K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Principielle afgørelser fra Ankestyrelsen > Nyt om loven

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Nyt om loven Her kan du skrive hvis du falder over noget relevant , det kan være sm-afgørelser som kan være nyttige eller andet som vedr fleks og førtidspension

Lukket emne
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 25-09-2008, 20:46   #41
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Handicappede skal have dækket merudgifter

Så skal Ankestyrelsens afgørelse ændres ved lov.

Det bliver da interessant, hvad der så sker... i praksis.


Citat:
Borgere med nedsat funktionsevne skal igen have ret til penge, der kan dække merudgifter, de har i forbindelse med deres handicap. Det siger velfærdsminister Karen Jespersen (V), der er klar med et nyt lovforslag.

Forslaget skal rette op på en afgørelse fra ankestyrelsen fra 2007, der betød, at nogle handicappede ikke længere kunne få dækket ekstraudgifter.
Læs resten her:
http://jp.dk/indland/indland_politik/article1468732.ece

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 25-09-2008, 23:50   #42
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Det vil vi så gerne se, før vi tror det!

vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 28-09-2008, 13:09   #43
Mikael
Føler sig hjemme på K10
 
Mikaels avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Næstved
Alder: 60
Indlæg: 45
Styrke: 17
Mikael er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Mikael Se meddelelser
Ja, jeg er diabetiker. Intet foregår automatisk selv om man har diabetes. Jeg bliver vurderet en gang om året og skal hver gang sandsynliggøre mine udgifter til medicin og kost.
Jeg indrømmer gerne, at vi diabetikere har nemmere ved at få tilkendt en §100 end andre. Men det er bestemt ikke noget der sker ganske automatisk.
Jeg har jo forsvaret diabetikerne omkring §100 tidligere i denne tråd.

Vi diabetikere er ikke længere selvskrevet til en §100.
Tværtimod ser det ud til at meget få diabetikere, hvis overhovedet nogen, får bevilget en §100.

http://www.diabetes.dk/default.asp?id=6490

Jeg skal til revurdering inden for to måneder. Og så er det det slut med 1500 kr. ekstra om måneden.

Andre kronikere vil nok klappe i deres små hænder nu når forskelsbehandlingen er slut.
__________________
"Didn't we have a lovely time the day we went to Brighton" - Citat: Erasure.

Sidst redigeret af Mikael; 28-09-2008 kl. 13:13.
Mikael er ikke logget ind  
Gammel 28-09-2008, 20:05   #44
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Undskyld, Michael, men det er dog en mærkværdig holdning til dine medmennesker.

Men ja, jeg har mere ondt af dem der kun har førtidspension, fleksjob eller skånejob, som har svært ved at dække merudgifter til medicin, behandling og kørsel, end jeg har af den person med diabetes som kan opretholde fuldtidsjob på det normale arbejdsmarkedet.

jeg tror ikke der er nogen der klapper i hænderne over, at endnu en gruppe mister noget de egentlig har krav på, ifølge lovgivningen.

Alle herinde har klart givet udtryk for, at merudgifter i forbindelse med sygdom/handicap SKAL DÆKKES.
Der har/er fortsat forskelsbehandling, og dette skal selvsagt udryddes. Også at der ikke skal være forskel kommunerne imellem.
Der skal være ens tilgang til denne ydelse, hvadenten det er det ene eller andet, bare det er MERUDGIFTER, som følge af varig sygdom/handicap.
Vh popiae
popiae er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 00:17   #45
Mikael
Føler sig hjemme på K10
 
Mikaels avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Næstved
Alder: 60
Indlæg: 45
Styrke: 17
Mikael er rigtig godt på vej
En mærkværdig holdning?? Det har bestemt ikke noget med min holdning at gøre.

At klappe i sine små hænder er måske et for stærkt udtryk. Jeg var lidt oprørt over situationen da jeg skrev det. Men alligevel har jeg jo læst at nogle mener, at vi på det nærmeste spadserede os igennem til en §100, modsat andre med kroniske sygdomme. Det gjorde vi så ikke.
Som jeg har skrevet før var det lidt nemmere for os at få bevillingen igennem, men det var absolut ikke en selvfølge. Men det er helt slut nu og så er vi på lige fod med, næsten, alle med kroniske sygdomme.

Og så er jeg i øvrigt ked af, at jeg fremover skal miste 1500 kr. om måneden. Men velfærdsministeriet mener ikke jeg har brug for dem, så det må jo være rigtigt...
Men jeg vil nu kæmpe for det alligevel, selvom kampen temmelig sikkert er tabt på forhånd.

Men Pia, min holdning til andre i samme båd er meget respektfyldt og menneskelig, selvom om det ved første øjekast ikke så sådan ud.

§100 debatten foregår i øvrigt på fuld tryk i Diabeteschat-forummet, så måske er det i virkeligheden forkert at tage den her.

Mange hilsner fra, en sjældent sur og tvær, men lettere forvirret, Mikael
__________________
"Didn't we have a lovely time the day we went to Brighton" - Citat: Erasure.

Sidst redigeret af Mikael; 29-09-2008 kl. 00:31.
Mikael er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 01:11   #46
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Jeg er også forarget på dine vegne over, at man har fjernet diættilskuddet, Mikael.

Det er så vigtigt med den rigtige kost for diabetikere, og maden er steget vildt meget. Har man IKKE diabetes, kan man vælge frit på hylderne, hvilket diabetikere ikke kan.

Men regeringen har sikkert lavet en "undersøgelse", så der kan spares penge - også på dette område.

Og så tror jeg, at ALLE her på siden har stor forståelse for hinandens problematikker. Vi er jo alle i samme båd. Vi fejler "bare" noget forskelligt, men udsættes for samme spareplan fra regeringens/kommunernes side.

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 01:27   #47
Hyanna
Skal snart betale husleje på K10
 
Hyannas avatar
 
Tilmeldingsdato: 17-09 2008
Lokation: Odsherred
Indlæg: 885
Blog Indlæg: 2
Styrke: 17
Hyanna er ved at flytte ind på K10Hyanna er ved at flytte ind på K10
Smile Kære Mikael og zuza

Det kan godt være, jeg er en "gammel hejre med hård hud på sjælen"; men jeg bli'r sq så ked af det, når vi K10-brugere begynder at hakke på hinanden

Jeg har set et lignende tilfælde tidligere idag og det var heller ikke rart

Men skal vi ikke være enige om, der af og til ryger "et par finker af panden", når vi bliver klemt og frustreret i systemet?

Så kan vi måske blive enige om at spørge ind til den andens virkelige mening, som ikke er affødt af øjeblikkelig harme og frustration, når "samfundshammeren" igen er havnet i hovedet på en syg borger, som det er på "mode" med den nuværende regering

For som jeg har læst et sted: Når elefanterne slås, går det ud over græsset (afrikansk ordsprog) og så er det jeg bliver så ked af det, hvis "græsset begynder at "slås" indbyrdes

Med de bedste intentioner, mange til jer begge Hyanna
Hyanna er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 02:51   #48
Webmaster
Webmaster
 
Webmasters avatar
 
Tilmeldingsdato: 06-10 2005
Lokation: Køge
Indlæg: 9.806
Blog Indlæg: 3
Styrke: 67
Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10Webmaster har et fantastisk omdømme her på K10
Tja det viser jo ihvertfald med alt tydelighed hvor kortsigtet myndighederne tænker...i disse dage...

Gad vide hvad der sker nu....

Folk (diabetikere) har ikke penge til deres diætkost....

Folk (diabetikere) spiser alm mad.....

Folk (diabetikere) bliver syge...

Folk (diabetikere) vil blive indlagt meget tiere...

Folk (diabetikere) vil koste samfundet en masse penge...i form af indlæggelser...

Måske det var derfor at de (diabetikere) havde "nemmere" ved at få en §100 før...så de ikke skulle "belaste" samfundet med en masse udgifter....i form af indlæggelser...

Jeg ved det ikke....men kunne godt forstille mig at de havde tænkt sådan...

Jeg kunne også....som Hejdien....tænke mig at vide om det kun var type 1 diabetikere der havde nemmere ved at få en §100 eller om det var begge typer...

Jeg har ikke den store viden om dette emne...

Selvom det er lidt uden for emnet...
Så har jeg set i dag at de vil skære alle de penge væk....der bruges i dag på at holde unge mennesker væk fra kriminalitet...og få dem ind på den rette vej...

Dette vil gøre at de vil spare 70 millioner kr om året...

Gad vide hvad der vil ske med ungdomskriminaliteten...

Gad vide hvor dyrt det så bliver for samfundet...

Der er efterhånden et ganske tydeligt mønster i deres måde at styre Danmark på...

Jeg har svært ved at se logikken i det de gør...

Jeg har med vilje ikke skrevet noget om de menneskelige tragedier i alt dette...da jeg vitterlig ikke tror på at dem der laver alle disse regler tænker på dem...

Der tænkes kun på en ting....og det er penge...i øjeblikket sikkert kortvarigt....da de sikkert godt ved at de ikke bliver siddende på deres taburetter...

@Hyanna...
Jeg læser nu ikke alt dette som om nogen hakker på nogen...men mere som nogen der måske ikke helt får forklaret sig ordentligt...eller bliver forstået rigtigt...
Jeg er 100% sikker på at alle herinde vil det godt for andre...
__________________
Webmaster er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 09:56   #49
inger
Lukket Konto
 
Tilmeldingsdato: 19-10 2006
Alder: 57
Indlæg: 167
Styrke: 18
inger er ny på vejen
Nu er jeg også diabetiker og får §100 og er heldig at kan blive ved at få den, da jeg også har cøliaki, altså 2 diætformer som skal overholdes.

Det værste scenarie ved at fratage type 1 diabetikerne deres §100, er at følger vi ikke vores diæt- og insulinbehandling så rammes vi af alvorlige følgesygdomme. Sygdomme som på længere sigt kan blive en enorm omkostning for det offentlige sundhedssystem.
Jeg er selv efter 32 års insulinkrævende diabetes en af dem som nu er ramt af nogle af disse følgesygdomme.

Så ved at spare det offentlige for den udgift som §100 er nu, så udskyder det offentlige jo bare udgiften til senere. En udgift som senere hen kommer til at koste det offentlige betydeligt mere, end de sparer på nuværende tidspunkt.
inger er ikke logget ind  
Gammel 29-09-2008, 11:15   #50
Mikael
Føler sig hjemme på K10
 
Mikaels avatar
 
Tilmeldingsdato: 25-02 2008
Lokation: Næstved
Alder: 60
Indlæg: 45
Styrke: 17
Mikael er rigtig godt på vej
Det skrevne ord kan være meget utaknemmeligt. Man kan jo ikke læse følelserne bag eller se et lille smil på læben for den sags skyld (ikke at der er noget at smile af i denne sammenhæng).

Jo Webmaster, type 2 diabetikere har haft det en en del sværere end type 1 med at få gennemtrumfet en §100. Måske fordi mange bliver behandlet med diæt alene.
En i min familie er type 2. Han fik med tiden et ret stort behov for insulin. Så med kosttilskud på ca. 400 kr. og et stort insulinbehov lykkedes det ham at komme over de 500 kr. så §100 kunne tildeles. Os type 1 er jo tvunget til at tage insulin resten af livet, så det var en del nemmere for os at få den igennem.

Jeg tror at du, Webmaster, har ret i, at det giver bagslag med de nye tilskudsregler. Følgesygdomme og indlæggelser bliver flere med kæmpe udgifter, for staten, til følge. Men de nye regler er jo vedtaget, så vi kan sikkert ikke gøre noget ved det. De har tydeligvis ikke deres baggrundsviden i orden, men det er de nok ligeglade med nu.
__________________
"Didn't we have a lovely time the day we went to Brighton" - Citat: Erasure.

Sidst redigeret af Mikael; 29-09-2008 kl. 16:41.
Mikael er ikke logget ind  
Lukket emne


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Målgruppe merudgifter... er psykiske lidelser omfattet af lovgivningen ? flexmania Alt det andet 28 10-05-2013 11:10
Håb for brøkpensionister der omfattet af EF-forordning 1408/71 brøkpensionist Nyttigt at vide for Førtidspensionister 55 15-12-2009 11:54
Nye principafgørelser efter de nye regler om merudgifter Webmaster Nyt fra Ankestyrelsen 0 18-11-2009 12:10
Ikke omfattet af målgruppen jsn Spørgsmål ang fleksjob 6 22-05-2009 19:31
Frakendelse af § 100 paula Alt det andet 5 24-08-2008 18:45




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 13:14.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension