K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang førtidspension efter 2003 dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 09-05-2008, 01:54   #1
Malene2450
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 26-03 2008
Indlæg: 10
Styrke: 17
Malene2450 er ny på vejen
Red face Førtidspension..


Hej

Mon der er nogen der kan hjælpe mig med et svar??

Jeg er 38 år og har ikke været på arbejdsmarkedet i næsten 6 år pga sygdom. jeg har en masse dokumenteret kroniske lidelser både psykiske og fysiske, bl.a angst, ocd, social forbi, migræne, slidgigt, psoriasis, allergi, kan ikke optage vitaminer fra kosten og har en kronisk infektion i mine hvide blodlegmer der gør jeg er meget træt.

Jeg har hele 4 ressouce profiler og er snart færdig med nr 2 arbejdsprøvning som viser jeg kun kan klare maks 9 timer og det er med taxakørsel pga angst for busser. Nu viser det sig at kommunen igen bare vil trække sagen og ikke indstille mig til førtidspension så Reva centret har foreslået mig selv at søge.

Er der nogen der har erfaring med selv at søge?? hvis ja hvad blev resultatet??

Jeg har altid fået afvide at søge selv ville resultere i et sikkert nej, men er det rigtigt??

Jeg har fået afvide at min sag er så gennemlyst at jeg sagtens selv kan søge, men kommunen mangler nu at indhente fra min læge, dog er der papirer fra min læge fra tidligere og fra div lægekonsulenter, er det nok??

Min sag er utrolig godt beskrevet i mine ressource profiler og arbejdsprøvninger og alle disse papirer har kommunen selvfølgelig samt mine udtalelser fra psykolog samt psykiater.

Håber nogen gider hjælpe med noget af deres erfaring.
Malene2450 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 08:50   #2
Silke
Elsker at være her på K10
 
Silkes avatar
 
Tilmeldingsdato: 24-04 2008
Indlæg: 87
Styrke: 17
Silke er ny på vejen


Hej Malene.

Med alle de dokumentationer, du har på dit dårlige helbred - kan jeg kun anbefale dig selv at starte en sag om pension.

Man kan søge FØP på 2 måder :

Du kan søge om en § 18 pension - så afgøres det ud fra de akter der allerede er i sagen.

Eller, du kan søge om en § 17 pension - så kan /skal der indhentes aktuelle erklæringer fra f.eks. læge/speciellæge.

Jeg har selv søgt pension efter § 17 - og jeg er netop blevet tilkendt den...



Der er nu gået et par år med skrankepaveri - men fordi min sag også var ret godt dokumenteret, slap jeg for arbejdsprøvninger osv.

Jeg fik en generel helbredsattest fra egen læge - var til én samtale med en sagsbehandler fra Reva - og én samtale med en speciellæge - og alle var enige om, at jeg ikke havde mulighed for at vende tilbage til arbejdsmarkedet.

Derudover har jeg været til møder med min sagsbehandler på Jobcentret.

Jeg vil stærkt anbefale dig at søge om pension - for hvis din sag er så belyst, som du skriver - burde det gå forholdsvist smidigt.

Har du brug for hjælp - så meld tilbage - jeg vil godt hjælpe dig....

Gør det - hellere i dag end i morgen...

__________________
Venlig hilsen

Silke

Carpe Diem
Silke er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 08:54   #3
Lotte A.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2008
Lokation: Kolding
Alder: 49
Indlæg: 46
Styrke: 17
Lotte A. er ny på vejen
Hej Malene..

Jeg har selv gået med kroniske smerter i 11 år og for ca. 3 år siden fik jeg diagnosen fibromyalgi, kronisk hovedpine og migræne.

Jeg var i 2005 i arbejdsprøvning der kunne jeg arbejde 12-15 timer i ugen. Derefter var jeg på barsel og efter barsel endnu en arbejdsprøvning som viste jeg kunne arbejde 8-10 timer.

Så prøvede min rådgiver at indstille mig til pension den blev sendt retur da de manglede flere oplysninger, vi kunne dog i starten ikke få at vide hvad de manglede. Så blev jeg indstillet til fleksjob, fik afslag og fik derefter at vide de ville have en psykiaterundersøgelse, mens de ventede på den tilkendte de mig alligevel til fleksjob.

Jeg rejste selv en pensionsansøgning som skulle have været behandlet her i maj.. men da papirerne fra psykiater kom valgte kommunen selv at rejse en ny pensionssag som betyder at de ikke behandler min §17 ansøgning da de siger en §18 overstiger en §17..
Jeg venter lige nu på endelig afgørelse.

Du skal selvfølgelig selv vurdere om du vil rejse din sag. Men du kan jo ikke få andet end nej.. og det kan du jo anke...

Håber du fortæller hvad der videre sker i din sag.

Knus Lotte
Lotte A. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 08:56   #4
Lotte A.
Føler sig hjemme på K10
 
Tilmeldingsdato: 11-02 2008
Lokation: Kolding
Alder: 49
Indlæg: 46
Styrke: 17
Lotte A. er ny på vejen
Hej Silke

Ved ikke om jeg har ret men jeg mener man selv kun kan rejse en §17 og den rejser man på det foreliggende der indhentes IKKE flere oplysninger.

En §18 mener jeg kun kommunen kan rejse og der kan der godt indhentes flere oplysninger

Knus Lotte
Lotte A. er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 09:40   #5
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Jeg søgte for 1 ½ år siden efter § 17 og fik afslag, så ankede jeg den og kommunen "fandt" på at jeg sideløbende med anken skulle til en psykologtest, den fik jeg lavet i april sidste år, så hørte jeg ikke mere ang. den sag. Jeg har flere gange søgt om psykologhjælp, da jeg menet at det kunne hjælpe mig, men ingen svar fik jeg....
Så blev jeg pludselig indkaldt til samtale i nov. 07 hos en anden aktør, mødte op, talte med en sød dame, fortalte om mit forløb gennem 12- 13 år, også at jeg havde søgt hjælp flere gange uden svar... 3 uger efter får jeg brev om at jeg kan få 10 timers psykologhjælp, finder en rigtig sød psykolog, får den hjælp jeg mere eller mindre har hungeret efter i alle årene, finder ud af at pension IKKE er det jeg har brug for, venter nu på at skal arbejdsprøves mhp flexjob, jeg har så selv søgt om flere timer ved psykologen af frygt for at jeg skal ryge tilbage hvis vi skal stoppe midt i det hele. Så Marlene hvis din sag er så belyst så ville jeg vente på at kommunen indstiller til en § 18, en § 17 giver NÆSTEN altid afslag.
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 10:11   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Hej Malene...

Ja så kommer jeg også lige med en kommentar for at gøre din forvirring total ..

Lotte A har ret, en § 17 er at søge på forliggende grundlag, og en § 18 er at kommunen indstiller dig og derfor kan indhente flere oplysninger osv..

tit oplever folk at når de søger en § 17 så foreslår kommunen lige at de skal gøre ditten eller datten, evt en psykolog behandling samtale eller deslige, ofte under lovning af at det så evt kan laves om til en §18 da man så godt som aldrig får en pension efter § 17 kommunens ord ikke mine


Som Helle skriver er der flere kommuner der gør som hendes kommune men her er man nød til selv at holde fast, jeg kender til flere hvor kommunen har foreslået noget lige som ved Helle bla web her på siden (og der er vist en til der har fået efter § 17) jeg kender også til andre der har fået en pension efter en § 17

men som hoved formål så ville jeg sige søg en § 17 for at få din sag til at skride frem..

Hvis jeg var dig så ville jeg inden jeg gjorde noget som helst, søge en aktindsigt og se nøjagtigt hvad der står i dine papir, skriv til din sagsbehandler at du ikke skal have 4 ressourceprofiler men en og at du evt vil søge en § 17 og derfor har behov for at de får skabt orden i dine papir ..

med 4 ressourceprofiler kan du jo risikere at der er foreskellige oplysninger i div profiler og du kan jo ikke vide hvilken en de så vælger at sende til et evt pensionsteam ...

ergo der skal være 1 ressorceprofil der skal være opdateret og fortløbende ...

det er det eneste jeg kan se i din sag, du kan selv bede din læge om den sidste attest og selv betale den for det er kommunen der ikke må indhente flere oplysninger og ikke dig , du kan til hver en tid få mere ind i sagen indtil den skal for pensions teamet ...


Men der er jo flere måder du kan gribe det an på , ring og bestil en tid hos din sagsbehander , bed om aktindsigt og gør din sagsbehandler på at nu overvejer du en § 17 og bed hende om at indhente den sidste status fra din læge inden du gør det , og så kan det meget vel tænkes at hun vil sørge for at få bragt det i orden inden du søger...

Som Helle også skriver så foreslog kommunen hende at hun skulle have noget psykolog hjælp side løbende med aktindsigt , også web her på siden blev bedt om at få en psykolog samtale da han søgte § 17 her var det også under lovning om at de evt ville lave den om til en § 18...

Han sagde ja til psykolog samtale , men fastholdt samtidig sin §17 for ikke at få forsinket sagen yderligt , så den måde kan man også gøre det på...

Men som jeg læser dit så er der masser af papir i din sag til at understøtte en § 17 ansøgning så jeg ville nok vælge at gøre det hvis det var mig, dog ville jeg lige fortælle min sagsbehandler om det, det kan jo være hun bestemmer sig for en 18 hvis hun ved at der ikke er mulighed for at forhale den længere ...


Helle du skriver
Citat:
Jeg søgte for 1 ½ år siden efter § 17 og fik afslag, så ankede jeg den og kommunen "fandt" på at jeg sideløbende med anken skulle til en psykologtest, den fik jeg lavet i april sidste år, så hørte jeg ikke mere ang. den sag. Jeg har flere gange søgt om psykologhjælp, da jeg menet at det kunne hjælpe mig, men ingen svar fik jeg....
Nu ved jeg jo fra andet sted at i dit tilfælde var det godt og at du ikke længer ønsker en pension og det kan jeg kun sige tillykke med...

men jeg vil også lige sige til Malene og andre at hvis man kommer ud for noget ligende så skal man når man har anket den sende det til kommunen og inden for 4 uger skal de enten give pension eller fastholde deres afgørelse med begrundelse for hvorfor man ikke kan få pension og hvad det er de mener at man kan så ...

og fastholder de den så skal den videre til ankenævnet ... og Helle fra ankenævnet burde du jo for længst have fået svar på om de gav kommunen ret eller om du skulle have pension...

så i din sag ved jeg ikke om den overhovdet ikke er kommet for ankenævnet men om den bliver syltet i kommunen som det sker den ene gang efter den anden, men der kan man jo gøre foreskellige ting selv...

der er masser af mennesker der hvert år får deres sag for også selv om det er en §17 og der er også folk der får §17 ved godt at det ikke er så mange, men i det man søger er kommunen nød til at begynde at kigge på sagen...

så Malene hvis jeg var dig så ville jeg ikke udelukke den mulighed endnu, men ville dog lige sørge for aktindsigt først og lige tage en snak med sagsbehandleren om hvor hun/han mener din sag står henne nu ....

Med venlig hilsen

Hejdien

PS Web fik sin pension efter § 17 andre her på siden ligeledes og så er der dem der har snakket med deres sagsbehandler om en § 17 og som så er indstillet efter en §18 når sagsbehandleren opdager hvad de påtænker at gøre ..
  Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 10:50   #7
Helle Smith
Ved at flytte ind på K10
 
Helle Smiths avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-08 2006
Alder: 62
Indlæg: 550
Styrke: 18
Helle Smith er ny på vejen
Hejdien.... den er såmænd nok syltet fra kommunens side (ikke noget nyt i det) jeg tror aldrig den kom så langt som til Ankenævnet, jeg blev holdt hen med snak i rigtig lang tid (det viste sig at være "god" taktik fra kommunens side) sidst jeg hørte fra HKI var de ved at indhente flere lægepapir, bla. fra Riget og min psykolog så jeg venter og venter og ven.... osv
__________________
Venlig hilsen Helle
Førtidspensionist pr 1/8-2010
Helle Smith er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 10:51   #8
Mikael
Føler sig hjemme på K10
 
Mikaels avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Næstved
Alder: 60
Indlæg: 45
Styrke: 17
Mikael er rigtig godt på vej
Ganske kort:

Jeg søgte efter § 17. Det gjorde jeg ene og alene fordi, min fagforening opfordrede til det så mine sygedagpenge kunne fortsætte mens sagen kørte.

Efter et halvt år blev jeg tilkendt førtidspension.

Sidst redigeret af Mikael; 09-05-2008 kl. 11:22.
Mikael er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 12:12   #9
Rikke H
Elsker at være her på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2007
Indlæg: 96
Styrke: 18
Rikke H er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Helle Smith Se meddelelser
Hejdien.... den er såmænd nok syltet fra kommunens side (ikke noget nyt i det) jeg tror aldrig den kom så langt som til Ankenævnet, jeg blev holdt hen med snak i rigtig lang tid (det viste sig at være "god" taktik fra kommunens side) sidst jeg hørte fra HKI var de ved at indhente flere lægepapir, bla. fra Riget og min psykolog så jeg venter og venter og ven.... osv
Det er dig selv som skal anke kommunens afgørelse inden for 4 uger. Først i det sociale nævn i kommunen, fastholder de afgørelsen, sender de den videre til beskæftigelsesankenævnet. Bliver den også fastholdt der kan ankestyrelsen tage sagen hvis den har principielt betydning.
Rikke H er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 09-05-2008, 12:16   #10
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
RikkeH jeg forstår det som at Helle har anket kommunens afgørelse, når man gør det skal man jo sende anken til kommunen som så skal træffe beslutning om hvorvidt de fastholder eller om de giver medhold til borgeren, i tilfælde af at de fastholder skal kommunen sende det videre til ankestyrelsen ....
dette skal de så gøre inden for 4 uger

MEN det er der mange kommuner der "glemmer" hvis ikke man er på nakken af dem hele tiden...

det er utroligt hvor mange breve der kan blive "væk" hos dem....
  Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Førtidspension eller ikke førtidspension??? MissAce Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 19-02-2011 11:53




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 12:01.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension