K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 04-03-2009, 12:14   #1
dittemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2008
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 8
Styrke: 0
dittemor er ny på vejen
Gode råd

Hej. Er der nogen her inde som har nogle gode råd og som har de samme skavanker som mig. Jeg lider af slidgigt og spondyloliste i ryggen.
Har smerter hele tiden.Har fået at vide at jeg skal træne, træne og atter træne. Men har prøvet det i over 2 år, men uden det hjalp.
Er der ikke nogle herinde der har nogle gode ideer.
Jeg går sygemeldt nu, da jeg venter på at komme i noget der hedder Konitiv Terapi, har det bare af h....... til.
dittemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2009, 13:01   #2
bam
Ikke aktiv pga inaktiv mailadresse
 
bams avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2007
Lokation: Viborg
Indlæg: 112
Styrke: 18
bam er ny på vejen
Smile

hej dittemor
jeg kan ikke hjælpe dig med hensyn til hvad du skal gøre mod dine smerter, jeg går selv med rygsmerter og venter på den 3. operation i ryggen,

men jeg vil give dig et kæmpe og tænke på dig, måske det kan hjælpe lidt...smiler

bam
bam er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2009, 13:25   #3
J.B.
Banned
 
Tilmeldingsdato: 17-02 2009
Indlæg: 154
Styrke: 0
J.B. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af dittemor Se meddelelser
Hej. Er der nogen her inde som har nogle gode råd og som har de samme skavanker som mig. Jeg lider af slidgigt og spondyloliste i ryggen.
Har smerter hele tiden.Har fået at vide at jeg skal træne osv
Ja! Fiskeolie. Prøv at indtage fiskeolie i rigelige mængder i en periode. Mindst en spiseskefuld daglig. (Du kan evt. læse om det i Okholms lille pjece på biblioteket). Holder du op eller glemmer at tage det vil du ikke være i tvivl om det virker på dig.

Motion: Hold dig gang. Lyt til din krop. Find ud af, hvad der duer for dig og drop det der ikke duer. Det der kan være godt for andre kan være skidt for dig. Hvil når du føler behov.
J.B. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2009, 13:58   #4
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Spondylolistese

Jeg har arkolyse med spondylolistese (brud på hvirvelbuer, som gør, at en hvirvel kan glide i forhold til den underliggende).
Min 4. lændehvirvel glider i forhold til den 5., og så har jeg 2 klemte discs, hvoraf den ene er totalt flad.
Pas på med træning, især de øvelser hvor man skal bøje bagover, også selvom du er påpasselig med ikke at komme for langt bagud. De øvelser forværrer MINE rygsmerter.
Fiskeolie er en rigtig god ide. Hvis du køber de små billige i Netto (en bøtte med 100 eller 120 koster knap 20 kr.) så skal du tage 10 om dagen (svarer til 5 ml). Hvis du vil undgå opstød, så tag dem før du går i seng.
Jeg undrer mig over at du skal i kognitiv terapi.
Er det din læge der vil det, eller er det kommunen?
Det er begrænset hvad jeg ved om kognitiv terapi, men sidst jeg var i arb.prøvning gennemførte den ene værkstedsleder nogle "kognitive samtaler" med mig, og de havde mest karakter af, at overbevise mig om, at mine rygsmerter sad i mit hoved, og at jeg var utilfreds med mit liv.
I mange år fik jeg Ibumetin mod smerterne, men har nu i en del år fået Dolol (syntetisk morfin), og de tager toppen af smerterne.
Er du på sygedagpenge, eller hvor befinder du dig i systemet?
Jeg bruger tit lidt selvlært zoneterapi, hvis mine smerter, af en eller anden grund, er værre end sædvanlig.
På netdoktor.dk er der nogle indlæg om denne lidelse, især i forhold til stivgørende operation (deseoperation).
Jeg vender tilbage hvis jeg kommer i tanker om mere.

Her kan du se et billede af arcolyse med spondylolistese: http://www.netterimages.com/image/5962.htm
Her kan du (på det midterste billede) se en spondylolistese uden arcolyse: http://www.netterimages.com/image/3654.htm

Sidst redigeret af Trold; 04-03-2009 kl. 14:06.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2009, 14:02   #5
buster
Jeg bor her på K10
 
busters avatar
 
Tilmeldingsdato: 12-01 2008
Lokation: Sorø
Indlæg: 4.447
Blog Indlæg: 18
Styrke: 22
buster er ved at flytte ind på K10buster er ved at flytte ind på K10
hm, kan fuldt ud følge dig og har det også disse "skavanker" bla.

Jeg prøvede engang det alternative middel Glukosamin men mærkede overhovedet ingen ændring/bedring men måske kan det hjælpe dig.
Nu er det jo iøvrigt ikke længere alternativt men anerkendt så man kan få det på recept hos lægen altså m tilskud.

Ellers vil jeg også sige -det er din krop så lyt til den. Hold den igang m hvad du kan klare på dine præmisser men husk også at sige fra når kroppen gør det.

Ved ikke lige hvordan du har det om natten fx men jeg har fundet ud af en ting som har ændret min nattesøvn til det bedre når de s..... smerter sætter ind.
Har utroligt svært ved at vende mig uden at vågne og i det jeg vender kommer smerterne buldrende med fuld kraft -kender du det?
Af min fys fik jeg et specielt lille stykke lagen kaldet spielerdug, det samme som sejlere bruger til sejl, og dette lagt i sengen gjorde at det nu var nemmere og i den grad mere behageligt at vende sig.
Dog blev det alt for varmt at ligge på(specielt om sommeren) så der var en der gav mig det råd at lægge satinlagner på i stedet.
Tro mig, det hjalp og 100 gange mere behageligt at ligge på.

Dette blot lidt af mine erfaringer men jo, kan godt forstå dig, det er pokkers svært at leve m konstante smerter, ja nærmest en læreproces og det er rigtig svært for dem som ikke har prøvet det at forholde sig til det før det selv har været der
__________________
At blive lykkelig består ikke i at eje meget, men at elske meget og håbe



http://www.onlineunderskrift.dk/unde...al-afskaffes./
buster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-03-2009, 23:07   #6
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.743
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Hej Dittemor.
Velkommen til. Jeg syntes at Trold giver nogle gode råd til dig. Undre mig bare at Trold nævner at smerterne hos Trold forværres ved bagoverbøjninger. Men det er der jo nok en grund til.

Men læs lige følgende:
http://www.k10.dk/showthread.php?t=5...teddy+%F8feldt

Hilsen Peter
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 07:56   #7
Trold
Banned
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2007
Lokation: Ringsted
Indlæg: 1.564
Blog Indlæg: 2
Styrke: 0
Trold er ny på vejen
Phhmw, du skal tænke på, at der er en hvirvel der er ustabil, og glider frem og tilbage, og jeg forestiller mig, at når jeg bøjer bagover, så bliver hvirvlen skubbet fremad (mod maven), og det kan den åbenbart ikke lide.
Til gengæld læste jeg på et tidspunkt, et eller andet sted på nettet, at med den ryglidelse er det godt, at lægge sig på ryggen, trække knæene op mod ansigtet, tage armene rundt om knæhaserne, (så bliver ryggen krummet rigtig godt), og ligge et øjeblik i den stilling. Og det må jo være fordi, at hvirvlerne så bliver skubbet på plads.
Når jeg vågner om morgenen, så gør jeg noget lignende, jeg gør det bare mens jeg ligger på siden (mens jeg vågner rigtigt), og det gør altså, så min ryg ikke gør ligeså ondt.
Jeg gør også øvelsen hvis ryggen rigtig skaber sig, og det giver altså lidt lindring.
Med den ryglidelse har man ofte en tendens til at være svajrygget, og det giver jo også en anelse bagoverbøjning, så øvelsen er nok med til at få hvirvlerne på plads igen.
Jeg har meget glæde af en god gåtur. Om morgenen når jeg lufter hund (1 times tid), så kan ryggen skabe sig gevaldigt i den første halve times tid (ca.), men så er det som om at der er noget der falder i hak, og så går det bedre.
Men der er ikke 2 dage der er ens.
Trold er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 19:11   #8
dittemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2008
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 8
Styrke: 0
dittemor er ny på vejen
Tak

Citat:
Oprindeligt indsendt af bam Se meddelelser
hej dittemor
jeg kan ikke hjælpe dig med hensyn til hvad du skal gøre mod dine smerter, jeg går selv med rygsmerter og venter på den 3. operation i ryggen,

men jeg vil give dig et kæmpe og tænke på dig, måske det kan hjælpe lidt...smiler

bam
1000 Tak
dittemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 19:16   #9
dittemor
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2008
Lokation: vestsjælland
Indlæg: 8
Styrke: 0
dittemor er ny på vejen
1000 Tak skal du have.
dittemor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-03-2009, 19:38   #10
frida
Klart Afhængig af K10
 
fridas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-08 2007
Indlæg: 482
Styrke: 17
frida er rigtig godt på vej
Hej Dittemor
Jeg har selv spondylolistese, slidgigt, brud på begge hvirvelbuer og er hypermobil. Jeg har også gennem årene prøvet mange ting og mange former for træning. Dog uden en mindskning af smerter.
mht. til træning til folk som os tror jeg på en forebyggende træning. Altså så man lever med sine smerter, men prøver at styrke og hjælpe sig selv og sin krop så man ikke får det værre i fremtiden. Det er jo altid godt at få styrket sine korsetmuskulatur.
Det jeg har haft den bedste, og eneste, gode erfaring med er Pilates. Det er en meget rolig og utrolig koncentreret form for træning, der koncentrerer sig om din korsetmuskulattur som udgangspunkt.
Det der også er dejligt er at man ikke er presset til at gøre nogle ting der ikke er hentsigtsmæssige for en. Den træner jeg havde var utrolig proffesionel og jeg følte mig virkelig i gode hænder.
Nu har jeg taget de øvelser til mig jeg føler virker for mig og bruger dem til hjemmetræning og så har jeg en dvd til inspiration.

knus Frida

Ps. det er som Trold siger meget uhentsigtsmæssigt med bagudbøjninger når man har disse ryglidelser.
frida er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Gode råd tak :0) zen-q Alt det andet 14 14-09-2012 08:27
10 gode råd...... phhmw Alt det andet 5 02-11-2010 13:53
Gode råd rose Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 31-10-2009 23:40
gode råd søges fra gode mennesker;) nille Spørgsmål ang fleksjob 8 30-11-2007 18:47
7 GODE RÅD Hejdien Dit og Dat 3 28-12-2006 01:55




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:02.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension