K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 13-02-2014, 18:38   #11
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Jeps det har du forstået rigtigt...

De har 3 måneder efter sagen er overgået til behandling efter reglerne om førtidspension....og sagen overgår først når rehabteamet har indstillet sagen...igen uanset om det er negativt eller positivt..
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 18:16   #12
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Nå ja, tekst! Det var fordi du skrev der fulgte en TEST med - så blev jeg sgu først forvirret

Hvil trygt på selve lovstykket!!

sundhed.dk, borger.dk, dukh.dk mf, har før misset vigtige pointer under selve oversættelsen, hvorfor man kun bør se VEJLEDENDE på disse sider - og så selv få fat i lovgivningen, for at få 100% vished.

Det der forvirre er, at der henvises til kommunalbestyrelsen - det er det vi før kaldte pensionsnævnet eller pensionsteamet.

Hvis rehab-teamet indstiller til førtidspension (så er pensionen så godt som landet!), så skal det juridiske efterfølgende på plads (kommunalbestyrelse, pensionsnævn, socialforvaltning, pensionsteamet - kært barn har mange navne), skal rent juridisk godkende sagen, og herefter får man tilkendelsen på skrift.

Sådan som du fremlægger det, så virker det som én og samme ting (lovstykke vs sundhed.dk), bare sagt på to forskellige måder (hvilket jo forvirrer en del), hvis man ikke er vant til at læse den slags....
Ja, det var tekst jeg mente og ikke test - der kan blot se hvordan et enkelt bogstav kan give misforståelser - Og ja jeg er blevet klogere på at det er lovstykker der skal ses efter og ikke hvad der bliver opsummeret på sundhed.dk eller andre borger-oplysende sider.

Helene - Hvor fandt du linket: https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx ?

Er det et lovstykke jeg kan regne med?

Helene - Havde du selv held med at søge på det foreliggende dokumentations grundlag?

Er der andre på k10 som vil fortælle om I har fået førtidspension på foreliggende dokumentationsgrundlag både i årene før 2013 og efter 2013?

Er det nogen som kan være behjælpelige med at svare på hvad udfaldet har været, hvis I har anket et bevilliget ressourceforløb?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 19:14   #13
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Linket har jeg fået tilsendt af en god ven (socialrådgiver) på kommunen, hver gang der er nyt, sender han det til mig, så jeg er fri for selv at skulle surfe rundt og finde det.
- ren vennetjeneste.

poster det lige igen

https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx

Du kan rolig regne med lovstykket.

Jeg har ikke fået tilkendt førtidspension efter §17 på det foreliggende. Men her kan Webmaster (og andre) nok bidrage med viden.

Tror ikke du kan finde nogen der allerede HAR været gennem en anke om ressourceforløb, da der er flaskehalsproblemer, og sagsbehandlingstiden på området snildt kan tage et år. Ordningen er jo pænt ny.
Men du kan evt oprette en ty tråd under kategorien ressorceforløb, så flere kan spæde til med oplysninger (her kan den risikere at drukne).
Ved flere HAR anket, og nu går og venter på svar.
Måske du kan få råd og vejledning hos dem, vedrørende selve sagsforløbet.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 19:44   #14
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Hej

Jeg blev i dec. indstillet til 2 år på ressourceforløb med opstart 1. jan. og har anket. Proceduren er at kommunen/Jobcentret har 4 uger til at revurdere og herefter går anken videre til Ankestyrelsen.

Jeg har netop i dag modtaget svar fra Ankestyrelsen at de har oprettet min sag og at der lige nu er en sagsbehandlingstid på 5½ måned og det er rart at det ikke tager længere tid.
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 20:02   #15
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Ja, der har du sørme været heldig, endelig.

Men det er stadig lang tid at skulle være i ''ingenmandsland'', men man kan jo blive nødt til det.
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 20:20   #16
BEH
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 25-01 2014
Indlæg: 92
Blog Indlæg: 2
Styrke: 11
BEH er ny på vejen
Ja, det er lang tid i ingenmandsland og i uvisheden...
BEH er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 21:57   #17
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Ja der er flere herinde incl mig selv der har søgt på det foreliggende grundlag og fået pensionen alligevel...så det har kunne lade sig gøre...det har godt nok været før 2014...

Men men det kræver altså at alle de papirer som skal være i en sag er der og at sagen er fuldt ud oplyst...

Er ens sag det...ja så kan der være gode chancer for at en §17 på det foreliggende grundlag kan gå igennem...

Men efter de nye regler....så skal man huske at de nu her efter 2014 skal sende folk igennem et ressourceforløb hvis det overhovedet kan lade sig gøre....

Er man under 40 år...ja så kan det blive rigtig svært med de nye regler at slippe uden om et ressourceforløb...

Jeg kender til et tilfælde hvor personen har klaget over tildelt ressourceforløb og som fik førtidspension i stedet for..da de godt kunne se på det næste rehab møde at et ressourceforløb ikke ville kunne bringe personen tættere på arbejdsmarked...
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 22:34   #18
Mikey
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-02 2014
Indlæg: 97
Styrke: 11
Mikey er ny på vejen
Når der i forbindelse med ansøgning om fp på foreliggende dok. grundlag er det i dag obligatorisk at sagen i første omgang forelægges for rehabiliteringsteamet.

Ved ansøgning på foreliggende grundlag træffes der afgørelse udfra allerede tilgængelige lægelige oplysninger og hidtil kommunal afklaring. (Altså vi er opmærksomme på der ikke foretages nye undersøgelser/eller kommunale indsatser).

Da man både har møde med rehabiliteringsteamet og efterfølgende også får mulighed for at udtale sig overfor pensionsnævnet har jeg dette spørgsmål:

Kommer der lægeligt nyt mens denne process står på, skal pensionsnævnet så også tage dette lægelige med i betragtning -Altså eksempel hvis lægen han deltager i rehabiliteringsteamets møde eller efterfølgende pensionsmøde, må han så kun udtale sig til det som lå i sagen da der blev søgt på det foreliggende grundlag, eller må han også udtale sig hvis der er kommet nyt ind vedr. sygdomstilstanden og i så fald skal pensionsnævnet så også forholde sig til dette?
Mikey er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-02-2014, 23:53   #19
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
De skal forholde sig til det som der var indtil du søgte...

Det er ihvertfald det de bruger hvis man skal tro på deres arbejdsgang i KBH

Citat:
2. Indhentelse af relevante lægelige oplysninger:

Ved ansøgninger om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag, skal der indhentes lægelige oplysninger fra den praktiserende læge, hospitaler, speciallæger og psykologer, hvis disse har kendskab til borgeren.

Der må ikke indhentes nye oplysninger. Lovkravet om indhentelse af en konkret attest hos borgerens praktiserende læge i alle sager, som skal forelægges rehabiliteringsteamet er undtaget i sager om ansøgning om førtidspension på det foreliggende dokumentationsgrundlag.

Indsamling af allerede tilgængelige lægelige oplysninger i kommunen (alle forvaltninger)

Indhentelse af allerede udarbejdede oplysninger fra hospitaler, egen læge, speciallæge og psykologer

o Journaloplysninger fra hospitaler og speciallæger
o Statusattest fra egen læge
o Attesten skal leveres senest 14 dage efter lægen har modtaget anmodningen fra kommunen.

Rådgivning ved sundhedskoordinator

Sagsbehandlingstid: 4 – 6 uger.
Erfaringsmæssigt tager denne del af processen længere tid. Der er i øjeblikket en drøftelse om denne problemstilling i kontaktudvalget for det sociale
lægelige samarbejde (KL og Danmarks Lægeforening)
Kilde: https://subsite.kk.dk/~/media/88398F...2E8BD173D.ashx
__________________
Webmaster er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-02-2014, 01:17   #20
Nøgne tær
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 07-07 2013
Indlæg: 1.878
Styrke: 12
Nøgne tær er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Jeg kender til et tilfælde hvor personen har klaget over tildelt ressourceforløb og som fik førtidspension i stedet for..da de godt kunne se på det næste rehab møde at et ressourceforløb ikke ville kunne bringe personen tættere på arbejdsmarked...
Yes, her er jeg !

For lige at skære den ud i pap, så var det ikke muligt at klage over indstilling til ressourceforløb, der siger man "blot" nej tak !
Ressourceforløb er et tilbud, og i forhold til "tilbud" giver det ikke nogen mening at anke.

Ressourceforløb er et tilbud... hvis man vil klage over noget, er det fordi der er givet et afslag.

Desværre tror jeg nogle gange at folk forestiller sig at en klage over indstillingen til ressourceforløb, er det samme som at klage over afslag (som ikke er givet ) til fleks eller pension.
Men sådan er det langt fra.

At anke et "tilbud" om ressourceforløb risikerer man i bedste fald, bare er spild af tid, i værste at man sættes tilbage i tid, alle ens papirer og afprøvninger forældes.

I min verden er der kun to muligheder...

Enten... sikrer man sig at ens sag er lige til en §17, at ALT og lidt til findes i sagen.
Eller... så tager man imod ressourceforløbet og sørger for selv at få indflydelse på hvad det kommer til at indeholde... altså det der mangler i sagen dækkes ind på denne måde.

Og aller vigtigst, der kommer INTET til den der ikke er 7 skridt foran kommunen... de komme ikke med noget som helst af sig selv... det er din sag, det er dig der styrer.

Og hvad angår min sag, så er der ved at tegne sig et billede rundt omkring, hos "fagprofessionelle" når de hører jeg har fået pension efter de nye regler...
Kommentarerne går i alt sin enkelthed ud på, at jeg er den eneste, som mine forskellige behandlere har hørt om, der har fået en pension, efter de nye regler i 2013.
Nøgne tær er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:11.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension