K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Fleksjob - Førtidspension > At søge førtidspension

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

At søge førtidspension Gode råd og tips til dem der igang med at søge førtidspension

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 29-04-2012, 11:21   #31
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kavela,

Jeg har lige svaret dig i din anden tråd, men prøv at holde dine spørgsmål i een og samme når de omhandler samme emne, for det ser det jo ud til at de gør. Det gør det nemmere for os at svare, da vi kan læse din historik i din første tråd og det fylder mindre på denne hjemme side at der er begrænset antal tråde.

Jeg kan se at du er på sygedagpenge og står til at falde for varighedsbegrænsning d. 30 juni. Det får os alle til at se rødt herinde for så skal der virkelig arbejdes på forlængelse så du ikke ryger på kontanthjælp. Det er desværre ikke sådan at kommunen "bare" beslutter at du så skal have fleks eller ftp. og dette uanset din alder, sygdomme og lign.

Kommunen skal tage stilling til om de stopper dine sygedagpenge eller om du kan komme under et af forlængelses punkterne i §27 stk. 1, Dit spørgsmål skulle i øvrigt nok have været under "spørgsmål om sygedagpenge" så du kunne få belyst dine muligheder herunder.

Desværre kommer det bag på mange når man falder for varighedsbegrænsningen på 52 uger. Sygedagpenge loven er meget snæver og såfremt ens lidelser ikke er stationære og man ikke kan komme under et af de 7 forlængelses punkter i §27 stk. 1 så smides man ud af sdp. og tilbydes at søge kontant hjælp. Jeg røg selv ud af sdp. i 2007 og kæmper stadig med afklaring da jeg ikke kan få kh.

På forsiden af K10 kan du læge om sygedagpenge stop og forklaringer heromkring:http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Kort ridset op lyder §27 stk. 1 som flg.

Citat:
§ 27. Kommunen træffer afgørelse om at forlænge sygedagpengeperioden for personer, der er omfattet af varighedsbegrænsningen i § 24, når

1) det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,


2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,

3) den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,


4) den sygemeldte ikke kan opnå eller fastholde beskæftigelse på normale vilkår og dermed ikke kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked, men det endnu ikke er endeligt afklaret, om den sygemeldte vil være berettiget til et fleksjob eller til førtidspension, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 26 uger,

5) den sygemeldte har en livstruende sygdom, hvor de lægeligebehandlingsmuligheder anses for udtømte,


6) der er rejst sag om ret til erstatning efter lov om arbejdsskadesikring eller lov om sikring mod følger af arbejdsskade eller


7) der er påbegyndt en sag om førtidspension.

Stk. 2. Ved forlængelse af sygedagpengeperioden efter stk. 1, nr. 3, ses der bort fra den periode, hvor den sygemeldte venter på behandling på et offentligt sygehus.

Umiddelbart kunne det lyde som om at du burde kunne forlænges efter §27 stk. 1 nr. 2, dette såfremt at alle dine lidelser vurderes som staitonære?? Alternativt kan kommunen godt sætte sig på bagbenene.

Hvis jeg var dig ville jeg komme igang med at spørge til forlængelses mulighederne ved din sagsbehandler, således at du ikke pludselig står med håret i postkassen. Du kan sagsten citere §27 stk. 1 nr. 2, det vil nok komme bag på din sbér at du kender til sdp. loven, for det er der ikke mange der bliver orienteret om. Sygedagpenge er en kortvarig ydelse og derfor gælder det om at få en hurtig afklaring så man ikke bare ryger ud i intetheden.

§27 stk. 1 nr. 4 kunne også være en mulighed hvis det direkte er skrevet/ vurderet at du ALDRIG kommer ud på det ordinære arbejdsmarked igen, men skal afklares mod fleks eller pension.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 29-04-2012 kl. 12:00.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 14:05   #32
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Hej Enteneller,

Tusind tak for dit fyldige svar, sikke et stykke arbejde, du har lagt ned! Jeg skrev til min sagsbehandler næsten umiddelbart efter at have modtaget en mail fra Ydelsesservice angående varighedsbegrænsningen. Jeg appellerede til at få mine sygedagpenge forlænget, da sagsbehandlingen er foregået i en meget langsomt tempo, og vi er slet ikke i nærheden af afklaringen af min sag endnu.

Hun svarede, at hun ville vende tilbage til mig efter at min sag er blevet taget op i visitationsteamet ca. midt i maj måned 2012. Antydede dog, at hvis det bliver aktuelt med arbejdsprøvning, så vil mine sygedagpenge blive forlænget så længe det varer. Samtidigt gjorde hun det klart, at hun ønsker at jeg ikke skulle kontakte hende, før hun selv tager kontakt med mig. Det føles svært da jeg brænder inde med en masse spørgsmål, min ressourceprofil ikke er færdig og jeg føler mig utryg med uvisheden, ikke mindst, hvad angår min fremtidige økonomi.

Jeg kan selv ikke helt vurdere fra lægekonsulentens skøn, hvorvidt mine skavanker anses at være stationære eller ej. Kunne du eventuelt kigge i min lægekonsulentudtalelse, hvis du får tilsendt det per mail? Du kunne sende mig en mail og så kunne jeg fremsende udtalelsen retur. Jeg vil ikke vedhæfte det offentligt her på siden, fordi der står mit navn og cpr.nr., som jeg ikke ønsker at skilte med her.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 15:17   #33
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kavela,

Det er svært mht. sagsbehandlere når de siger man ikke skal rykke, man har jo brug for at vide hvad oddsene er i ens sag.

Evt. kunne du citere noget fra lægekonsulentens udtalelse, således at du ikke giver dig tilkende herinde. Vi er flere med forstand på sdp. og måske er det godt at få besyv fra forskellige, vi er ikke alle på K10 løbende heller.

Mht. din sag, der ville jeg stadigvæk nok skrive til din sagsbehandler og pege på forlængelse iht. nr. 2 eller 4. Derved kan de nå at se på om der skal indhentes yderligere lægelig dokumentation i din sag som kan lægge til grund for forlængelse af sdp. Du kunne evt. tilføje at såfremt der skal yderligere lægelig dokumentation i din sag står du naturligvis til rådighed herfor.

Det kan godt være at hun har sagt at du ikke må kontakte hende, men du har brug for en status på din sag, da varighedsbegrænsningen nærmer sig og det må hun respektere. Mangler der yderligere dokumentation er det jo også vigtigt at dette bliver indhentet snarest.

I øvrigt skal du partshøres senest 2 uger før evt. sdp. stop, dette iht. §7 a og her skal ressource profilen ligeledes være intakt og være godkendt af dig.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 16:15   #34
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Hej Entereller, (og andre)

Endnu en gang et stort tak for gode til, hvordan jeg kan forholde mig til sagsbehandlingen. Jeg har også skrevet i min kalender, hvilke ting der skal være gennemført 2 uger for mit falddato - § 7.

I det følgende citerer jeg direkte det, som lægekonsulenten har skrevet i sin udtalelse, dvs. de dele, som ser ud til at være mest relevante i forhold til de spørgsmål, du har rejst:

"...Sagen er tilstrækkeligt belyst. Der er ikke yderligere behandlingsmuligheder. Funktionsniveauet er helbredsmæssigt varigt nedsat og kan ikke vurderes nærmere. Der er intet helbredsmæssigt til hinder for deltagelse i hensyntagen erhvervsrettede eller helbredsafklarende aktiviteter.
SKÅNEBEHOV:
- Fysiske skånebehov overfor arbejde med vand, inkl. arbejde med megen håndvask, overfor rygbelastende arbejde som fastholdt eller foroverbøjet arbejdsstilling, konstant gående og stående arbejde og arbejde med tunge løft.
- Psykiske skånebehov i form av behov for psykisk støtte, behov for kendt og trygt arbejdsmiljø og ikke-stressende arbejdsopgaver..."

Hvilke konklusioner, synes du, at man kan trække fra ovenstående?

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 16:47   #35
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kavela,

Jeg vil helt sikkert mene, at de skal sende dig i arbejdsprøvning for at få afklaret din arbejdsevne og det kan de sagtens gøre under §27 stk. 1 nr. 2 med forlængelse på 39 uger.

Om du i stedet vil kunne forlænges efter §27 stk. 1 nr. 4 er jeg ikke sikker på at dine skånebehov er definerbare nok til. Kommunen kunne hurtigt konkludere at man "sagtens" kunne finde jobs på det ordinære arbejdsmarked med sådanne skånebehov. Dog skriver lægekonsulenten på den anden side at dit funktionsniveau er varigt nedsat, hvilket også kunne pege mod fleks og pensions afklaring.

Hvad han lige mener med helbredsafklarende aktiviteter ved jeg ikke, du er vel efterhånden helbredsmæssigt udredt? Dette kunne du evt. spørge din sagsbehandler om.

Det er klart at din sagsbehandler vender tilbage til dig senest medio maj, det er jo der du som det seneste skal partshøres iht. §7a. :

I retssikkerheds loven står der:

Citat:
§ 7 a. Senest 2 uger før en erhvervsrettet foranstaltning hører op, skal kommunalbestyrelsen tage stilling til, om der er behov for yderligere foranstaltninger for at bringe borgeren tilbage til arbejdsmarkedet. Ved vurderingen skal borgeren, egen læge, den faglige organisation, virksomheder m.fl. inddrages.

Stk. 2. Hvis kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om yderligere foranstaltninger, skal disse sættes i værk i umiddelbar tilknytning til ophøret af den nuværende foranstaltning.

Kilde: Bekendtgørelse af lov om retssikkerhed og administration på det sociale område
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.

Sidst redigeret af Enteneller; 29-04-2012 kl. 16:50.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 19:13   #36
Kalevala
Slettet Medlem
 
Tilmeldingsdato: 27-04 2012
Indlæg: 80
Styrke: 13
Kalevala er ny på vejen
Hej igen Enteneller,

Tak for endnu et bidrag i min sag! Jeg skal lige sige, at jeg var oppe hele natten og er derfor for træt til at tænke klart, så jeg nøjes med nogle få reflektioner i denne omgang.

Selv har jeg faktisk svært ved at få øje på jobmuligheder, der samtidig honorerer mine skånebehov og tager højde for mine eksisterende faglige færdigheder og begrænsninger - dette også, hvis der skulle være tale om et fleksjob. Det er i høj grad derfor, at jeg nu synes at en førtidspension ville være at foretrække.

Men hvilke ordinære jobs mener du, at jeg eventuelt ville kunne bestride? Og kunne du måske også uddybe, hvordan du mener, at de opstillede skånebehov ikke er definerbare?

Apropos deadline for partshøring og godkendelse af ressourceprofil fra min side ifølge § 7, skal de ikke være per den 15. juni i og med at mine sygedagpenge foreløbigt stopper den 30. juni? Der skulle altså være en næsten måned efter visitationsteamets drøftelse af min sag midt i maj.

Mvh. Kalevala
Kalevala er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 19:33   #37
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Hej Kavela,

Jeg har tænkt 1 juli i stedet for 1 juni. Så du har ret i tidspunkt for partshøring.

I forhold til min egen sag, der har jeg haft perioder hvor jeg vitterligt har haft brug for opdatering, status og fodring af min sagsbehandler. Dette ikke mindst fordi jeg i løbet af 5 år har haft 8 forskellige sagsbehandlere hvilket jo ikke er sjældent for os i systemet. Min seneste sagsbehandler vurderede, at jeg har store ressourcer, jeg er jo dygtig, ja vi er mange dygtige på K10, men vi er i den situation vi nu er. Dog ville jeg aldrig undlade at følge op på min sag hvis jeg føler for det og med dette siger jeg det samme til dig. Det er jo ikke en børnehave at være på sygedagpenge eller anden eller ingen ydelse i dette system.

Det jeg mener med at finde anden beskæftigelse til dig på det ordinære arbejdsmarked, det er i forbindelse med at vi tidligere har erfaringer for at kommunen skriver at det "bare" ikke skal være rygbelastende, stress fyldte eller travle jobs, f.eks. Man kan aldrig vide..

Netop derfor er det måske allerede nu at du skal forfølge dine forlængelses muligheder, jeg tror jeg ville pege på §27 stk. 1 nr. 4 med afklaring med henblik på fleks eller pension, for det virker som om det er der vi er. Du kunne jo hører din sagsbehandler ad, på 26 uger kunne du jo udemærket nå at blive afklaret i forhold dertil.

Det gør ikke noget at være lidt fremme i skoene omkring sin sag, det er jo trods alt dit forsørgelses grundlag det handler om, så drop flinkeskolen, men husk at passe på dig selv i hverdagen/natten også.
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 29-04-2012, 19:59   #38
JegHåber
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
JegHåber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Kalevala Se meddelelser
Kunne jeg lige få lov til at høre, hvor mange timer per uge du arbejdede under din arbejdsprøvning, og var du på sygedagpenge hele den periode, hvor du søgte førtidspension?

Mvh. Kalevala
Jeg arbejde maks. 10 timer ugentlig, men når jeg gjorde det, sagde min krop STOP.

Ja, jeg var på sygedagpenge hele perioden. Først de almindelige 52 uger, derefter ekstra 39 uger, da man forventede at kunne afklare sagen inden for 39 uger. Endelig blev mine sygedagpenge forlænget (husker ikke hvorlænge), da min sag vil ende med fleks eller fp.

Hilsen
Dorte
JegHåber er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 08:08   #39
Enteneller
Jeg bor her på K10
 
Entenellers avatar
 
Tilmeldingsdato: 10-03 2009
Alder: 55
Indlæg: 5.190
Blog Indlæg: 1
Styrke: 22
Enteneller er ved at flytte ind på K10Enteneller er ved at flytte ind på K10
Citat:
Oprindeligt indsendt af JegHåber Se meddelelser
Jeg arbejde maks. 10 timer ugentlig, men når jeg gjorde det, sagde min krop STOP.

Ja, jeg var på sygedagpenge hele perioden. Først de almindelige 52 uger, derefter ekstra 39 uger, da man forventede at kunne afklare sagen inden for 39 uger. Endelig blev mine sygedagpenge forlænget (husker ikke hvorlænge), da min sag vil ende med fleks eller fp.

Hilsen
Dorte
Godt at høre at nogle sager kan gå nogenlunde gnidningsfrit og at du har haft gode folk omkring dig. Jeg formoder ikke at det endte med at du selv søgte ftp. du blev vel indstillet iht. §18 af kommunen og fik pension herefter?

10 timer i dag er jo et godt fleksjob om man vil, min seneste rapport fra reva afprøvning siger ½ effektiv time pr. uge, så jeg håber på ftp. denne gang, det slider at være i systemet.

Tillykke med din pension i al fald og godt, at du kunne bidrage med en af de gode sager.

I øvrigt Kavela og andre husk at checke om I har evt. tab af erhvervsevne forsikringer som I kan søge under jeres pensionsordninger. Dette kan I via jeres nem-id checke på www.pensionsinfo.dk
__________________
Enteneller

Husk at checke www.pensionsinfo.dk for dine muligheder for udbetaling af f.eks TAE ((Tab af Erhvervsevne) ydelse) under evt. pensionsordninger.
Enteneller er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 30-04-2012, 08:39   #40
JegHåber
Ved at vænne sig til K10
 
Tilmeldingsdato: 22-06 2010
Indlæg: 18
Styrke: 14
JegHåber er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af Enteneller Se meddelelser
Jeg formoder ikke at det endte med at du selv søgte ftp. du blev vel indstillet iht. §18 af kommunen og fik pension herefter?

10 timer i dag er jo et godt fleksjob om man vil, min seneste rapport fra reva afprøvning siger ½ effektiv time pr. uge, så jeg håber på ftp. denne gang, det slider at være i systemet.
Ja det var kommunenen som indstillede mig til førtidspension.

Jeg har ganske vist arbejdet 10 timer i arbejdsprøvning, men det var på ingen måder en mulighed i ret lang tid.
JegHåber er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
ftp/fleks eller???? Sørensen70 Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 6 12-10-2011 18:38
Måske fleks, eller ikke fleks, mand Spørgsmål ang fleksjob 0 14-09-2011 17:47
Procedure vedr. fleks eller førtidspension Camilla23 Spørgsmål ang fleksjob 3 25-04-2010 08:57
Fleks eller FP. ? Multe Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 15 28-12-2009 11:50
Ftp eller fleks....??? amazing Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 9 28-10-2007 14:54




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 20:06.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension