K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 08-05-2011, 10:40   #1
nille60
Mit andet hjem K10
 
Tilmeldingsdato: 28-09 2009
Lokation: Aalborg
Alder: 42
Indlæg: 649
Styrke: 15
nille60 er ny på vejen
penge til at slå til FTP

hejsa med jer herinde på k10

hvordan gør i det med at få pengene til at slå til med en FTP

jeg synes ikke det kan køre rundt her eller så er det måske mig der ikke kan finde ud af at styrer det monstro

vi får tilsammen udbetalt 19745 kr FTP begge 2 samlevende har fælles økonomi

ellers ser det sådan herud i udgifter.

budget banken 8100 kr
tandlægen 700 kr sidste betaling her 1 juni
lån i banken 475 kr sidste betaling 1 juni
samlevers medicin 300 kr over lægestyrelsen
taletid tlf 400
lån mine forældre 5000 kr sidste betaling 1 august
benzin til bilen har vi sat på 800 kr men bruger meget mere nok 2000 kr

så det sidste som er tilbage er til mad, gaver osv er ca 2500 kr til 2 voksne mennesker.

hvis jeg da har regnet rigtigt

har i nogle forslag til hvordan man kan få det til at slå til

vi har endda gjort sådan at vi har uge penge til mad hver uge i kuverter men de bliver bare brugt

så har vi gjort sådan at de står på en konto i banken så vi ikke har pengene herhjemme men de bliver også brugt

så når der ikke er flere penge på kontoen, bruger vi af vores budget konto, den er i overskud hver måned med ca 1500 kr men de skal jo også betales tilbage, dem vi tager ud derfra

ang økonomi har det fungeret fint da vi begge var på kontanthjælp men det er ligesom når der er flere penge at gøre med så bliver det også brugt og ikke sparet på desværre

har prøvet med at lave madplan men enten for vi ikke handlet ind eller lavet det mad vi har fået købt pga manglede overskud.

vi begge døjer med det psykiske.

ang mad for vi købt meget mad udefra og sodavand bliver der drukket meget af herhjemme også desværre

så hvordan gør i det, har i nogle forslag evt til at komme ud af en ond cirkel igen
__________________
FØRTIDSPENSIONIST PR 1/10-2010

Sidst redigeret af nille60; 08-05-2011 kl. 10:41. Årsag: pga af manglede tal i indtægten
nille60 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:07   #2
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Det ser jo ud til at der kommer mere luft hen over sommeren, det er godt at have med i baghovedet, så man ved at det kun er midlertidigt man skal kæmpe lidt.

Jeg sidder fast på KH lige nu, og kæmper hver måned - så jeg kan alle de små tricks.

I skal gemme det kreditkort langt væk.... hos en ven eller familie, hvis det ikke er nok at det ligger i huset viklet ind i en strengt-forbudt seddel...

Så går I hen i banken hver mandag og hæver 500,- og fortsætter direkte ned og handler stort ind, så de mest nødvendige ting er handlet til hele ugen, kød og den slags... for de 400,- så der er 100,- til at købe mælk og frisk brød for i løbet af ugen..

Sørg altid for at have spaghetti og ris liggende... det kan man sagtens leve af en dag med ketchup eller lidt sovs lavet på en bouillonterning.
Øllebrød er også billigt og mættende..

Hveranden mandag hæver i 500,- ekstra og tanker bilen helt op.

I lærer meget hurtigt at beregne hvor mange km der er tilbage på en tankfuld, og ved hvor meget I kan tillade Jer at køre, for at det holder til næste tankfuld...

Det er hårdt... jeg har levet sådan i årevis... men jeg er stadigt i live, så det kan lade sig gøre..

Held og lykke..
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:22   #3
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Jeg er enlig mor på kontanthjælp på 5. år - så her er pengene i den grad også små !

Men som PIP siger : smid dankortet ud - læg en madplan - køb kun ind en gang om ugen ( find en discountbutik i nærheden) + mælk/brød - overvej hvad benzinen bliver brugt til - lav en regnskabsbog så det er tydeligt hvad I bruger pengene på !

Og PIP har ret : spaghetti og ris - flåede tomater - gryderetter til to dage - supper - bage brød selv og frys ned ! - drop sodavand og prøv mineralvand istedet - og har man klemt ballerne sammen en uge eller 14 dage kan det jo være man så faktisk har overskud til en fredag aften med sodavand og lidt guf !

Og ja - som PIP også siger : det er hårdt ! - men vi er også i live trods smal økonomi ! Og jeres økonomi ser da ud til at lysne "lige om lidt " PØJ PØJ
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:28   #4
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vibbe Se meddelelser
- drop sodavand og prøv mineralvand istedet - og har man klemt ballerne sammen en uge eller 14 dage kan det jo være man så faktisk har overskud til en fredag aften med sodavand og lidt guf !
Hmmm, hvorfor i det hele taget købe drikkelse på flasker, vand fra hanen er ikke så tosset endda og så er det (næsten) gratis.

Jeg var på kh i ca. 13 år, nu er jeg på fp, her i huset køber vi, stort set, kun sodavand når der skal holdes fødselsdag ell.l.

Mad udefra eksisterer slet ikke her.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:35   #5
Vibbe
Afhængigheds tegn af K10
 
Vibbes avatar
 
Tilmeldingsdato: 11-04 2011
Lokation: Sønderjylland
Alder: 58
Indlæg: 375
Styrke: 14
Vibbe er ny på vejen
Vand på flaske Vovse :
" - fordi det bruser mere end det i vandhanen og er billigere end champagne "

Og ja mad "udefra" kan jeg slet ikke huske hvordan man får
Vibbe er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:47   #6
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Når man skal spare er det heller ikke holdbart bare at droppe alt det man godt kan lide... det gælder om at finde billige alternativer man så kan leve med.

Faktas røde sodavand og Aldis appelsin light er gangbare her i huset.. det er bare at smage sig frem til noget det kan erstatte den afhængighedgivende coca-cola...

Eller som Vibbe foreslår, en billig mineralvand med brus...

Mad udefra er ofte fordi det er nemt...

Så det gælder om at have nemme mad-på-5-min. alternativer stående hjemme..

Det er altid godt med en rest millionbøf der er frosset ned... og den dyre version her i huset, er tarteletter...
Det tager 5 min. og to mand kan godt nøjes med 1 dåse og så spise brød for resten..

Det koster 35,- for to mennesker og er meget billigere end at bestille pizza...

Så det drejer sig ikke om at tage en kold tyrker og afstå fra alle laster... bare om at finde billige alternative laster..

Man skal jo også have et liv imens.. hvis det er over rigtigt mange år.
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:51   #7
Vovse
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-03 2010
Lokation: Sjælland
Indlæg: 9.664
Styrke: 26
Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10Vovse er fast beboer på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vibbe Se meddelelser
Vand på flaske Vovse :
" - fordi det bruser mere end det i vandhanen og er billigere end champagne "

Og ja mad "udefra" kan jeg slet ikke huske hvordan man får
Hvis man har råd til det, så er det da også helt fint, men nille60 har jo netop svært ved, at få pengene til, at slå til.

Mange sødemidler er det rene kemi og kommer aldrig inden for mine døre, sukker ved man dog hvad er.
__________________
"Lediggang som saadan er ingenlunde Roden til alt Ondt, tværtimod, den er et sandt guddommeligt Liv, naar man ikke keder sig"

Søren Aabye Kierkegaard (5. maj 1813 - 11. november 1855), dansk teolog, filosof og psykolog.
Vovse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 11:57   #8
Pip
Jeg bor her på K10
 
Pips avatar
 
Tilmeldingsdato: 08-01 2011
Indlæg: 3.549
Styrke: 17
Pip er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Vovse Se meddelelser
Hvis man har råd til det, så er det da også helt fint, men nille60 har jo netop svært ved, at få pengene til, at slå til.

Mange sødemidler er det rene kemi og kommer aldrig inden for mine døre, sukker ved man dog hvad er.
Hvis man igennem længere tid har drukket Coca-cola er det min erfaring at man bliver afhængig af det, som med nikotin.

Så at gå fra et stort forbrug og til nul, svarer til at droppe cigaretterne over-night..
Der er selvfølgeligt nogle der klarer det, men succesraten er større hvis man over en periode har noget andet at drikke istedet...
Pip er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 12:38   #9
annagw
Lever på K10
 
Tilmeldingsdato: 06-11 2009
Lokation: København.
Alder: 39
Indlæg: 1.364
Styrke: 16
annagw er ny på vejen
"budget banken 8100 kr"

På budgetkontoen skal I sætte penge af til alle faste udgifter. Dvs. også telefon og jeres lån.
Det betyder, at der ikke står penge på den konto I bruger til forbrug = I kan ikke snyde jer selv med at der jo står penge og så blive "overraskede" når de ting skal betales.


"tandlægen 700 kr sidste betaling her 1 juni"

Ja... Tandlæge skal betales.
En idé kunne være månedligt at sætte et mindre beløb af på budgetkontoen til uforudsete udgifter såsom tandlæge og reparation af cykel m.m.


"lån i banken 475 kr sidste betaling 1 juni"

Ja, det skal jo naturligvis hæves fra kontoen FØR I danner jer overblik over hvor meget I har til rådighed i måneden.
Evt. overført til og hævet fra BUDGETKONTOEN.


"samlevers medicin 300 kr over lægestyrelsen"

Betyder det, at det er en fast udgift på 300 kr. pr. måned, eller er det gennemsnitlige pr. måned, som så betales i større beløb når medicinen købes til x antal måneder af gangen sådan at der visse måneder er store udgifter og andre ingen?
Er det sidste tilfældet: BUDGETKONTOEN.
Desuden: Tal med behandleren om hvorvidt der er søgt kronikertillæg.
http://laegemiddelstyrelsen.dk/da/to...ertilskud.aspx


"taletid tlf 400"

Det har I ikke brug for.
Jeg har et abonnement hos M1 hvor jeg betaler 99 kr. om måneden for 3 timers tale og fri sms/mms. Har I brug for mere? Næppe. Hvis I bruger mere, kunne I kigge kritisk på jeres forbrug.
http://m1.dk/
Og igen: BUDGETKONTO.


"lån mine forældre 5000 kr sidste betaling 1 august"

Det er der heller ikke noget at gøre ved.
Se positivt på det: Til efteråret får I lidt mere luft i økonomien. Ballerne skal strammes gevaldigt indtil da.


"benzin til bilen har vi sat på 800 kr men bruger meget mere nok 2000 kr"

HVORFOR har I så sat det til 800 kr.? Så er det jo dømt til at gå galt.
I skal se KRITISK på jeres brug af bilen. Nu ved jeg ikke om I bor på bøh-landet eller i en by, men lav fx. en regel: Skal I kortere end 5 km. så er hovedreglen at strækningen tilbagelægges på cykel, og bilen må kun tages ved møgvejr eller store indkøb.
Har I ingen cykel, så køber I en brugt billigt. Den er hurtigt tjent ind.


"så det sidste som er tilbage er til mad, gaver osv er ca 2500 kr til 2 voksne mennesker."

NEJ det er der IKKE, for der er flere faste udgifter du ikke har nedskrevet her.
Du mangler udgifterne til kaskoforsikring og øvrige forsikringer. Har I ikke forsikringer, så er I først for alvor på r*ven økonomisk set hvis I får stjålet noget, der kommer skader på bilen eller andet.


Se tråden "Hvordan gør I det sundt?" hvor vi tidligere har haft en snak om det at få pengene til at slå til http://www.k10.dk/showthread.php?t=14673

Her er lige en hurtig opskrift på lækket brød:

500 g. mel
5 dl. koldt vand
15 g. gær
Lidt salt

Udskift evt 100-150 g. af melet med grovmel eller havregryn. Tilsæt evt. rosiner, kerner, lidt spinat eller andet.

Rør gær og salt ud i vandet, tilsæt det øvrige, rør den godt fugtige dej grundigt sammen så den bliver banket igennem.
Dæk til med et fugtigt viskestykke og lad den hæve i køleskabet fra morgen til aften eller natten over.
Form boller med et par skeer (dejen er stadig for fugtig til at bruge hænderne) og sæt dem på en bageplade.
Bag 15-20 minutter ved 200 g.
FRYS NED.


Lav i det hele taget gerne store portioner mad og FRYS NED i passende portioner. Fx. lasagne, pizzasnegle, suppe, sammenkogte retter, pastasovs osv.
TAG MAD OP DAGEN FØR hvis I kan se på det hele at der næppe bliver overskud til madlavning dagen efter, eller hvis pengene er små.
At maden er tøet op har I ingen undskyldning for at købe fastfood.


FASTFOOD er FORBUDT mere end 1 gang om ugen. Hold fast i tanken om mange bække små gør stor å.
Hver gang I tænker på at købe fastfood laver I et regnestykke i hovedet: Hvis vi køber fastfood tre gange om ugen løber det op i (hvis vi regner med 75 kr. i alt pr. gang) 900 kr. om måneden.
Igen: Sørg for at have mad i fryseren.

Se altid på liter-/kilopris på prismærkerne og sammenlign med de andre varer i samme kategori, så I køber den billigste udgave.

SODAVAND købes til en literpris på allerhøjest 10 kr. pr. liter og drikkes IKKE pr. automatik.
Før I tager et glas sodavand spørger I jer selv om I har brug for det. Det drikkes UDELUKKENDE efter et glas vand, og fra nu af sætter I jeres forbrug ned.
Det er FORBUDT at købe ½ liter cola når man er ude fordi man lige får lyst. Kan man slet ikke lade være, så er det den billige variant man køber.
Jeg er også afhængig af min daglige dosis cola. Jeg købte for noget tid siden sindssygt mange dåsecolaer da de var superbillige i Netto. Jeg må få én dåsecola om dagen. Nu er lageret ved at være tømt, så jeg holder øje med tilbud.
I har bil, så I kan fx. købe de kasser de har i bl.a. Super Best med 30 Pepsi-flasker som tit kun koster 50 kr. = 6,66 kr. pr. liter.
Så laver I en kvote på 1 flaske pr. person om dagen. Tro mig; det vænner I jer hurtigt til.

SMID IKKE MADVARER UD.

GRØNTSAGER der er ved at blive kedelige bruges i en madret - som fryses ned.

FRUGT købes til en stk. pris på max 2 kr., og er ikke noget man spiser flere stykker af om dagen. To stykker frugt om dagen til hver af jer bliver til 224 kr. om måneden.

KØD købes på tilbud. Ofte kan man finde kød der er sat ned i pris når udløbsdatoen nærmer sig.
Køb det og frys det ned som det er, eller tilbered en ret af det og frys den ned i portionsstørrelser.

TØJ købes BILLIGT. Dvs. gerne i genbrugsbutikker og på loppemarkeder (der er ofte tøj i god kvalitet til meget lav pris begge steder).

SLIK OG CHIPS er ikke en hverdagsting. Det er DYRT.

BIOGRAF OG ANDRE FORNØJELSER er ikke noget I gør det i.

Det er en god idé det I gør med at have madpenge hver uge. Men så skal I også overholde det!!!! Det kan I godt hvis I køber BILLIGT ind, ikke laver impulsindkøb og kun køber de billigste udgaver. Supplerende indkøb foretages kun hvis det er en reel mangel fx. kartofler, pasta, flåede tomater m.m.

I det hele taget, så er det et godt trick lave et regnestykke i hovedet med de fleste ting man køber. Altså lige lave et overslag: Køber jeg det her x antal gange om ugen (et antal gange realistisk i forhold til hvordan I ville gøre hvis I kunne eller hvad I gør nu) bliver det til x antal kr. om måneden. Det sætter tingene i perspektiv.

Sidst redigeret af annagw; 08-05-2011 kl. 12:44.
annagw er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 08-05-2011, 12:40   #10
Karo
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 02-08 2010
Indlæg: 2.227
Styrke: 16
Karo er rigtig godt på vej
Jeg har læst noget om, at man kan snyde sig selv med dufte, ved at narre sine sanser.
Man kan få C- vitaminer i brusetabletter med appelsin, citron eller andet frugtsmag. Man kan dele sådan en vitaminpille til 4 stk.
Mon ikke kunne det være en alternativ til sodavandet, til at starte mad.....
Selv drikker jeg kun postevand med citronsaft og honning. Yummi,
Karo er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Så er der Penge Dorah Politik og Samfund 9 27-05-2009 00:43
Der er penge i os! sun-lady Politik og Samfund 4 05-03-2009 19:11
Penge Bente Knudsen At søge førtidspension 3 20-04-2007 15:14




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 09:58.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension