K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > Din historie

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Din historie Her kan du skrive din historie om det at være fleksjobber (feks hvordan det er at søge fleksjob erfaring med kommune osv)

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 17-11-2009, 04:15   #1
Yasmin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2008
Lokation: København
Alder: 66
Indlæg: 112
Blog Indlæg: 23
Styrke: 17
Yasmin er ny på vejen
Næste år / virksomhedspraktik.

Så har jeg været til møde i Jobcenter og jeg er blevet ved med at holde fast i at jeg magter ikke et almindeligt job. Min sagsbehandler startede med at sige at der ikke var nok til at jeg var berettiget til et flexjob. En lægekonsulent havde set på min sag og udtalt sig. Men så fik vi snakket os frem til at jeg kunne komme i virksomhedspraktik og det er helt fint med mig. Jeg skal være der et år. Skal til endnu et møde og der vil de finde ud af mine resourser.

Men det undrede mig at min sagsbehandler ikke havde kontaktet min læge el. den lærer jeg fuldte i min jobtræning i 6 uger, det synes jeg ikke var så tjekket. Men det var vel nemmere bare at referere den beslutning der var taget efter et halv år sygemelding.

Det vil sige at jeg kan se et år frem og de regner med at jeg en dag bliver selvforsørgende igen. Og finder et job efter den virksomhedspraktik.
Hvor mange gange kan man komme i virksomhedspraktik.

For mig er det sådan at tiden bare skal gå godt indtil jeg kan evt. kan på efterløn, nå jeg bliver 60 år. Jeg er nu 52 år. Jeg skal ikke blive så streset som jeg har været og jeg skal ikke knokle så meget som jeg har gjort. Jeg kan ikke knokle så meget. Det går helt at sig selv, kroppen er slidt ned, hvornår fatter de det.

"Det må da være mærkeligt at gå hjemme efter så mange år i job, " sagde hun ." Næ, jeg kan sagtes få tiden til at gå og finde på noget at lave,".... jeg skulle have fortalt hende at jeg har en handicappet kæreste og en gammel mor det har godt at mine besøg. Der andet i livet end arbejde, man skal bare være god til at finde nogen venner og komme ud blandt andre.

Yasmin.
Yasmin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2009, 20:19   #2
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
For at blive visiteret til fleksjob skal arbejdsevnen være nedsat
med mindst 50 procent, arbejdsevnen skal være varig og alle behandlings-
muligheder skal være udtømte.

Nu ved jeg ikke om du har skånebehov, og om du tidligere har været
i arbejdsprøvning, synes iøvrigt det er en lang praktik du skal i.

Man kan godt komme i flere praktikker/arbejdsprøvninger.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 15:32   #3
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
virksomhedspraktik

Bemærk: Ingen kan tvinges til at være i praktik et helt år på forhånd.

Alle har ret til at sige fra under og overfor et praktikforløb, dette gælder både fra arbejdsgivers side som fra arbejdstagers side, når der ikke er enighed om indhold eller bl.a. skånehensyn, samt når der ikke er tale om et rimeligt tilbud om job efter SM. A-7-07 / SM A-35-03, og når der alene er tale om kun en jobåbning og ikke et konkret tilbud om job.

Arbejdsgiveren får rig mulighed for at vurdere, om en ledig kan ansættes i et fast job indenfor 4 uger, eller om det kan ske med løntilskud umiddelbart efter virksomhedspraktikken. Derfor få aftalt en fastsat tidsfrist for virksomhedspraktikken.

Regler for virksomhedspraktik
  • Virksomhedspraktik kan gives til alle målgrupper af ledige.
  • Virksomheden skal godkendes til virksomhedspraktik.
  • Praktikperioden kan vare op til 4 uger. For kontanthjælpsmodtagere, der ikke har erhvervserfaring, har langvarig ledighed eller i øvrigt har vanskeligt ved at opnå beskæftigelse med løntilskud, kan perioden vare op til 13 uger med mulighed for yderligere forlængelse.
  • Den ledige er i virksomhedspraktikken ikke omfattet af de regler, der er fastsat for lønmodtagere. Dog gælder arbejdsmiljølovgivningen og lov om forbud mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet.
  • Der skal være et rimeligt forhold mellem antallet af ansatte uden tilskud og antallet af ansatte i virksomhedspraktik samt ansatte med løntilskud.
  • Under virksomhedspraktikken modtager den ledige en ydelse, svarende til de dagpenge eller den kontanthjælp, som den ledige ellers ville være berettiget til.
  • Er den ledige ikke dækket på anden vis, så dækker jobcenteret skader på den ledige eller skader begået af den ledige i praktikperioden.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 17:14   #4
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Har du ikke et link til den pågældende lovgivning.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 19:54   #5
Ninja
Jeg bor her på K10
 
Ninjas avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-01 2008
Indlæg: 13.654
Styrke: 33
Ninja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejenNinja er ny på vejen
Du kan lige få linket af mig, Tanja....

http://www.jobnet.dk/arbejdsgiver/fa...somhedspraktik
Ninja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-11-2009, 22:26   #6
Tanja
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 27-01 2009
Indlæg: 816
Styrke: 16
Tanja er ny på vejen
Tusind tak, Helenekr.
Tanja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 12:37   #7
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Hej Yasmin

Da jeg kom i virksomhedspraktik for ca.4 år siden var først en mdr. og så skulle jeg sammen jobkunsulen og butiksindehaveren, finde ud af om jeg skulle forsætte.

Jeg startede med 3X3 timer pr uge, som så blev øget med 4x3 den næste mdr.
at jeg så bukkede under er en helt anden snak.

Jeg syntes at du skal spørge om det kan passe at det er et helt år.

Er der aftalt nogen opfølgning på praktikken

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 15:14   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Det kan variere fra kommune til kommune, fordi der er givet tilladelse til forsøg, hvor perioden kan være længere, end lovgivningen beskriver.

Se her:

Citat:
Bekendtgørelse om forsøgsordninger efter lov om ansvaret for og styringen af den aktive beskæftigelsesindsats, lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om sygedagpenge
https://www.retsinformation.dk/Forms...aspx?id=127882

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 19-11-2009, 18:22   #9
Kimse
Hvor skulle jeg ellers være
 
Kimses avatar
 
Tilmeldingsdato: 16-10 2007
Lokation: Mors
Indlæg: 154
Blog Indlæg: 5
Styrke: 17
Kimse er rigtig godt på vej
Lidt om virksomhedspraktik

Lidt om virksomhedspraktik

Først skal der udarbejdelse en jobplan som en garantiforskrift, der har til formål at skabe et godt og fyldigt bedømmelsesgrundlag inden der træffes afgørelse om virksomhedspraktik.

Jobplanen er en aftale om aktivering, der udarbejdes i samarbejde. Jobplanen skal være afstemt med arbejdsmarkedets behov og den lediges ønsker.

Jobplanen skal være udarbejdet med henblik på et konkret tilbud om virksomhedspraktik efter lovens kapitel 11. Samt være givet eller revideret inden afgivelse af tilbuddet og senest samtidig med udarbejdelsen af jobplanen skal der afholdes en samtale med personen. Hvis jobplanen ikke er frembragt inden tilbuddet, er det et svigt af den væsentlige retsgaranti og tilbuddet er ugyldig.( hvad det så kan betyde).

Ledige kan efter loven sættes til "hvad som helst", bare det fremgår af deres jobplan. Men der skal foreligge en skriftlig tilkendegivelse fra arbejdsgiveren og en medarbejderrepræsentant i enighed.

Bemærk, at en klage over en jobplan ikke har opsættende virkning, Den ledige skal altså følge jobplanen, selv om de klager over den.

Virksomhedspraktik bliver etableret ved samtale, hvor den ledige måske har mistet fodfæstet på arbejdsmarkedet og kommunen behøvede en vurdering af arbejdsevnen for at kunne tage stilling til den lediges fremtidige forsørgelsesgrundlag.

Kun i få tilfælde bliver løntilskud brugt til de svage ledige med andre problemer end ledighed. Selvom hr. C. Hjort gang på gang slår fast, at hovedformålet med beskæftigelsesindsatsen er så hurtigt og så effektivt som muligt at hjælpe den enkelte ledige tilbage på arbejdsmarkedet. Så hvorfor undersøges der aldrig om, der kan blive tale om ordinært arbejde eller ansættelse med løntilskud, inden og istedet for kun en virksomhedspraktik.

Virksomhedspraktik bliver endda også brugt som en arbejdsprøvning, selvom ingen ved hvad en arbejdsprøvning er efter lovens ordlyd.

Forud for etableringen af en ansættelse med løntilskud/virksomhedspraktik skal spørgsmålet om ansættelsen have været drøftet mellem virksomheden og repræsentanter for de ansatte ved en skrift tilkendegivelse.

Har virksomheden ikke overenskomst eller repræsentanter, kan der ikke laves en aftale og efter loven må kriseramte virksomheder ikke modtage lønstøtte.

Efter § 49. skal Jobcenteret og virksomheden aftaler formålet med, indholdet i, og varigheden og omfanget af virksomhedspraktikopholdet.
Derfor er det vigtig at den ledige allerede i samarbejde med jobplanen får sin mening og ord med.

Virksomhedspraktik gives med henblik på at
(1)afdække eller optræne en persons faglige, (2)sociale eller sproglige kompetencer samt at (3)afklare beskæftigelsesmål.

(1)Afklare, afdække eller optræne, om den ledige kan opnå almindeligt arbejde eller eventuelt komme i støttet beskæftigelse i den pågældende virksomhed.
(2)sociale, det er ment som samfundsforståelse, at lære de ledige at begå sig på arbejdsmarkedet.
(3)Afklare beskæftigelsesmålet, afprøve et nyt arbejdsområde eller få genopfrisket et arbejdsområde, og hvis der er brug for nye kompetencer.

Efter formålsbeskrivelsen om specifik virksomhedspraktik, og i bestemmelsen om Ret og pligtreglerne, der omhandler hvem der skal have tilbud hvornår og hvor længe. Derimod handler Ret og pligtreglerne ikke om indholdet af et tilbud, ej heller hvor mange timer der skal aktiveres. Men tilbuddet skrives at skulle være af mindst 4 ugers varighed, selvom loven siger (op) til 13 uge.

Der findes kun en form for rigtig aktivering og det er den aktivering, hvor ledige for det første har mulighed for at sige nej, og hvor ledige for det andet har mulighed for at opnå en overenskomstmæssig løn.

Det burde være i fagbevægelsens interesse - i stedet for at have en flok løntrykkere gående rundt ude på arbejdsmarkedet. I fagbevægelsen var frygten, at virksomhedspraktik kunne misbruges til at få udført endnu mere ordinært arbejde som tvangsaktivering, som det netop er blevet tilfældet i dag.

Derfor var det krav fra fagbevægelsen, at koordinationsudvalgene skulle have informationer om kommunernes brug af virksomhedspraktik, hvor og hvordan den foregår. Men Koordinationsudvalgene er blevet nedlagt, så de kan ikke kontrollere, om ordinært arbejde bliver lavet om til tvangsaktivering eller omdannet til aktiveringsjob.

Ingen har overblik over, hvor mange ledige der er aktiveret eller om de aktiverede faktisk er gået ind og har overtaget ordinære arbejdspladser, som det sker ved anden aktør og i projekter med kære navne som virksomheden i virksomheden. hyttefadet. m.m.

Jobcenteret skal nu underretter det lokale beskæftigelsesråd en gang om måneden om virksomhedspraktik, men hvad med anden aktør der har overtaget opgaven?.

Tænk: efter aftalepapiret fra 2003 mellem DA og LO, hvor der står, at man ude på arbejdspladserne alene skal bruge redskabet virksomhedspraktik, når ordinært arbejde eller ansættelse med løntilskud ikke er muligt. Aftalen betyder, at kun når en arbejdsgiver ikke kan eller vil ansætte en ledig, skal de tilbydes en ledig som gratis arbejdskraft.

Tag den flotte Gazellepris der gives til de 10 bedste virksomheden som fire år i træk har positiv vækst i såvel omsætning som indtjening, hvor bruttoresultatet i perioden skal være mere end fordoblet. Sjovt nok beskæftiger de sig med forretningsområder som vejledningsforløb, afklaringsforløb, uddannelsesforløb, kontaktforløb for ledige dagpengemodtagere i 1. og 2. ledighedsperiode, og ansatte som vikar / polakker m.m.

PS. I virksomhedspraktik er sikkerhedssko og arbejdstøj at betragte som arbejdsredskaber, der skal bevilges efter beskæftigelseslovens regler ved ansøgning herom.

Sidst redigeret af Kimse; 19-11-2009 kl. 18:25.
Kimse er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Mette F.: Ny beskæftigelsespolitik næste år Webmaster K10 Nyheder 0 01-11-2011 11:50
Mere ulighed til næste år. maja-bell Politik og Samfund 10 15-10-2011 11:14
arbejdsprøvning/afklarende virksomhedspraktik/virksomhedspraktik sjj Alt det andet 21 08-07-2011 10:45
Hvad blive det næste? Karo Politik og Samfund 12 05-12-2010 21:49




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 19:19.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension