K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 10-11-2010, 12:59   #1
Heart2breake
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-05 2010
Indlæg: 60
Styrke: 14
Heart2breake er ny på vejen
En læges udtalelse ang. erhvervsevne!

Hej Alle

Her er et kort spørgsmål:

Må læger skrive og udtale sig om ens erhvervsevne, f.eks. skrive den = 0 eller = 2/3?

Grunden jeg spørger er at min kommunen er gået i sort over den udtalelse, for de siger at det må hun ikke. Yderligere siger kommunen at en læge ikke kender arbejdsmarkedet godt nok til at udtale sig om det i et ethvert arbejde. Derfor vælger de at se bort fra sådan en udtalelse!

Speciallægen er total uforstående og har aldrig hørt at hun ikke må skrive det, kun intet om hvilken ydelse (fleks/pension) der kunne være tale om.

Ved noget hvad der er korekt og hvor det står?

på forhånd tak for hjælpen
Heart2breake er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 13:20   #2
Florken
Lever på K10
 
Florkens avatar
 
Tilmeldingsdato: 14-01 2010
Indlæg: 1.774
Styrke: 16
Florken er rigtig godt på vej
Citat:
Må læger skrive og udtale sig om ens erhvervsevne, f.eks. skrive den = 0 eller = 2/3?
NEJ, det må en læge IKKE !

Det eneste, lægen må udtale sig om, er FUNKTIONSEVNEN !!!

Finder lige linket, og smider det ind.


Det står i vores allesammens BIBEL :
http://www.arbejdsevnemetode.dk/sags...bog%281%29.pdf
På side 117 :
"Derfor er det altid kommunen, der har kompetencen og ansvaret for vurderinger og afgørelser om borgerens arbejdsevne.
Læger kan og skal således ikke vurdere borgerens arbejdsevne.
Arbejdsdelingen mellem læger og kommunerne er præciseret i en fælleserklæring
udsendt af Socialministeriet og Den Almindelige Danske
Lægeforening."

Du kan nok finde det mere uddybet i ovennævnte fælleserklæring.
__________________
Der er SÅ mange SØDE mennesker på K10
Obesa cantavit, den fede kvinde har udtalt sig (frit oversat af Florken)
Førtidspensionist pr. 01/01/-2011
Der er ingen FREMTID i at bruge NUTIDEN til at ærgre sig over FORTIDEN

Sidst redigeret af Florken; 10-11-2010 kl. 17:02. Årsag: link
Florken er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 14:00   #3
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej Heart2breake!

Citat:
Oprindeligt indsendt af Heart2breake Se meddelelser
Må læger skrive og udtale sig om ens erhvervsevne, f.eks. skrive den = 0 eller = 2/3?
Jeg er enig i Florkens svar, at læger ikke må udtale sig om arbejdsevne, de må udtale sig om funktionsevne. Når en læge tænker erhvervsevne = 0 eller = 2/3, skal h*n beskrive dette med lægefaglige vendinger i lægeerklæring - som:

- funktionsevne vurderes nedsat til det ubetydelige
- funktionsevne vurderes nedsat til det næsten ubetydelige
- funktionsevne vurderes betydeligt og varigt nedsat
- funktionsevne vurderes væsentligt og varigt nedsat

- lægefagligt evidente kurative behandlingsmuligheder vurderes udtømte...

- arbejdsprøvning vurderes lægeligt kontraindiceret, med risiko for forværring af helbred...

Jeg tror da gerne speciallæge vil hjælpe med at ændre til vendinger som her. Hun har bare ikke været ude for problemstilling før.

Sidst redigeret af Katharina; 10-11-2010 kl. 14:05.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 14:17   #4
nokaldrig
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 16-08 2010
Indlæg: 17
Styrke: 14
nokaldrig er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hej Heart2breake!



Jeg er enig i Florkens svar, at læger ikke må udtale sig om arbejdsevne, de må udtale sig om funktionsevne. Når en læge tænker erhvervsevne = 0 eller = 2/3, skal h*n beskrive dette med lægefaglige vendinger i lægeerklæring - som:

- funktionsevne vurderes nedsat til det ubetydelige
- funktionsevne vurderes nedsat til det næsten ubetydelige
- funktionsevne vurderes betydeligt og varigt nedsat
- funktionsevne vurderes væsentligt og varigt nedsat

- lægefagligt evidente kurative behandlingsmuligheder vurderes udtømte...

- arbejdsprøvning vurderes lægeligt kontraindiceret, med risiko for forværring af helbred...

Jeg tror da gerne speciallæge vil hjælpe med at ændre til vendinger som her. Hun har bare ikke været ude for problemstilling før.

...det undrer mig så hvorfor min læge bliver spurgt om min arbejdsevne/erhvervsevne, på baggrund af den trykte formular jeg bliver bedt om at udfylde sammen med min læge, for at opdatere PFA forsikring vedrørende min situation.

Jeg kan i den forbindelse huske at min læge har udtalt sig 2 gange på netop dette spørgsmål til PFA forsikring.....I forbindelse med kommunen, har min læge udtalt sig om min funktionsevne. Idag er jeg FP iøvrigt
nokaldrig er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 14:19   #5
Wodpoulsen
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-07 2010
Lokation: Gladsaxe kommune
Alder: 61
Indlæg: 544
Styrke: 14
Wodpoulsen er ny på vejen
Betyder der at en Reumatolog der stiller diagnosen, som man ser for første gang, ikke må skrive at han mener man godt kan klare

Citat:
Mht bevægeapparatet kan pt ikke klare fysisk belastende arbejde i større omfang, men skulle kunne varetage mere instruktionspræget arbejde, fx. lettere kontorarbejde.
I den forbindelse vil de psykiske forhold være afgørende og et dagligt timeantal for aflastet arbejde kan ikke sklønnes ud fra de somatiske forhold.
Citat slut:
Den linie tror jeg vare afgørende for mit afs
Wodpoulsen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 15:36   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Helt enig med de andre. Lægekonsulenten må IKKE udtale sig om arbejdsevne....
Kommer I ud fra et afslag med disse udtalelser fra lægekonsulenten, så synes jeg klart, at I skal skrive det i en anke, at lægekonsulenten har udtalt sig sådan og at sagsbehandleren muligvis har taget den udtalelse fra lægekonsulenten med i sine overvejelser i en afgørelse.

Hov jeg ser lige, at det her tale om en læge og ikke en lægekonsulent....
Jeg mener dog ikke læger bør udtale sig om arbejdsevnen, men udelukkende om funktionsnedsættelsen. Det kan dog måske godt relatere til hinanden. Hvis lægen mener, at en med dårlige skader i ryggen ikke må udføre nogen svært belastende arbejde, så synes jeg, han gerne må sige det. Det er noget som læger bør vide og advare.

Sidst redigeret af curls; 10-11-2010 kl. 15:40.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 16:00   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af nokaldrig Se meddelelser
...det undrer mig så hvorfor min læge bliver spurgt om min arbejdsevne/erhvervsevne, på baggrund af den trykte formular jeg bliver bedt om at udfylde sammen med min læge, for at opdatere PFA forsikring vedrørende min situation.

I lægeerklæringer til forsikringsselskab og til pensionsselskab må læger godt udtale sig om erhvervsevne/arbejdsevne - som eks. "funktionsevne vurderes nedsat til det ubetydelige i ethvert erhverv."

Jeg kan i den forbindelse huske at min læge har udtalt sig 2 gange på netop dette spørgsmål til PFA forsikring.....I forbindelse med kommunen, har min læge udtalt sig om min funktionsevne. Idag er jeg FP iøvrigt.

I lægeerklæringer om sygdom i sygedagpengesager må lægen kun udtale sig om det lægefaglige: diagnoser, om tilstand er stationær eller midlertidig, behandlingsmuligheder, skånebehov, funktionsniveau.

Dog kan læger tilføje, at: behandlingsmuligheder lægeligt vurderes udtømt, og arbejdsprøvning derfor vurderes formålsløs og lægeligt kontraindiceret med risiko for at forværre helbred - så må borger ikke arbejdsprøves, og der kan på denne baggrund videre socialfagligt visiteres til førtidspension på lægelig indikation.

Sagsbehandler står for det socialfaglige i sag med vurdering af arbejdsevne på baggrund af lægefaglige oplysninger og på baggrund af arbejdsprøvevurdering/samtale med borger.
Venlig hilsen

Katharina

Sidst redigeret af Katharina; 10-11-2010 kl. 16:51.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 17:11   #8
fibro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 01-08 2010
Lokation: sjælland
Indlæg: 354
Styrke: 14
fibro er ny på vejen
Hejsa...

Jeg har været undersøgt af bl.a reumatolog, som undersøgte mit piskesmæld jeg fik 4½ år inden. Hun beskrev til kommunen, at jeg pga store kognitive problemer med koncentration og hukommelse, skulle lades i fred i ca ½ år, hvorefter jeg ville kunne starte op med skånehensyn, evt flexjob en periode, hvorefter jeg ville kunne klare fuldtidsjob !! Jeg fortalte om alle de smerter jeg havde i min krop, men det var bare eftervirkningen af piskesmældet, sagde hun!

3 uger efter fik jeg stillet diagnosen på Fibromyalgi i svær grad et andet sted...og her er der jo altså ingen helbredelse! Så hendes udtalelse om fuld tid er helt hen i vejret, særligt fordi jeg pga store vanskeligheder blev fyret fra 20 timers meget nemt job!!

Og her tænker jeg jo så...hvor meget bliver der lyttet til hendes udtalelse? Hun var jo kun indenom den ene diagnose på piskesmæld, ikke den anden på fibro!

Knus F
fibro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 17:34   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af fibro Se meddelelser
Hejsa...

Jeg har været undersøgt af bl.a reumatolog, som undersøgte mit piskesmæld jeg fik 4½ år inden. Hun beskrev til kommunen, at jeg pga store kognitive problemer med koncentration og hukommelse, skulle lades i fred i ca ½ år, hvorefter jeg ville kunne starte op med skånehensyn, evt flexjob en periode, hvorefter jeg ville kunne klare fuldtidsjob !! Jeg fortalte om alle de smerter jeg havde i min krop, men det var bare eftervirkningen af piskesmældet, sagde hun!

Dette er jo bare en foreløbig diagnose - med foreløbige vurderinger af tilstands varighed og skånebehov. Siden har du fået en uddybende og mere dækkende diagnose, fibromyalgi, med behandlingsmuligheder udtømte:

3 uger efter fik jeg stillet diagnosen på Fibromyalgi i svær grad et andet sted...og her er der jo altså ingen helbredelse!

Den sidst stillede lægefaglige forklarende diagnose med tilhørende lægelige vurderinger omkring behandlingsmuligheder må alt andet lige vægtes i sag!

Så hendes udtalelse om fuld tid er helt hen i vejret, særligt fordi jeg pga store vanskeligheder blev fyret fra 20 timers meget nemt job!!

Enig!

Og her tænker jeg jo så...hvor meget bliver der lyttet til hendes udtalelse? Hun var jo kun indenom den ene diagnose på piskesmæld, ikke den anden på fibro!

Den første læge har kun set piskesmæld, som denne læge vurderede kunne behandles - hun så ikke fibromyalgi, som ikke kan behandles helbredende.

Lægefaglig dokumentation for fibromyalgi med vurdering af, at helbredende behandlingsmuligheder for fibromyalgi er udtømt - må nu vægte over første lægelige vurdering omkring piskesmæld!

Selvom du kan behandles for piskesmæld, kan du ikke behandles for fibromyalgi!

Venlig hilsen

Katharina

Sidst redigeret af Katharina; 10-11-2010 kl. 17:36.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 10-11-2010, 18:11   #10
ace dk
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 08-06 2009
Lokation: et sted i dk.
Indlæg: 712
Styrke: 15
ace dk er rigtig godt på vej
enigheden er sl¨ående......

også fra eders ace dk......
ace dk er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleksjob - Egen læges indflydelse ? blæst Spørgsmål ang fleksjob 9 13-08-2013 15:00
Den praktiserende læges rolle. ZikZak Spørgsmål ang fleksjob 10 26-06-2013 09:08
Behandlers udtalelse om erhvervsevne malofa Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp 7 04-07-2011 17:23
Vedr. Ens egen læges rolle og vurdering i pensionssag, samt status fra psykiater. Enteneller Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 17-11-2009 09:45
Generel helbredsattest.. egen læges holdning??? schildt Dit og Dat 12 04-06-2008 23:04




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension