K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang fleksjob

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang fleksjob Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål til enten fleksjob eller det at søge fleksjob dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 15-09-2014, 12:20   #1
Nico1962
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 03-09 2014
Indlæg: 3
Styrke: 0
Nico1962 er ny på vejen
Feriepenge?

Jeg forstår ikke en brik af, at hele min løn, når jeg er i arbejde, ikke er feriepenge berettiget. Jeg blev godt nok en anelse chokket, da jeg rykkede min kommune for et feriepengekort for den del af min løn som de yder tilskud til.

Men nej, sådan hænger det ikke sammen. 14,5 dage optjent i mit sidste job, og holde ferien er jo mig pålagt, så jeg hæver de 4000,- jeg havde optjent fra arbejdsgiver, og giver besked om, at jeg holder ferie. 4,5 dage i juli, og jeg bliver trukket i ledighedsydelse, 10 dage i aug., og jeg får det halve i ledighedsydelse. Fortvivlet ringer jeg til min kommune, da jeg alt i alt havde sat godt 3500,- nettokroner til i forhold til 2 hele måneders ledighedsydelse. De laver så en udregning der tilgodeser mig med endnu 1100,- kr. netto. WHAT!

Jeg havde været i job i små 11 måneder, og havde fået godt 160.000,- i tilskud. At dette beløb ikke er feriepenge berettiget er mig simpelthen en gåde, og så ulig, at få os fleksjobbere til at føle os en smule lig en ordinær borger på arbejdsmarkedet.
Nico1962 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2014, 12:40   #2
Bodrum
Lever på K10
 
Bodrums avatar
 
Tilmeldingsdato: 04-09 2012
Lokation: Aarhus
Indlæg: 1.457
Styrke: 13
Bodrum er ny på vejen
http://www.k10.dk/showthread.php?t=30628


Måske kan det her forklare det..

Ellers så kommer mik16 nok på banen..
Bodrum er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2014, 13:05   #3
murersteen
På vej til at lære K10
 
Tilmeldingsdato: 17-03 2011
Indlæg: 1
Blog Indlæg: 1
Styrke: 0
murersteen er ny på vejen
ferie

jeg havde næsten samme oplevelse da jeg skulle holde sommer ferie, dog fik jeg ændret min ansættelse til ferie med løn, jeg afskrev et par timer pr måned og så får jeg løn under ferie, og der med også samme ydelse fra socialcentret. ved ikke om det er helt lovligt, men min kontakt på socialcentret er (mundtlig) indforstået med løsningen
murersteen er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 15-09-2014, 21:15   #4
curls
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 29-01 2007
Lokation: Sjælland
Indlæg: 3.397
Styrke: 23
curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10curls er fast beboer på K10
Hej
Kan det ikke skyldes, at du har hævet for alle 14,5 dage på én gang?
Det mener jeg ikke, man plejer at gøre.
Jeg har selv før skulle hæve feriepenge fra tidligere arbejdsgiver, og jeg hævede kun feriepenge (feriekort) for den periode, jeg skulle holde ferie.
Kommunen ser det sikkert som en indtægt, når du har hævet for alle feriedage på én gang. Hvis altså det er dét, du har gjort.
curls er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 16-09-2014, 09:09   #5
mik16
Talknuseren
 
Tilmeldingsdato: 27-02 2011
Lokation: Lolland
Alder: 67
Indlæg: 1.272
Styrke: 15
mik16 er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af Nico1962 Se meddelelser
Jeg forstår ikke en brik af, at hele min løn, når jeg er i arbejde, ikke er feriepenge berettiget. Jeg blev godt nok en anelse chokket, da jeg rykkede min kommune for et feriepengekort for den del af min løn som de yder tilskud til.

Men nej, sådan hænger det ikke sammen. 14,5 dage optjent i mit sidste job, og holde ferien er jo mig pålagt, så jeg hæver de 4000,- jeg havde optjent fra arbejdsgiver, og giver besked om, at jeg holder ferie. 4,5 dage i juli, og jeg bliver trukket i ledighedsydelse, 10 dage i aug., og jeg får det halve i ledighedsydelse. Fortvivlet ringer jeg til min kommune, da jeg alt i alt havde sat godt 3500,- nettokroner til i forhold til 2 hele måneders ledighedsydelse. De laver så en udregning der tilgodeser mig med endnu 1100,- kr. netto. WHAT!

Jeg havde været i job i små 11 måneder, og havde fået godt 160.000,- i tilskud. At dette beløb ikke er feriepenge berettiget er mig simpelthen en gåde, og så ulig, at få os fleksjobbere til at føle os en smule lig en ordinær borger på arbejdsmarkedet.
Hvis du er på højeste ledighedsydelse pt, så får du 15708 kr/md = ca 725 kr/dag BRUTTO.

Hvis dine 4000 kr hævet feriepenge er netto kroner til 14,5 dage, så er det 275,86 kr/dag.
Men de 275,86 kr skal tilbageregnes til FØR skat og am-bidrag. Altså til bruttoværdi.

Hvis vi forudsætter at de oprindeligt var beskattet med fx. 39 % og 8 % am-bidrag, så bliver de 275,86 kr netto til 491,56 kr brutto pr. dag.

Reglerne for modregnet hævet siger at der modregnes dag for dag i LEDIGHEDSYDELSE.. Altså 1 dags hævet feriepenge = 1 dags mindre i ledighedsydelse. Sådan har det altid været.

Det nye er så fra 1 maj 14, at HVIS feriepengene BRUTTO pr. dag er mindre end ledighedsydelsen pr. dag, så suppleres feriepengene op til din ledighedsydelse pr. dag..

Så dit regnestykke skal se sådan ud:

Ledighedsydelse pr. dag 725 kr minus feriepenge pr. dag 491,56 = 233,44 kr/dag.
Altså skal du have 233,44 kr i ledighedsydelse pr. feriedag. Fordi der her suppleres op.

Så en måneds ledighedsydelse (august med 10 dages ferie) 10 x 233,44 kr = 2334,40 for de 10 dage + normal ledighedsydelse pr. IKKE feriedag i den måned x 725 kr/dag.

Det kan også sættes lidt mere logisk op..
15708 kr i fuld måneds ledighedsydelse MINUS 10 dages brutto feriedage ( 10 x 491,56 kr = 4915,69 kr) = 10792,31 kr i ledighedsydelse i august med 10 feriedage.
Altså så BURDE du ikke sætte noget til samlet.. Dine bruttoferiepenge + den reduceret ledighedsydelse skal præcist svare til normal måneds ledighedsydelse.

Om regnestykket er korrekt afhænger helt af den skatte procent du er beskatte med for feriepengene.. Her er brugt 39 %.. Men jeg har set andre med helt op til 55 % beskatning. Så jo højere trækprocenten er, jo større bliver den omregnet bruttoværdi af feriepengene..

Selvom der skal omregnes til bruttoværdi, så skal der ikke betales skat og am-bidrag af feriepengene igen.

Sidst redigeret af mik16; 16-09-2014 kl. 09:25.
mik16 er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar

Emne Værktøjer
Visningsmetode

Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 00:44.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension