K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-05-2011, 13:00   #1
jyden74
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2009
Indlæg: 21
Styrke: 15
jyden74 er ny på vejen
tilkendt FP d.1/5 11 ved en fejl!!!!!

Hej,

Jeg er tilkendt FP med virkning fra 1/5-11 (skriftlig fra Kommune).

Idag 12/5-11 ringer kommenen og siger der er sket en fejl, da jeg alligevel ikke er tilkendt FP.

Er det lovligt at trække afgærelsen tilbage?

Har jeg mulighed for at anke, og hvordan forholder jeg mig?

Jeg beder om hjælp, da jeg ikke i denne situation kan magte mere

Jyden
jyden74 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:10   #2
MarianneNM
Klart Afhængig af K10
 
MarianneNMs avatar
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2011
Lokation: Vrå, Nordjylland.
Alder: 60
Indlæg: 432
Styrke: 14
MarianneNM er ny på vejen
Det lyder underligt.
Hvad er deres begrundelser for at der er sket en fejl?
Marianne
MarianneNM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:14   #3
Story
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-03 2008
Lokation: vejle
Alder: 57
Indlæg: 76
Styrke: 17
Story er ny på vejen
Enig, det lyder godt nok mystisk. Det er da sådan noget som kan få ens verden til at bryde helt sammen! Føler med dig!
Story er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:15   #4
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Det er en gammel sag, så jeg ved ikke, om der står noget nyt ang. tilbagekaldelse af afgørelser efter år 2003 (ny førtidspension).

https://www.retsinformation.dk/Forms....aspx?id=28778 (herinde står hele sagen)

Resumé

På et møde i revaliderings- og pensionsnævnet besluttede nævnet at tiltræde en kommunes afslag på førtidspension. Ved en fejl sendte nævnet en afgørelse til ansøgeren hvorefter vedkommende fik tilkendt almindelig forhøjet førtidspension. 3 dage efter at ansøgeren havde modtaget afgørelsen, orienterede nævnet telefonisk ansøgeren om fejlen og sendte samme dag den korrekte afgørelse. Ombudsmanden anså den oprindeligt meddelte afgørelse for ugyldig og mente nævnet var berettiget til at meddele ansøgeren den rigtige afgørelse om afslag på førtidspension.

Den Sociale Ankestyrelse havde behandlet sagen efter reglerne om ”tilbagekaldelse af afgørelser”. Ombudsmanden udtalte om det generelle spørgsmål om tilbagekaldelse at tilbagekaldelse af en afgørelse anvendes når en i øvrigt gyldig afgørelse ændres. Ombudsmanden udtalte at en række forhold med særlig vægt taler for at myndighedens adgang til at tilbagekalde pensionstilkendelsen til skade for borgeren, ud over de i pensionslovens § 44 angivne situationer, bør være særdeles begrænset. Ankestyrelsen havde i sin afgørelse opregnet en række kriterier for hvornår en afgørelse kunne tilbagekaldes. Ombudsmanden udtalte at den gennemgang af kriterier som Ankestyrelsen havde angivet, ikke på tilstrækkelig præcis måde angav de forhold der skulle inddrages i afvejningen af om en afgørelse kunne tilbagekaldes. (J.nr. 2001-3387-040).


Der står bla.
I den sociale meddelelse har Ankestyrelsen bl.a. anført følgende:

’Ankestyrelsen lagde vægt på, at det antages, at der som udgangspunkt kan ske tilbagekaldelse i følgende tilfælde:

Afgørende hensyn til menneskers og dyrs liv, sundhed og velfærd, statens sikkerhed, forebyggelse og opklaring af lovovertrædelser mv.

Hensyn, der efter den enkelte lovgivning er væsentlige, som fx lighed og konsekvens ved administrationen af et område.

Der er ikke gået lang tid fra afgørelsen bliver meddelt til afgørelsen bliver tilbagekaldt.

Parten ikke har indrettet sig på afgørelsen i form af faktiske og retlige dispositioner.

Svig/ond tro hos modtageren af afgørelsen.’

På denne baggrund har jeg henstillet til Den Sociale Ankestyrelse at tage stilling til om styrelsens gengivelse af spørgsmål om tilbagekaldelse af afgørelser kan fastholdes. Jeg har bedt Ankestyrelsen om at underrette mig om resultatet af styrelsens overvejelser.

Som anført ovenfor har jeg – under hensyn til at den først meddelte afgørelse var ugyldig – ikke grundlag for at kritisere at det sociale nævn straks da nævnet blev klar over fejlen, sendte Dem en ny afgørelse i sagen der medførte at De ikke var berettiget til førtidspension.


Så de har nok ret til det, selvom det er umenneskeligt.

Sidst redigeret af Gizmo; 12-05-2011 kl. 13:23.
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:31   #5
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af jyden74 Se meddelelser
Hej,

Jeg er tilkendt FP med virkning fra 1/5-11 (skriftlig fra Kommune).

Idag 12/5-11 ringer kommenen og siger der er sket en fejl, da jeg alligevel ikke er tilkendt FP.

Er det lovligt at trække afgærelsen tilbage?

Har jeg mulighed for at anke, og hvordan forholder jeg mig?

Jeg beder om hjælp, da jeg ikke i denne situation kan magte mere

Jyden
Du har en afgørelse om tilkendelsen af pensionen. Og det har du på skrift.
Så længe du få ikke fra Kommunen en skriftelig afgørelse om, at kommunen tilbagekalder tilkendelsen fra den 1/5 med et begrundelse på hvorfor, så sidder du med garanti på at du har fået pension.

Hvis jeg var dig, så ville jeg vente at de 4 uger fra den dag du fik brevet om tilkendelsen var gået.

Det er klagefrist både for dig og for kommunen.

Hvorfor?
Fordi kommunen skal komme med en skriftlig tilbegekaldelse af afgørelsen, enden 4 uger.
Hvis du få det ikke, vinder du en sag ved Beskæftigelsesankenævnet.

Kort sagt, slå kold vand i blodet og vent til de 4 uger er gået, først derefter kan du gå i krig med kommunen.

Det er helt ud af proportioner hvad de kan finde på.

Pøj!Pøj!
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:46   #6
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Det kan de godt, hvis der er opstået en menneskelig fejl, hvilket altid kan opstå.

Du bør forlange en skriftlig afgørelse på, hvorfor de ikke vil give dig førtidspension, hvis de ikke allerede har oplyst, at de vil sende dig en skriftlig afgørelse.

Herfra kan du klage over afgørelsen.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 13:59   #7
PiaCP
Lever på K10
 
PiaCPs avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-05 2010
Lokation: Vejen
Indlæg: 1.532
Styrke: 15
PiaCP er ny på vejen
Tænker....du må i afgørelsen hvori der tilkendes dig ftp have begrundelsen for dette?

Hvis dette pludselig ikke er gældende mere..så hvorfor?

Skulle dette være en fejl..hvorfor så?

Er det en menneskelig fejl? Passer dette med selve afgørelsen, med det mener jeg : " Afgørelsen og begrundendelsen for ftp, passer disse ting ikke på dig? Kunne man med rimelighed formode den er sendt forkert"???
__________________
Pensionist pr.1.4.2012

You must be the change - you want to see in the world.

Mahatma Ghandi
PiaCP er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 14:14   #8
Gizmo
Ved at flytte ind på K10
 
Gizmos avatar
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Indlæg: 508
Blog Indlæg: 3
Styrke: 15
Gizmo er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af PiaCP Se meddelelser
Tænker....du må i afgørelsen hvori der tilkendes dig ftp have begrundelsen for dette?

Hvis dette pludselig ikke er gældende mere..så hvorfor?
Den begrundelse, der står i min afgørelse (tilkendelse af ftp), er meget generel. Den kunne i princippet passe på alle, da der bare står, at de vurderer, at det er dokumenteret, at min arbejdsevne er varigt nedsat og af et sådant omfang, at jeg ikke vil blive selvforsørgende uanset muligheder for støtte (fleksjob).

Det er bare et standard brev, hvor de indsætter dato for afgørelse. Så de kan have taget fejl af brevene og sendt det forkerte.

I min kommune ligger alle skrivelser (både afslag og godkendelser) som standard brev i deres intra-net. Da jeg var i arbejdsprøvning havde jeg nemlig adgang også, og jeg kunne faktisk finde bla. de standard breve (altså ikke de personlige).
Gizmo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 14:15   #9
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
PiaCP,
jeg tænkte først også på, at måske flet-funktion gik bananas i kommunens EDB system, men alligeved så en afgørelse skal jo underskrives til sidst, manuelt. Man læser jo hvad man skrive under.
De må ved hvad de skrive under.
At skrive under en afgørelse om tilkendelsen af FTP er for kommunen det same som at underskrive en check.

Kommunen er godt klar over, at de skal sende en skriftelig tilbagekaldelse, men de har ikke gjort det, fordi der er noget som vil gå dem imod hos Beskæftigelsesankenævnet.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-05-2011, 14:20   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Gizmo Se meddelelser
Den begrundelse, der står i min afgørelse (tilkendelse af ftp), er meget generel. Den kunne i princippet passe på alle, da der bare står, at de vurderer, at det er dokumenteret, at min arbejdsevne er varigt nedsat og af et sådant omfang, at jeg ikke vil blive selvforsørgende uanset muligheder for støtte (fleksjob).

Det er bare et standard brev, hvor de indsætter dato for afgørelse. Så de kan have taget fejl af brevene og sendt det forkerte.

I min kommune ligger alle skrivelser (både afslag og godkendelser) som standard brev i deres intra-net. Da jeg var i arbejdsprøvning havde jeg nemlig adgang også, og jeg kunne faktisk finde bla. de standard breve (altså ikke de personlige).
Min afgørelse er på hele 5 sider og meget specificeret, med beskrivelser fra speciallæger og arb. prøvninger.
Og det er jeg glad for.
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Tilkendt flex malofa Spørgsmål ang fleksjob 14 14-01-2012 20:48
Tilkendt FP Story Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 23-12-2011 22:18
Tilkendt fleksjob/ arv profilen Spørgsmål ang fleksjob 21 30-07-2011 15:19
tilkendt fp JUBII nille60 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 26 29-09-2010 09:28
Jeg fik tilkendt FP kat2 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 13 03-12-2009 20:57




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:08.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension