K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 28-07-2008, 18:56   #1
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Pjecen Fleksjob§

I 17. udgave, oktober 2007 i Pjecen udgivet af Det Centrale Handicapråd og Beskæftigelsesministeriet. Står der at læse på side 48 nederest.

§ 56-aftale.
Der i princippet stadig mulighed for at oprette en § 56-aftale.
( tidligere § 28-aftale),

Hvad er meningen med dette afsnit. Det kan næppe være at fortælle at § 28 nu er kommet til at hede § 56.

Helt ærligt venner! Jeg tror der ligger en skjult dagsorden i dette sidste afsnit. Spændende og se hvordan ordlyden kommer til at lyde i dette afsnit i den 18 udgave ikk'?

Men mens vi venter skal vi så ikke debatterer det her på siden.
Vi kunne måske også lave en rask lille gættekonkurrence. og se hvem der kommer tættest på dette afsnit ordlyd i den 18 udgave.

Ser frem til at høre fra jer.
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 19:44   #2
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Det forstår jeg ikke lige. Jeg troede, at §56 var en fast del af fleksjobaftalen.

Sygdom
Hvis du bliver syg i et fleksjob, udbetaler kommunen sygedagpenge fra første fraværsdag.

http://www.odense.dk/home/web1/Jobce...leksjob.aspx#4
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 21:20   #3
Vim
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 28-07 2008
Indlæg: 208
Styrke: 16
Vim er ny på vejen
Question

Jeg er ny bruger og er ikke helt sikker på, hvordan man deltager i forummet, så bær over med mit første forsøg.

Ang §56 / 28 - I tidernes morgen (for ca. 30 år siden) fik jeg en §28. Migræneanfald ca. 3 gange om ugen gjorde, at arbejdsgivere ikke syntes det attraktivt at beholde mig med alle de sygedage. I et par måneder skulle jeg skrive ned, hvor mange sygedage jeg havde p. gr. af migræne, hvorefter det blev vurderet af kommunen til at være tilstrækkeligt til en §28, som betød, at arbejdsgiveren fik lønrefusion for hver eneste sygedag.

Jeg ved ikke, om det kan være det, der menes med ordlyden §56 (tidligere §28) (eller om det overhovedet er relevant)
Vim er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 21:21   #4
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Sygdom
Hvis du bliver syg i et fleksjob, udbetaler kommunen sygedagpenge fra første fraværsdag.

Det har du ret i. Om det så heder en § 56-aftale. Det aner jeg ikke.

Men spændende/uhyggeligt bliver det og se hvor mange der egentlig var berettiget til pension/fleksjob som fremover vil blive visiteret til en § 56-aftale
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 21:27   #5
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Hey Vim!
Og velkommen til
Du har ganske ret det er skam helt det samme som for 30 år siden.
Og en ganske billig løsning. frem for fleksjobsordningen.
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-07-2008, 21:41   #6
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
§ 56

I sygedagpengeloven står således:

Citat:
Kapitel 21

Aftale om refusion af sygedagpenge ved langvarig eller kronisk sygdom m.v.

§ 56. En arbejdsgiver kan ved aftale med en lønmodtager opnå ret til fra kommunen at få refusion med et beløb, der svarer til de sygedagpenge, som lønmodtageren har ret til fra arbejdsgiveren i de første 2 uger af sygefraværet. Refusionen kan dog højst ske med det beløb, som lønmodtageren har ret til efter § 50, stk. 2.

Stk. 2. En aftale efter stk. 1 kan indgås,

1) når lønmodtagerens sygdomsrisiko er væsentligt forøget på grund af en langvarig eller kronisk lidelse og fraværet på grund af lidelsen skønnes at medføre mindst 10 fraværsdage inden for 1 år,

2) når lønmodtageren skal indlægges eller behandles ambulant på sygehus eller tilsvarende behandlingsinstitution og indlæggelsen eller behandlingen var besluttet på ansættelsestidspunktet, eller

3) når arbejdsgiveren under det bestående arbejdsforhold allerede har udbetalt sygedagpenge eller løn i 2 uger for samme lidelse inden for de seneste 12 måneder før indlæggelsen eller behandlingen.

Stk. 3. Aftalen skal være skriftlig og indeholde oplysning om arbejdsgiverens og lønmodtagerens navn og adresse samt sygdommens art. Aftalen skal godkendes af lønmodtagerens opholdskommune.

Stk. 4. Aftalen kan indgås for 2 år ad gangen og vedrører kun fravær på grund af den lidelse, der er omfattet af aftalen. Aftalen kan ikke fornyes, når lønmodtagerens fravær på grund af lidelsen i det seneste år ikke har medført mindst 10 fraværsdage, medmindre der ved aftalens udløb er sket væsentlige ændringer i lønmodtagerens arbejdsmæssige eller helbredsmæssige forhold.
Citat:
§ 50. Sygedagpenge til lønmodtagere efter § 47 kan ikke udgøre mere end 3.332 kr. divideret med den normale overenskomstmæssige arbejdstid i timer pr. uge.

Stk. 2. Ved udbetaling af sygedagpenge fra kommunen, bortset fra sygedagpenge ved arbejdsturnus, jf. § 47, stk. 2, kan den samlede sygedagpengeudbetaling pr. uge ikke overstige det beløb, der er nævnt i stk. 1
.

Citat:
§ 47. Sygedagpenge til lønmodtagere, der er fuldt uarbejdsdygtige på grund af sygdom, beregnes på grundlag af det ugentlige timetal under sygefraværet og den timefortjeneste, som lønmodtageren ville have været berettiget til under fraværet efter betaling af arbejdsmarkedsbidrag. Hvis denne indtægt i det enkelte tilfælde ikke er egnet til beregning af sygedagpenge, anvendes i stedet den gennemsnitlige indtjening inden for de seneste 4 uger før sygdommens indtræden. Sygedagpenge fra arbejdsgiveren beregnes dog kun på grundlag af indtjening hos den pågældende arbejdsgiver.

Stk. 2. Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om,

1) i hvilke tilfælde den gennemsnitlige indtjening inden for de seneste 4 uger kan anvendes, jf. stk. 1,

2) i hvilke tilfælde der kan anvendes andre beregningsperioder end fastsat i nr. 1, og

3) at reglerne i stk. 1 og § 50, stk. 1, kan fraviges for lønmodtagere med skiftende arbejdstid.
https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=30746

Der er noget om antal dage her, som netop er ændret.

Citat:
1. I § 6, stk. 1, § 24, stk. 2, nr. 1 og 2, § 30, stk. 1, 1. og 2. pkt., § 31, § 56, stk. 1, 1. pkt., og stk. 2, nr. 3, § 59, stk. 4, og § 61 ændres »15 kalenderdage« til: »21 kalenderdage«.
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=117417

Det lader til, at der er forskel på private og offentlige arbejdsgivere og forsikringsmulighed i tilfælde af sygedagpenge.

Jeg kan IKKE se, at § 56 har noget med fleksordningen at gøre... kun hvis man har fået fleksjob pga. een skavank og har en anden skavank oveni, som IKKE giver varig nedsat arbejdsevne... Fordi § 56 aftales for 2 år ad gangen og kan fjernes, såfremt personen bliver mere rask og IKKE har haft brug for de mindst 10 årlige sygedage pga. sygdommen, der er aftalt under § 56.

Bare de selv kan finde ud af det... lovgiverne.


__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 13:23   #7
søsser s
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2008
Indlæg: 100
Styrke: 16
søsser s er ny på vejen
§ 56 er det samme som den tidligere § 28.

Søsser
søsser s er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 14:09   #8
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Hmm.. Ja, jeg forstår så slet ikke noget af det, for da jeg blev visiteret til fleksjob fik jeg at vide, at §28, som nu hedder §56, var en integreret del af fleksjobordningen. §56 går jo ud på, at arbejdsgiveren får dagpengerefusion fra 1. sygedag, og mig bekendt får arbejdsgiveren refusion fra 1. sygedag, når en medarbejder er ansat i fleksjob? Så skulle det vel ikke være nødvendigt at søge om det, hvis man er visiteret til fleksjob?
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 17:19   #9
Fiselback
Synes godt om👍🏻
 
Fiselbacks avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-06 2007
Lokation: Danmark
Alder: 63
Indlæg: 127
Styrke: 17
Fiselback er ny på vejen
Det der bekymrer MIG! Er er det begyndelsen til ud fasning af fleksjobsordningen som vi kender den i dag.
For så er det at gå ca 30 år tilbage. ganske som Vim er inde på.
Hvem ved måske heder næste udgave af Pjecen Fleksjob§ slet og ret § 56-AFTALEN!
Jeg syntes VIRKLIG! vi her på siden skal følge det nøje. Det kan godt være de der er visiteret til et fleksjob på nuværende tror den hellige grav er vel forvaret. Men min fantasi rækker sagtens til at kommunerne kunne finde på at sige til borger der trives i fleksjob. Mon ikke det det var OK med en § 56-aftale i stedet for den noget dyrere men bederer fleksjobsordning.
Men lad os endelig få gang i debatten. Her på siden og forsøge at påvirke på de fronter det er muligt. Ellers er jeg bange for vi alle meget snart kan stå med en § 56-aftale i hånden.
Og hvem er tjent med det. Kommune og stat - Men sgu ikke de arbejdsskade. nedslidtte. Handicappede. og hvem der ellers har gavn af fleksjobsordningen.
Fiselback er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-07-2008, 19:25   #10
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Hvis jeg forstår § 56 korrekt, så bliver aflønningen den samme som for ordinært ansatte.

Problemet bliver skånehensyn osv.

Der findes altså også andre løntilskudsparagraffer, som kan bruges. (Jeg kender dem dog ikke.)

Ankestyrelsen er på vej med en praksisundersøgelse, som skulle komme her i 3. kvartal, så jeg tror ikke, man liiige nu afskaffer fleksordningen.

Men lovgivning og praksis hænger IKKE sammen.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:45.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension