K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Sagsformidler hjørnet > Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Spørgsmål ang Sygedagpenge/Kontanthjælp Her kan du stille spørgsmål hvis du har spørgsmål ang sygedagpenge/kontanthjælp dog ikke politisk indhold som skal lægges under kategorien Samfund og Politik

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 12-11-2013, 22:09   #1
Sneugle
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2013
Lokation: Fyn
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sneugle er ny på vejen
Question Sygedagpengestop. Vil I prøve at læse min "sag" og komme med gode råd til klage

Hej. Jeg er ny herinde, men håber I vil hjælpe mig da jeg skal igang med at klage over kommunens sygedagpengestop.

Ganske kort fortalt blev jeg sidste efterår sygemeldt med en depressiv-angst tilpasningsreaktion. I løbet af vinteren var jeg delvist tilbage på mit job, men det gik ikke og jeg blev fuldt sygemeldt igen. I juni var jeg på et kommunalt "tilbage-til-arbejdsmarkedet-kursus" med praktik efterfølgende. Under kurset fik jeg en del symptomer tilbage og min praktik blev udskudt. Jeg har været i praktik i september og oktober med 10 timer om ugen. Jeg er glad for at være på praktikstedet, og de er gode til at tage hensyn til mine skånehensyn. Desværre har jeg løbende fået flere og flere symptomer tilbage, og i forhold til at sygedagpengene er stoppet og jeg dermed er sendt videre til kontanthjælp holder jeg pt pause i praktikken. (hvilket hjælper på symptomerne) Jeg har ikke formået at øge timeantallet, men planen er at jeg skal tilbage til praktikken igen.

Min læge har i den sidste udtalelse skrevet at hun synes det er svært at sige hvornår jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, men at det kan være at mine skånehensyn skal vare i måneder, måske år, samt at praktikken må vise hvor meget jeg magter. At jeg er rimlig stabil psykisk, men tåler dårligt at der sker for meget og stresses let.

Kommunen har ikke ønsket en udtalelse fra den psykiatriske sygeplejerske, som jeg har samtaler hos, da hun alligevel ikke styrer medicinen og dermed er ligegyldig ifht forlængelsen/min status.

Kommunens egen lægekonsulent (som aldrig har set mig) vurderer at jeg med skånehensyn kan vende tilbage på fuld tid inden for få måneder! (til trods for at det ikke går godt i praktikken og der ikke har været udvikling i de 2 måneder der)

Min sagsbehandler siger at sygedagpengene da der stadig er udviklingsmuligheder i praktikken, og at jeg ikke er stabil nok til en arbejdsprøvning (selvom jeg faktisk er ret stabil, og min medicin har været den samme længe). Hun siger selv at arbejdsprøvning nok kommer på tale om få måneder...i kontanthjælpsregi. Og selvom deres egen lægekonsulent vurderer mig rask om få måneder kan den paragraf heller ikke bruges, da ingen kan sige en præcis dato for raskmeldingen. Og da jeg ikke er udbrændt inden for mit fag spænder det også ben for forlængelsen.

Jeg håber I kan hjælpe - hvad kan jeg skrive, hvilke paragraffer skal jeg lægge vægt på mv? Og er der overhovedet grundlag for en klage?


- som bonusinfo skal jeg igang med en udredning af en psykiater, hvor jeg skal ind (første gang) i morgen.
Sneugle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 12-11-2013, 22:52   #2
phhmw
Moderator
 
Tilmeldingsdato: 08-12 2005
Lokation: Dragør Danmark
Indlæg: 11.740
Styrke: 33
phhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vejphhmw er på berømmelsens vej
Velkommen til..

Kære Sneugle.

Bliv her på din tråd fremover.

Har du modtaget en skriftlig afgørelse med begrundelse, hvorfor dine sygedagpenge er stoppet?

Her skal du anke inden 28 dage præcis ellers mister man ankemuligheden.

Fik du 14 dages frist før de blev stoppet?

http://www.k10.dk/showthread.php?t=28456

Søg aktindsigt i alt læger, hospitaler, speciallæger og kommunen.
Se under "Nyttige link" DU skal vide alt hvad der skrives i din journaler.

Læs følgende begynderråd.
http://www.k10.dk/showthread.php?t=28387

Sygedagpengestop.
http://www.k10.dk/index.php?pageid=sygedagpengestop

Lægekonsulenten må IKKE udtale sig om hvilken ydelse du skal på. Har du noget på skrift om hvad denne mener i DIN journal?

Når du har modtaget din aktindsigt inden 10 kalenderdage, dukker der andre spørgsmål op, som du bare indsætter her.

Hilsen Peter

Sidst redigeret af phhmw; 12-11-2013 kl. 22:54.
phhmw er logget ind nu   Besvar med citat
Gammel 12-11-2013, 23:00   #3
Sneugle
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2013
Lokation: Fyn
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sneugle er ny på vejen
Tak for dit gode og brugbare svar. Jeg har modtaget sagen skriftligt og er obs på de 28 dage. Jeg modtog også partshøring 14 dage før, så der er desværre ikke noget at komme efter.

Jeg tror jeg har alle akter, jeg har i hvert fald været obs på at "samle" papirer sammen, opfølgningsplan, akter fra sygehus mv.

Jeg må læse trådene du linker til.

Lægekonsulenten udtaler sig ikke om hvilken ydelse jeg skal på. Jeg har hendes udtalelse i partshøringen, hun udtaler sig om hvorvidt hun vurderer at jeg kan komme fuldt tilbage til arbejdsmarkedet igen.
Sneugle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 07:20   #4
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
din læge siger hun ikke ved hvornår du kommer tilbage, det kan vare år eller mdr. så er du ikke stationær og derfor stopper de sygepenge.

Selvfølig skal du anke men tror ikke du får noget ud af det, lige nu har de loven på deres side.

Det vil sige, har du gået sygemeldt i et år? ellers er det en anden sag
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 09:08   #5
Sneugle
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2013
Lokation: Fyn
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sneugle er ny på vejen
Citat:
Oprindeligt indsendt af jjsonn Se meddelelser
din læge siger hun ikke ved hvornår du kommer tilbage, det kan vare år eller mdr. så er du ikke stationær og derfor stopper de sygepenge.

Selvfølig skal du anke men tror ikke du får noget ud af det, lige nu har de loven på deres side.

Det vil sige, har du gået sygemeldt i et år? ellers er det en anden sag

Ok, tak.

Ja, jeg har gået sygemeldt et år. I den periode har jeg dog været tilbage på arbejdet på nedsat tid i 3 mdr, været på kursus i 1 mdr og i praktik de sidste 2 måneder. Samme årsag hele året.
Sneugle er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 09:11   #6
jjsonn
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 12-09 2010
Lokation: herning
Indlæg: 3.868
Styrke: 17
jjsonn er ny på vejen
du skal selvfølgelig anke, men tror desværre ikke du vinder, pga din læge skriver som hun gør.
jjsonn er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 10:49   #7
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sneugle

Jeg finder også din prak. læges udtalelse uheldig:

Citat:
svært at sige hvornår jeg kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, men at det kan være at mine skånehensyn skal vare i måneder, måske år
Din SB kommer med nogle mærkværdige udtalelser, som ikke tyder på reel vejledning, men øk. tænkning:

Citat:
arbejdsprøvning nok kommer på tale om få måneder...i kontanthjælpsregi
Ligeledes skriver du noget om en paragraf, som SB har udtalt sig om, men ikke hvilken?

Citat:
Og selvom deres egen lægekonsulent vurderer mig rask om få måneder kan den paragraf heller ikke bruges, da ingen kan sige en præcis dato for raskmeldingen
Jeg går ud fra, at der er tale om af af forlængelsesparagrafferne i SDP-lovens § 27, stk. 1, 1-7.

Måske hentydes der til SPLs § 27, stk. 1, nr. 1:

Citat:
det på det foreliggende grundlag anses for overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, herunder virksomhedspraktik, der kan føre til, at den sygemeldte kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked,
pga. lægekonsulentens udtalelse.

Ligeledes er denne udtalelse fra SB, også helt uforståelig, hvorfor jeg får mistænke om misvejledning m. øk. kassetænkning, som bagvedliggende årsag:

Citat:
Og da jeg ikke er udbrændt inden for mit fag spænder det også ben for forlængelsen.
Hvordan din SB uden lægefagligt kendskab kan udtale sig om, hvorvidt du har varige skånehensyn i dit fag er jo helt uforklarligt, da din prak. læge jo netop er i tvivl om du kommer dig og ikke har varige skånehensyn.

SB må derfor bygge på lægekonsulenten mener, at du kan vende tilbage til fuld arbejde indenfor et par mdr., men modsiger sig selv i forhold til dette, da SB udtaler:

Citat:
arbejdsprøvning nok kommer på tale om få måneder...i kontanthjælpsregi.
Der bør i din afgørelse være en oplistede begrundelse af SDPs § 27, stk. 1, nr. 1 - 7 med hvorfor SB/Jobcenter ikke ser forlængelsesmuligheder i nogle af disse. Læs dem nøje.

Mit bedste bud er flg., men kræver omtanke:

1. forsøg at få hjælp til din klageskrivelse (fagforening el. andre)
2. få din psykiater til at komme med en udtalelse omkr. at denne mener, at du er i stabil behandling (hvis dette er tilfældet - lyder umiddelbart sådan) og at det forventes at du indenfor et tidsrum på af et par mdr. vil kunne gennemføre en arbejdsprøvning el. andre foranstaltninger
3. efterflg. går du til din prak. læge, og viser denne udtalelse, hvorpå denne kommer med en rettelse til seneste udtalelse, da der nu har været en speciallæge vurdering af dig.
4. og klag så med denne argumentation (husk fristen: 28 dg.) og peg på § 27, stk. 1, nr. 2:

Citat:
2) det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 39 uger,
Og henvis desuden til principafgørelse 153-11, se på dette link:

http://www.k10.dk/showthread.php?t=18699

Det er bedste råd, men desværre ikke et sikkert råd.

Desværre nok afstedkommet af misvejledning af din SB, en prak. læge som enten ikke kender SDP-systemet el. fastholder den lægefaglige tradition med meget vage udtalelser, som Jobcenter, så anvender mod borger til at smide dem på kontanthjælp.

Til andre som læser med på denne tråd og står overfor varighedsbegrænsningen, dvs. ca. 9 mdr. før denne:

I hele dette spil er det meget væsentig, hvornår man søger råd og hjælp i sin SDP-sag, da man SDP-systemet ikke giver reel vejledning og øk. kassetænkning er alt for udbredt.

Som der blev sagt i Deadline 22.30 på P1 i søndags:

når det bliver en ankesag, er det jo en gratis omgang for kommunen, da borger i bedste fald kan oppebære kontanthjælp indtil en afgørelse foreligger, i værste fald intet.

Håber det bedste og mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 11:28   #8
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Hvad med forlængelse på 2X52 ugen?

Kan din læge stå inde for at du vil være arbejdsklar der?
Denne(husker ikke lige stk.)mener jeg burde kunne bruges.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 13-11-2013, 12:10   #9
gunvor
Har ikke tid til andet end K10
 
gunvors avatar
 
Tilmeldingsdato: 13-07 2010
Indlæg: 2.092
Styrke: 17
gunvor er ved at flytte ind på K10gunvor er ved at flytte ind på K10
Hej Sneugle og Popiae

§ 27, stk. 1, nr. overvejede jeg også, og lyder sådan:

Citat:
den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 2 gange 52 uger regnet fra varighedsbegrænsningens indtræden,
https://www.retsinformation.dk/Forms...id=152326#Kap9

Skal samtidig beklage min manglende link i min tidl. tråd, men ovenfor kan også bruges, da den henviser til SDP-loven.

Og det vil altid være bedst, at anvende anden § fra SDP end § 27, stk. 1, nr. 2 inden, så har man den at falde tilbage på, som teksten netop skriver.

Hvorfor Popiae gør klogt i også at bringe denne i spil.

Hvis der skal peges på denne kræver det igen en lægeudtalelse, at det kan lade sig gøre indenfor dette tidsrum. Prak. læge skriver desværre:

Citat:
måske år
Dvs. at prak. læge taler om skånehensyn af mdr., måske år og reelt uvist om de er blivende, når vi taler en sådan tidsperiode.

Det er denne udtalelse fra din prak. læge, der er vanskelig.

Men det er en mulighed, men kræver nærlæsning af sagen om, hvorvidt hvilken paragraf der er bedst at satse på, og som kan argumenteres for på baggrund af lægeudtalelserne.

Men for en længere praktik el. egentlig arbejdsprøvning taler flg. sammen med prak. læges udtalelse:

Citat:
(til trods for at det ikke går godt i praktikken og der ikke har været udvikling i de 2 måneder der)
Ankestyrelsen skal ikke tage hensyn til, hvilken paragraf man henviser til i sin anke, men netop pege på den, som giver mulighed for forlængelse, hvis de mener man opfylder betingelserne.

Men imod er lægekonsulentens udtalelse med udtalelse om et par mdr. for tilbagenvenden til fuld arbejde. Hvilket det er i begge tilfælde.

Ligesom det er centralt, hvad der er forgået af kommunikation mel. SB og Sneugle, og SB har nednoteret i sagen for denne afvening omkr. § 27, stk. 1, nr. 2 el. nr. 3.

Det er en meget svær afvejning, og en anke bør efter min mening også indeholde borgers argumentation, når en sag udtalelserne fra lægekonsulent og prak.læge er fra den ene yderlighed til den anden.

Hvis § 27, stk. 1, nr. 3 kan anvendes er det samme procedure, som jeg tidl. skrev, at du fra psykiater får en udtalelse, at denne mener, du kan vende tilbage til arbejdsmarkedet indenfor 2 år. Og din prak. læge følger op på dette.

Måske kan også en samtale med psykiater netop afklare om, hvorvidt du skal vælge nr. 2 el. nr. 3.

Sneugle, jeg undrer mig over, du ikke har været til psykiater tidl., åbenbart virker til at være medicineret via egen læge og med samtaler hos en psyk. sygeplejerske.

Du ville have stået stærke med en udtalelse fra en psykiater forud for denne afgørelse, og bør måske også i din anke, påtale at det påhviler Jobcenter/forvaltningen, at belyse en sag bedst muligt iflg. RSLs § 10, hvorfor det havde været relevant på baggrund af din sygdom, at Jobcenter havde fået dig udredt hos en psykiater.

Men du skal ikke nu bringe det på bane overfor Jobcenter/SB, idet du nu har en. Dette vil jeg kratig fraråde.

Mange hilsner

Gunvor
__________________
It's not where you're going or where you've been
it's not your glory and it's not your sin
It's the difference that you make
When there's more than your pride at stake

Sidst redigeret af gunvor; 13-11-2013 kl. 12:20.
gunvor er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 17-11-2013, 20:48   #10
Sneugle
Helt ny på K10
 
Tilmeldingsdato: 26-08 2013
Lokation: Fyn
Indlæg: 9
Styrke: 0
Sneugle er ny på vejen
Tak for jeres gode svar. Jeg er igang med at skrive en klage i samarbejde med min fagforening.

Jeg besøgte den psykiater som skulle vurdere mig, og jeg skal gerne modtage hendes vurdering inden klagefristen er slut. Men det er desværre ikke en psykiater jeg skal se igen, så jeg kan ikke samarbejde som sådan med hende.

Det er rigtigt at jeg ikke har været henvist til en psykiater før for nylig (står pt på venteliste). Jeg er ganske rigtigt medicineret, og haft samtaler med en psykolog og sygeplejersken (som også har været inde over medicinen). Jeg ved faktisk ikke hvorfor jeg ikke er blevet henvist til en psykiater, jeg tror at både min læge og jeg hele tiden har tænkt at det ikke ville vare så længe inden jeg var rask igen, og det var mig selv som for et stykke tid siden bad om en henvisning.

Vil det så alligevel være smart at påpege at jobcentre burde have sendt mig til en psykiater? De nævner selv i papirerne at min sag ikke er særlig belyst og der ikke ligger mange lægepapirer?
Sneugle er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 23:51.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension