K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 11-01-2007, 00:23   #1
Fairnok
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2007
Indlæg: 2
Styrke: 0
Fairnok er ny på vejen
Kan jeg med rimelighed søge fleks?

Jeg har brug for lidt råd og vejledning, da jeg går med tanker om at søge fleksjob. Men jeg vil ikke søge grundløst. Så har brug for at høre jeres vurdering af om i mener der er en sag at gå videre med.

Jeg var for snart 7 år siden, impliceret i et alvorligt trafikuheld, hvor jeg pådrog mig flere forskellige skader, den der idag volder mig størst problemer er en rygskade. Jeg fik flere brud i mine lændehvirvler. Jeg er blevet tilkendt en erstatning udfra varige mén på 35% og tabt erhvervsevne på 15%.
Jeg blev færdig uddannet pædagog sommeren 2004, og startede som vikar i en børnehave. Dette var hårdt for ryggen, så da jeg søgte et andet job i en fritids og ungdomsklub, stoppede jeg mit vikariat. Et sats, men heldigvis fik jeg jobbet som jeg stadig er ansat i.

Jeg blev ansat på 30 timer, men har i en lang periode sidste år fået yderligere timer i en begrænset tidsperiode frem til 31/6 2006. I den periode arbejde jeg 37 timer (Reelt 36 da vi har forberedelse)
Det var en hård tid, men grundet samvittighed og manglende evne til at indse at jeg ikke er en frisk ung kvinde, bed jeg det for det meste i mig, så jeg ikke var for ofte sygemeldt. (Jeg ved jo hvor hårdt det er at være der når andre kolleger er syge) Så efterfølgende har jeg nydt at have 30 timer igen. Det er bedre men stadig ikke godt nok. Jeg har stadig mange problemer med ryggen, og ikke mindst med økonomien. (Og så starter hele møllen med dårlig samvittighed, modløshed osv)

Udover mit job på 30 timer er jeg pt. tilknyttet som kontaktperson til en ung fyr, 6-10 timer ugentligt, i en tidsbegrænset periode.. Dels fordi jeg rigtig gerne vil, og dels fordi jeg har hårdt brug for pengene.

Min ryg er i de sidste 3-4 måneder blevet værre og værre, og jeg er ikke i tvivl om at det skyldes arbejde, og udsigten til en håbløs økonomisk situation hvis ikke jeg kan fastansættes på et højere timetal end 30. Dette virker igen håbløst, for det betyder bare endnu flere smerter, altså er det nærmest skruen uden ende synes jeg. Og jeg vil helst undgå at komme ud i en langtidssygemelding, det ville jo være rart at der kunne findes en løsning inden det kommer så vidt.
Jeg har jo forhåbentlig mange gode år tilbage på arbejdsmarkedet, og vil ikke slides ned for at skaffe penge til at leve et anstændigt liv, og helst med børn i fremtiden.

Mener du/I som læser denne mail at der er en sag at gå videre med, ang. At søge om tilskud til at blive ansat i fleksjob i. Min chef er meget indstillet på dette, da han heldigvis gerne vil have jeg bliver, og samtidig også har det fysisk og psykisk godt.
Vil jeg have ret til at søge om fuld tids fleks. Selvom jeg i 6 ud af12 måneder kun har arbejdet 30 timer?

Hvad skal jeg gøre? Kontakte min sagsbehandler eller???
Er der nogle særlige forhold jeg skal være opmærksom på??


På forhånd tak

Venlig hilsen

Nadia
Fairnok er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2007, 01:12   #2
losuma - Slettet Medlem
Banned
 
Tilmeldingsdato: 05-11 2006
Indlæg: 52
Styrke: 0
losuma - Slettet Medlem er ny på vejen
RE: Kan jeg med rimelighed søge fleks?

Nej det kan du ikke.


Rooolig nu grunden er at man som klient (eller andet) ikke selv kan søge at blive flexbeviljet.

Når man er blevet beviljet flex bliver man "altid" ansat på fuld tid, selv om at man måske kun har en 5 timers arbejdsuge. Poienten i flex er netop at man bevarer en fuld løn, og en arbejdsgiver til en flex´er får x antal kr i tilskud for at have dig ansat, sådan helt enkelt stillet op altså.

Jeg så vit jeg er orinteret skal man arbejdsprøvet for at kan blive beviljet flex ordtningen, men er din virksomhed så glade for dig som de giver udtryg for, burde det heller ikke være noget problem at skulle undvære dig i de 3 måneder. Når så kommunen har fået belyst dig og din sag fra alle tænkelige vinkler, afgør de om du er beretiget til flex eller ej.

Det bedste du kan gøre er at gå på kommunen og snakke med din sagsbehandler om hvordan og hvorledes (tag en besider med) måske det er så åbenlyst at du hører til på flex at det slet ikke er nødvendigt med alle mulige forenstaltninger. Men de vil helt sikkert ligge vægt på at det er det du ønsker (spørgsmålet er om det er nødvendit for at du opretholder tilknytningen til arbejdsmarkedet, og kan forsørge dig selv) samt ligge vægt på at du ikke skal side på en ledighedsydelse (flex´ernes kontanthjælp) i ubestemt tid, for du har jo allerede et job på hånden.

Om man bliver beviljet flex har som sådan intet at gøre med hvor meget eller hvornår man har arbejdet (med mindre man kan forsørge sig selv) der sider mennesker her inde der har været i kontanthjælpssystemet i årevis før de har fået beviljet flex eller pension.

Men forbered dig selv på at kommunen godt kan finde på at du skal have en revalidering og andre ting før du når målet, der står nemlig i loven at alle muligheder for helt eller delvist selvforsørgelse skal være udtømte.

Og lad os så se om der ikke kommer et svar der er lidt mere nøjagtigt end mit er.
losuma - Slettet Medlem er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 11-01-2007, 02:54   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RE: Kan jeg med rimelighed søge fleks?

Citat:
]losuma skrev:
Nej det kan du ikke.


Rooolig nu grunden er at man som klient (eller andet) ikke selv kan søge at blive flexbeviljet.

Når man er blevet beviljet flex bliver man "altid" ansat på fuld tid, selv om at man måske kun har en 5 timers arbejdsuge. Poienten i flex er netop at man bevarer en fuld løn, og en arbejdsgiver til en flex´er får x antal kr i tilskud for at have dig ansat, sådan helt enkelt stillet op altså.
Første kommer jeg lige med et par rettelser her

fra den 1-7-06 kom der en ny lov hvorefter man skal kunne dokumentere at man indtil nu har arbejdet deltid pga sit helbred for at få bevilliget fleksjob på de vilkår du beskriver, kan man ikke det men altid bare har arbejdet deltids fordi det har man det bedst med, så bevilliges man også kun fleks på deltid (men som jeg læser det her så er netop helbredet grunden til at der arbejdes på deltid) men det er ret vigtigt at få med , at man som hovedreglen bliver bevilliget deltid hvis man kommer fra deltid

Citat:
Jeg så vit jeg er orinteret skal man arbejdsprøvet for at kan blive beviljet flex ordtningen, men er din virksomhed så glade for dig som de giver udtryg for, burde det heller ikke være noget problem at skulle undvære dig i de 3 måneder. Når så kommunen har fået belyst dig og din sag fra alle tænkelige vinkler, afgør de om du er beretiget til flex eller ej.
Der står ingen steder i loven at en arbejsprøvning skal foregå i tre månder, det er rigtig nok at mange har oplevet at være ude i den tid, men det er individuelt også alt efter hvad man har lavet før, i mange virksomheder har man fået medarbjder på fleks uden at have dem i arbejdsprøvning , på arbejdsgivers og ansattes og lægeres udsagn, det kan for så vidt godt stadig lade sig gøre men man skal være obs på at der er starmmet voldsomt op på lovgivningen for dokumantion ved visitation til fleksjob , netop for at komme det til livs, hvor regeringen mener at mange arbejdsgiver udnytter fleksjob og at kommunerne hopper med på den af nemhedshensyn og for at spare penge.

Men det KAN godt lade sig gøre stadigvæk, men jeg kan formode at det kræver meget god lægedokumentation så

Citat:
Det bedste du kan gøre er at gå på kommunen og snakke med din sagsbehandler om hvordan og hvorledes (tag en besider med) måske det er så åbenlyst at du hører til på flex at det slet ikke er nødvendigt med alle mulige forenstaltninger. Men de vil helt sikkert ligge vægt på at det er det du ønsker (spørgsmålet er om det er nødvendit for at du opretholder tilknytningen til arbejdsmarkedet, og kan forsørge dig selv) samt ligge vægt på at du ikke skal side på en ledighedsydelse (flex´ernes kontanthjælp) i ubestemt tid, for du har jo allerede et job på hånden.
Ja her er jeg enig, på nær at ledighesydelse er fleksers kontanthjælp, der er over 3000 flekser på reelt kontanthjælp i dag, med loft og regler og alt hvad det indebære, hvorimod ledighedsydelsen hvis den er noget så er den fleksers dagpenge

Fairnok jeg vil som losuma foreslår gå op og tage en snak med sagsbehandler og også tage en snak med fagforeningen .
Jeg formoder at du har været under lægetilsyn jævnligt ? ihvertfald skal du melde ud overfor din sagsbehandler at du nu er nede og arbejde 30 timer om ugen fordi du ikke magter mere pga smerter, og at du gerne vil høre hvad de kan forslå dig da du ikke er indstillet på en langtidssygemelding , hør dem hvordan de stiller sig til fleksjob og i sidste ende må du altså ud i en langtidssygemelding hvis du kan mærke at dit helbred ikke kan følge med mere, dit helbred er og bliver det vigtigste...

Men bestil en tid hos din sagsbehandler (og ja jeg råder også til en bisidder, og ellers en mp3 afspiller så du kan optage samtalen) og hvis du er i fagforening så ring og få en tid hos dem også og hør hvilke muligheder de har for at hjælpe dig, de kan være en utrolig stærkt allierede i det du nu skal ud i.

Hvad ang om du overhovdet kan komme i gruppen der kan blive visiteret til fleksjob , ja der ville det være uansvarligt for os her og sige ja eller nej, men føler du at du ikke magter dit arbejde mere, så er det klart at du skal gøre noget..

håber at du kan bruge vores svar til noget, ellers må du lige skrive igen
MVH
Hejdien
  Besvar med citat
Gammel 13-01-2007, 15:49   #4
Fairnok
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2007
Indlæg: 2
Styrke: 0
Fairnok er ny på vejen
RE: Kan jeg med rimelighed søge fleks?

Tusind tak for jeres besvarelser og jeres tid.
Jeg kontakter min fagforening og hører hvad de siger. Og min chef eller souchef har indvilliget i at tage med som bisidder ved de møder der måtte komme når sagen starter.
Jeg håber det løser sig, og at jeg får lov at blive hvor jeg er

Mange hilsner

Nadia
Fairnok er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Søge fleks på denne måde ? MortenH Spørgsmål ang fleksjob 40 02-05-2017 20:22
kan jeg søge fleks? dyring Spørgsmål ang fleksjob 9 16-04-2013 01:47
søge om fleks? mikelzen Spørgsmål ang fleksjob 4 04-03-2013 13:07
Skal til at søge fleks job Olsen22 Spørgsmål ang fleksjob 24 23-11-2011 10:03
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:10.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension