det betyder det man ikke skal på kontanthjælp efter sygedagpenge?? Men hvad så hvis man får det avide?? Jeg har fået avide de ikke kan nå en arbejdsprøvning og skal derfor for kontanthjælp " Det er så meget bedre på kontanthjælp, og de kan nemmere sætte noget igang"...

Altså en sætning jeg ikke er enig i. Jeg har på papir jeg ikke kommer på fuld tid, men de vil ikke finde ud af hvor meget jeg kan klare, men blot sende mig på kontanthjælp?

Der står også at egen læge med andre skal inddrages.. Hvordan det?

Det er simpelthen bare en smart sagsbehandler du har

Jeg ville hvis jeg var dig skrive til sagsbehandleren der har sagt det til dig, skriv til hende som Hyanna også foreslår og skriv blandt andet ...

1 hendes påstand om at det hele vil være lettere på kontanthjælp , hvorfor og hvordan er hun kommet frem til det og hvor i loven står det


2 du har læst loven og der fremgår det af retssikkerhedloven at

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.


Du mener ikke at de opfylde disse ting , og der er ikke taget stilling til om du feks kan bestride et fleksjob eller revalidering men der ligger klare papir på at du ikke kan komme op på fuld tid ...

3 Du ved og er opmærksom på at hvis og så frem at du kommer på kontanthjælp så vil en evt fleksbevillig ligledes være lig med en fremtid på kontanthjælp , samt fleksvisitering på kontanthjælp , hvordan vil hun mene at det kan gavne dig ?

4. Du mener ikke at kommunen har vurderet dig mhp fleks eller revalidering og at der ikke er iværksat en arbejds prøvning må alene være kommunens ansvar da det er dem der ved hvad der skal ske og ikke dig ...




Når du har flettet disse ting ind i en skrivelse så bed om at få svar på dine spørgsmål på skrift, forlang at du pr efterdags kun kontaktes på skrift og at denne skrivelse skal ligges ind i din sag...

Det at din læge skal inddrages vil sige at der skal indhentes papir fra din læge evt en rundbordssamtale hvis kommunen er usikker på noget , du skal også sikrere dig at din ressourceprofil er opdateret og parts hørt er den ikke det så skal det med i skrivelsen ....

Du skal dog være opmærksom på at kommuner hver dag stopper folk over på kontanthjælp trods både sygedagpenge loven og retssikkerhedsloven, så det gælder for dig om at komme ind i kampen så hurtigt som muligt, alt hvad din sagsbehandler påstår skal ned på skrift og du skal forlange forklaringer på det....

Problemet er at kommunen henholder sig til varigheds grænsen , men de har tit og ofte ikke orden i deres egene sager men det er de ligeglade med de tager chancen og stopper sygedagpengene på tyndt grundlag ...

Tænk på at hvis de stopper sygedagpenge ulovligt for 100 mennesker og kun de 90 formår at klage og anke fordi de tror på kommunen , så har de tjent/sparet mange penge ...

Problemet er at du efter 52 uger ikke længere får refusion fra staten til dine sygedagpenge , hvorimod hvis de får dig over på kontanthjælp så er der refusion igen ....

Ved at sparke fra dig fra starten af viser du dem samtidig at du har tænkt at sparke fra dig og de ved at du så nok også vil anke et stop med fare for at de vil få den hjemsendt så kan de lige så godt se at få lavet det ordenligt i første omgang
  Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 10:49   #7
N.N
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 27
Styrke: 16
N.N er ny på vejen
spændende læsning. Altså jeg har nu ventet i over 3 uger på et brev... noget med noget partshøringnoget, noget med jeg skal godkende det.. Skal jeg vente til det kommer eller er det bedst at sende det nu? Og hvis hun påstår jeg lyver, så har jeg bevis på hvad hun har sagt

Lægen er ikke indblandet pt. Det er kun en psykiater.. Og min resourceprofil er en min socialrådgiver har lavet for 100 år siden. Jeg blev forlænget her i marts eller var det april.. Og pludselig vil hun stoppe mine sygedagpenge uden hun har gjort noget som helst.
N.N er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 11:00   #8
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg ville sende det til hende med det samme.

Du kan forhåbentligt får noget sikkerhed og du melder samtidig klart ud at du ikke bare lægger dig ned og tager imod ...

Så afsted med det .... (husk at få kvittering for aflevering eller at sende det som mail ) du burde tage noget med om din ressourceprofil , skriv evt at den ikke er opdateret eller partshørt ...

Hvis du ikke allerede har det så ville jeg også med det samme forlange aktindsigt i hele din sag .. du finder en erklæring under nyttige link .,..
  Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 11:57   #9
N.N
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2008
Lokation: Roskilde
Indlæg: 27
Styrke: 16
N.N er ny på vejen
Er det virkelig rigtig at man kan forlange man kun bliver kontaktet på skrift? For min ringer gerne..
N.N er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2009, 12:16   #10
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.774
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Kære N.N.

Dette er skrevet i en kærlig tone.

Vi der har været med på k10 i mange år er ganske almindelige mennesker som dig selv. Vi har også stået netop i din situation. Men vi har desværre en viden, erfaring og indsigt som gør at mange, især Hejdien, ofte har større viden end mange sagbehandlere som afgør menneskers skæbne.

Så fra nu af forlanger du ingen hyggesnak over telefonen men alt foregår på skrift. Om få dage kan du risikerer at din nuværende sagsbehandler bliver skiftet ud.

Om du kan forlange det. JA, selvfølgelig. Du er hovedpersonen i dette spil. Alle andre er ansat til at servicerer dig iflg lovgivningen. Stol på os.

Mange hilsner Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Det forstår jeg ikke helt! Zeus33 Dit og Dat 27 19-01-2011 15:24
Sagsbehandleren forstår ikke! Tina1983 At søge førtidspension 29 29-06-2010 08:48
Hjælp Kan ikke forstår det ?? dobar Spørgsmål ang fleksjob 26 10-04-2010 20:25
der er noget jeg ikke forstår Huldra Dit og Dat 4 04-03-2009 13:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:26.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension