K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 19-11-2009, 21:39   #1
SusanneSjogren
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 09-11 2009
Indlæg: 14
Blog Indlæg: 1
Styrke: 15
SusanneSjogren er ny på vejen
Fleksjobber

Hejsa

Jeg er ny i dette her.

Jeg ønsker oplysninger om det er rigtigt at alle ledige fleksjobber skal aktiveres i 2010.

Jeg går ledig, men har søgt flere job, og være i praktik med henblik på job, men det gik ikke. Cheffen kunne ikke forstå at jeg ikke kunne mere end jeg kunne. Så det endte med deprition.
Siden har jeg været praktik andet sted i 4 dage, da de ikke mente at der var kemi nok.
Det 3 sted hvor jeg var til samtale var stillingen besat om formiddagen, men fik det først at vide da jeg havde været der i 45 min.

Nu vil de have mig i job 23 km. fra mit hjem, det er jeg ikke meget for da jeg ikke er vild med at køre i bil, og i det offellige tager det en time hver vej, det mener jeg er for lang tid på det og lønnen er ikke noget at råbe hurra for, jeg for mindre ud af det end det jeg har i dag.

Er der nogen der ved noget mine tvilv. På forhånd TAK

Susanne
SusanneSjogren er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 21:44   #2
sushjer 1
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2009
Lokation: Nordfyn
Indlæg: 730
Styrke: 15
sushjer 1 er ny på vejen
Jeg var på kursus hos AS3 for at lære at skrive ansøgninger, det kaldes osse aktivering, men det er 2 år siden,
Jeg er i flexjob på 3 år.

Jeg køre 21 km hver dag til Odense fra Nordfyn, tror ikke der er nogen begrænsninger ang. transport tid.
sushjer 1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 22:59   #3
bussemanden
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 19-11 2009
Lokation: Ry
Alder: 58
Indlæg: 20
Styrke: 15
bussemanden er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af sushjer 1 Se meddelelser
Jeg var på kursus hos AS3 for at lære at skrive ansøgninger, det kaldes osse aktivering, men det er 2 år siden,
Jeg er i flexjob på 3 år.

Jeg køre 21 km hver dag til Odense fra Nordfyn, tror ikke der er nogen begrænsninger ang. transport tid.
fleksjobbere bliver ikke aktiveret.men sendt til arbejdsprøvning.
transporttiden er som regel en del af arbejdstiden.det er jo derfor man er i fleksjob/arbejdsprøvning
bussemanden er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2009, 00:25   #4
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Citat:
Oprindeligt indsendt af SusanneSjogren Se meddelelser
Hejsa

Jeg er ny i dette her.

Jeg ønsker oplysninger om det er rigtigt at alle ledige fleksjobber skal aktiveres i 2010.
Velkommen jeg har godt hørt en fugl synge om det, men har ikke kunne finde noget i loven omkring det, så i min verden er det sådan kan man ikke vise mig loven på tryk så eksistere den ikke

Så siger en kommunal ansat det til dig , så bed om at få det på skrift så du kan se det med dine egne øjne
Citat:

Jeg går ledig, men har søgt flere job, og være i praktik med henblik på job, men det gik ikke. Cheffen kunne ikke forstå at jeg ikke kunne mere end jeg kunne. Så det endte med deprition.
Siden har jeg været praktik andet sted i 4 dage, da de ikke mente at der var kemi nok.
Det 3 sted hvor jeg var til samtale var stillingen besat om formiddagen, men fik det først at vide da jeg havde været der i 45 min.
Ja det kan man kalde uheldigt
Citat:
Nu vil de have mig i job 23 km. fra mit hjem, det er jeg ikke meget for da jeg ikke er vild med at køre i bil, og i det offellige tager det en time hver vej, det mener jeg er for lang tid på det og lønnen er ikke noget at råbe hurra for, jeg for mindre ud af det end det jeg har i dag.
Du skal lige være obs på at hvis ikke du har indskrevet i dine skånehensyn at der er noget fysisk til hindre for at du tager den vej, så er det en grund til at stoppe for din ledighedsydeles hvis du nægter ...

At du ikke er vild med at køre bil eller at det offentlige tager for lang tid er IKKE en undskyldning , viser det sig at transporten tære på dit helbred så skal den vurderes med henblik på at få den med ind i din arbejdsevne vurdering men det KUN hvis det kan dokumenteres lægeligt at det påvirker det ...
  Besvar med citat
Gammel 20-11-2009, 18:08   #5
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
regl

Kapitel 10
Vejledning og opkvalificering

§ 32. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 1-5, kan få tilbud om vejledning og opkvalificering, der kan bestå af følgende:
1) Korte vejlednings- og afklaringsforløb,
2) særligt tilrettelagte projekter og uddannelsesforløb, herunder praktik under uddannelsesforløbet og danskundervisning, eller
3) ordinære uddannelsesforløb.

Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74 i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2.

Udgået - Stk. 2. Personer, der er omfattet af § 2, nr. 7, og som modtager ledighedsydelse eller særlig ydelse efter §§ 74 og 74i efter lov om aktiv socialpolitik, kan få tilbud efter stk. 1, nr. 1 og 2, med henblik på afprøvning af personens rådighed, jf. lov om aktiv socialpolitik §§ 74 b, 74 c, 74 g og 74 i.

Forskellen ved aktivering for en fleksjobber på kontanthjælp eller ledighedsydelse skulle således ikke gælde mere. Og må betyde at der er ret og pligt til aktivering, som jo også sker ved en henvisning til anden aktør.

Stk. 3. Tilbuddet skal udvikle eller afdække den lediges faglige, sociale eller sproglige kompetencer med henblik på opkvalificering til arbejdsmarkedet.

Stk. 4. Praktikperioder under særligt tilrettelagte uddannelsesforløb, jf. stk. 1, nr. 2, kan sammenlagt have en varighed på højst 3 måneder, og hver enkelt praktikperiode kan højst have en varighed på 1 måned. I praktikperioden finder § 43 tilsvarende anvendelse.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2009, 19:14   #6
Liberg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Blovstrød,Allerød Kommune
Indlæg: 22
Styrke: 15
Liberg er ny på vejen
Hej SusanneSjogren

Den der med de 10 timers aktivering ER en død and.Der blev i 17 kommuner kørt forsøg med dette forud for et muligt lovforslag fra Claus Hjorth Frederiksen tilbage fra jan 2009 til april 2009.Men siden er det jo nu Inger Støjberg,ikke fordi jeg tror hun er et hår bedre men endnu er der INTET ført til lovs om det.Sagsbehandlere har det generelt(efter min opfattelse)med at bruge de mest mærkelige fortolkninger for at tvinge borgeren i defensiven.Næste gang en af dine sagsbehandlere smider den slags "bomber" efter dig så få det på skrift. Vil vedkommende det kunne der jo godt være noget om det.
Liberg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-11-2009, 22:46   #7
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Se her om forsøgsordningen, som gælder for visse kommuner og i en vis periode:

Citat:
Aktive – hurtigere tilbage

(Kommunen i jobcenteret i København, Gentofte, Brøndby, Greve, Ringsted, Vordingborg, Ålborg, Morsø, Randers, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg, Nyborg, Odense, Åbenrå og Bornholm)

§ 2. Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at kommunen i jobcenteret i København, Gentofte, Brøndby, Greve, Ringsted, Vordingborg, Ålborg, Morsø, Randers, Holstebro, Herning, Horsens, Svendborg, Nyborg, Odense, Åbenrå og Bornholm gennemfører forsøg, hvorefter jobcenteret kan give personer, der modtager sygedagpenge, en intensiveret opfølgning med samtaler og beskæftigelsesfremmende tilbud og personer, der er visiteret til fleksjob, et intensiveret kontaktforløb med beskæftigelsesfremmende tilbud. Arbejdsmarkedsstyrelsen fastsætter retningslinier for samtaler som led i opfølgningen og for kontaktforløbet.

Stk. 2. Tilbud gives efter reglerne i lov om sygedagpenge § 15, som tilbud efter lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kapitel 10 – 12. Derudover kan der gives tilbud om enkeltstående afklarende og forebyggende forløb, som efter de gældende regler kan indgå i et vejlednings- eller opkvalificeringsforløb efter kapitel 10 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 3. Løntilskud efter kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats kan alene gives til sygedagpengemodtagere, der ikke er i et ansættelsesforhold. Tilbud om ansættelse med løntilskud gives efter reglerne i kapitel 12 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Anden hjælp i form af mentor, arbejdsredskaber mv. gives til sygedagpengemodtagere og fleksjobvisiterede efter reglerne i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 5. Arbejdsmarkedsstyrelsen fastsætter, hvorledes målgruppen af sygedagpengemodtagere og fleksjobvisiterede afgrænses. Arbejdsmarkedsstyrelsen kan fastsætte retningslinjer for indholdet af tilbuddene efter stk. 2-4.

Stk. 6. Personer, omfattet af forsøget, har pligt til at deltage i det intensiverede kontaktforløb samt de tilbud, kommunen giver. Sygedagpengemodtageres manglende deltagelse sanktioneres efter reglerne i § 21, stk. 2, i lov om sygedagpenge, jf. lov nr. 480 af 12. juni 2009. Fleksjobvisiteredes manglende deltagelse sanktionernes efter de gældende regler for manglende deltagelse i tilbud, jf. §§ 38a - 41 og § 74 b i lov om aktiv socialpolitik.

Stk. 7. Uanset § 73 c i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats har fleksjobvisiterede, der deltager i forsøget, og som modtager intensiveret kontaktforløb eller tilbud fra kommunen, ikke ret til henvisning til anden aktør i forsøgsperioden.

Stk. 8. Forsøgsperioden løber fra den 1. januar 2009 til den 31. december 2009. Personer, der deltager i forsøget, kan, inden for forsøgsperioden, være omfattet af forsøget i op til 6 måneder
Og her noget, der gælder ALLE kommuner:

Tja... så er spørgsmålet, om fleksere på kontanthjælp og starthjælp hører under her:

Citat:
Varighed af vejledning og opkvalificering

(Alle jobcentre)

§ 4. Beskæftigelsesministeren har givet tilladelse til, at alle jobcentre gennemfører forsøg, hvorefter jobcenteret kan give tilbud om vejledning og opkvalificering med varighed på mere end 6 uger til personer, som ikke har en erhvervsuddannelse eller anden erhvervsrettet uddannelse, der med hensyn til niveau og varighed kan sidestilles med eller overstiger erhvervsuddannelse, medmindre uddannelsen ikke har været anvendt i de sidste 5 år.

Stk. 2. For at være omfattet af forsøget skal personen ikke umiddelbart kunne henvises til arbejde inden for sit faglige område, og der skal være tale om opkvalificering inden for områder, hvor der er gode eller rigtig gode jobmuligheder.

Stk. 3. Forsøgstilladelsen indebærer en fravigelse af §§ 34 og 35 i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvorefter vejledning og opkvalificeringen højst kan have en varighed på 6 uger

1) inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer under 30 år, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og har en erhvervskompetencegivende uddannelse,

2) inden for de første 9 måneders sammenlagt ledighed for personer mellem 30 og 60 år, som er omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats,

3) inden for de første 6 måneders sammenlagt ledighed for personer, som er fyldt 60 år og omfattet af § 2, nr. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, og

4) inden for den første sammenhængende periode på 9 måneder med kontanthjælp eller starthjælp, for personer, som er fyldt 30 år og omfattet af § 2, nr. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats.

Stk. 4. Forsøgsperioden løber fra den 1. august 2009 til den 1. august 2012. Tilbud efter stk. 1, der er afgivet i forsøgsperioden, kan fortsætte, indtil tilbuddet udløber.

Arbejdsmarkedsstyrelsen, den 22. oktober 2009
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=127882

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2009, 01:47   #8
Liberg
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 04-11 2009
Lokation: Blovstrød,Allerød Kommune
Indlæg: 22
Styrke: 15
Liberg er ny på vejen
Hej Zuza

I denne sidste ser jeg nu en øgning af vores muligheder ifh til loven at stille krav til kommunerne relateret til deres manglende evner til at skaffe flexer på ledighedsydelse et
ordentligt job.Denne sidste kalder vel på kommunernes "forpligtelse" til at opkvalificere såfremt der er uddannelsesmæssige muligheder.Når jeg læser denne "tilladelse" i bredest mulige forstand ser jeg en mulighed for ikke blot at kræve ret til selvvalgt udd. i 6 uger men helt op til 3 mdr.Hvad mener du ?? kunne det tolkes derhen ??

mvh Liberg
Liberg er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-11-2009, 02:01   #9
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jo, den mulighed findes også i forvejen.

Den kaldes bare noget andet... revalidering, som fleksere kan få, hvor ydelsen er ledighedsydelse. (Igen forskelsbehandling, fordi ledighedsydelsen er lavere end revalideringsydelse.)

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Løn fleksjobber KLUMPFODEN Spørgsmål ang fleksjob 5 05-06-2013 10:31
syg fleksjobber garage50 Spørgsmål ang fleksjob 4 24-05-2013 08:17
må man eje APS som fleksjobber? socrates66 Spørgsmål ang fleksjob 8 08-07-2010 16:48
løn som fleksjobber... Winther Spørgsmål ang fleksjob 6 19-11-2009 21:46




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 11:33.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension