K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Alt det andet

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Alt det andet Her kan du stille de spørgsmål hvis du ikke lige mener at det høre til under fleks, førtidspension eller sygedagpenge dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 22-09-2009, 19:07   #1
Lifeat40
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 15-03 2009
Lokation: Haderslev
Alder: 56
Indlæg: 3
Styrke: 0
Lifeat40 er ny på vejen
Medicintilskud

Jeg er på kontanthjælp og bruger over 1000 kr pr mdr bare på Valdoxan som er et nyt middel mod depression.....så nyt at det ikke er godkendt til tilskud via det normale sundhedssystem....hedder vist ctr-register.
Er der nogen der ved om kommunen beregner tilskuddet efter husstandsindtægt eller kun efter de penge jeg har ? Bruger desuden også penge på andet medicin da jeg har kroniske smerter pga arbejdsskade.
Hilsen Mig
Lifeat40 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 19:34   #2
futtefreja
Ved at flytte ind på K10
 
futtefrejas avatar
 
Tilmeldingsdato: 09-07 2009
Indlæg: 518
Blog Indlæg: 5
Styrke: 15
futtefreja er ny på vejen
Hej

Såvidt jeg husker er det din medicin udgift du har pr mdr, man regner udfra.
Hvis man mener du kan bruge et andet produkt med samme indhold ( kopi )
medicin er det den du kan få tilskudet til. Kan ikke lige huske beløb man mindst skal have medicin for men mener det er omkring 1000 kr om mdr, så kan man få økonomisk støtte. P.s.kan du ikke få en kronikerbevilling?
futtefreja er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 22-09-2009, 23:31   #3
Mikael
Føler sig hjemme på K10
 
Mikaels avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Næstved
Alder: 60
Indlæg: 45
Styrke: 17
Mikael er rigtig godt på vej
Når der ikke gives tilskud til det, så hjælper det desværre ikke at være kroniker.

Jeg fik selv ordineret Valdoxan, og da jeg skulle hente det på apoteket ville de have 425 kr. for en omgang til 14 dage. Jeg fortalte jeg var kroniker, men jeg fik at vide, at man endnu ikke havde besluttet om der skulle gives tilskud til det og så får man heller ikke noget selvom man er kroniker.

Min psykiater har så søgt et særtilskud til det hos Lægemiddelstyrelsen og det går jeg stadig og venter på. Jeg fik at vide, at alle patienter der var søgt til fik godkendt det. Så jeg venter fortrøstningsfuldt på det.

Så, Lifeat40, du skal bede din behandler om at søge tilskud for dig.
__________________
"Didn't we have a lovely time the day we went to Brighton" - Citat: Erasure.
Mikael er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 09:43   #4
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Husk at gemme kvitteringerne for medicinen. For bevilliger lægemiddelstyrelsen tilskud er det ofte med tilbagevirkende kraft, og så kan man få refunderet sit udlæg, hvis man vel og mærke har kvitteringerne.

Velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 10:51   #5
bmdc
Ved at flytte ind på K10
 
Tilmeldingsdato: 18-12 2007
Indlæg: 533
Styrke: 17
bmdc er ny på vejen
Jeg har hørt ude i samfundet der skulle være en lov som siger noget med at hvis man har et medicin forbrug over kr. 1500,00 på en mdr. kan man som kroniker få et tilskud pr.mdr. på kr.1500,00 hele året selvom man måske ikke kommer over de kr. 500,00 måneden efter.

Dette kan dog ikke søges af ftp.er og pensionister

Jeg håber der er nogle som måske kender til denne lov ellers kan man da få det oplyst ved henvendelse på kommunen.

bmdc
bmdc er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 12:12   #6
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Jeg fandt lige det her , det er nok værd at gemme og lige have i baghovedet
Citat:
Tilskud til kronisk syge
Du kan få tildelt kronikertilskud, hvis du har et stort, varigt og fagligt veldokumenteret behov for tilskudsberettiget medicin. Kronikertilskuddet indebærer, at der pr. 1. januar 2009 lægges et loft på 3.370 kr. over din årlige egenbetaling opgjort i tilskuds*priser. Din læge kan ansøge Lægemiddelstyrelsen om et kronikertilskud.

For personer over 18 år svarer en egenbetaling på 3.370 kr. til, at man har købt tilskudsberettiget medicin for 15.577 kr. Børn og unge under 18 år vil have købt for 19.203 kr.

Enkelttilskud
I særlige tilfælde kan Lægemiddelstyrelsen bestemme, at der ydes tilskud til køb af medicin, der ordineres til en bestemt patient, uanset at medicinen ikke tilhører gruppen af tilskudsberettiget medicin. I sådanne tilfælde kan den behandlende læge ansøge Lægemiddelstyrelsen om enkelttilskud til sin patient.

Forhøjet tilskud
Ganske få mennesker kan være allergiske overfor eksempelvis et farvestof i en bestemt slags medicin. I sådanne tilfælde kan lægen søge Lægemiddelstyrelsen om forhøjet tilskud til en anden og dyrere medicin.

Tilskud til døende
Lægemiddelstyrelsen kan efter ansøgning fra den behandlende læge tildele en døende, som vælger at tilbringe sin sidste tid i eget hjem eller på hospice, 100 pct. tilskud til den medicin, som lægen har udskrevet på recept. Tilskuddet ydes, uanset om den pågældende medicin er tilskudsberettiget eller ej.

Andre medicintilskud
Kommunerne kan endvidere i medfør af sociallovgivningens regler yde tilskud til betaling af udgifter til medicin til pensionister, hvis økonomiske forhold er særlig vanskelige, til personer i økonomisk trang eller til handicappede, som bor i eget hjem.
Kilde http://www.sum.dk/sum/site.aspx?p=12...Articleid=4726
  Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 12:17   #7
Ozelot
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 28-08 2008
Lokation: Nyborg
Indlæg: 187
Styrke: 16
Ozelot er ny på vejen
Bmdc: jeg ved ikke om du tænker på Servicelovens § 100 til dækning af merudgifter eller om du tænker på den praktiske løsning via apoteket, med at - når man har en kronikerbevilling på baggrund af CTR-saldo over 15.577 kr pr. år - så kan man få opdelt betalingen så man betaler det samme hver måned istedet for som alle andre at betale meget i starten af tilskudsperioden og lidt i slutningen.
Ozelot er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 12:34   #8
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.

Jeg forstår ikke lige det hele så jeg forsøger mig lige med nogle enkle spørgsmål.

Jeg er kronisk syg og bruger faktisk over 1500,- pr. mdr. til medicin men jeg er endnu ikke tilkendt flexjob eller førtidspension(håber det snart går i orden) men kan jeg søge kroniker tilskud selvom jeg ikke får pension osv. ???

§ 100 har jeg forgøves søgt efter på nettet for at se hvad den dækker og for at se hvad jeg reelt kan søge og hvad der skal til for at blive bevilget noget...kan I hjælpe mig???

MVH
Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 12:58   #9
velcro
Afhængigheds tegn af K10
 
Tilmeldingsdato: 19-05 2008
Indlæg: 331
Styrke: 16
velcro er ny på vejen
Alle kroniske patienter kan få lægen til at søge kronikertilskud. Tilskudet udløses først når man har udgifter over 15.577kr om året. Kronikertilskudet har intet med flexjob, pension ect. at gøre.

Om §100 så prøv at se her
http://www.muskelsvindfonden.dk/raad...m-merudgifter/
https://www.borger.dk/Emner/handicap...forvoksne.aspx

velcro
velcro er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 23-09-2009, 14:26   #10
CHNEVIDE
Hjemmevant på K10
 
Tilmeldingsdato: 17-06 2009
Indlæg: 211
Styrke: 15
CHNEVIDE er ny på vejen
Hejsa.

Tak for svar:-)
Når jeg læser betingelserne for at få en § 100 står der:

Du kan få dækket dine merudgifter
Du kan få dækket merudgifter, som er direkte forbundet med et varigt fysisk eller psykisk handicap, hvis:

Du er mellem 18 og 65 år og har varig nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne (67 år for personer, der er født før den 1. juli 1939).
Du modtager invalideydelse.

Så altså tror jeg at man skal være godkendt enten det ene eller det andet ??? for evt. at ansøgningen skal munde ud i noget positivt.

MVH Chnevide.
CHNEVIDE er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
medicintilskud kandetbliveved Alt det andet 17 05-11-2009 21:12
Medicintilskud BettinaJensen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 1 11-08-2009 12:44
Medicintilskud? Risa At søge førtidspension 1 06-08-2009 23:39
Medicintilskud Mariepigen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 10 25-02-2008 19:29
Medicintilskud? Krammemusen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 3 26-11-2006 11:23




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 15:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension