K10 - Flexjob & Førtidspension
 

Gå tilbage   K10 - Flexjob & Førtidspension > Politik og Samfundsdebat > Politik og Samfund

Forum Kategorier Forum Regler Om K10 og Info om Cookies Hjælp til Forum Brug

Politik og Samfund Her er det tilladt at diskutere politik , nyheder og andre samfundsproblemer. Hvis du har problemer med at andre udtrykker deres uforbeholden mening om vores samfund, så er dette nok ikke stedet for dig.

Svar
 
Emne Værktøjer Visningsmetode
Gammel 27-05-2010, 05:30   #1
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Så meget er dagpengeperioden blevet forringet gennem årene

Jeg vil kort redegøre for hvordan dagpengeperioden langsomt er blevet forringet gennem de sidste 33 år.

1977- Medlemskab af A-kasse gav ret til dagpenge uendeligt uden yderligere krav ( en ordning der blev indført grundet 70'ernes stigende arbejdsløshed )

1978- Dagpengeperioden var stadig uendelig , man kunne i princippet være på dagpenge hele livet såfremt man takkede ja til et 26 ugers jobtilbud efter 2,5 år på dagpenge. Man havde KRAV på dette jobtilbud som var med FULD LØN og på overenskomstmæssige vilkår.
Efter 26 uger i jobtilbud havde man optjent retten til en ny periode af 2,5 år på dagpenge , og sådan kunne man blive ved i det uendelige.

1980'erne- Dagpengeperioden begrænses til 8,5 år inklusiv 2 x 26 ugers jobtilbud der var med fuld overenskomstmæssig løn.

1994- Dagpengeperioden begrænses til 7 år

1995 Dagpengeperioden begrænses til 5 år

1998 Dagpengeperioden begrænses til 4 år

2010 Dagpengeperioden begrænses til 2 år

Derudover var dagpengene for de fleste års vedkommende en passiv forsørgelse uden krav om aktivering. Satsen var også højere end den er i dag.
Dagpengene og dagpengeperioden er langsomt men sikkert blevet forringet gennem de sidste 33 år. Det samme er ikke mindst vilkårene der i dag også indbefatter ydmygende aktiveringer.
Og intet får mig til at tro at forringelserne er stoppet med denne seneste reform.

Yderligere information:

http://home1.stofanet.dk/albrekt/kandi/speciale.pdf

http://www.im.dk/publikationer/opg_k...inisteriet.htm

Sidst redigeret af halse; 27-05-2010 kl. 05:49.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 09:12   #2
Martin
Hvor skulle jeg ellers være
 
Tilmeldingsdato: 17-12 2005
Indlæg: 186
Styrke: 0
Martin er ny på vejen
Poul Nyrup har som den eneste begrænset dagpengeperioden 3 gange. Tak, kære socialdemokrater.

Martin er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 09:33   #3
Hejdien
Gæst
 
Indlæg: n/a
Ja man kan jo altid finde noget at slå tilbage med

Men men jeg tror nu heller ikke at alt bliver fedt og godt når de kommer til magten, det har vi jo set flere gange , næææ det er nærmest som et valg mellem pest eller kolera .. og nu har vi så haft pest i så mange år og jeg vælger for min del et par år med kolera

Det vil igen sige , jeg kan også tænke radikale i en regering uhhhh så jeg stemmer enhedslisten i håb om at de får mandater nok til at trække en sf+s regering væk fra nogle af de associale ting og over i en mere menneskelig retning og uanset hvordan man vender og drejer den så vælger DF altså at tage både dagpenge periode og børnecheck i en tid hvor arbejdsløsheden er meget større end de officielle tal siger ...

http://avisen.dk/ae-raadet-ledighede...es_128057.aspx

I går var jeg til fordrag med Jesper Tyrell oplysende om nogen af de ting der foregår inde i tinget .. det er helt sikkert ...
  Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 15:44   #4
MTVRV1
Jeg bor her på K10
 
Tilmeldingsdato: 22-07 2009
Indlæg: 6.197
Styrke: 21
MTVRV1 er rigtig godt på vej
Hejdien

Kan ikke være mere enig
pest eller kolera
kan alså ikke se der bliver en større forskel i den sidste ende.
det lyder bare bedre når Villy sammen med Enhedslisten vil give til alle.
den holder nok ikke i længden, når kryben er tom
MTVRV1 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 27-05-2010, 18:27   #5
gh72
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 24-03 2006
Indlæg: 1.224
Styrke: 21
gh72 er ved at flytte ind på K10gh72 er ved at flytte ind på K10
Jeg tror også, man stikker sig selv blår i øjnene, hvis man tror, det hele bliver meget bedre med nogle andre ved roret. Jeg arbejdede i hjemmeplejen under Nyrup-regeringen - hold da fast det var sgu ikke for kønt dengang heller - tværtimod. De kan heller ikke stampe penge op af jorden.

At dagpengene er forringet gennem årene er vel kun naturligt og rimeligt. Det er da heller ikke rimeligt, at man kan gå i år efter år efter år og modtage dagpenge??
gh72 er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 00:03   #6
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
Citat:
Oprindeligt indsendt af gh72 Se meddelelser
At dagpengene er forringet gennem årene er vel kun naturligt og rimeligt. Det er da heller ikke rimeligt, at man kan gå i år efter år efter år og modtage dagpenge??
Jeg mener bestemt ikke man kan tale om en naturlig udvikling.
I den omtalte 33 årige periode er samfundet blevet rigere. En reform burde derfor efter min mening tværtimod have betydet forbedringer , frem for de temmelige massive nedskæringer dagpengesystemet har undergået.

Hvorvidt det gamle system var rimeligt ?
Tjaa... det er jo et mere politisk spørgsmål , og der bliver vi nok ikke enige.
I 70'erne og 80'erne mente man åbenbart det var ganske rimeligt , siden har vores samfund taget et markant sving til højre på mange områder , ikke mindst det sociale. Jeg vil tro at i dag mener de fleste som dig det ikke er rimeligt.
Personligt mener jeg det er helt rimeligt at kunne gå på dagpenge i ubegrænset tid så længe der beviseligt ikke er arbejde at få , særligt når man tager i betragtning at den nuværende arbejdsløshed i høj grad er skabt af vores politikere , og jeg siger med vilje ikke regeringen da de radikale og socialdemokraterne ikke er et hak bedre.
Jeg har tidligere redegjort for hvordan politikerne bevidst har skabt denne arbejdsløshed og orker ikke at gentage mig selv. Læs eventuelt nogle af mine tidligere indlæg fra den sidste uge.
Det er under alle omstændigheder også sagen uvedkommende hvem der har skabt arbejdsløsheden.
Så længe der er mangel på arbejde , bør et hvert civiliseret samfund understøtte dens borgere på rimelig kår , og det bliver man ikke på kontanthjælp.

Sidst redigeret af halse; 28-05-2010 kl. 00:06.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 00:36   #7
adbib
Slettet Bruger
 
Tilmeldingsdato: 22-04 2010
Indlæg: 496
Styrke: 15
adbib er rigtig godt på vej
Rød blok kan danne flertal uden Radikale

http://www.fyens.dk/article/1609645:...n-Radikale?rss

Så lidt håb er der. Og ellers godt overblik af dagpengeperioden fra halse.
adbib er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 01:11   #8
zuza
Jeg bor her på K10
 
zuzas avatar
 
Tilmeldingsdato: 21-08 2006
Indlæg: 6.810
Blog Indlæg: 1
Styrke: 31
zuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for sidenzuza er en juvel for siden
Halse... du lader til at have tjek på paragrafferne.

Gider du se på disse "dagpengeregler"?

Og svare på, om der er noget "galt"?

http://www.k10.dk/showthread.php?p=107300#post107300

__________________
Hjort siger: "Det skal kunne betale sig at arbejde." Men siger IKKE for HVEM? Zuza
"The way my luck is running, if I was a politician I would be honest." Rodney Dangerfield
zuza er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 04:42   #9
halse
Skal snart betale husleje på K10
 
Tilmeldingsdato: 16-02 2008
Indlæg: 883
Styrke: 17
halse er rigtig godt på vej
@zuza

Jeg har besvaret spørgsmålet på din egen tråd.



P.S. Der findes helt sikkert folk der er mere inde i paragraferne på sociallovgivningen end jeg

Sidst redigeret af halse; 28-05-2010 kl. 05:51.
halse er ikke logget ind   Besvar med citat
Gammel 28-05-2010, 08:47   #10
popiae
Jeg bor her på K10
 
popiaes avatar
 
Tilmeldingsdato: 18-09 2007
Lokation: Hillerød
Indlæg: 6.266
Styrke: 25
popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10popiae er fast beboer på K10
Jeg forstår ikke, at man ikke nævner sygedagpenge?

Før 2003, fik man sygedagpenge, så længe man var syg, eller klar til arbejde igen.
Eller selvsagt afklaring til anden forsørgelse.

Hvorfor er der ingen der laver ramaskrig over denne kæmpe forringelse, af SYGE?
Det er mig fuldstændig ubegribelig.

Sygedagpenge blev indført, fordi der er fornuft i at syge får fred til at blive raske.
Alle vores historier bekræftiger netop, at det modsatte ikke føre noget godt med sig.

Systemet er idag indrettet, så syge ender med endnu mere sygdom, og nedbrudte mennesker.
Herudover koster hele dette cirkus, MILIADER. Miliater der kunne bruges meget mere fornuftigt.

Igen, mange af os er vokset op med sygedagpenge, og har betalt for denne forsikring via fagforening, til hvad nytte?
Fik vi biligere kontigent, fik vi noget valg? Nej.
Fortsat kender mange IKKE til denne foringelse af sygedagpenge.

VH Popiae
popiae er ikke logget ind   Besvar med citat
Svar


Regler for indlæg
Du må ikke lave nye tråde
Du må ikke besvare indlæg
Du må ikke vedhæfte filer
Du må ikke redigere dine indlæg

BB code er Til
Smilies er Til
[IMG]kode er Til
HTML-kode er Fra

Gå til forum

Lignende emner
Emner Emnet er startet af Forum Svar Sidste indlæg
Regeringen ændrer ikke dagpengeperioden Webmaster K10 Nyheder 0 14-08-2012 17:00
lån gennem ftp. knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 17 20-02-2009 23:09
lån gennem ftp.? knudsen Spørgsmål ang Førtidspension efter 2003 7 22-11-2008 15:57
flexjobber gennem 9 år annemette jensen Din historie 0 03-01-2007 23:42




Alt tidssætning er GMT +2. Klokken er nu 22:07.


Lavet i vBulletin® Version 3.8.10
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Copyright © www.k10.dk
Indholdet på K10 - Flexjob & Førtidspension må ikke kopieres eller gengives andre
steder uden først at have indhentet tilladelse til det fra ejeren af K10 - Flexjob & Førtidspension