K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Alt det andet > Dit og Dat

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Dit og Dat Her kan du skrive det du bare gerne vil ud med dog ikke politiske emner.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 20-10-2010, 13:48   #1
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Det der fleks?

Ja ja det det det forkerte sted jeg ligger dette, men kan ikke finde en rubrik under fleksjob der passer, så undskyld... savner en der heder dit dat om fleks ell.

Jeg ser lige en skrive at denne har fået afslag på fleks, og ikke er arbejdsprøvet.

Dette får mig til at spørge (sikkert lidt dumt *lol* men skidt pyt kun den kloge ved hvad denne ikke ved ) Er der noget lovmæssigt omkring det?

Altså jeg troede så bestemt at man ikke kunne blive fleks visiteret uden en arbejdsprøvning, men det kan man måske godt?? (og hvor pokker står det)

Og så lige et tillægsspørgsmål, er der nogle steder hvor det direkte står at man ud af det blå kan søge fleks, på det forandliggende grundlag (lige som en § 17 FP) ?
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 20:34   #2
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej LUM!

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Og så lige et tillægsspørgsmål, er der nogle steder hvor det direkte står at man ud af det blå kan søge fleks, på det forandliggende grundlag (lige som en § 17 FP) ?
Det står vist ikke direkte nogen steder, at man kan søge fleksjob direkte (ligesom en § 17 FP på foreliggende grundlag)

Men jeg ved, at når man søger FP efter § 17 på det foreliggende grundlag, så skal muligheder for andre former for forsørgelse afklares forinden - og vurdering heraf indarbejdes i ressourceprofil - i.e. mulighed for forsørgelse ved 1) ved ordinær beskæftigelse 2) evt. behov for revalidering 3) evt. behov for fleksjob 4) evt. behov for FP.

Når der søges om hjælp – også når der søges om FP efter § 17 på det foreliggende grundlag - skal alle muligheder for hjælp, som sociale myndigheder kan yde - således vurderes i en helhed - også evt. mulighed for fleksjob :-)

Det fremgår af Lov om retssikkerhed og administration på det sociale område § 5:

§ 5. Kommunalbestyrelsen skal behandle ansøgninger og spørgsmål om hjælp i forhold til alle de muligheder, der findes for at give hjælp efter den sociale lovgivning, herunder også rådgivning og vejledning. Kommunalbestyrelsen skal desuden være opmærksom på, om der kan søges om hjælp hos en anden myndighed eller efter anden lovgivning.

Denne praksis er videre stadfæstet i principafgørelse jf. Helsingørdommen.

Jeg vedlægger omtale af og link til Helsingørdom her:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”


Håber dette er opklarende i forhold til dit spørgsmål :-)

Sidst redigeret af Katharina; 20-10-2010 kl. 20:42.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 20-10-2010, 23:31   #3
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
ARRE min hjerne gider ik lige nu, det P.. irriterende.

Seee det står jo lige der (med rød her under) altså visitation til fleks uden arbejdsprøvning... jaahe jubiii, nu jeg glad (tænk man kan blive glad over en skalde § *gg*)

Citat:
§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
Så ja du hjalp, lidt tusinde tak.

Mit mål er fleks, og en § 17 vil sten sikkert give afslag, udtalelserne fra de kloge er til fleks, der er ikke nøgleordene til FP. (jeg vil blive MEGET overrasket hvis jeg får en FP, men ok det kan jo ske *gg*)

Det skal måske nok lige med at det ER konstateret at revalidering ikke fungere for mig.

Nu er spørgsmålet så hvad konsekvensen af at smide en § 17 i hovedet af dem er, altså jeg bibeholder min ydelse til afslaget foreligger, men hvad så der efter?? ryger man "direkte" over på ledighedsydelse, eller kommer man først på KHJ? (og skal kæmpe med dem der fra)

OG antaget man ryger på KHJ, så vil ledighedsydelsen jo være KHJ... går jeg direkte hører jeg til på den høje ydelse.

Og hvad så hvis de under vurderingen til § 17 kommer i tanke om at man skal på fleks, "forsvinder" § 17 ansøgningen så (tis det rigtige ord er væk... stanses 17 ansøgningen så?)


Nu SKAL jeg altså til at finde hoved og hale i det fleks tam tam *gg* jeg gider ikke danse med dem mere, så undskyld jeg sikkert stiller spørgsmål der er svaret på tusinde af gange, men jeg er altså totalt forvirret, hobbykniv og meget tyk pap tak
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 08:27   #4
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
ARRE min hjerne gider ik lige nu, det P.. irriterende.

Nu SKAL jeg altså til at finde hoved og hale i det fleks tam tam *gg* jeg gider ikke danse med dem mere, så undskyld jeg sikkert stiller spørgsmål der er svaret på tusinde af gange, men jeg er altså totalt forvirret, hobbykniv og meget tyk pap tak
§ grafer er ikke lige mig jo,MEN hvis du ikk gider danse mere så det ikke flex du skal have ,for der kan dansen trædes årligt
Jeg har da steppet rundt i over 6 år

Og nu tager vi snart en omgang igen,igen
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den

Sidst redigeret af c.l.e.o.; 21-10-2010 kl. 08:30.
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 14:42   #5
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Jo men der er forskel på at famle totalt i blinde, på konstant at blive truet på sit eksistensgrundlag ikke ane hvor man havner, og på at blive rykket i fordi man er arbejdsløs
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 15:03   #6
c.l.e.o.
Jeg bor her på K10
 
c.l.e.o.s avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-06 2009
Lokation: Jeg har glemt hvor jeg kommer fra og hvor jeg skal hen :)
Indlæg: 3.317
Styrke: 18
c.l.e.o. er ny på vejen
Ja, det rigtigt,men du har til feburar ikk.
Skal du så i en arbejdsprøvning nu.selv blev jeg forlænget et par gange inden der kom gang i någet.

Man skal have tålmodighed jo.
__________________
Man kan ikke give livet flere dage,men man kan give dagene mere liv .

Der findes altid en tredje udvej,bare man er i stand til at finde den
c.l.e.o. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 17:16   #7
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej LUM

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Seee det står jo lige der (med rød her under) altså visitation til fleks uden arbejdsprøvning... jaahe jubiii, nu jeg glad (tænk man kan blive glad over en skalde § *gg*)

Så ja du hjalp, lidt tusinde tak.

Mit mål er fleks, og en § 17 vil sten sikkert give afslag, udtalelserne fra de kloge er til fleks, der er ikke nøgleordene til FP. (jeg vil blive MEGET overrasket hvis jeg får en FP, men ok det kan jo ske *gg*)

Det skal måske nok lige med at det ER konstateret at revalidering ikke fungere for mig.

Nu er spørgsmålet så hvad konsekvensen af at smide en § 17 i hovedet af dem er, altså jeg bibeholder min ydelse til afslaget foreligger, men hvad så der efter?? ryger man "direkte" over på ledighedsydelse, eller kommer man først på KHJ? (og skal kæmpe med dem der fra)

Du ønsker fleksjob (eller evt. ftp) og du citerer § 70 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsat om mulighed for fleksjob:

§ 70. Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.

Stk. 2. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.

Du er sygemeldt med speciallægefaglig diagnose ADHD, forstår jeg. Er din ADHD vurderet speciallægefagligt: stationær og varig? Og er dit funktionsniveau lægefagligt vurderet væsentligt og varigt nedsat i ethvert erhverv? Og er behandling af din ADHD lægefagligt vurderet optimal, uden yderligere arbejdsforbedrende behandlingsmuligheder – så arbejdsforbedrende behandlingsmuligheder lægefagligt er udtømte? Er arbejdsprøvning lægefagligt anbefalet – eller vurderes arbejdsprøvning for risikabelt og for stressende lægefagligt vurderet for helbredstilstand med ADHD – jf. meget udsat for forværring af ADHD ved stress?

Du nævner, at kommunen ikke anbefaler selvforsørgelse ved revalidering.

Så anbefaler kommunen næppe heller selvforsørgelse ved omplacering på arbejdsplads med ordinær beskæftigelse 34 – 37 timer pr. uge.

Så begynder kommunen at nærme sig fleksjobovervejelser efter § 70 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, tænker jeg.

Du ønsker dig skånsom overgang til fleksjob – om muligt uden stressende arbejdsprøvning. Det lyder forståeligt!

Bed evt. om hjælp til dokumentation af lægefaglig vurdering af ”arbejdsprøvning kontraindiceret” af egen læge og af psykiatrisk speciallæge.

Har du kontakt med psykiatrisk speciallæge omkring nødvendige skånehensyn ved ADHD – evt. om arbejdsprøvning speciallægefagligt er kontraindiceret?

Det er vigtigt at have psykiatrisk speciallæge med i ens sag til at støtte i kontakt med sygedagpengekontor, tænker jeg - omkring dokumentation for lægefagligt ”åbenbart formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger (omplacering på arbejdsplads, revalidering, arbejdsprøvning) forud for visitationen” til fleksjob - jf. bestemmelser i § 70 stk. 2 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, som nævnt ovenfor.

Så du uden stressende og ødelæggende omsving m.h.t. evt. sårbar helbredstilstand, ADHD, kan visiteres til fleksjob. Tal med praktiserende læge og med psykiatrisk speciallæge og med sagsbehandler om disse overvejelser.

Det er imod principafgørelse i Helsingør-dom - fra november 2009 - at blive visiteret til kontanthjælp - før visitation til fleksjob - det såkaldte kontanthjælpshul skal altså undgås, siger Helsingør-dommen - så din familie, og andre familier, ikke pludselig står med kun én forsørgerindtægt - det har aldrig været intension i lovene - fastslår Helsingør-dom:

http://avisen.dk/det-var-ren-kassetaenkning_117065.aspx

http://www.avisen.dk/_docs/Udskrift-af-dombogen.pdf


Dommen begrundes i domsudskrift på denne måde:

”Det fremgår af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats §69, stk. 1, nr. 1,
at kommunen sørger for at personer med varige begrænsninger i
arbejdsevnen, jf. §2, nr. 7, har mulighed for ansættelse i fleksjob.

Der er i bestemmelserne ikke fastsat nærmere krav til omfanget af den
nedsatte arbejdsevne. Efter §70, stk. 1, giver kommunen tilbud om
fleksjob til personer, der ikke modtager førtidspension.

Efter forarbejdet til lov om en aktiv beskæftigelsesindsats er der
tilsigtet en klar sammenhæng mellem førtidspension og fleksjob.

Er en personen ikke berettiget til førtidspension, og det ikke er muligt
at opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår på
arbejdsmarkedet, skal den pågældende visiteres til fleksjob.”


Held og lykke med en skånsom proces på vej til fleksjob (eller ftp?)! Det fortjener du! Du har kæmpet nok!

Knus og kram:

Sidst redigeret af Katharina; 21-10-2010 kl. 18:24.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 19:41   #8
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Du er sygemeldt med speciallægefaglig diagnose ADHD, forstår jeg.
Ja

Citat:
Er din ADHD vurderet speciallægefagligt: stationær og varig?
Ja

Citat:
er dit funktionsniveau lægefagligt vurderet væsentligt og varigt nedsat i ethvert erhverv?
Ja

Citat:
Og er behandling af din ADHD lægefagligt vurderet optimal, uden yderligere arbejdsforbedrende behandlingsmuligheder – så arbejdsforbedrende behandlingsmuligheder lægefagligt er udtømte?
Nej og grunden er, at de vil lade fleks stå som en mulighed. Behandling...
Jeg har lige skimmet status osv fra lægerne, og kun en (den seneste desværre) dummer sig godt og grundigt, med den typiske, måske forbedre livskvaliteten (*suk*)
Ellers er de enige.

Citat:
Er arbejdsprøvning lægefagligt anbefalet – eller vurderes arbejdsprøvning for risikabelt og for stressende lægefagligt vurderet for helbredstilstand med ADHD – jf. meget udsat for forværring af ADHD ved stress?
Lægerne har holdt sig fra at skrive noget omkring arbejdsprøvning, og dog igen den seneste. Han skriver noget i retningen af at fleks måske vil være en mulighed, men at det først bør afprøves, efter jeg har været sat op i medicin dosis (hvilket de ikke får mig til, men det så en anden sag) Han skriver at det pt er meningsløst at forsøge afbejdsprøvning som det er, og når de når så langt SKAL de lytte til mine ønsker og behov (hvilket de ikke vil)

Citat:
Du nævner, at kommunen ikke anbefaler selvforsørgelse ved revalidering.
Det den ydelse jeg er på, det er afprøvet

Citat:
Så begynder kommunen at nærme sig fleksjobovervejelser efter § 70 i Lov om aktiv beskæftigelsesindsats, tænker jeg.
Ja det skulle jeg også mene, men næææ nej, jeg har i flere år nu stort set ikke lavet andet end at kæmpe imod KHJ.

Citat:
Du ønsker dig skånsom overgang til fleksjob – om muligt uden stressende arbejdsprøvning. Det lyder forståeligt!
Og det gør jeg fordi jeg ved jeg kan arbejde, men jeg kan ikke kommunen, jeg sætter mig med angst/-anfald.

Citat:
Bed evt. om hjælp til dokumentation af lægefaglig vurdering af ”arbejdsprøvning kontraindiceret” af egen læge og af psykiatrisk speciallæge.
Ja du har gjort det ret tydeligt at det er der jeg skal "slå" *gg* Tak for hjælpen

Citat:
Har du kontakt med psykiatrisk speciallæge omkring nødvendige skånehensyn ved ADHD – evt. om arbejdsprøvning speciallægefagligt er kontraindiceret?
De er stadfæstet flere gange, den senset er den tydligste, dog´mangler han noget, der står i alle andre, stres overfølsom, han har skrevet det inddirekte, men altså vi kender jo de kære kommuner

Citat:
Så du uden stressende og ødelæggende omsving m.h.t. evt. sårbar helbredstilstand, ADHD, kan visiteres til fleksjob. Tal med praktiserende læge og med psykiatrisk speciallæge og med sagsbehandler om disse overvejelser.
Specialllæge er lidt svært at tage med, da jeg først skal til 1 samtale i næste måned (har dog været i behandling for år tilbage) Egen læge er ikke enig med mig i fleks (men skriver det i statuser ol) grunden er at hun bestemt mener at nok er NOK nu, hun kan tydeligt se at jeg drives længer og længere ud, og det SKAL altså stoppes NU! (mundtligt) hun er ligeglad for det eneste hun pt kan se jeg hurtigt kan få den rette ro ved, er FP, nøgleordet er netop hurtigt.

Citat:
Det er imod principafgørelse i Helsingør-dom - fra november 2009 - at blive visiteret til kontanthjælp - før visitation til fleksjob
Godt der er kommet sådan en dom... da det var helt tæt på, for mit vedkommende kom det ikke så vidt (partshøreingen fastholdt de jeg klagede (jeg ankede ikke jeg klagede) og..) i stedet blev det besluttet at jeg skulle blive hvor jeg var, til der var fundet en fornuftlig løsning.
Den gang brugte jeg bla, § 10 i arbejdsevnemetode loven (kan ikke huske hvad den hedder) men også §§ fra KHJ brugte jeg, som siger at man skal stå fuldt til rådlighed, hvilket jeg selv sagt ikke gør, og den gik åbenbart.


Citat:
Held og lykke med en skånsom proces på vej til fleksjob (eller ftp?)! Det fortjener du! Du har kæmpet nok!

Knus og kram:

TUSINDE!!! tak, og rigtig mange tusinde tak for hjælpen, nu har jeg da et eller andet brugbart jeg skal have i mål.
FP er bestemt ikke mit mål (der er jeg en af dem hvor jeg vil mene at det er nas, og det jeg ikke den eneste der mener) men igen er det så der jeg havner, overlever jeg jo nu nok også det, altså værre er det jo heller ikke
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 21:16   #9
Katharina
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 04-10 2010
Indlæg: 839
Styrke: 14
Katharina er rigtig godt på vej
Hej LUM

Tak for et grundigt og oplysende svar, hvor du bl.a fortæller:

Citat:
Oprindeligt indsendt af LUM Se meddelelser
Jeg har lige skimmet status osv fra lægerne, og kun en (den seneste desværre) dummer sig godt og grundigt, med den typiske, måske forbedre livskvaliteten (*suk*)
Ellers er de enige.

Lægerne har holdt sig fra at skrive noget omkring arbejdsprøvning, og dog igen den seneste. Han skriver noget i retningen af at fleks måske vil være en mulighed, men at det først bør afprøves, efter jeg har været sat op i medicin dosis (hvilket de ikke får mig til, men det så en anden sag) Han skriver at det pt er meningsløst at forsøge afbejdsprøvning som det er, og når de når så langt SKAL de lytte til mine ønsker og behov (hvilket de ikke vil)

Og det gør jeg fordi jeg ved jeg kan arbejde, men jeg kan ikke kommunen, jeg sætter mig med angst/-anfald.

De er stadfæstet flere gange, den senset er den tydligste, dog´mangler han noget, der står i alle andre, stres overfølsom, han har skrevet det inddirekte, men altså vi kender jo de kære kommuner

Specialllæge er lidt svært at tage med, da jeg først skal til 1 samtale i næste måned (har dog været i behandling for år tilbage) Egen læge er ikke enig med mig i fleks (men skriver det i statuser ol) grunden er at hun bestemt mener at nok er NOK nu, hun kan tydeligt se at jeg drives længer og længere ud, og det SKAL altså stoppes NU! (mundtligt) hun er ligeglad for det eneste hun pt kan se jeg hurtigt kan få den rette ro ved, er FP, nøgleordet er netop hurtigt.

Godt der er kommet sådan en dom... da det var helt tæt på, for mit vedkommende kom det ikke så vidt (partshøreingen fastholdt de jeg klagede (jeg ankede ikke jeg klagede) og..) i stedet blev det besluttet at jeg skulle blive hvor jeg var, til der var fundet en fornuftlig løsning.
Den gang brugte jeg bla, § 10 i arbejdsevnemetode loven (kan ikke huske hvad den hedder) men også §§ fra KHJ brugte jeg, som siger at man skal stå fuldt til rådlighed, hvilket jeg selv sagt ikke gør, og den gik åbenbart.

TUSINDE!!! tak, og rigtig mange tusinde tak for hjælpen, nu har jeg da et eller andet brugbart jeg skal have i mål.
FP er bestemt ikke mit mål (der er jeg en af dem hvor jeg vil mene at det er nas, og det jeg ikke den eneste der mener) men igen er det så der jeg havner, overlever jeg jo nu nok også det, altså værre er det jo heller ikke
Du ønsker fleksjob!

Du har først tid hos speciallæge om en måned. Han vil gerne sætte dig op i medicindosis før arbejdsprøvning. Det har du sikkert prøvet før i dit liv - at være på højere dosis. Har du gjort erfaringer før i dit liv, om højere medicindosis hjælper på stress?

Eller føler du stress ved tanke om psykiaters forestilling om parat til arbejdsprøvning ved højere medicindosis? Det må du fortælle psykiater. Det er dit liv og dit helbred, det handler om! Psykiater skal lytte til dine oplevelser og tilpasse behandling og anbefalinger af behandling til dig. Det er dig, der mærker, hvordan du har det med arbejdsprøvning med højere medicindosis. Giver det følelse af ro og tryghed?

Du har været så god til at holde fast i tråd i din sag i samspil med kommunen - og undgå nem løsning med kontanthjælpshul. Sådan må du nu holde fast i din tråd i samspil med psykiater. Jeg tænker, han kan li' dig og har respekt for dig, hvad du har klaret! Han vil gerne hjælpe dig.

Kunne psykiater evt. formulere et journalnotat, som kunne hjælpe dig i din sag - et notat, hvor der står, at medicinsk behandling efter vurderinger nu vurderes optimal - og at arbejdsevne ikke vurderes at kunne forbedres yderligere medicinsk, og at behandling ved evt. psykologsamtaler kun vurderes at have livskvalitetsforbedrende effekt - og at evt. arbejdsprøvning bør være i ønskejob med henblik på at reducere stress, som vurderes at forværre ADHD alvorligt?

Bed om sådan et journalnotat hos din psykiater og tag det med til sagsbehandler og bed hende om at lægge det i din sag, så skal hun indarbejde det i din ressourceprofil, og så skal evt. arbejdsprøvning foregå i dit ønskejob, fordi arbejdsprøvning ellers lægefagligt vurderes at udsætte dig for unødigt stress, som forværrer grundlidelse, ADHD – og din arbejdsevne så videre ville vurderes alvorligt truet!

Tassi her på K10 har oplevet sag lidt parallel med din. Læs om hendes sag på tråden: Asperger/angst/stress:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=14255

Godt kæmpet ind til nu! Bliv ved - for din skyld og for din families skyld!

Held og lykke! Og knus og kram!

Sidst redigeret af Katharina; 21-10-2010 kl. 21:30.
Katharina er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 21-10-2010, 23:08   #10
LUM
Har ikke tid til andet end K10
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2008
Lokation: Vesthimmerland
Indlæg: 2.623
Blog Indlæg: 2
Styrke: 19
LUM er ved at flytte ind på K10LUM er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af Katharina Se meddelelser
Hej LUM

Tak for et grundigt og oplysende svar
Det jo den bedste måde at få den rette hjælp på

Citat:
Du har først tid hos speciallæge om en måned. Han vil gerne sætte dig op i medicindosis før arbejdsprøvning. Det har du sikkert prøvet før i dit liv - at være på højere dosis. Har du gjort erfaringer før i dit liv, om højere medicindosis hjælper på stress?
Om han vil pille ved medicinen kan tiden jo kun vise *ss* men han får ikke lov i praksis (jo ændre mærke men ikke måden jeg tager det på)

Den gang i sin tid, tog jeg det næsten fast i 2 uger, eneste virklig irriterende bivirkning var at jeg ikke kunne sove, virkningen var i det daglige stort set ikke eksisterende, forstået på den måde at jeg sagtens kunne mærke forskæld (bedre koncentration ol... bedre kontrol over tanke mylret) men det ændrede ikke min hverdag. Siden har jeg taget ved behov, her er det sikkert vigtigt at få med at Ritalin er hurtig inde og hurtig ude.
Behov for mig er fx angst provokerende situationer, dvs situationer hvor jeg er nervøs, da min angst er nervøsitet der går over gevind, eller hvis hovedet kører af med mig og jeg begynder at dampe, hvilket endnu aldrig er sket for mig i en hverdags situation, det har været ifb beredskabsøvelser (læs får lidt søvn, mange mennesker, mange ting) og hvis noget fungere for godt for mig (ja det lydder mærkeligt, men fx hver sommer hjælper jeg til med byens sportsuge, en form for byfest, i et køkken, i sommers tog jeg opvasken, og det kørte genialt godt, til sidst måtte min veninde bede mig tage en pille og skride ud i 10 min, for jeg var næsten umulig at komme i kontakt med)
Jeg har kun en gang taget uden at have en pille uden en direkte ting, og det var her da jeg dykkede totalt under for angsten, ifb kommunen først ringede og siden skrev efter et møde, ellers har jeg ikke behov for pillerne.

Der er også et andet ret væsentligt problem med at tage fast, jeg glemmer det, og det nytter ikke en prut at sætte fx telefonen til at bippe, inden er den væk (og jeg hører den ikke) eller også skal jeg liiiige, så jeg slår den fra og glemmer det igen, og er vi ikke hjemme, jamen så glemmer jeg at få dem med, det kun ved øvelser eller hvis jeg skal noget jeg ikke er vand til jeg husker dem (og glemmer jeg ved øvelser finder jeg nemt ud af hvem der kommer senere og som derfor kan tage dem med til mig, men der er jo netop nogen der kan tage dem med, det er der ikke hvis vi fx er nede og besøge mie forældre ell) og glemsom heden hjælper medicinen altså ikke imod. Men at jeg glemmer er jo bla en bivirkning af at jeg netop ikke føler nogen reelt brugbar ændring af at tage dem, altså kunne jeg ikke undvære dem, skulle jeg nok komme i tanke om at huske dem, når kroppen sagde hovsa LUM.
Ud over det faktum at jeg virkelig er mega glemsom helt generelt *gg*

Citat:
Eller føler du stress ved tanke om psykiaters forestilling om parat til arbejdsprøvning ved højere medicindosis? Det må du fortælle psykiater. Det er dit liv og dit helbred, det handler om! Psykiater skal lytte til dine oplevelser og tilpasse behandling og anbefalinger af behandling til dig. Det er dig, der mærker, hvordan du har det med arbejdsprøvning med højere medicindosis. Giver det følelse af ro og tryghed?
Nej føler ikke stress ved det, for det han (ham der skrev den speciallæge rapport) forsøgte at ligge op til var, mit eget ønske, om arbejdsprøvning, der hvor det går galt er at kommunen vil på deres måde på deres primisser... det kommunen, den går ikke siger min krop, fx et formøde der til... sagsbehandler skal holde sig LANGT væk, ellers står den på angstanfald, men lige det optimale sted, vil formøde slet ikke være nødvendigt (for mig, ved godt der er noget bureaukrati) fordi jeg ved hvad jeg har at gøre med, og ikke mindst kender min "arbejdsgiver" på forhånd, alle rammer er opfyldt, på forhånd.

Citat:
Du har været så god til at holde fast i tråd i din sag i samspil med kommunen - og undgå nem løsning med kontanthjælpshul. Sådan må du nu holde fast i din tråd i samspil med psykiater. Jeg tænker, han kan li' dig og har respekt for dig, hvad du har klaret! Han vil gerne hjælpe dig.

Kunne psykiater evt. formulere et journalnotat, som kunne hjælpe dig i din sag - et notat, hvor der står, at medicinsk behandling efter vurderinger nu vurderes optimal - og at arbejdsevne ikke vurderes at kunne forbedres yderligere medicinsk, og at behandling ved evt. psykologsamtaler kun vurderes at have livskvalitetsforbedrende effekt - og at evt. arbejdsprøvning bør være i ønskejob med henblik på at reducere stress, som vurderes at forværre ADHD alvorligt?
Det ski da vel det han er ansat til *gg* Ej kemi har meget at sige, men den del tager jeg nu stille og roligt, det vigtigste, mere personligt, er sådan set at manden har forstand på ADHD. Og så tager jeg resten der fra... men du har gjort det tydeligt at jeg mangler nogle udtalelser omkring arbejdsprøvning, hvilket jeg naturligvis vil gøre tydeligt for manden.

Og så har jeg besluttet at tage en kopi af det jeg har liggende, som kommunen har indhentet, og overstrege de vigtige elementer, og videre levere dem (også de uheldige formuleringer) så han kan følge op på det, når der bedes om status hos ham.
Altså det naturligvis ikke det første jeg vil gøre *gg* men når tingene er faldet til, for der er flere praktiske ting der også liiige.


Citat:
Bed om sådan et journalnotat hos din psykiater og tag det med til sagsbehandler og bed hende om at lægge det i din sag, så skal hun indarbejde det i din ressourceprofil, og så skal evt. arbejdsprøvning foregå i dit ønskejob, fordi arbejdsprøvning ellers lægefagligt vurderes at udsætte dig for unødigt stress, som forværrer grundlidelse, ADHD – og din arbejdsevne så videre ville vurderes alvorligt truet!
Der er bare det minus, at det der vil fungere for mig, mht arbejdsprøvning, har ret dystre udsigter, det en længere historie, men stedet er mere end luknings truet, desværre.

Citat:
Tassi her på K10 har oplevet sag lidt parallel med din. Læs om hendes sag på tråden: Asperger/angst/stress:
Det vil jeg gøre.

Citat:
Held og lykke! Og knus og kram!
Kan man andet? her er konsekvenserne af ikke at kæmpe alt alt for vitrækkende, jeg har ingen anden mulighed, men ønsker sådan set heller ikke at have det, altså jo hvem vil ikke gerne have en drømmesag der kører galt lige i gennem? men sådan er det bare ikke for mig, og alternativet til at kæmpe eeer... det dur ikke, slut basta *gg*

Endnu en gang tak
LUM er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Fleks.nu Risa Nyt om loven 8 04-02-2013 12:28
Fra FTP til FLEKS.. Sunnydob Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 01-12-2012 21:56
Fra fleks til ordinært til fleks igen? Nico Spørgsmål ang fleksjob 3 08-06-2012 18:02
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47
Fleks i 5 år? Stinschen Fremtiden for fleksjob og førtidspension 7 13-04-2011 09:16




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:30.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension