K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Fremtiden for fleksjob og førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Fremtiden for fleksjob og førtidspension Her vil vi debattere og skrive nyt om den nye førtidsepensionsreform som pt er under opsejling

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-10-2011, 15:31   #101
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
man kan altid diskutere hvad der er rigtig og forkert

Men hvis jeg tager til at andet land, forventer jeg da ikke nogen skulle udbetale 200,000 kr hvis jeg blev syg
tror faktisk ikke der er noget land som udbetaler så meget i pension i verden

Men om det er fair eller ej
så tror jeg ikke på det bliver ændret, med mindre EL får 90 pladser i folketinget
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 15:58   #102
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Som ung forventer man slet ikke at man blive syg og døden er kun noget som man se på film.

Jeg er helt med på, at folk uden dansk stadsborgerskab, som bor her i landet skal ikke have 100% de samme rettigheder som danskere har, men et stadsborgerskab er et bevis på, at man hører til, på godt og ond. Og med brøkpension er man kun en brøkdansker.

Det er nok sådan som brøkpensionister føler, nå de få udbetalt en klat for en førtidspension.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 16:01   #103
1970girl
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2010
Indlæg: 95
Styrke: 15
1970girl er ny på vejen
Citat Karo:
Der findes faktisk en del af danskere med udlandsbaggrund som har boet og arbejdet i Danmark i mange år.
Alligevel kan de ikke få fuld førtidspension, fordi de kom til landet som vokse, dvs. som 25-30 årlige, og på trods for, at de har arbejdet og betalt skat i Danmark i mere end 25 år må de nøjes med brøkpension.

Men der findes jo en meget stor gruppe af danskere under 25 år som er fød hier i landet og som fik fuld førtidspension men som har ikke bidraget økonomisk til samfundet på nogen som helst måde, fordi de har aldrig været på arbejdsmarked.

Og det er netop hier hvor hunden ligger begravet.

Jeg synes ikke at det er fair over for dem som har arbejdet og har betalt skat i mange år, at de blive straffet fordi de er blevet syge.

At forlange af folk som har dansk stadsborgerskab, at de skal bo i landet i 40 år, før de kan få de samme rettigheder til fuld førtidspension som andre borger i landet, er et total brud på menneskers rettigheder og helt afgjort diskriminerende.



Citat Karo:
Som ung forventer man slet ikke at man blive syg og døden er kun noget som man se på film.

Jeg er helt med på, at folk uden dansk stadsborgerskab, som bor her i landet skal ikke have 100% de samme rettigheder som danskere har, men et stadsborgerskab er et bevis på, at man hører til, på godt og ond. Og med brøkpension er man kun en brøkdansker.

Det er nok sådan som brøkpensionister føler, nå de få udbetalt en klat for en førtidspension.




Efter min nærkontakt med det danske retssystem , intet i livet vil overraske mig mere.



Tak Karo, for dine venlige ord !

Med venlige hilsen fra

Brøkpensionisten

1970 girl
1970girl er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 16:22   #104
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af MTVRV1 Se meddelelser
Ja jeg har været uden offenlig indtægt i 15 måneder er det måske fair
Skal vi tage hul på den "byld", er det i min optik ligegyldig om indtægten kommer fra en privat forsikring eller den offentlige kasse - alle bør have et forsørgelsesgrundlag, der giver dem tag over hovedet, tøj på kroppen og mad i maven plus lidt til det løse svarende sammenlagt ialt til et beløb angivet af EU's fattigdomsgrænse.


Forslag:
---------

1) Alle skal som retsbestemt udgangspunkt sikres et minimums forsørgelsesgrundlag, der ikke ligger under EU's fattigdomsgrænse [1].

2) Garantien indføres uden ydelsesdifferentiering.

3) Sparet administration ved den nu eksisterende undersøgelses- / kontrolordning mv. sløjfes tilbage som betalingsbidrag til ordningen nævent under pkt. 1 og 2.


Bemærkning:
---------------

Ad 1:

I dag er der mange forskellige ydelsesniveauer strækkende sig over: kontanthjælpshullet, starthjælp, kontanthjælp (alm.), brøkpension, førtidspension (ny / gammel ordning), folkepension (m. eller uden tillæg), sygedagpege, flexjobordning, tabt arbejdefortjeneste v. pasning af handicappet barn osv.

Vedr. nogle ydelser størrelse vægtes det også, om ydelsesmodtageren er "reelt enlig".


Ad 2:

Det kan givet altid frembringe stormfulde diskussioner, om der, ift. en offentlig forsørgelseslovgivning, skal inkluderes et differentieret ydelsesniveau med afsæt i, at der bør tillæges "forskel på folk", alt efter deres individuelle indgang til udløsning af forsørgelsesgarantien.

Så hvorvidt der skal indføres en differentieret ydelsesgaranti, vil der formodentlig være delte meninger om (både hos de der i dag modtager en ydelse såvel som fra politisk og anden side).

Men skal der indføres en generel garanti for et minimums forsørgelsesgrundlag til alle, da kommer man næppe igennem med en differentieret ydelse.

Samtidig skal man i diskussionen - som Experimental er inde på i et indlæg - huske på, hvor beskedent den offentlige nettoudgift til fx en førtidspension eller anden offentlig forsørgelsesydelse reelt er, når man indregner det ydelsesmodtageren sløjfer tilbage af den modtagne ydelse til fælleskassen på forskellig vis.

Og syge / handicappede mennesker uden en egentlig arbejdsevne / uden for arbejdsmarkedet, de bidrager ikke ikke selv til en nævneværdig merproduktion af samfundsværdier, dvs. tabet i bidrag til merproduktion er her ubetydelig - hvad enten de er placeret i "det sorte hul" eller modtager en tilfældig offentlig forsørgelsesydelse - dvs. man kan tillade sig at rette fokus på samfundets reelle nettoudgift til forsørgelse af gruppen.


Ad 3:

I dag går der utrolige mange ressourser tabt til nytteløs og uproduktiv sagsbehandling, mere eller mindre omkostningstunge "administrative" helbredsundersøgelser (dvs. us. uden et egentligt behandlingssigte eller en egentlig behandlingseffekt), kontrolordninger mv., dertil lagt en øget sygeliggørelse og nedslidning af borgeren, der kværnes igennem et massivt krav & pres fra et system, der typisk viser sig renset for indføling og anstændighed over for den enkelte borgers livssituation (lovbrud i sagsbehandlingen, et asymmetrisk magtforhold m. overgreb mv springer i erindring).

Papirnusserne og skrankepaverne med de dertil krævede egenskaber (Milgram eksperimentet i erindring) breder sig selektivt under den aktuelle konstruktion.

Den menneskelige og økonomisk omkostning ved den aktuelle process spares ved omlægning til en retsbestemt forsørgelsesgaranti til alle.


Tilføjet:
---------

Den foreslåede ordning skal forstås sådan, at dersom en borgers forsørgelsesgrundlag falder under det angivne niveau, supplerer ordningen op til niveau.

Eks. 1:

Grænse: DKK 120.000 p.a. efter skat
Borgerens forsørgelsesgrundlag efter skat: DKK 100.000 p.a
Offentlig betalt suppleringsydelse: DKK 20.000 p.a.

Eks. 2:

Grænse: DKK 120.000 p.a. efter skat
Borgerens forsørgelsesgrundlag efter skat: DKK 200.000 p.a
Offentlig betalt suppleringsydelse: DKK 0 p.a.

Derudover skulle man måske se på en genindførelse af en størrelse der beregnde det reelle forsørgelsesgrundlag med afsæt i reduktion af spekulation i at nedbringe indkomsten efter skat, herunder indregnede en procentdel af formuer over et bestemt niveau som "forsørgelsesgrundlag".

I "gamle dage" haved man Socialindkomsten, der AFAIR dækkede over præcis det forhold.

Det for at undgå, at de af os der har muligheden, vi justerer "forsørgelsesgrundlaget" ned igennem bevidst manipulation.


Note:
------

[1]

EU's fattigdomsgrænse angives at ligge ved ca. 120.000 kr efter skat.

OECD har opsat en fattigdomsgrænse ved en disponibel indkomst (efter skat) på ca. 100.000 DKK p.a. (~ 8400 DKK pr. månede) omtalt bla i flg. artikel:

http://ekstrabladet.dk/kup/dinepenge/article1389577.ece

Sidst redigeret af TimeGuest; 19-10-2011 kl. 16:45.
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 20:49   #105
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
@TimeGuest: Ambitiøst indlæg og indhold, men jeg kan ikke finde hoved eller hale i det, for kompliceret til min plagede hjerne!

Folk skal nok være glade for overhovedet at få noget sådan som verden udvikler sig...

Kan man forestille sig en kineser der er nedslidt efter at ha´ knoklet på Apples skod-fabrikker, få bevilget en FP på ca. 200.000 Dkr. pr. år?

Kan man forestille sig en Græker få tilsvarende?

Hvornår rammer den katastrofale globale finanskrise Danmark, således at der bliver skåret helt, helt ned for det hele??
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 23:31   #106
TimeGuest
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Lokation: Costa del Wassersleben
Indlæg: 2.030
Styrke: 19
TimeGuest er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
Folk skal nok være glade for overhovedet at få noget sådan som verden udvikler sig...
Det samlede: "noget" kunne godt fordeles bedre, IMHO.


Citat:
Kan man forestille sig en kineser der er nedslidt efter at ha´ knoklet på Apples skod-fabrikker, få bevilget en FP på ca. 200.000 Dkr. pr. år?
Man kan forestille sig så meget - men her er det nok en god idé, at kineseren selv tager sig af det spørgsmål. Kina er ikke en del af EU.

BTW: Der er næppe opbakning til at kineserne 1) først stjæler vores arbejdspladser, 2) ansætter kinesere under kummerlige arbejds-/miljøforhold mv. og endelig 3) efterflg. skal substitueres med sociale ydelser fra EU, når de vælter i sygdom, nedslidning og andet skrammel i processen med at producere dimser til ingen penge.


Citat:
Kan man forestille sig en Græker få tilsvarende?
Hvis man mener noget med et fællesskab i en EU sammenhæng, så er det vel ikke helt umulig ?


Citat:
Hvornår rammer den katastrofale globale finanskrise Danmark, således at der bliver skåret helt, helt ned for det hele??
Her må du fyre op under krystalkuglen ...
TimeGuest er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-10-2011, 23:56   #107
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
@TimeGuest: Ambitiøst indlæg og indhold, men jeg kan ikke finde hoved eller hale i det, for kompliceret til min plagede hjerne!

Folk skal nok være glade for overhovedet at få noget sådan som verden udvikler sig...

Kan man forestille sig en kineser der er nedslidt efter at ha´ knoklet på Apples skod-fabrikker, få bevilget en FP på ca. 200.000 Dkr. pr. år?

Kan man forestille sig en Græker få tilsvarende?

Hvornår rammer den katastrofale globale finanskrise Danmark, således at der bliver skåret helt, helt ned for det hele??
Har du ikke opdaget, at finanskrisen allerede har ramt? Det har den, meget hårdt og meget voldsomt, men det skatte/afgifts/sociale system vi har, hvor vi bare bytter penge indbyrdes har afbødet slaget meget, meget kraftigt.

Dernæst er det lidt skudt at sammenligne Danmark med Grækenland eller Kina. Det er forskellige kulturer, politiske systemer og leveomkostningerne er forskellige. Grækerne er notoriske for, at ville undgå at betale skat f.eks og der er udbredt korruption og despotisme.

Der er kun to problemer her i Danmark. Det ene er et stort problem, den anden er lidt ligegyldig. Det store problem: Konkurrenceevnen. Lønningerne skal 5-10% ned - det bliver formodentligt taget over inflationen.

Det lille problem: Boligmarkedet. Ok, nogle banker går fallit. Folk kan ikke flytte og sidder i gæld til halsen. Stavnsbeboerne går fallit når renten stiger og bidragssatsen til RK'erne bliver sat op. Røvhamrende ligegyldigt.
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2011, 10:19   #108
BOM
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-02 2011
Lokation: Aarhus
Indlæg: 73
Styrke: 14
BOM er ny på vejen
Se nu blev jeg straks meget klogere, host-host!

Tak for det d´herrer TimeGuest og Experimental.

Ja, Kina er langt væk, både mentalt og fysisk og Grækenland svindlede sig ind i EU, så der kniber det godt nok med min solidaritetsfølelse i begge tilfælde.

Men vi lever i en globaliseret verden hvor turbo-kapitalismen hærger nådesløst, og så er Kina, Grækenland m.fl. pludselig tæt på synes jeg...

HOvedspørgsmålet vi skal stille er:

Hvor længe vil den arbejdende del af den danske befolkning blive ved at betale overførsel til ca. 1,2 mio. mennesker der ikke bidrager til den fælles husholdning?
BOM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2011, 00:16   #109
Experimental
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 14-03 2010
Indlæg: 303
Styrke: 15
Experimental er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af BOM Se meddelelser
Se nu blev jeg straks meget klogere, host-host!

Tak for det d´herrer TimeGuest og Experimental.

Ja, Kina er langt væk, både mentalt og fysisk og Grækenland svindlede sig ind i EU, så der kniber det godt nok med min solidaritetsfølelse i begge tilfælde.

Men vi lever i en globaliseret verden hvor turbo-kapitalismen hærger nådesløst, og så er Kina, Grækenland m.fl. pludselig tæt på synes jeg...

HOvedspørgsmålet vi skal stille er:

Hvor længe vil den arbejdende del af den danske befolkning blive ved at betale overførsel til ca. 1,2 mio. mennesker der ikke bidrager til den fælles husholdning?
Næh, spørgsmålet er ikke hvor længe, og for det andet er det ikke 1,2 mio. Det er ca 6 mio der bliver substitueret af overførselsindkomster, herunder rentefradrag, kørselsfradrag, børnepasning, og hvad har vi. Hvor meget får du selv i rentefradrag for villaen i holte? mmmh? Du ved vel godt at folk rent faktisk bliver betalt for at bo der med de fradrag de har? Huslejen er minus kroner. Det er bare folk der bytter penge indbyrdes og betyder ikke noget udover alm. grådighed og folk der hele tiden vil have mere og mere fordi de tror de rent faktisk "gør noget af betydning" host host.

Det er kun eksport firmaer der "bidrager" på nogen måder og de er også stærkt statsstøttede, tjek lige landbrugsstøtten, eller hvad med Vestas og dong eventyret.. Alle andre? Det er bare nasserøve for nu at tage OneEighty sproget hvor du kommer fra. Det gældes lige fra aktiespekulanten, til bankdirektøren, til advokaten, til sosu'en, til junkien nede på hjørnet, til gadeluderen, til ekspedienten i Fona.

Det er udover det ikke "dine penge" "mine penge" eller "vores penge" der bliver brugt på det. Det er "statens penge".
Experimental er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2011, 00:25   #110
extra
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-06 2010
Indlæg: 782
Styrke: 14
extra er ny på vejen
Citat:
Lønningerne skal 5-10% ned - det bliver formodentligt taget over inflationen.
Er sådan set enig.men men men,så er vi jo også nød til at sætter kontanthjælp FP sygedagpenge osv ned med samme 5-10%. og så er det vi får problemer hvis vi gør det også hvis vi ikke gør det.hvis man tænker på den laveste indkomst
extra er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Nye førtidspensionssatser for 2013 frankmj Politik og Samfund 30 16-02-2013 16:56
Teammøde den 30/10-2012 Thomas1981 Din historie 19 08-11-2012 04:21
Nyt fra Ankestyrelsen nr. 7 2012 Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 26-10-2012 10:30
Førtidspensionssatser 2013 Michael6400 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 24-08-2012 18:36
førtidspensionssatser 2011 Jutta1502 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 2 24-11-2010 10:18




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:15.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension