K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 31-03-2009, 12:56   #1
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Question Et godt råd? Indtægt ved siden af pension?

Hej allesammen!

Håber der er nogen, der kan hjælpe.

Jeg er førtidspensionist ("ny" ordning) og tegner/maler lidt. Nu er jeg blevet inviteret til at udstille et par tegninger sammen med nogle andre glade amatører. Det er på et halvoffentligt sted (privat virksomhed, men med mange forskellige mennesker, der kommer og går). De vil rigtig gerne have at vi sætter priser på vores ting, og det kunne jeg da også godt tænke mig. Nu er spørgsmålet så: Kan jeg bare gøre det? Eller skal jeg informere kommunen om det først? Det er jo slet ikke sikkert man sælger noget.

Mange hilsner Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 14:48   #2
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Humm jeg ved det faktisk ikke, det er jo en fritidsinteresse (må man nu heller ikke have dem i fred længere? sikkert ikke) hvis jeg ikke husker helt galt er der noget med at man må tjene x kr uden det skal indberettes til skat, og jeg vil da mene (gætte på) at det skal være den du skal følge, så snart det skal indberettes til skat, skal kommunen også have besked.

Men jeg ved det altså ikke.

Kan ingen givbe et svar på prøv dukh SR-bistand eller også må du ringe (evt anonymt??) ned på kommunen og spørge.
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 15:03   #3
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Mener det er ca. 6000 man må tjene ved siden af sin FP... ved ikke om det blev hævet, eller om det var før eller efter skat osv... men noget må man i hvert fald godt tjene ved jeg...

Så handler det blot om at sørge for at betalingerne falder fordelt på måneder, så det hele ikke falder i samme .... uha! føler mig næsten helt bussinesagtig, når jeg tænker sådan... Fogh må være helt stolt
  Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 15:10   #4
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Spørgsmålet er besvaret flere gange her på K10 og ved hjælp af søge funktionen kan mange uddybninger findes...

Nej hvis du tjerner penge ved siden af pensionen skal du ikke spørge om lov eller melde det ved kommunen...

Tror egentligt heller ikke skat vil brokke sig da du sikkert har mange udgifter til materialer og kommer ind under det der hedder fritidsfirma og ikke kan fratrække et evt underskud... men i princippet er overskuddet skattepligtigt og skal indberettes til skat...

Hvis du har en skattepligtig indtægt på mere end ca 54000 kr vil der blive trukket ca en trediedel af det der overstiger i pensionen... hvis du er enlig...
hvis du ikke er enlig så vil det indgå i beregningen for det fradrag i pensionen der evt er...
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 16:32   #5
fiemie
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-11 2005
Alder: 51
Indlæg: 160
Styrke: 19
fiemie er rigtig godt på vej
Tak for svarene... Ved godt, det har været oppe her på K10 flere gange, men jeg fik så mange, i denne sammenhæng, irrelevante hits da jeg søgte på siden. Så jeg opgav altså.

Mange hilsner Fiemie
fiemie er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 31-03-2009, 19:41   #6
Razmo
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg synes også at det er godt emnerne tages op igen med mellemrum, ellers bliver K10 jo blot et opslagsværk til sidst, og ikke et samtaleforum... der kan også være kommet nye vinkler på som der ikke er skrevet noget om... det betyder ikke at man ikke må søge lidt, men jeg selv vil gerne være sikker på om jeg finder sidste nye regel om emnet jeg vil finde, og med den hast VKO laver reglerne om hele tiden, kan man aldrig vide sig sikker
  Besvar med citat
Gammel 04-04-2009, 23:20   #7
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Hexi Se meddelelser
Nej hvis du tjerner penge ved siden af pensionen skal du ikke spørge om lov eller melde det ved kommunen...
Jo, det skal du.
http://www.odense.dk/Topmenu/Voksne/...ar%202003.aspx

Når du modtager førtidspension, har du pligt til at oplyse kommunen om forhold, der kan have betydning for pensionen, for eksempel ændringer i samlivsforhold, indtægter og formue med videre.

Du vil ikke blive trukket i pensionen, hvis du tjener under ca. 61.000, men du vil blive trukket i en eventuel boligstøtte. Derfor er det socialt bedrageri, hvis du ikke oplyser om disse indtægter. Det er ikke nok, at man giver skattevæsenet besked.

Da jeg i sin tid startede på et avisjob, skulle jeg skrive brev til kommunen med oplysninger om, hvor mange timer jeg arbejdede, og hvor meget jeg regnede med at tjene om året.
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 04-04-2009, 23:29   #8
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Martin, nu står der så reglerne fra FØR 2003!

Fiemie er på reglerne EFTER 2003 - er der en forskel?. De to førtidspensioner adskiller sig jo på en hel række områder....
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 05-04-2009, 01:01   #9
Hexi
Lever på K10
 
Hexis avatar
 
Tilmeldingsdato: 19-06 2007
Lokation: Bor i Bulgarien
Indlæg: 1.821
Styrke: 19
Hexi er ved at flytte ind på K10Hexi er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Martin Se meddelelser
Når du modtager førtidspension, har du pligt til at oplyse kommunen om forhold, der kan have betydning for pensionen, for eksempel ændringer i samlivsforhold, indtægter og formue med videre.

Du vil ikke blive trukket i pensionen, hvis du tjener under ca. 61.000, men du vil blive trukket i en eventuel boligstøtte. Derfor er det socialt bedrageri, hvis du ikke oplyser om disse indtægter. Det er ikke nok, at man giver skattevæsenet besked.

Da jeg i sin tid startede på et avisjob, skulle jeg skrive brev til kommunen med oplysninger om, hvor mange timer jeg arbejdede, og hvor meget jeg regnede med at tjene om året.
Jamen det er da rigtigt at hvis man får et job med en indtægt og modtager nogen ydelser som er indtægtsbestemt så skal man give kommunen besked... ligesom hvis man indgår ægteskab eller bliver skilt...

Men svaret blev jo givet i forhold til selve pensionen og at indtægten fra salg af nogle billeder minus udgifter til materialer nok ikke oversteg det man må tjene før der skal fradrages i pensionen... men selvfølgelig skal man melde det til kommunen hvis indtægten overstiger det...

Men uanset om man sætter en høj pris på billederne behøver man ikke spørge kommunen om man må sætte priser på billederne
__________________
Bor nu i Bulgarien... Et paradis for danske fattigrøve...
Hexi er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 07-04-2009, 11:54   #10
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af helenekr Se meddelelser
Martin, nu står der så reglerne fra FØR 2003!

Fiemie er på reglerne EFTER 2003 - er der en forskel?. De to førtidspensioner adskiller sig jo på en hel række områder....
Det er rigtigt nok at jeg linker til de gamle regler; det var en fejl. Men reglen om at når du modtager førtidspension, har du pligt til at oplyse kommunen om forhold, der kan have betydning for pensionen, for eksempel ændringer i samlivsforhold, indtægter og formue med videre , gælder også for FP'ere efter 2003 som jeg selv.
http://www.odense.dk/Topmenu/Voksne/...ar%202003.aspx

Men hvordan man så fastsætter sin indtægt, når den ikke er "fast", det må man så snakke med kommunen om. I alle tilfælde synes jeg det er bedst at have rene linjer.
Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Arbejde ved siden af sin pension... SanneHansen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 5 19-02-2014 20:40
Pension & børns indtægt? ladytass Alt det andet 3 30-08-2013 16:04
Frakendelse ved Indtægt ved siden af FTP schjodtz Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 21 18-05-2013 19:08
pension fra april ? partners indtægt hele året ? henningv Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 8 06-02-2012 09:48
Må man have ekstra indtægt ved siden af en revalidering ? Mickey Alt det andet 2 30-09-2010 10:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 10:29.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension