K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Accept fra vores omgivelser

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Accept fra vores omgivelser Jeg vil gerne høre lidt om hvordan i andre oplever,at blive accepteret af jeres omgivelser, familie , venner og bekendte og evt kollegaer. Jeg spørger selvfølgelig fordi, jeg selv har oplevet at det er svært, at blive accepteret når man ikke virker 100 procent i erhvervslivet, på grund af sygdom. jeg håber vi kan få en god debat i gang om dette, jeg tror der er mange der tumler med det.

 
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 18-07-2016, 21:18   #20
Løvinden
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 29-06 2009
Indlæg: 135
Styrke: 15
Løvinden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Strandpigen Se meddelelser
Interessant emne. Det med at slippe ens arbejdsidentitet består af to ting, tænker jeg:

1. Hvordan har jeg det selv med det?
2. Hvad tænker andre om mig?

Det første har jeg ligesom gisne haft forbløffende nemt ved, selv efter en lang akademisk karriere. Da jeg først havde erkendt, at det ikke var muligt for mig at arbejde, heller ikke bare et par timer om ugen, var der ikke anden vej end pension. En pension, som giver meget livskvalitet, da jeg nu har overskud til at se mennesker etc. Dvs jeg er mor, veninde etc i stedet for bare at være syg. Jeg har mange interesser. Har dog stadig meget få kræfter.

Det andet er noget sværere, men jeg prøver på ikke at lade mig påvirke af den 'tone', der er i samfundet over for folk på overførselsydelser. At man ikke er noget værd, hvis man ikke kan arbejde. At man skulle være uden for fællesskabet: Sikke dog noget vrøvl! Der er andre fællesskaber end arbejdsfællesskabet, og jeg er en del af mange fællesskaber, foreninger og netværk. Prøver også med mine begrænsede ressourcer at hjælpe, hvor jeg kan.

I forhold til at forklare mig over for nye mennesker ("hvad laver du så?") har min psykolog anbefalet, at jeg har forskellige versioner klar, som jeg kan anvende alt efter situationen/personen. Man er ikke forpligtet til at fortælle hele sin sygehistorie til hvem som helst, så det er ikke altid jeg siger, at jeg er uden for arbejdsmarkedet, men ofte gør jeg det. Der bruger jeg min mavefornemmelse.
Tak for dit indslag Strandpigen.
Jeg tænker at hvis jeg kan få det på plads inde i mig selv - altså accepten af at jeg ikke mere kan klare at forsørge mig selv på helt almindelige vilkår - så er det nok det vigtigste. Så bliver det vel let lettere at stå imod andres meninger om det? Dem der kender mig vil vide, at jeg virkelig har kæmpet med tingene gennem årene. Det er nok nærmere nye bekendtskaber som du skriver. Og det er jo meget sandt at man ikke har oplysningspligt overfor hele verden. Min store åbenhed kan godt nogen gange blive min hemsko i den slags sager.

Citat:
Oprindeligt indsendt af gisne Se meddelelser
Kender godt den med hvad tænker andre om mig. Jeg har ingen problemer med at være førtidspensionist, men samfundsdebatten idag er hård i den henseende.

Jeg har nogle gange hvis jeg har været i selskaber med folk, som jeg ikke skal have nærmere bekendtskab med udover i den pågældende situation, sagt at jeg er hjemmegående - hvilket jeg selv ikke ser som en usandhed. Men orker ikke altid folks spørgen indtil hvorfor.

Nogle gange er det rart bare at være til selskab uden at andre kender til min rygskade og hvordan jeg fik den.
Tak for din kommentar Gisne.
Dejligt du har det ok med at være førtidspensionist.
Jeg tænker også, at det er jo ikke det man allerhelst vil være, men det kan være en nødvendighed, når job på ordinære vilkår ikke fungerer for en pga helbredet. Jeg må se i øjnene, at det er sådan det er for mig. Der er jo også en grund til at jeg fik tilkendt førtidspension dengang.
Løvinden er ikke logget ind   Besvar med citat
 

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:23.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension