K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-12-2013, 15:35   #81
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Webmaster Se meddelelser
Der debatteres forskellige ting i denne tråd...

Jo jo man kan leve for 20.000 kr pr md....sagtens...skulle alle så ikke have det...tja...hvorfor ikke 15.000 kr osv osv...

Men det der ellers debatteres er den fleksjobsordning der blev lavet i ca 1999..

Vi snakker om at der er lavet en ordning....en ordning med et bestemt formål og med et bestemt grundlag...og så hvad de så har gjort ved disse ud fra de nye regler...er det smart....er det fair set ud fra den ordning som den var tænkt...

På den måde er det nok svært at debattere dette emne...alt efter udgangspunktet for hvad man debattere...hvis man blander...
Det er vist helt umuligt, at holde den gamle ordning fra 1999 helt ude af debatten.. Da den efter den offentlige mening blev for dyr, skulle der jo spares ??? Så nogen forsøgte (med held) at bilde flertallet af de raske ind, at en fleksjobber blev forgyldt med lønninger op til 40.000 - 60.000 kr/md. At det så er/var en meget lille gruppe af flekserne som kunne opnå sådanne lønninger fes ikke ind. Der ligger en opgørelse et sted ( har ikke link) som viser at flertallet af flekserne tjente 20.000 - 25.000 kr/md med 20 - 25 timer om måneden som indsats.
Beregningerne viser at samme gruppe kan opnå ca. det samme, om det er i nyt eller gammelt fleksjob. Bortset fra pensionen. (samme job/timetal/timeløn).

Men for at sælge reformen som andet end en spareøvelse, så har man lagt et socialt aspekt ind i reformen. "de svageste skal hjælpes" Fint nok for min skyld.

Men hvem er så de svageste ?? Tja. Før reformen var de dem, som KUN kunne arbejde 12,5 til 15 timer om ugen.. Uanset tilskud til arbejdsgiveren, så var alt under 12,5 time rent tilsæt.. Så de svage var vel den gruppe, som ikke magtede et fleksjob på mindst 12,5 time om ugen, og alligevel var tilkendt fleks.. Den gruppe kunne kun se frem til evigheder som ledige.
De har med omlægningen trods alt fået MULIGHED, for at komme ud af ledigheden.. At den gruppe så er blevet voldsomt større, da der nu kan tilkendes fleks ned til 2 timer om ugen, har den negative effekt at der er flere om de få job der er til rådighed pt.

Så alt i alt.. Har "Robin Hood metoden" med at tage fra de få "rige" fleksere, og give til de "svage" overhovedet været andet end en spareøvelse ??? Og er det sociale aspekt overhovedet opnået ???

Vi fleksere har altid bestået af 2 interessegrupper.. Før var det dem som via deres arbejdsevne kunne opnå en god løn, og de som uanset hvad aldrig kom i fleksjob p.g.a. samme mangel i arbejdsevnen.

Nu er vi stadig 2 grupper.. Dem som har sat til på reformen, og de som har fået muligheder p.g.a. samme..

Det ideelle var jo nok at vi kunne stå sammen som "syge", men den ER svær

Jeg er selv en af dem som kunne tjene en del mere i gammel ordning, MEN havde aldrig fået det nuværende job på gl. ordning. Ikke p.g.a. timetal, men fordi den nye ordning bedre passer virksomheden.

Citat:
Oprindeligt indsendt af mik16 Se meddelelser
Der ligger en opgørelse et sted ( har ikke link) som viser at flertallet af flekserne tjente 20.000 - 25.000 kr/md med 20 - 25 timer om måneden som indsats.
UPS!!! Der skulle have stået:

""Der ligger en opgørelse et sted ( har ikke link) som viser at flertallet af flekserne tjente 20.000 - 25.000 kr/md med 20 - 25 timer om UGEN som indsats.""

Beklager
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 18:25   #82
Zastrow
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2006
Lokation: Københavns
Alder: 76
Indlæg: 394
Styrke: 18
Zastrow er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af anette29 Se meddelelser
Det er da et underligt udsagn at komme med !!!! Det er jo netop ved sådan nogle som os at denne reform er totalt fejlslået ,Fordi vi var/er så dygtige og værdsatte af vores arbejdsgivere at vi får 25000+ skal vi nu straffes??!! jeg kommer til at sidde overfor en kollega som tjener næsten dobbelt så meget som jeg gør, men vil laver 100 % det samme stykke arbejde . Den eneste forskel er at jeg er syg og ikke kan arbejde 37 timer.

Jeg syntes det er diskriminering af 1. grad .

Og at der er evigheds ledighedsydelse er da fint. Men jeg havde nu tænkt mig at arbejde til jeg skal bærers derfra!!

og vi skrev begge mellem 10 og 15000.00 kr ikke 15-20 som du skriver!!
Når du ikke har så mange timer som din kollega, kan du jo ikke påstå at du laver 100% det samme arbejde, og jeg vil mene at der så ER en forskel.

Jeg synes det er fint at der her i Danmark er en ordning, hvor selv syge kan være med.
Jeg har selv været fleksjobber - og hånden på hjertet: Jeg havde det ærligt talt lidt dårligt med bare at skride - og efterlade min kollega med arbejdet, selvom både hun og jeg kendte årsagen til at jeg gik.
Zastrow er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-12-2013, 18:38   #83
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Zastrow Se meddelelser
Når du ikke har så mange timer som din kollega, kan du jo ikke påstå at du laver 100% det samme arbejde, og jeg vil mene at der så ER en forskel.
Men i de (effektive) timer fleksjobberen arbejder, laver h*n næsten med sikkerhed ligeså meget som kollegaen på fuld tid laver, i det samme antal timer.

Hvorfor skal fleksjobberen så ikke have samme timeløn for de timer, inkl. kvalifikations/anciennitets tillæg som den "raske" ?

Det er noget jeg synes flere gange er poppet lidt op i debatten
(og som jeg selv har måttet slås med overfor egne arbejdsgivere)
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 00:17   #84
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af steine Se meddelelser
Men i de (effektive) timer fleksjobberen arbejder, laver h*n næsten med sikkerhed ligeså meget som kollegaen på fuld tid laver, i det samme antal timer.

Hvorfor skal fleksjobberen så ikke have samme timeløn for de timer, inkl. kvalifikations/anciennitets tillæg som den "raske" ?

Det er noget jeg synes flere gange er poppet lidt op i debatten
(og som jeg selv har måttet slås med overfor egne arbejdsgivere)
Måske er jeg lidt "fatsvag" ???? Men jeg er ikke helt sikker på hvad du mener ??

Som fleksjobber under ny ordning er du netop sikret samme løn som din raske kollega for de effektive timer.. Det er simpelthen indskrevet i loven..
Hvis der er en overenskomst, og man ikke er lønnet på lige fod, så har det forbund som har overenskomsten IKKE gjort sit arbejde.. Kravet er at netop det forbund SKAL godkende løn og arbejdsvilkår, netop for at undgå "løndumpning"

I gammelt fleksjob blev der kun ydet tilskud for mindstelønnen.. At der så frivilligt kunne betales løn udover dette, blev nok sjældent gjort.

Sidst redigeret af mik16; 18-12-2013 kl. 00:26.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 00:36   #85
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Det er så primært under den gamle ordning jeg synes problemet var.

Er for tiden jobleder (leder efter job), og flere steder har, uden at ville give det på skrift,
nævnt at med den nye reform, så er os med 12-16 timers effektiv tid, blevet "for dyre" i forhold til den gamle ordning.
Det er ikke alle erhverv det sker i tror jeg, men i mit eget som IT mand betyder det at jeg med det timetal nu som udgangspunkt vil koste det samme med 15 timer effektiv, som de skal give for en nyudlært i 37 timer......


Mit indspark var mere et: flere har overfor mig givet udtryk for at en fleksjobber jo ikke skulle have samme timeløn som en "rask", for så kunne vi jo bare finde et normalt arbejde...

Hvis det er lidt kryptisk skrevet, henviser jeg til min hjerne, og send den gerne hjem bagefter
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 00:47   #86
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af steine Se meddelelser
Det er så primært under den gamle ordning jeg synes problemet var.

Er for tiden jobleder (leder efter job), og flere steder har, uden at ville give det på skrift,
nævnt at med den nye reform, så er os med 12-16 timers effektiv tid, blevet "for dyre" i forhold til den gamle ordning.
Det er ikke alle erhverv det sker i tror jeg, men i mit eget som IT mand betyder det at jeg med det timetal nu som udgangspunkt vil koste det samme med 15 timer effektiv, som de skal give for en nyudlært i 37 timer......


Mit indspark var mere et: flere har overfor mig givet udtryk for at en fleksjobber jo ikke skulle have samme timeløn som en "rask", for så kunne vi jo bare finde et normalt arbejde...

Hvis det er lidt kryptisk skrevet, henviser jeg til min hjerne, og send den gerne hjem bagefter
Arbejder selv med IT.. (hjemmeside) Får samme (gode) løn som branchen tilbyder for mine effektive time ( efter reformen )

Men jeg havde IKKE fået mit job efter gl. ordning. Ganske enkelt fordi firmaet er lille, og det at skulle lægge ud for 37 time/uge indtil refusionen kunne kassekreditten ikke bære..

Det er et argument som sælger på jobmarkedet

Det er noget vås at du med dine 15 timer KUN er det samme værd som en nyudlært.. Sælg dig dog selv som det "grå guld" 44 år kontra 27 år gør en forskel, selv i den branche

Sidst redigeret af mik16; 18-12-2013 kl. 00:56.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 00:56   #87
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Jeg prøver skam ihærdigt.

Ellers må jeg flytte til Lolland, så kan jeg nok samtidig finde et billigere hus
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 01:00   #88
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af steine Se meddelelser
Jeg prøver skam ihærdigt.

Ellers må jeg flytte til Lolland, så kan jeg nok samtidig finde et billigere hus
Først job, så huset.. Els´ sejler du i samme båd som mange andre her.. Men fat mod og vær fræk i din søgning
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 01:05   #89
steine
Hvor skulle jeg ellers være
 
steines avatar
 
Tilmeldingsdato: 05-06 2009
Lokation: Holbæk Kommune, Vestsjælland
Alder: 54
Indlæg: 138
Styrke: 15
steine er ny på vejen
Bor så heldigvis relativt billigt i nuværende hus

Nå, tilbage til tråden.
__________________
"Sikrest er når spares skal,
et spark til nedslidtes tryghed og fred"
Carl Scharnberg
steine er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 18-12-2013, 01:10   #90
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af steine Se meddelelser
Bor så heldigvis relativt billigt i nuværende hus

Nå, tilbage til tråden.
Netop.. TRÅDEN.. Har derfor smidt en privat besked til dig
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 18:48.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension