K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 07-05-2014, 11:32   #41
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
§19, SKAL du fastholde, at du skal have, fordi de SKAL angive, hvad og hvordan du kan udnytte din restarbejdsevne.

Dette er meget vigtigt ved afslag, da du i det mindste får en køreplan, fremadrettet.

Dette kan også medvirke til, at det netop vil blive sværere for kommunen at give afslag!

Denne SKAL laves ved ansøgning på det foreliggende!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 12:33   #42
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 11
Frk F. er ny på vejen
Hej Peter

Jeg har været ansat på en stor virksomhed her i byen.
Der er næsten alle typer job så inden vi kontaktet jobcentret omkring flexjob havde vi selv prøvet at finde en løsning.

Altså jeg havde prøvet forskellige pladser på min arbejdsplads.
Jeg fik det mest skånsomme job i den mest skånsomme afdeling.
Så da jobkonsulenten kom på besøg vurderede han at yderligere afprøvning var unødvendig.

Jeg blev visiteret til flexjob i oktober 2012 - 20 timer pr uge (med skånebehov - koncentrationsbesvær og træthed)

Jeg har undersøgt mine faktiske timer på job siden.
Maj 2012 var den sidste måned jeg har arbejdet 20 timer.
Siden er det kun blevet til gennemsnit 14 timer pr uge.
(min sygeperiode er ikke med i de tal) Så de 20 timer har nok været i overkanten fra start af.

Nej jeg ved ikke om sb har en bonusordning. Og som regel underskriver hun sig med sagsbehandler.

Efter jeg har fået aktindsigt kan jeg læse at første gang jeg nævner førtidspension er i december 2013 og i samme referat står der under delmål: Der skal arbejdes på at finde et egnet flexjob.
Selv om at min opsigelse først er udløbet her den 30 april 2014.

I januar har både jobkonsulent og sb ringede og pressede mig til at få min læge til at raskmelde mig.
Når jeg siger presse, så er det min mening om telefonsamtaler på 1 time og 1.5 timer.
Hvor man køre på med at jeg ikke kan stole familie og venner og da slet ikke min læge. "Du skal bare raskmeldes så skal du se hvordan det går"
Så mon ikke sb godt kunne være bonus lønnet ?

Jeg kan ikke huske hvor lægen var fra. Men i hvert fald ingen neurolog.
De gik meget op i at jeg bare skulle til psykolog for stress og depression. Så kunne jeg nok godt arbejde lidt.
Min neurolog har hele tiden sagt at stress og depression er meget almindeligt hos parkinson patienter pga nedsat stresstærskel og at den er svær at behandle da jeg må ikke få antidepressiv pga parkinson medicinen.

Det der er så svært at forklare alle er at: Jeg kan jo godt bruge hænderne (på gode dage) men min hjerne er så flyvsk at jeg ikke kan koncentrer mig eller holde fokus på det jeg bliver sat til. Har gang i mange ting på en gang men ingenting bliver gjort færdig. Bliver let forvirret og træt.

Hvordan filans forklar man sb og rehabiliteringsteamet og andre at
det er de non-motorisk symptomer, off-perioder og impulsstyret handlinger,
der gør at jeg ikke kan passe et arbejde.

Og at et ressource forløb ikke vil være bidrage med noget godt.
At det ikke er muligt at udvikle mine arbejdsevner eller lære mig nye ting.
At det ikke kan gøre mig mere stabil.
At i en virksomhedspraktik vil jeg bare blive opfattet som uinteresseret og travlt med alt mulig andet.

Og at ingen arbejdsgiver i det virkelig liv ville betale for min arbejdsindsats pga at jeg tager 4 eller 5 gange så lang tid om at gøre tingene i forhold til andre.

Det var vist ikke svar på spørgsmålene, men et opgivende suk.

okay popiae... den vil jeg tage med..


Sb sagde at jeg skulle tænke over det, så har ikke svaret hende endnu.

Kommer lige i tanke om at de sagde:
at hvis vi trak anmodningen om førtidspension efter § 17 tilbage,
kunne vi gå efter §19 ?
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 12:59   #43
stampe
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-12 2007
Indlæg: 4.289
Styrke: 21
stampe er rigtig godt på vej
Det er sb, der indstiller til fp efter §18
stampe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 13:35   #44
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.748
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Livet er ikke for nybegyndere.

Kære Frk.F.

Du spørger:

"Hvordan filans forklar man sb og rehabiliteringsteamet og andre at
det er de non-motorisk symptomer, off-perioder og impulsstyret handlinger,
der gør at jeg ikke kan passe et arbejde
."

Det kan du ikke, så efter min mening skal du ikke bruge negative tanker på, hvorfor omgivelserne ikke forstår.

Pt taler i ikke samme sprog. Æbler & bananer.

Kommunen er ikke interesseret i, hverken diagnoser eller hvordan du har det. Punktum!

Kommunen er udelukkende interesseret i din arbejdsevne. Punktum.


Det er korrekt hvad Stampe oplyser, at det er din SB der indstiller, men her findes så et stort FAKTUM, som vi/du foreløbig kun kan konstatere som et faktum, at...... læs alle tidligere udsagn om din SB

Jeg råder dig til en lille pause, hvor du er god ved dig selv, forsøger at slappe af og glæder dig over, at du har godt fat i din sag. Du er ikke alene etc.

Derefter, om et par dage, tager du sagen op med dig selv påny.

Husk hvad jeg nævner imellem linierne:

Et tov har 2 ender.

Kommunen har fat i den ene ende.

Du har fat i den anden ende.

Kommunen er kun interesseret i din arbejdsevne og intet andet.

Min personlige indstilling til rådgivning er, at absolut ingen skal modtage så meget, som een krone fra den fælles kasse, hvis ikke de er berettiget til det. Men sagsbehandling, vurdering samt afgørelser skal følge den lovgivning, som Folketinget har vedtaget. Ikke private holdninger eller embedsmænds iver for at overholde et fastsat budget.

Når du har overskud, så læs lidt om de muligheder som din forening oplyser om i deres særdeles gode bøger, som du kan downloade med det samme:

http://parkinson.dk/sites/default/fi...tte%202013.pdf

Hvor alle titler findes her:
http://parkinson.dk/webshop hvor du ikke er tvunget til at købe, men læse dem når du har lyst.

Men forstå, at omgivelserne IKKE forstår en Parkinsonpatient, før de selv har fået en diagnose.

Men det skal ikke forhindre dig i, at begynde at skrive dagbog om, hvordan du oplever dit liv, medicin, bivirkninger, formåen, etc etc.

Jeg mener, at du skal kontakte DUKH hurtigst muligt for at få 100% hold og viden om din situation:

Telefonisk
http://www.dukh.dk/fa-radgivning/ring-til-dukh

Skriftligt.
https://www.dukh.dk/fa-radgivning/skriv-til-dukh

Tag en snak med din bisidder. Hvilken tiltag har din bisidder foreslået dig, at der skal ske nu, efterfølgende?

Aktindsigten fra din tidligere speciallæge, skal også hurtigst muligt ind i din journal.

Konklusion:

Forsøg at slappe af, du har godt fat i din sag!

Tal med din bisidder om hvilke forslag denne har.

Kontakt til DUKH. flinke & professionelle mennesker

Tilsende din SB den sidste aktindsigt fra speciallægen.

Bedste hilsner

Peter

PS.
På ingen måder går jeg imod lægerne, men må blot konstaterer, at i min sag gik der ca 15 år før en læge spurgte ind til hvorfor jeg indtog almindelige Kodymagnyl? Fordi, at netop i den medicin findes der et aktiv stof, som forværre Tinnitus i ens ører. En sygdom som jeg har lidt af siden 1980.
Hvilket beviser, at fordi du er læge (Rehabiliteringsteamet) har du ikke nødvendigvis den viden, der fordres for at udtale dig, i dette tilfælde Parkinson.
Stol på dig selv, stil spørgsmål og kræv svar på det du spørger om.

At spørge en læge om hans viden og erfaring på ens område, er hverken uhøftligt eller krængende, efter min mening.

At spørge ens SB om denne har bonusløn eller uddannelser er hverken uhøftligt eller krænkende, efter min mening.

Men særdeles relevant i en situation, hvor det drejer sig om ens liv, helbred og fremtidige forsørgelsesgrundlag

Sidst redigeret af phhmw; 07-05-2014 kl. 14:20.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 13:44   #45
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 11
Frk F. er ny på vejen

Ja det er rigtig, men vild frustrende

Ja har vist godt af en lille pause.

DUKH har lukket i dag.

Min bisidder tager en veltrængt pause.

Det vil jeg også gøre.. tak for info og råd
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 15:23   #46
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af stampe Se meddelelser
Det er sb, der indstiller til fp efter §18
Ifølge den nye lovgivning er det KUN rehabiliteringsteamet der har kompetencen i forhold til at indstille til pension.
Dette uanset hvilken paragraf der anvendes.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-05-2014, 23:11   #47
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Når du søger førtidspension, enten efter §17 eller §18, SKAL redegørelse(begrundelse) udarbejdes efter §19!

Dette gælder både ved tilkendelse og afslag!

VH POpiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 20:11   #48
Frk F.
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 30-04 2014
Lokation: Struer
Indlæg: 23
Styrke: 11
Frk F. er ny på vejen
Hej. Nu har jeg igen brug for hjælp til at forstå.

Jeg troede, at når man først havde været til møde med rehabiliteringsteamet som indstiller til afslag på ansøgningen om førtidspension (§17)
At så blev ansøgningen sendt videre til pensionsudvalget.

Jeg har fået mail fra sb om at hun syntes jeg skal trække ansøgningen tilbage.
Og lægen fra rehabiliteringsteamet ( social medicinsk ) har ringet til min læge, som skulle få mig til at trække ansøgningen tilbage.

Er det normalt ?
Frk F. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 20:31   #49
østerbro
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 14-06 2010
Lokation: københavn
Indlæg: 1.113
Styrke: 15
østerbro er rigtig godt på vej
Det lyder mærkeligt , kontakt DUHK
østerbro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 14-05-2014, 20:34   #50
gisne
Har ikke tid til andet end K10
 
gisnes avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-10 2012
Lokation: Horsens Komune
Indlæg: 2.113
Styrke: 15
gisne er ved at flytte ind på K10gisne er ved at flytte ind på K10
Lad endelig vær med at gøre noget før du har talt med DUHK
__________________
Er på K10 pga fysisk arbejdsskade i ryg/skulder. Indstillet af rehabiliteringsteam til førtidspension uden ressourceforløb. Tilkendt førtidspension med virkning pr. 1. april 2014.
gisne er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:37.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension