K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-02-2014, 01:23   #11
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af undertegnede Se meddelelser
Der er ikke noget "problem" i forhold til at holde ferie i en sygeperiode, og den periode hvor du afholder ferie "trækkes fra" i sygeperioden i forhold til beregningen af generel varighed, da du i denne periode ikke modtager sygedagpenge.

Jeg har set tilfælde i praksis hvor en ferieperiode på 3 dage kan medføre en ekstra måneds berettigelse til sygedagpenge.

Mht. raskmelding så er afholdelse af ferie ikke at sidestille med en raskmelding selvom du ikke modtager sygedagpenge. Det vil i praksis sige, at kommunen er forpligtet til at vurdere når du vender tilbage fra ferie om du fortsat opfylder lovens §7 - altså at du er uarbejdsdygtig pga sygdom - og hvis dette er tilfældet er du fortsat berettiget til sygedagpenge selvom du har været på ferie.

Det fremgår af Ankestyrelsens praksisafgørelse SM D-3-01:

"Ankestyrelsen var enig med det sociale nævn, hvorefter arbejdsgiveren havde ret til refusion i dagpenge for udbetalt løn i perioden fra den 3. juli 2000 og indtil raskmelding den 31. juli 2000 i forbindelse med lønmodtagerens fravær på grund af sygdom fra den 4. april 2000, jf. dagpengelovens § 1, stk. 2, nr. 1, § 5, stk. 1, § 8, stk. 1, nr. 2 og § 26, stk. 1.

Begrundelsen for afgørelsen var, at der ikke indtrådte en ny arbejdsgiverperiode fra den 3. juli 2000, selv om lønmodtageren efter aftale med arbejdsgiveren havde afholdt ferie i perioden fra den 12. juni 2000 til og med den 2. juli 2000.

Ankestyrelsen lagde ved afgørelsen til grund, at det sociale nævn havde vurderet, at lønmodtageren havde været fuldt uarbejdsdygtig på grund af sygdom i den omhandlede periode, og at hun ikke havde forhalet helbredelsen.

Ankestyrelsen lagde vægt på, at lønmodtagerens aftale med arbejdsgiveren om afholdelse af ferie i sygeperioden ikke kunne sidestilles med en raskmelding."


Når Ankestyrelsen fastslår at der ikke skal være en ny arbejdsgiverperiode er det IKKE en ny sygemelding. Det vil sige at den første sygemelding genoptages efter ferieperioden FORDI det er dokumenteret at den sygemedlte FORTSAT er uarbejdsdygtig.
Du kan så ikke lige bruge den principafgørelse på trådstarterens problemstilling. Det er jo æbler og bananer!
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-02-2014, 22:32   #12
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af gonda Se meddelelser
En god ven har været sygemeldt siden 15-6-13
Hans sygedagpengeperiode vil udløbe midt i juni og han vil derfor ikke være dækket af de nye regler.
Mit spørgmål er om det er mulig at tage 14 dags orlov/ferie/hvad vil jeg og dermed udsætte udløbet af de 52 uger til efter den 1-7 hvor de nye regler træder i kraft og kontanthjælpslignende ydelse ikke er afhængig af kapital eller konens indtægt ?
Bekendtgørelse af lov om sygedagpenge
Kapitel 8
Varighedsbegrænsning


https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=152326

§ 24. Udbetalingen af sygedagpenge ophører efter udløbet af en kalendermåned, når der er udbetalt sygedagpenge, herunder nedsatte sygedagpenge, eller løn under sygdom for mere end 52 uger i de 18 forudgående kalendermåneder, jf. dog § 25.
Stk. 2. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes ikke de dage, for hvilke der er udbetalt dagpenge eller løn
1) fra arbejdsgiveren i de første 30 kalenderdage af fraværsperioden ved sygdom,
2) fra kommunen i de første 30 kalenderdage af fraværsperioden for lønmodtagere og i de første 2 uger af fraværsperioden for selvstændige erhvervsdrivende eller
3) i anledning af graviditet, barsel eller adoption eller ved børns alvorlige sygdom, jf. lov om ret til orlov og dagpenge ved barsel (barselloven).
Stk. 3. Ved beregningen af sygedagpengeperioder efter stk. 1 medregnes endvidere ikke søgnehelligdage.


Som det fremgår af denne lov (som er den der udløber den 1/7-14)kan man være sygemeldt i 52 uger i de efterfølgende 18 måneder. Konklusion: Man kan godt sygemelde sig for den samme sygdom igen, det setter loven ingen begrensning for.
Et eks. kan være: man har feriepenge til gode fra sin arbejdsgiver. Disse kan ikke udbetales før man rent faktisk holder ferie og dette kan være grunden til at man vil afholde den ferie,som alle har krav på efter ferieloven. på dette område er ferieloven ganske klar, i det man under sygdom udsetter sin ferie. Man kan selvfølgelig ikke modtage sygedagpenge under ferie, da dette regnes som rekreation. der er intet unaturlig i dette og er meget brugt, da man ellers ikke kan få udbetalt sine feriepenge og disse tilfalder staten.det er ligegyldigt om man tager på ferie eller kun bruger disse dage til at få udbetalt sine retmæssige penge. dette kan man åbenlyst sige til sin sb.
er man medlem af en fagforening eller blot i a kassen har man også ret til feriepenge fra denne under sin sygemelding. Dette gelder også arbejdsgivers periode, da arbejdsgiver ikke beregner feriepenge af sygedapenge Et ferieår løber fra, i dette tilfældet 1/5-13 til 30/4-14 og ferie skal afholdes fra den 1/5-14 og inden 1/5-15 ellers tilfalder pengene til staten, det er der jo ingen der ønsker. Eller hvad?
Og lige til sidst: Pt løber en arbejdsgivers periode i 4 uger og ikke 3 som der skrevet tidligere i denne tråd. Det blev nemlig ændret lige inden jeg hold op med at drive min forretning.

Sidst redigeret af evelyn; 18-02-2014 kl. 00:26.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 01:29   #13
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
" da dette regnes som rekreation. der er intet unaturlig i dette og er meget brugt, da man ellers ikke kan få udbetalt sine feriepenge og disse tilfalder staten" citat.

Forkert, spørg bare hos din A-kasse.

Feriepengene bliver udbetalt, efter ferieåret er afsluttet, hvis man har været syg i hele ferieåret. Denne udbetaling, bliver IKKE modregnet sygedagpengene(hvis man stadig er på dette). Men den modregnes kontanthjælpen, hvis man er overgået til dette, efter fratagelse af sygedagpenge.

Det er en rigtig dårlig ide, at give dårlige og forkerte oplysninger, som kan få andre brugere herinde ud i store problemer pga dette.

"Hvis du ikke kan nå at holde ferie på grund af sygdom i ferieåret, holdes ferien i det efterfølgende ferieår. Du kan også vælge at få feriepengene udbetalt." citat fra Borger.dk

VH Popiae

Sidst redigeret af popiae; 18-02-2014 kl. 01:33.
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-02-2014, 01:52   #14
evelyn
Hvor skulle jeg ellers være
 
evelyns avatar
 
Tilmeldingsdato: 15-04 2013
Indlæg: 194
Styrke: 12
evelyn er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af popiae Se meddelelser
" da dette regnes som rekreation. der er intet unaturlig i dette og er meget brugt, da man ellers ikke kan få udbetalt sine feriepenge og disse tilfalder staten" citat.

Forkert, spørg bare hos din A-kasse.

Feriepengene bliver udbetalt, efter ferieåret er afsluttet, hvis man har været syg i hele ferieåret. Denne udbetaling, bliver IKKE modregnet sygedagpengene(hvis man stadig er på dette). Men den modregnes kontanthjælpen, hvis man er overgået til dette, efter fratagelse af sygedagpenge.

Det er en rigtig dårlig ide, at give dårlige og forkerte oplysninger, som kan få andre brugere herinde ud i store problemer pga dette.

"Hvis du ikke kan nå at holde ferie på grund af sygdom i ferieåret, holdes ferien i det efterfølgende ferieår. Du kan også vælge at få feriepengene udbetalt." citat fra Borger.dk

VH Popiae
Nå, så du give mig lovgrundlaget med henvisning med et link tak. Jeg vil absolut ikke finde mig i at du påstår jeg giver forkerte råd.
Borger.dk er aldeles ikke noget lovgrundlag. Det er ikke engang oppdatert. feriepenge er at betragte som opsparet løn. Jeg ved ikke hvad for en a kasse du har disse oplysninger.
I øvrigt så har du før bedt mig holde mig væk fra andres tråde. Kun for at slippe og definere lovteksten i §28
Jeg kan fortsette med at spørge.
Hvor i sdp loven finder du lovgrundlaget for at man ikke kan sygemelde sig for den samme sygdom efter en raskmelding. Jeg modtager med glæde en saglig henvisning. Så jeg kan blive klogere. Jeg takker i forvejen

Sidst redigeret af evelyn; 18-02-2014 kl. 03:04.
evelyn er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 08:34.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension